גיליון מס' 7 - 15.04.2008
 הגדל טקסט     הקטן טקסט     שנה צבע רקע
 
  ראשי | הרשמה | ארכיון | מכתבים למערכת | מכתב פתיחה      |      RSS  RSS
 

 

עמל מקיף רמות באר שבע:
פיתוח מודל לבניית יחידות לימוד מתוקשבות

מאת
רפאלה בלס

בימים אלו, משלימה קבוצת מורים נבחרת מעמל מקיף רמות בבאר שבע, הכשרה בבניית יחידות לימוד מתוקשבות. מדובר בשיאו של תהליך תקשוב בית הספר, שהחל בבניית תכנית עבודה ובבניית צוות מוביל תקשוב בית ספרי הכולל הנהלה, מורים מובילים, רכז פדגוגי ורכז תקשוב. בשלב השני, נבנתה הסביבה המתוקשבת בהלימה לתכנית העבודה בשיתוף פעולה הדוק עם מפקחת התקשוב במחוז דרום, מרכז פסגה באר שבע והמינהל לפדגוגיה ברשת עמל. 
לאה קרמני, רכזת התקשוב,
רינה אקוטוניס הרכזת הפדגוגית,  ד"ר כרמלה בן עמר ממרכז פסגה וגילי אלון מעמלנט, בנו מודל להכשרת המורים לבניית תכניות ויחידות לימוד מתוקשבות. ההכשרה כללה 5 מפגשים תיאורטיים ושתי סדנאות, שהועברו במשותף על ידי ד"ר כרמלה בן עמר והצוות הבית ספרי.


לאה קרמני  וד"ר כרמלה בן עמר ברנגה


סדנת התנסות מעשית בעמל מקיף רמות ב"ש

ומספרת לאה קרמני: "בהרבה מאד בתי ספר בארץ, מנסים לתקשב ולהוביל תהליכי תקשוב בהצלחה חלקית. הקושי נובע בעיקר מקשיי המורים "להתחבר" לעולם הדיגיטלי, לעומת התלמידים שמגלים נכונות רבה לעבודה טבעית בסביבה מתוקשבת. התכנית שלי, מיועדת לאפשר למורים "נחיתה רכה" בעולם הלמידה המתוקשבת, להכיר מושגי יסוד בתחום התקשוב, להיחשף לתיאוריות העדכניות, ובעיקר להכיר ולהתנסות בצורה מעשית בבניית יחידות לימוד ברשת באמצעות פלטפורמות שונות, כל מורה בתחום התוכן שלו. בראייה רחבה, כוונתנו שכל מורה ישמש כ"סוכן שינוי" בצוות שלו, וכך יתפשטו מעגלי התקשוב בבית הספר ויגיעו לכל פינה".


מורים מתארים את התנסותם
במהלך המפגש, תרגלו המורים שינוי תפיסה והחלו להתנסות ביצירת יחידות לימוד מתוקשבות המתמקדות בהבנה. בהנחיית כרמלה, התבקש כל מורה לתכנן יחידות לימוד המתרגלות את הנושא באמצעות הטכנולוגיה, כל מורה בתחום הדעת שלו. המורים בחרו מטרה מורחבת, ופיתחו יעדים מדידים לשיעור בהתאם לטקסונומיה של בלום או פסיג שנלמדה במפגשים הקודמים.

                                  צוות המורים במהלך מפגש ההתנסות 

עופר (מלמד לשון) : " ניסיתי ליישם את ההמלצות האחרונות בנוגע ל"תחביר רוחבי" ולהביא להבניית תמונה כוללת של שלושת סוגי המשפטים. בסה"כ אנו מפשטים את היחידה תוך 4- 5 שיעורים ומביאים את התלמידים לרמת ניתוח סביר של בחינות בגרות. אני ממליץ להוסיף מילון מושגים מקוון, ובנוסף מתכנן גם משימות יישום".
כרמלה: "אם רוצים שהטכנולוגיה תביא ערך מוסף ללמידה, "פיגום".  צריך לחשוב על דרך שבה התלמידים ישוו, יתמודדו, ישאלו שאלות, יטעו, ולא לספר להם הכל. לא להכתיב. לעבור מתהליך
של - telling knowledge ל- building knowledge .
עופר: באמצעות השיח בפורום, יוכלו התלמידים לדלות את המאפיינים של כל משפט.

