גבירותי ההיסטוריה חוזרת – על נשים שעשו ועושות היסטוריה

גבירותי ההיסטוריה חוזרת –
על נשים שעשו ועושות היסטוריה

 

פרויקט PBL צוות היסטוריה
גילי לוי, הדר בוזגלו אורלי בן סימון וחגית אוזן
הדרכה וליווי : רויטל נאמן יהל
תיכון רב תחומי זינמן דימונה  2017

"מסיבת ארוחת הערב" (באנגלית- The Dinner party) הוא שמו של מיצב אמנות גדול שיצרה האמנית הפמיניסטית האמריקאית ג'ודי שיקגו (Judy Chicago) בין השנים 1974- 1979. הפרויקט הפמיניסטי הוצג בשנת 1979 כתערוכה שהייתה למעשה שולחן חגיגי שערוך לארוחת ערב. אל הארוחה "הוזמנו" 39 אורחות כבוד מן ההיסטוריה המערבית, כאשר חלקן דמויות היסטוריות אמתיות וחלקן דמויות מיתולוגיות. המיוחד ב"ארוחה" זו הוא שלכל דמות הוקדשה צלחת מיוחדת שמבטאת אותה (אם זה את אופייה, פועלה ומשמעותה).

אנו, צוות היסטוריה בתיכון הרב תחומי "זינמן" דימונה, קיבלנו השראה מפרויקט זה והחלטנו להעמיק בנושא הנשים מתקופת השואה כחלק מתכנית הלימוד שלנו. לכן בחרנו "להחיות" את סיפורן של הנשים מימי מלחמת העולם השנייה אשר לעיתים קולן לא נשמע וסיפורן לא סופר.

מהלך הפרויקט ותוצריו: בשלב הראשון של התהליך נסענו לסיור במוזיאון יד ושם כאשר כל תלמיד התבקש לבחור אישה שאת סיפורה הוא יחקור. לאחר הסיור, התלמידים התחקו אחר סיפור חייה של הדמות הנשית אותה בחרו, חקרו אודותיה והגישו תוצר ראשוני שמציג את סיפורה של האישה. בשלב השלישי של הפרויקט, כל כיתה התחלקה לקבוצות כאשר כל קבוצה בחרה את אחת מן הנשים הנלמדות והעמיקה בחקר סיפור חייה. בשלב הרביעי, התלמידים יצרו "לוח השראה" שזהו מסמך שמציג את כל הקונוטציות והמושגים שעולים בקרב התלמידים ומתקשרים מבחינתם לדמות הנחקרת. כלומר, "לוח ההשראה" מהווה ייצוג של נקודת המבט הייחודית של התלמידים ותפיסתם את הדמות הנחקרת. לבסוף, התלמידים הכינו תערוכה של צלחות אשר מייצגות את דמויות הנשים וסיפוריהן כפי שהתלמידים תופסים אותן.

ביום השואה שיחול השנה בתאריך 24.4.17 התלמידים יקיימו תערוכה אשר במרכזה מיצג הצלחות. אל התערוכה יוזמנו תושבי העיר דימונה וביניהם ניצולי שואה המתגוררים בעיר. כל קבוצת תלמידים תציג את הסיפור של האישה אותה בחרה לחקור ולאחר מכן יתקיים שיח בין דורי על עיצוב זיכרון השואה ומשמעותו עבור כל אחד מאתנו.