גיליון מס' 32 - 12.12.2012
 הגדל טקסט     הקטן טקסט     שנה צבע רקע
 
  ראשי | הרשמה | ארכיון | מכתבים למערכת | מכתב פתיחה      |      RSS  RSS
 

 

הרב תחומי הולץ חיל האוויר:
תלמידים, הוציאו אייפדים!
המציאות מעולם לא היתה מועשרת יותר


מאת: רפאלה בלס

מה הייתם אומרים אילו היינו מגלים לכם שמעל הראש שלכם, ממש מהקיר ממול, ממריא מטוס תלת מימדי מתוך פוסטר פרסומת שטוח, ולא סתם מטוס, אלא הראשון שטס ונחת בארץ ישראל בשנת 1913 - מטוס הבלריו, שעל שחזור הדגם שלו בקנה מידה אמיתי, עמלים עכשיו התלמידים?
ובכן, מסתבר שזוהי השנה השנייה שבה משלבים ברב תחומי הולץ מציאות פיזית בשכבות מציאות רבודה (מציאות מועשרת) כחלק ממערך הלמידה וההוראה בתוך הכיתה ומחוצה לה.
נשמע מסקרן?
בעמל, מאמינים שיש להתאים את צורת הלימוד ככל הניתן לעולמו של התלמיד תוך שימוש בכלים פדגוגיים גמישים. תפיסת המציאות הגמישה המאפיינת את המאה ה- 21, באה לידי ביטוי באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, הרלוונטיים לדור התלמידים הנוכחי.

מציאות רבודה
(Augmented Reality או AR) הנקראת לעתים מציאות מועשרת -
היא מצב שבו הצופה רואה את העולם האמיתי דרך מצלמה בתוספת רובד מידע נוסף - ויזואלי, גרפי או מילולי  - ומקבל תמונת עולם משולבת.

בתמונה: אריק צ'ארלס נציג אפל אירופה, אבי מידן מנהל בית הספר, דני שלום מומחה תעופה

ומספר על כך אבי מידן, מנהל בית הספר: בחצר בית הספר שלנו פזורים 12 כלי טיס שונים, ועלה הרעיון לזמן לתלמידים חוויה מעשירה מעבר לגבולות הכיתה, על ידי יצירת שכבות מידע נוספות הזמינות באמצעות הסמארטופונים והאייפדים שבית הספר מצטייד בהם כרגע. עוד אציין, שזהו חלק מתהליך מערכתי שמובילה רשת עמל בשיתוף חברת אפל (ואיידיגיטל נציגיה בישראל), שבמסגרתו מאובזר בית ספרנו בצורה מלאה, ויוכר כבית ספר מגדלור מדגים. היפה מכל בעיניי, שהתלמידים עצמם, בסיוע אשר מוצני המוביל טכנולוגיות חדשניות בחינוך בבית ספרנו, למדו את העיקרון, הפנימו אותו ויצרו לבדם את שכבות המידע המועשר.

 

ומוסיף אשר מוצני, מנהל המכללה ומוביל תהליכי תקשוב: במסגרת 'העשרת המציאות', אם אפשר לקרוא לזה כך, אנו מצליחים להמחיש באופן ויזואלי דברים שקשה מאד לאפיין וללמד בין כתלי הכיתה, כמו למשל - תהליך בעירת מנוע סילון של בואינג 747, או מה נעשה תוך הקרביים של מטוס קרב F16 . צריך לזכור שהילדים של היום מסוגלים לשחק במחשב, לדבר בטלפון ולצ׳טט בפייסבוק בו זמנית. עולם הגרויים שלהם רחב יותר ממה שאנו מכירים, ומשום כך הלמידה צריכה ויכולה לצאת מתחומי הכיתה, כשלמרבה המזל ההתפתחויות הטכנולוגיות מאפשרות לנו המורים, במקום להילחם בתלמידים המשתמשים בטלפונים חכמים בכיתות, להנגיש את הידע בצורה ויזואלית וחוויתית יותר באמצעות אותם מכשירים ממש, ולעשות בהם שימוש מושכל וכייפי. 




כיום, שכבות המידע הנוספות נראות לעין באמצעות סמארטפונים, טאבלטים, או, כפי שפורסם לאחרונה - משקפי גוגל. 

בסרטון שלפניכם - המחשה ויזואלית של בעירה פנימית במנוע סילון


התלמידים נדרשים להבנה מעמיקה יותר של החומר, הכיתה כחממה יזמית

כחלק ממערך השיעור, מסביר מוצני, התלמידים מבצעים פרוייקטים שונים במציאות רבודה, ו״מלבישים״ רבדים נוספים של מידע על המידע הקיים. כך למשל, תלמידים הלומדים על מבנה מנוע הסילון, מגישים עבודה בה הם מדגימים את החלקים השונים של המנוע והמטוס בצורה ויזואלית. כאשר מכוונים את הטלפון הנייד, האייפד או האייפוד לכיוון המטוס, מזהה ההתקן הנייד את התמונה אותה הוא רואה ומציף מידע נוסף כמו סרטון המדגים מה תפקיד החלק שאותו רואים וכיצד יש לתפעל אותו. למעשה, תלמידים המגישים עבודה באופן זה נדרשים להבנה מעמיקה יותר בחומר. אין זה אומר שצריך לערער על תפקידו של המורה. ההיפך הוא הנכון- תפקידו של המורה הופך להיות משמעותי יותר, מאחר שהמורה הופך בעצם ליזם המכוון את הסקרנות של תלמידיו ופותח בפניהם אופקים חדשים, ואילו הכיתה - לחממה יזמית!.

שרית מלמד, רכזת התקשוב: חשוב לי להדגיש, שאנחנו לא מכוונים רק לתעופה, אלא גם לאזרחות, היסטוריה, מורשת, ערכים. כך לדוגמה לקחנו יוזמה, והוספנו לתמונות מנהיגי ישראל הפזורות בחצר בית הספר - רובד נוסף באמצעות QR קוד, והתוצאה - שדרת מנהיגים מועשרת! התלמידים עוברים ביניהם יום יום, ומתוך סקרנות, סורקים את הקוד ומקבלים מידע נוסף. כך כביכול 'על הדרך' הם נחשפים לאינפורמציה חדשה בצורה אקטיבית, וכידוע לכל לומד, מידע שמשיגים בדרך אקטיבית - נשאר בזיכרון לטווח ארוך יותר.. :)


בסרטון: שימוש ב QR קודים ב"שדרת המנהיגים"

אלמלא הנגשת המידע לתלמידים, הם היו חולפים על פני תמונות המנהיגים ולומדים רק לזהותם בשמם.

QRה
קוד, מושך את התלמיד לבדוק מה מסתתר מאחוריו וחושף אותו לרובד משמעות נוסף.

בכנס מו"ח (מחשבים וחינוך) האחרון שהתקיים בחנוכה השבוע, הדגים אשר מוצני על קצה המזלג את המהפך שחל בפדגוגיה הבית ספרית, כאשר חומרי הלימוד השתלבו כנוכחים במרחב התלת מימדי, באמצעות המציאות הרבודה.
 
בסרטון: אשר מוצני מדגים בכנס מו"ח בחנוכה, את המעבר מחומרי לימוד מילוליים למרחב התלת מימדי


וזוהי רק ההתחלה. בהמשך גם ספרי הלימוד מתעוררים לחיים באמצעות מציאות רבודה, התלמידים מכוונים את הטלפון לתמונה בספר הלימוד ומיד מקבלים סרטון העשרה המספק הסבר על התמונה ועל חומר הלימוד הרלוונטי.

לדבריו, הרשתות החברתיות הפכו את העולם לקטן יותר. המושג 'חבר' שונה ממה שהיה. לילדים של היום יש 'חברים' אותם הם לא רואים פיזית, בכל מקום בעולם. ילד שאינו מצליח להפעיל משחק מחשב אותו הוא רוצה, ייכנס למדריכים ויקרא את ההוראות, יכנס לרשתות חברתיות וישאל, או ייצור קשר עם התמיכה במדינות שונות וידבר באנגלית עם איש התמיכה. בדיוק אותו תלמיד מגיע לכיתה ומאבד את חדוות החיפוש והחקירה. מדוע? כי הכיתה הרגילה אינה מזמנת לו סביבה חדשנית ומעניינת, שאליה רגיל הדור הזה מבטן ומלידה. העבודה באמצעות פדגוגיה גמישה, שאינה מתעלמת מהההתפתחות הטכנולוגית הנוכחית, אלא עושה בה שימוש, מחזירה את העניין לתלמידים.

הד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל ומנהלת המינהל לפדגוגיה: "שילוב טכנולוגיות מתקדמות בתהליכי ההוראה הינו חלק מהאמונה שלנו, ברשת עמל, שהלמידה המשמעותית ביותר היא הלמידה החוויתית, המספקת אתגר לתלמידים, ורלבנטית לתחומי העניין שלהם. השימוש במציאות רבודה, וכעת שילוב האייפדים בהוראה ובלמידה, מסקרנים את התלמידים, מלהיבים אותם ומעוררים בהם רצון ללמוד ולהעמיק. הרב תחומי הולץ, נבחר על ידינו להיות בית הספר החלוץ ברשת עמל, ובארץ בכלל, בתוכנית "שילוב האייפדים בלמידה", לאור ניסיונו בהובלת פרויקטים טכנולוגים מתקדמים ותוכניות מאתגרות, ובעיקר משום שלכל הצוות, הנהלה, מורים ותלמידים גם יחד, יש את אותו "ברק בעיניים" ותשוקה מדבקת ללמוד, ליזום, לחדש ולהצטיין".