כרמלה : העיקרון המנחה הוא כזה - ככל שהילד יותר פעיל, הלמידה שלו תהיה יותר משמעותית. ואת זה משיגים באמצעות שאילת שאלות, לא באמצעות הכתבה. שפה ומתמטיקה קשים מאד לעבודה מידענית, אין כאן עמדות או נקודות מבט. אין משא ומתן על הכללים, ולכן בסוף היחידה אני ממליצה לאור התהליך לתת את הסיכום, כיוון שזהו טיב תחום הדעת כאן, שדורש מסגרת נוקשה יותר. שאר תחומי הדעת פתוחים יותר לפרשנויות. הטוב ביותר הוא ללמוד מטעויות ולאפשר שיח.
                                                                                                                ד"ר כרמלה בן עמר ברנגה

מרים ולאה (מדעים) : "אנחנו בחרנו כנושא את ההשפעה בין המדע, הטכנולוגיה והחברה. דילמות מוסריות הנובעות משימוש בידע המדעי שנצבר במחקר בתחום הרבייה - לטובת האדם. נושא ההפרייה, ההדגרה המלאכותית, ההשבחה ועוד. מטרת היחידה - לגרום לתלמידים להבין את ההשפעות ההדדיות בין דיסיפלינות אלו, באמצעות התמקדות בדילמות.

כרמלה - יש לעודד את התלמידים לצאת למשימות אקטיביות בקבוצות קטנות. צריך יעדים קטנים, להתחשב בלמידה והערכה ולהרחיב מושגים באמצעות הפנייה למידע נוסף, מה שמאפשר פעילות אפקטיבית.
ככלל, כשמעצבים פעילויות למידה, יש לקחת בחשבון שלא כל תחום תוכן מתאים לתקשוב לכל אוכלוסיית תלמידים. צריך להפעיל שיקול דעת. בבניית יחידה צריך לדעת להתמקד ולדעת מראש מהי הליבה ומה פחות חשוב. בסיס, הרחבה והעמקה".

 שקף על בסיס האתר בנושא חקרשת של ד"ר מיקי רונן, להשתלמות צוות מקיף רמות באר שבע, 2008

רינה (ריכוז פדגוגי ואנגלית) - "אני רציתי להכין יחידה שעוסקת ברפלקציה - זהות המורה. מילות המפתח: תקשורת, מודעות..... מה גרם למורה לבחור במסלול ההוראה? מדוע הוא רצה להיות מורה מלכתחילה וכך הלאה. האם הוא עדיין מעוניין להישאר מורה או שיש לו התנגדות למקצוע או לתכני הלימוד וכדאי לו לפרוש?... כל מה שמתקשר לניתוח הזהות המקצועית. תהליך הרפלקציה ייעשה בפורומים ייעודיים".


    שקף מתוך החומר העיוני של הקורס, כרמלה בן עמר ברנגה

כרמלה : "אחת ממסקנות הדוקטורט שלי היתה שהכנסת התקשוב לבית הספר, כמו כל תהליך שינוי, הוא ארוך, קשה דורש המון תמיכה של הארגון בפרט, אחרת זה מתפספס. במקום שהמורה יהיה מקור הסמכות, החכם על הפודיום, על הבמה, הוא צריך להיות המנחה בצד (The guide on the side) ולפעמים הוא אפילו צריך להודות בכך שהוא לא יודע פרט זה או אחר, והוא מוכן לבדוק זאת יחד עם התלמידים."

גילי אלון, מנהלת עמלנט : "אנו מקווים שההשתלמות בבאר שבע תרחיב את מעגל התקשוב ברשת עמל מתוך שאיפה לקחת את ההתנסות שלכם ולהפוך אותה למודל ."

ומסכמת ד"ר כרמלה בן עמר ברנגה: "אסיים בציטטה של אוזובל (פסיכולוג של החינוך) החביבה עלי ומשמשת לי כהשראה -  העיקר הוא להתחבר לידע הקודם של הלומד ומשם להוליך אותו הלאה".


  
 
תגובות:

מרשים ביותר, יישר כוח לכולם.

מנואלה
מנואלה
17/04/2008 16:06:01
 

20
20
kpqhdkltSan Franciscosample@email.tst
08/07/2014 10:56:24
 

 
תגובות:
שם:
עיר:
דוא''ל:
כותרת:

מרשים ביותר, יישר כוח לכולם. מנואלה
מנואלה
17/04/2008 16:06:01

20
20
kpqhdkltSan Franciscosample@email.tst
08/07/2014 10:56:24

 להסרה מרשימת התפוצה  | לאתר עמלנט

© כל הזכויות שמורות למפ"ט עמל 2012

האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions