אודות עמל


מבוא
תרשים מוסדות החינוך
תרשים מבנה ארגוני
פרויקטים חדשניים
בית הספר הרב תחומי
גופי מחקר ופיתוח
הצעת עמל להתמודדות עם משבר הקורונה
חזון עמל

מבוא
קבוצת עמל – יזמות, חדשנות, מצוינות.
רשת עמל, היא רשת בתי ספר ומכללות למדעים, טכנולוגיות ואמנויות, המעניקה מסגרת לימודית-חינוכית לכל שכבות האוכלוסייה, החל מנוער בסיכון ועד נוער מצטיין מהעילית של מדינת ישראל.

רשת עמל הוקמה בשנת 1928 על ידי ההסתדרות הכללית. מאז הקמתה, עשתה הרשת כברת דרך ארוכה, הלכה וגדלה, והתאימה את העשייה החינוכית והערכית לשינויים שחלו עם השנים במשק ובחברה הישראלית. בשנת 2007 הוגדרה עמל כחברה לתועלת הציבור (חל"צ).
קבוצת עמל מהווה כיום גורם מוביל ומרכזי במערכת החינוך בישראל. היא מובילה יזמות, חדשנות ומצוינות, וניצבת בקדמת החינוך המדעי והטכנולוגי.
עשרות אלפי תלמידים זוכים מדי שנה לקבל הזדמנות שווה לרכישת ידע ומיומנויות החיוניות להשתלבות בעולם המחר, בכ-100 מוסדות חינוך של עמל בכל רחבי הארץ:
– חטיבות ביניים
– בתי ספר רב תחומיים – בפיקוח משרד החינוך
– בתי ספר טכנולוגיים, מח"ט – בפיקוח משרד החינוך
– בתי ספר טכנולוגיים תעשייתיים – בפיקוח משרד הכלכלה
– מכללות לטכנאים והנדסאים – י"ג, י"ד
– מכללות ללימודי מבוגרים – עמל הישגים
עמל נותנת מענה לאוכלוסיות מגוונות ובעלות מאפיינים שונים, בכל רחבי הארץ בדגש על הפריפריה. בתי הספר של עמל פועלים בכל מגזרי החברה: היהודי, הבדואי, הערבי, הדרוזי והנוצרי.
עמל מובילה חינוך מדעי וטכנולוגי בכל הרמות. רוב מוסדות הלימוד של עמל בכל רחבי הארץ, הם בתי ספר תיכוניים רב תחומיים מתקדמים מאוד שבהם ניתן חינוך מדעי וטכנולוגי ברמה הגבוהה ביותר, חלקם במרכז הארץ וחלק נכבד מהם בפריפריה.
לצד זאת, יש לעמל גם בתי ספר טכנולוגיים, שבהם סוללים לתלמידים את דרכם להשתלבות מיטבית בחברה ובשוק העבודה.
העיקרון של קבוצת עמל: מצוינות בחינוך המדעי והטכנולוגי, ומתן הזדמנות להשתלבות בעולם המחר.
קבוצת עמל שמה דגש רב על השבחת המורים והטמעת פדגוגיה חדשנית, יוזמת עבור המורים סדנאות עבודה המבוססות על שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, ומפתחת שיתופיות וירטואלית שבמסגרתה מוקמות קהילות שיתופיות של מורים בתחומי דעת שונים.
בשל מיומנותה של עמל בהכשרת מורים להוראה חדשנית ויצירתית, מגיעים אליה להשתלמויות והתמחויות גם מורים מחוץ לרשת.
החל משנת 2009 הצטרפו לרשת לראשונה גם תלמידים מהמגזר החרדי. רשת עמל מעניקה פתרון הכשרה מקצועית לאוכלוסייה החרדית במשך שנתיים (קורס דו שנתי לי"אי"ב) בעיקר לנוער בסיכון (כ– 900 נערים ונערות).

יתרונה הבולט של קבוצת עמל לעומת בתי ספר ומוסדות חינוך אחרים הוא בעוצמת גודלה וניסיונה החינוכי רב השנים, וכן בהיותה רשת עצמאית המפעילה עשרות בתי ספר בכל רחבי הארץ.