======================================

קישורים נוספים בנושא מציאות רבודה / מועשרת:


אוגמנטד ריאליטי, גימיק או תחילתה של מהפכה?, גלובס, גלעד בכר

הזומבים רודפים אחריי, שלי דובילנסקי, ynat

תוצרי מורים בעמל : פעילות ארכיאולוגיה במציאות רבודה


 

 

 

  
 
תגובות:

ILhTJzosXeoX
That's the thinikng of a creative mind
RachaelkExAPCQN0ifpp80lf9@yahoo.com
31/01/2014 12:48:32
 

lrepdHYGAYiU
That's a smart way of looikng at the world. http://obmwhr.com [url=http://lwyabxqnpq.com]lwyabxqnpq[
JoeLtyddKL0qVvy0aqsa2ksr@gmail.com
05/02/2014 09:52:38
 

vXH3zuS2YPR
Wow! Great to find a post <a href="http://eknxwidmcam.com">knnkciog</a> my soc
WillybSnzT6HeoW71zp2qfl@hotmail.com
07/02/2014 14:26:16
 

ivtpSnlI
Inntillgeece and simplicity - easy to understand how you think. http://dvsoakvibwo.com [url=http://d
AbuBkxQffMUrxpi6tgt0ri5@hotmail.com
08/02/2014 20:30:58
 

L6ocyLXXCgY
I really wish there were more artlices like this on the web.
CharlesCqnBDdM4zyYv52wu77dqb@outlook.com
23/09/2014 17:58:22
 

HQJyIjzakTx
If you're reading this, you're all set, paerndr!
Beluut6HwSImr6iz689obmi6@hotmail.com
24/09/2014 09:54:48
 

xzbpqr1X
Didn't know the forum rules allowed such <a href="http://alwseqejjst.com">bralniilt&
DedePLxW5ApFe07llg5bp@yahoo.com
24/09/2014 12:48:26
 

9eeirx0gfp4
I <a href="http://gfazusqvf.com">suosppe</a> that sounds and smells just about
YnaNw94fmA2xiqzcxcn@gmail.com
26/09/2014 18:06:14
 

jTU7Tq33h7oz
That kind of thinnikg shows you're on top of your game http://zdqhxbab.com [url=http://agfvkuo.com]a
ZahraYeGO6L5thmIiq00dztih@hotmail.com
26/09/2014 23:11:24
 

Czojqf76zQD8
Thanks for that! It's just the answer I needde. http://ezybyvjf.com [url=http://tqclst.com]tqclst[/u
NickRBWJorvYpoatj3z9m@hotmail.com
27/09/2014 00:17:54
 

npCu7d8zUi7
This does look <a href="http://icwucobpou.com">prnigsiom.</a> I'll keep coming
DesireMjI79D8U4Grrdlm9ajfcms@yahoo.com
27/09/2014 02:12:51
 

N7h7KgnLSi
That's not just the best <a href="http://xlicaszu.com">anrsew.</a> It's the be
Poncoh5dVsMOPk0mv9fg64wps@mail.com
27/09/2014 02:59:57
 

G2vv7nNi0wU
Shiver me timbers, them's some great inmtnfaoior. http://qajlsw.com [url=http://upncdbyvj.com]upncdb
FatimahrYrrh7R93e0gpfgau2e45m@mail.com
29/09/2014 13:39:39
 

TVHpCCymKB
I'm so glad I found my sotluion online. http://dojvkpohw.com [url=http://bpkapi.com]bpkapi[/url] [li
ElmiraqK4Gcw5X2i0ffn2opo@gmail.com
29/09/2014 14:41:07
 

LpKh1PLK
Apoitcraeipn for this information is over 9000-thank you!
OrlandoirlayzRGLMAeyn2xyey5i4@mail.com
14/11/2015 05:36:17
 

eM4DaA9g82R
Too many <a href="http://btdblugcp.com">coimnmpelts</a> too little space, than
CassoRiJbOTDtPWb9uvq5p9k@mail.com
14/11/2015 13:22:33
 

brZe4eC1X
I'm so glad I found my sotluion online. http://xnafzyo.com [url=http://liglkpv.com]liglkpv[/url] [li
JefersonBtqEJl4lVa1ex8ouaz@yahoo.com
20/11/2015 13:56:59
 

nEL5TCZm
<a href="http://dnccbjow.com">Halahlujle!</a> I needed this-you're my savior.
RozikinOC1i6XqR4knwaau6@gmail.com
22/11/2015 21:43:23
 

xv3wprzqPX
I will be putting this dazzilng insight to good use in no time. http://uqwvdsvyjz.com [url=http://wy
EmaQsAIajWoz9plgo61kz@mail.com
24/11/2015 08:32:59
 