חדשנות המתחברת לעולם של בני הנוער

קבוצת עמל מתחברת לעולם של התלמידים ולטכנולוגיות שבהן הם משתמשים, וכארגון חינוכי פורץ דרך בוחנת עמל ומשדרגת הטמעת טכנולוגיות בחינוך באופן רציף ומתחדש, כדי לאפשר לתלמיד חוויית למידה משמעותית ויצירתית.
הטכנולוגיה החדשנית והניידת הנפוצה היום מאפשרת יותר מבעבר לעצב עם התלמידים חוויית למידה עדכנית ויצירתית, המבוססת על תהליכי חקר ולמידה שיתופית.
ביוזמתה של מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום, נכנסה הרשת למיזמים חדשניים המהווים פריצת דרך במערכת החינוך, תוך יצירת שיתופי פעולה עם גורמים מובילים בעולם העסקי והאקדמי בארץ ומחוצה לה.
בשנת 2013, הגיעה עמל להסכם עם חברת "Apple" העולמית, על שיתוף פעולה שבמרכזו למידה באמצעות אייפדים תוך שינוי משמעותי של חוויית ההוראה והלמידה בבתי הספר, והפיכתה לרלוונטית יותר לעולמם של התלמידים.
בשנת 2019, הגיעה עמל להסכם עם חברת  Microsoft, על שיתוף פעולה שבמרכזו הטמעת סביבה ללמידה מרחוק TEAMS 365 והסמכות מורים בהתמחויות בינלאומיות שונות של מייקרוסופט, תוכניות לימוד ייחודיות כמו מיינקראפט ובינה מלאכותית AI.

 

מבנה ארגוני 

פרויקטים חדשניים
למידה באמצעות פרויקטים  PBL)  Project-based learning)
כשמדובר על למידה חדשנית, ראוי לציין תוכנית אחרת שקבוצת עמל מפעילה. זוהי תוכנית למידה אקטיבית מבוססת פרויקטים, המחוברת לעולם האמיתי של התעשייה והעסקים. התלמידים לומדים ברוח אחרת, למידת חקר מאתגרת. תוכנית זו נותנת מענה לרלוונטיות של הלימודים תוך עיסוק בבעיות אמיתיות. חלק בלתי נפרד מהתוכנית, הוא שיפור יכולת הביטוי של התלמיד, הכנת פרזנטציות, הופעה מול קהל והצגת רעיונות.

למידה חקרנית מבוססת פרויקטים ברוח הייטק-היי, למידה המקשרת עקרונות רב תחומיים הרלבנטיים לחיים האמיתיים, לשאלות משמעותיות לעולם התלמידים והמבוגרים. היופי בתוכנית הוא שלראשונה, בתי הספר מתפקדים באופן סינרגטי כקהילה לומדת אחת, קהילה שעושה ניסוי מערכתי יחד, לא עוד "איים בודדים" ואפיזודות מנותקות. תוכנית זו קיבלה אישור מגף ניסויים במשרד החינוך ומופעלת מזה חמש שנים בכ-12 מבתי הספר של קבוצת עמל ברחבי הארץ.  זו הפעם הראשונה בישראל שהכנסת השינוי בתרבות הלמידה ובפדגוגיה, נעשית תוך חשיבה משותפת ולמידה הדדית בקהילות של מנהלים, מורים ותלמידים. זאת ועוד, שיתוף הפרקטיקות, החוויות כמו גם דרכי ההתמודדות עם הקשיים, נעשה במטרה ליצור שינוי מערכתי, משמעותי ורציף,  בניגוד למצב הקיים המתבסס על אישיותו של מנהל מסוים או מורה "משוגע לדבר". למידע נוסף, ראה באתר קהיל"ה

מרכזי חינוך ליזמות
על פי חזון מנכ"ל הרשת, עמל מקדמת פיתוחם והקמתם של מרכזי יזמות חדשניים וייחודיים בבתי הספר של קבוצת עמל.
מדובר על מהלך חדשני ופורץ דרך לשילוב אמיתי בתעשייה, תוך פיתוח כישורים של יוזמה, חשיבה מקורית ויצירתיות, במטרה לפתח כח הוראה יזמי ולהצמיח דור חדש של יזמים, שיחושו ביטחון בערך העצמי שלהם, יצעדו לעבר עתיד מבטיח ויתנו תנופה משמעותית לצמיחה הכלכלית של מדינת ישראל. הוקמו מרכזי יזמות בבתי הספר הרב תחומיים בצפת, בחדרה, בתל אביבבבאר שבע ובעמק חרוד. במרכז היזמות הראשון שהוקם בתחילת 2012 בצפת, התלמידים זוכים להכשרה יזמית ומקבלים כלים למנהיגות עסקית, תוך התמקדות באחד משני תחומים יזמיים. בתחום הבריאות והרפואה, ביומד, התלמידים מפתחים מיזמים של מכשור וציוד רפואי בשיתוף עם מיג"ל, מכללת תל חי, ביה"ס לרפואה וביה"ח "זיו". בתחום התקשורת, התלמידים חווים את עולם המדיה בשיתוף עם חברת "טופליין תקשורת". החל משנת 2015, מאפשר המרכז לתלמידיו להתמחות בתחום הרחפנים – תחום חדשני הרותם טכנולוגיה מתקדמת למגוון רחב שלל שימושים. לאור הצלחה זו, הוקם בשנת 2013 מרכז היזמות השני של קבוצת עמל, בחדרה. מרכז יזמות זה הנו הראשון בארץ לפיתוח אפליקציות הפועל בבי"ס תיכון. בתחום זה, התלמידים מקבלים כלים מעשיים בשיתוף עם חברת "Apple" ו-"idigital". בתחום אחר, ביו-רפואה, התלמידים רוכשים ידע ומבצעים פעילות מעשית בשיתוף עם הפקולטה לביו רפואה בטכניון וביה"ח "הלל יפה". ההכשרה היזמית ניתנת בשיתוף עם עמותת "יוניסטרים". פרויקט מרכז היזמות של עמל ברב תחומי חדרה, נבחר לייצג את ישראל  בוועידת היזמות הקהילתית הבינלאומית של האיחוד האירופי בטורינו שבאיטליה, בנובמבר 2014, וזכה לציון לשבח כמרכז מעורר השראה. בשנת 2014 הושלמה הקמתו של מרכז יזמות חדש בביה"ס הרב תחומי שבח מופת ת"א, והוא מתמחה בסייבר ובפיתוח אפליקציות. מרכזי היזמות מעוצבים ברוח מרכזי פיתוח של חברות הייטק, והפעילות בהם מבוססת על שימוש נרחב באייפדים, באווירה נינוחה ומאתגרת המאפשרת פעילות קבוצתית ואישית בפינות חקר ולמידה. בשנים 2018 – 2019 הוקמו מרכזי יזמות בעמק חרוד (חקלאות חכמה ) ובליידי דייויס תל אביב. בשנת 2021 הוקם מרכז יזמות חדשני בפתח תקווה בדגש שיתופי פעולה בינלאומיים וגלוקליות. נא ראו הרחבה בעמוד מרכזי היזמות.

למידה והוראה באמצעות אייפדים – חווית למידה אקטיבית
מנכ"ל רשת עמל מובילה בחמש השנים האחרונות פרויקט חלוץ חדשני וייחודי ללמידת פרויקטים באמצעות אייפדים במגמות הטכנולוגיות בכעשרה בתי ספר, תוך שיתוף פעולה פדגוגי הדוק עם המפמ"רים של משרד החינוך במקצועות טכנולוגיות תקשורת (ניו-מדיה), מכטרוניקה, מערכות תעופה ובקרת מכונות, אמנויות העיצוב וכן עם חברת אפל העולמית ואיידיגיטל – נציגיהם בישראל.
צוות המו"פ (לשעבר מפ"ט עמל – המרכז לפיתוח פדגוגי טכנולוגי), פיתח הכשרות מורים ייחודיות לבתי הספר וסיפק להם ליווי צמוד לאורך כל שנה הלימודים. ההכשרות שמות דגש על עיצוב תהליך למידה תוך דגש על למידה שיתופית, חקרנית ויצירתית, וניצול החוזקות של האייפד כגון ניידות, המחשה ויזואלית באמצעות מציאות מועשרת, קישוריות, ועוד. הפרויקט בוחן במקביל מודלים משלושה סגנונות לשילוב טכנולוגיה בחינוך :
1. מודל 1:1  : כל המורים וכל התלמידים מצוידים באייפדים הכוללים בתוכם חומרי לימוד וספרים דיגיטליים.
2. מודל "כיתה ניידת" : האייפדים נשמרים בעגלת טעינה ונודדים בין כיתות הלימוד לשימוש מספר רב של תלמידים.
3. מודל ייעודי למגמת לימוד בו האייפדים מהווים כלי משמעותי ללמידה והפקת תוצרים.
עיצוב חווית הלמידה האקטיבית שמה דגש על שיתופיות, חקר ויצירתיות, הנגשת מאגרי האפליקציות החינוכיות מהעולם. ומנצלת את החוזקה של ה-IPAD כאמצעי המחשה ויזואלי רב תחומי.
למידע נוסף, ראה באתר

למידה היברידית
משבר הקורונה, תפס את רשת עמל מוכנה, לאחר שהטמיעה באופן שוטף שלוש סביבות ללמידה מרחוק, ואיפשרה לבתי הספר שלה לבחור ביניהן: גוגל קלאסרום, מייקרוסופט טימס 365, והכיתה המקוונת של משוב.  פתחנו את שנת הלימודים המאתגרת תשפ"א, עם הרבה יצירתיות, תכנון והיערכות מובנית ללמידה היברידית. "שברנו" את מסגרות הכיתה, השיעור, המקום והזמן ויצאנו לדרכים חדשות תוך חיזוק הלמידה הרב תחומית. הכנו ערכה שלמה של "שחריות" למחנכי עמל, הנותנת מענה להיבטים רגשיים וחברתיים, ויצאנו בפיילוט עם 5 בתי ספר במודל ייחודי של "למידה היברידית במרחבי החיים" בהשראת הפדרציה לגופי המו"פ החינוכי בישראל, שמרכז מו"פ עמל חברה בו. תלמידי עמל מכל הארץ לומדים בקורסים מקוונים "בינה מלאכותית" – למתחילים ולמתקדמים, לומדים מיינקראפט ככלי לימודי, ומתנסים ב"חממה הוירטואלית ליזמות ולקיימות". המורים שלנו לומדים ומלמדים בו זמנית, עוברים הכשרות בכיתות מקוונות בסביבות Teams של מיקרוסופט, Google classroom ובכיתה המקוונת במשוב. במעבדת החדשנות פיתחנו מודל ללמידה מרחוק, ובבתי הספר של רשת עמל הכינו מגוון מערכי שיעור ללמידה היברידית. עמל – בית ספר שחושב אחרת! נא ראו הרחבה באתר

למידה היברידית במרחבי החיים – פיילוט בבתי הספר 2021
תקופת הקורונה לימדה אותנו שבית הספר אינו המקום היחיד שבו ניתן לבצע למידה עם התלמידים, אך מהר מאד הובן שהזום לבדו אינו מהווה תחליף הולם. דמיינו לעצמכם זמני שגרה, שבהם ניתן ללמוד בכל מקום,בכל שעה, בקבוצות קטנות, בליווי מורה… למידה שאינה מתמקדת בפתרון בעיות באותו הרגע ממש – אלא מתייחסת לכל המכלול – לפני, בזמן, ו…אחרי – כאל מקשה אחת! למידה שמשלבת סקרנות, יזמות, אמנות וכבוד לסביבה כערכים מרכזיים. כן אצלנו ברשת עמל עושים את זה אחרת.
נא ראו הרחבה בכתבה – למידה היברידית במרחבי החיים

שיתוף פעולה עם מוסדות אקדמיים וחברות מובילות בארץ ובעולם
פריצת הדרך של קבוצת עמל ניכרת גם בשיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים מובילים בארץ ובעולם, ביניהם: האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן גוריון, הטכניון, מכון ויצמן למדע, האוניברסיטה הפתוחה, מכללת תל חי, בית הספר לרפואה בצפת, מוזיאון המדע ע"ש ברנרד בלומפילד ועוד.
כמו כן מקיימת קבוצת עמל קשרי שיתוף פעולה עם קרנות פילנתרופיות בארץ ובעולם, כמו קרן טראמפ, קרן קנדה וגופים פיננסיים.
עמל הרחיבה באופן ניכר את התוכנית להקניית מיומנויות בניהול מו"מ, Negotiation, בשיתוף עם אוניברסיטת הרווארד ובחסות שגרירות ארה"ב.
שיתוף פעולה ייחודי אחר קיים עם אוניברסיטת MIT בבוסטון. סטודנטים מצטיינים מאוניברסיטה זו, הנחשבת לאחת האוניברסיטאות המובילות בעולם, מגיעים לבתי ספר רב תחומיים מובילים של עמל, רובם בפריפריה, ומעבירים לתלמידים סדנאות העצמה, שעוסקות בפיתוח מנהיגות אישית ויזמות.
כמי שמובילה כיום במערכת החינוך את תחום היזמות וחיבור התלמידים לעולם האמיתי של התעשייה, מקיימת עמל קשר הדוק מאוד עם משרד הכלכלה, התאחדות התעשיינים, מוזיאונים, מוסדות מחקר וגורמים מרכזיים אחרים במשק. בין הגופים והחברות שעמן קיימים קשרי שיתוף פעולה:, אינטל, סיסקו, מייקרודופט, חברת Apple העולמית. UMI, EIM, idigital, ,BrainPop חברת החשמל, בנק הפועלים, רכבת ישראל, ביה"ח זיו בצפת, ביה"ח הלל יפה בחדרה, חברת טופליין תקשורת ועוד.

בית הספר הרב תחומי – תופסים את הלימודים אחרת !

לאור השינויים התכופים והתפתחות מגמות העתיד ברחבי העולם, קבוצת עמל קיבלה  החלטה אסטרטגית, ויצאה עם תוכנית חדשה ומקיפה המציבה אותה בחזית העשייה החינוכית. בהתאמה לרוח התקופה ולצרכים הדינאמיים של מערכות החינוך, המדע והתעשייה הטכנולוגית המתקדמת של מדינת ישראל, יזמה קבוצת עמל מהלך של מיצוב מחדש שבמרכזו הפיכתם של בתי הספר המקיפים לבתי ספר רב תחומיים. תהליך מיצוב זה מבטא ראייה ארוכת טווח של הקבוצה, בפיתוח עדכון ושילוב של מגמות מתחומים מגוונים – מדעים, טכנולוגיה ואומנות. בית הספר הרב תחומי נועד להעניק לתלמידיו תוכניות לימוד גמישות ומעודכנות בהתאם להתפתחויות בתחומים השונים. חזון זה, המעמיד את רב תחומיות הילד במרכז, מביא עימו בשורה לחינוך עדכני וערכי, המחובר לצרכיה של חברה דינאמית.

בית הספר הרב תחומי יעמיק ויעדכן את מגמות הלימוד מתחום המדעים, הטכנולוגיה, החברה והאמנויות, לרבות:  הנדסת ביוטכנולוגיה, הנדסת תוכנה, הנדסת מכונות והנדסת אלקטרוניקה ומחשבים, תקשורת, טלוויזיה וקולנוע, צילום, פרסום ויחסי ציבור, ניהול משאבי אנוש, תעשייה וניהול, עיצוב, גרפיקה, חינוך לגיל הרך, חינוך גופני, חינוך סביבתי בדגש קיימות, חשבונאות, מערכות מחשוב ובקרה ומע' רפואיות, מוזיקה, מחול.

עקרונות בית הספר הרב תחומי:
•  טיפוח ערכים וקידום מיזמים מכווני תרבות, בעלי תרומה לקהילה.
•  לימוד מעשי הכולל פרויקטים ברמה אקדמית, לרבות במקצועות הטכנולוגיים ובשפה האנגלית.
• שיתוף פעולה של בתי הספר עם אקדמיות ומכוני מחקר מהשורה הראשונה
•  חדשנות פדגוגית: מחקר ופיתוח בתחום החינוך, תוכניות לימוד ייחודיות
ואמצעי הוראה מתקדמים, לרבות שילוב של מערכות מתוקשבות במערך הלימודים
•  טיפול ותמיכה בתלמידים בעלי לקויות למידה
•  התאמה פדגוגית לפוטנציאל התלמיד – מסלולים למצטיינים, טיפול בתלמידים תת-משיגים
•  תוכניות העשרה בחינוך – יוזמות ופרויקטים המעשירים את החוויה הבית ספרית
• חקר ברמה גבוהה באמצעות ציוד ומעבדות משוכללים וממוחשבים ועל ידי צוות מורים מיומן ומעודכן

כל אלו נועדו להקנות לתלמיד יכולת רחבה של מקצועות רב תחומיים אשר יקלו עליו את בחירתו ואת התמחותו במקצועות אשר קרובים אליו, ייצרו עניין רב יותר בלימוד ומכאן יעצימו את סיכויי הצלחתו.  להורה – זהו בית ספר שמבין את ילדו ואת קצב החיים שלו, מסוגל להעניק לילדו את האפשרות להתנסות במגוון תחומים מתקדמים ובסופו של דבר להכין אותו טוב יותר לעולם מתקדם ודינמי.

גופי מחקר ופיתוח הפועלים בקבוצת עמל לקידום
ההוראה והלמידה

מרכז מו"פ עמל, פועל בשיתוף פעולה עם הפדרציה לגופי המו"פ החינוכי בישראל, פדגוגיה מוטת עתיד, נא ראו הרחבה בעמוד מרכז המו"פ, לשעבר מפ"ט עמל

הצעת רשת עמל להתמודדות עם משבר הקורונה

הצעת רשת עמל להתמודדות עם השינויים שחולל משבר הקורונה

הצעת רשת עמל להתמודדות עם השינויים שחולל משבר הקורונה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חזון עמל 

Amal_Hazon_B