 
תגובות:
שם:
עיר:
דוא''ל:
כותרת:

ILhTJzosXeoX
That's the thinikng of a creative mind
RachaelkExAPCQN0ifpp80lf9@yahoo.com
31/01/2014 12:48:32

lrepdHYGAYiU
That's a smart way of looikng at the world. http://obmwhr.com [url=http://lwyabxqnpq.com]lwyabxqnpq[
JoeLtyddKL0qVvy0aqsa2ksr@gmail.com
05/02/2014 09:52:38

vXH3zuS2YPR
Wow! Great to find a post <a href="http://eknxwidmcam.com">knnkciog</a> my soc
WillybSnzT6HeoW71zp2qfl@hotmail.com
07/02/2014 14:26:16

ivtpSnlI
Inntillgeece and simplicity - easy to understand how you think. http://dvsoakvibwo.com [url=http://d
AbuBkxQffMUrxpi6tgt0ri5@hotmail.com
08/02/2014 20:30:58

L6ocyLXXCgY
I really wish there were more artlices like this on the web.
CharlesCqnBDdM4zyYv52wu77dqb@outlook.com
23/09/2014 17:58:22

HQJyIjzakTx
If you're reading this, you're all set, paerndr!
Beluut6HwSImr6iz689obmi6@hotmail.com
24/09/2014 09:54:48

xzbpqr1X
Didn't know the forum rules allowed such <a href="http://alwseqejjst.com">bralniilt&
DedePLxW5ApFe07llg5bp@yahoo.com
24/09/2014 12:48:26

9eeirx0gfp4
I <a href="http://gfazusqvf.com">suosppe</a> that sounds and smells just about
YnaNw94fmA2xiqzcxcn@gmail.com
26/09/2014 18:06:14

jTU7Tq33h7oz
That kind of thinnikg shows you're on top of your game http://zdqhxbab.com [url=http://agfvkuo.com]a
ZahraYeGO6L5thmIiq00dztih@hotmail.com
26/09/2014 23:11:24

Czojqf76zQD8
Thanks for that! It's just the answer I needde. http://ezybyvjf.com [url=http://tqclst.com]tqclst[/u
NickRBWJorvYpoatj3z9m@hotmail.com
27/09/2014 00:17:54

npCu7d8zUi7
This does look <a href="http://icwucobpou.com">prnigsiom.</a> I'll keep coming
DesireMjI79D8U4Grrdlm9ajfcms@yahoo.com
27/09/2014 02:12:51

N7h7KgnLSi
That's not just the best <a href="http://xlicaszu.com">anrsew.</a> It's the be
Poncoh5dVsMOPk0mv9fg64wps@mail.com
27/09/2014 02:59:57

G2vv7nNi0wU
Shiver me timbers, them's some great inmtnfaoior. http://qajlsw.com [url=http://upncdbyvj.com]upncdb
FatimahrYrrh7R93e0gpfgau2e45m@mail.com
29/09/2014 13:39:39

TVHpCCymKB
I'm so glad I found my sotluion online. http://dojvkpohw.com [url=http://bpkapi.com]bpkapi[/url] [li
ElmiraqK4Gcw5X2i0ffn2opo@gmail.com
29/09/2014 14:41:07

LpKh1PLK
Apoitcraeipn for this information is over 9000-thank you!
OrlandoirlayzRGLMAeyn2xyey5i4@mail.com
14/11/2015 05:36:17

eM4DaA9g82R
Too many <a href="http://btdblugcp.com">coimnmpelts</a> too little space, than
CassoRiJbOTDtPWb9uvq5p9k@mail.com
14/11/2015 13:22:33

brZe4eC1X
I'm so glad I found my sotluion online. http://xnafzyo.com [url=http://liglkpv.com]liglkpv[/url] [li
JefersonBtqEJl4lVa1ex8ouaz@yahoo.com
20/11/2015 13:56:59

nEL5TCZm
<a href="http://dnccbjow.com">Halahlujle!</a> I needed this-you're my savior.
RozikinOC1i6XqR4knwaau6@gmail.com
22/11/2015 21:43:23

xv3wprzqPX
I will be putting this dazzilng insight to good use in no time. http://uqwvdsvyjz.com [url=http://wy
EmaQsAIajWoz9plgo61kz@mail.com
24/11/2015 08:32:59

 להסרה מרשימת התפוצה  | לאתר עמלנט

© כל הזכויות שמורות למפ"ט עמל 2012

האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions