גיליון מס' 9 - 20.07.2008
 הגדל טקסט     הקטן טקסט     שנה צבע רקע
 
  ראשי | הרשמה | ארכיון | מכתבים למערכת | מכתב פתיחה      |      RSS  RSS
 

 

הישגים ראויים לציון בתכנית 'תפנית' מטעם קרן רש"י
במקיפים של עמל בבאר שבע ובאופקים


מאת רפאלה בלס

השבט אמר את דברו. השורדים והשורדות בגמר הגדול של "תפנית", הגיעו לבגרות מלאה ופניהם לדרך חדשה. בניגוד לגמר הגדול של הישרדות בו נותר זוכה אחד, בתכנית 'תפנית' - כל המרבה הרי זה משובח -  והתוצאות מדברות בעד עצמן: שבט תפנית בעמל מקיף באר שבע ובעמל מקיף אופקים שרד כולו כאיש אחד!

מהי תכנית תפנית אליה שואפים להתקבל כל כך הרבה נערים ונערות ?
תכנית תפנית היא תכנית ייחודית מיסודה של קרן רש"י, שמטרתה למידה מואצת. העיקרון העומד מאחוריה - 
"אין תלמיד שנכשל, יש תלמיד שעדיין לא הצליח"!

תכנית תפנית (בתיכוניים - תכנית סטארט ותכנית חסם) הוקמה על ידי קרן רש"י, ביוזמת מנכ"לה מר אלי אלאלוף. מנהל התכנית הוא מר ניסים כהן - סוציולוג חינוכי המתמחה במודל עבודה עם תלמידים בעלי הישגים נמוכים, ומפתח השיטה שהופעלה בירוחם ויושמה בין היתר באומ"ץ. התכנית הביאה ברכה רבה בתיכונים, תרמה תרומה גדולה וחשובה להעלאת הישגי הבגרות בקרב אוכלוסיית התת-משיגים. ברשת עמל, פועלת תכנית 'סטארט תפנית' בשני בתי ספר, במקיף באר שבע רמות, ובמקיף אופקים. ההצלחות באות לידי ביטוי בהישגים לבגרות בקרב תלמידים שיש להם הרבה שליליים והם על סף נשירה. 50 אחוז מהתלמידים המתקבלים ל'תפנית' אוחזים בתעודה בעלת 7 שליליים ומעלה, ו 50 אחוז- 4 שליליים.

שיטת העבודה של 'תפנית' לוקחת בחשבון את הפערים שנצברו, ומשום כך מכנסים את הנערים בקבוצות קטנות בהובלת מורה מתרגל העובד על פי תוכנית מפורטת. בסוף כל יום נבחן התלמיד "בחינת הצלחה". למעשה כל ארבע שעות מתקיימת בחינת הצלחה, כדי לקדם את הילד מהצלחה להצלחה. הרעיון הזה מבסס אצל התלמיד את התפיסה והאמונה שהוא יכול ומצליח.
כל 30 שעות מתקיימת בחינת בקרה חיצונית בתחום הידע, כאשר לאורך כל הדרך מעובד המידע באמצעות מיפוי ובקרה, וכך יכול כל מורה לדעת מה הוא צריך לשפר. במהלך הדרך מתקדמים התלמידים מהקבצה ג' להקבצה ב', ומהקבצה ב' ל- א' – במתמטיקה, עברית אנגלית. ב'תפנית' מגישים לבגרות כבר בכיתה יו"ד – 3 יחידות אנגלית, 3 מתימטיקה, 1 היסטוריה, ובכיתה י"א – 4 יחידות אנגלית. יש הממשיכים גם לחמש יחידות.

מהי תכנית 'חסם'?
תכנית 'חסם' ( חוסם בגרות) היא תכנית נוספת של קרן רש"י לכיתות י"א, י"ב, שמיועדת להעלות הישגים בתחום אחד בלבד, למשל מתמטיקה. כך לדוגמא עמל מקיף ז' רמות באר שבע, עושה 'חסם' בשתי יחידות מתמטיקה ובשתי יחידות תנ"ך. כ- 35 תיכונים משתתפים בפרויקט ברחבי הארץ, ביניהם כל התיכונים בבאר שבע.

 ומספרת לנו  הגב' רחל פלג, מנהלת מקיף ז' עמל רמות באר שבע: " בית ספרנו הוא מחלוצי הפרויקט. זוהי השנה הרביעית שלנו בפרויקט המשמעותי הזה, שבו שותפים קרן רש"י, רשת עמל ועיריית באר שבע. המחזור הראשון שהחל בכיתה יו"ד, סיים בשנה שעברה, ומהנתונים עולה ש-48 תלמידים סיימו את המסלול, ל55-60% מהם תהיה בגרות מלאה, לשאר חסרים מקצועות בודדים והם ישלימו אותם. זהו הישג גדול, ואני גאה מאד בתלמידים ובצוות.  

קרן סאקט"א-רש"י
קרן סאקט"א-רש"י היא אחת הקרנות המשפחתיות המובילות בישראל. מאז ייסודה בשנת 1984 הפנתה הקרן את משאביה למתן סיוע לאוכלוסיות חלשות, תוך התמקדות בילדים ובאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, באזורי הפריפריה הגיאוגרפית כמו גם החברתית.



לאחרונה, נבחר מיזם "תפנית"
של קרן רש"י לאחד מ- 60 המיזמים "שישנו את פני המחר", והוצג בתערוכת "מרחבי המחר" במסגרת ועידת הנשיא לציון 60 שנה לישראל.

ה"אני מאמין" של התכנית דוגל בכך שכל אחד יכול להגיע לבגרות מלאה - גם ילדים מנותקים, ילדים בסיכון, לקויי למידה, ילדים עם פוטנציאל רגיל שלא מיצו אותו מסיבות משפחתיות, אישיות, בית ספריות, רגשיות ואחרות. כל אחד ואחד מהם יכול להגיע לבגרות מלאה.

כיצד מתבצעת התכנית בעמל מקיף ז' באר שבע? 
במעבר בין טי"ת ליו"ד, מתבצע איתור של תלמידים בעלי 7-8 שליליים, הנמצאים ממש על סף נשירה. מגבשים קבוצה לקראת החטיבה העליונה – בחופש הגדול הם עוברים הכנה, סדנא לימודית ומתחילים את התהליך. בתכנית מושקעים הרבה מאד משאבים, כל קבוצת למידה מונה 17 תלמידים (בבית הספר רצות במקביל בין 2 ל- 3 קבוצות), לכל קבוצה יש רכז מחנך, שמקבל 14 ש"ש לדאוג ולעקוב אחר ניהול הלמידה שלהם. בכיתת תפנית יש תכנית עבודה מיוחדת הפורשת את הבגרויות במינון של שתים או שלוש לשנה. הלמידה מתבצעת בקורסים מרוכזים בקבוצות קטנות, מתרגלים, מרתונים, ימים מרוכזים, בודקים הישגים ביחידות לימוד קטנות. לאורך כל הדרך אנו מציעים אפשרויות לתיקונים – בודקים מועדי חורף ומאפשרים לגשת שוב.

במה שונה העבודה עם 'תפנית' מכל עבודה אחרת על שיפור הישגים ?
העבודה ב'תפנית' היא עבודה הוליסטית. אנו מספקים להם רשת שלמה של תמיכה רגשית, כשהם נופלים – יש מי שמחזיר אותם, הבית מחויב, אנו עורכים ביקורי בית, ההורים מגויסים לנושא בכל מאת האחוזים, הם מקבלים גם תמיכה פסיכולוגית, רכז התכנית מטעם קרן רש"י מלווה אותם בכל צעד ושעל. מטבע הדברים יש עליות וירידות, אך התלמידים מאד נעוניינים להתקבל, להגיע ולהשקיע.
הפרויקט מכניס הרבה מאד שקט, אווירה, שייכות ,שוויון. זאת הסיבה שהוא פרויקט כל כך משמעותי – התלמידים יודעים שמשקיעים בהם אהבה ותשומת לב העונים ישירות לצרכים שלהם. יפה לראות איך תוך זמן קצר יחסית, משתנה כל האווירה והילדים הכי בעייתיים הופכים להיות הכי שייכים. תחושה זו מלווה אותם בהרבה אחרי כן בצבא בחברה, מעלה את הדימוי העצמי שלהם, חלק מהתלמידים ממשיכים לתרום בשנת שירות לקהילה.
ומסיימת רחל בתפילה: "אלי אלי שלא יגמרו המשאבים "..

עדי לוי - תעודת בגרות מלאה ותעודת הצטיינות חברתית ולימודית

עדי לוי
– בוגרת שמינית, התחילה את המסלול בעמל מקיף ז' רמות באר שבע, למדה בכיתת תפנית מיו"ד עד י"ב , יצאה עם תעודת בגרות מלאה ותעודת הצטיינות חברתית ולימודית כאחת. כיום, התקבלה עדי לשנת שירות טרום צבאית בקהילה  – "כמו שעמל תרמו לי, כך גם אני אתרום לאחרים!" , היא מתקשה לחכות לרגע בו תהיה מתרגלת בתיכון עיוני מיו"ד עד י"ב,  ובתום השנה, שואפת לשרת שירות צבאי ולהגיע להיות קצינת חינוך.
עדי מציינת בחיוך שחוץ מהאוכל ה"זוועתי" לדבריה, הכל היה מצוין, ולא פעם העניקו להם המורים והצוות את שעות המשפחה שלהם.  אין לה ספק שתפנית שינתה לה הרגלים, הקלה עליה את המעבר בין ילדות לבגרות, הקנתה לה הרגלים יעילים לניהול זמן, הכניסה אותה למסלול הדדי של מחויבות אישית מקסימלית, רשת התמיכה, האהבה, היחס האישי -  כל אלו היו שונים לחלוטין מההתנהלות בכיתה רגילה בה היתה הולכת לאיבוד. עדי מאחלת לכל העושים במלאכה את כל הטוב שבעולם ומבקשת להודות מקרב לב על כל שעשו למענה ולמען חבריה.


איציק בן שטרית ושוש דבח מרכזים את תכנית תפנית בעמל מקיף ז' באר שבע מיו"ד עד י"ב, מזה שלוש שנים. איציק יודע לספר לנו  על שנת לימודים הנפתחת בדרך כלל במלחמה יומיומית עם הנערים מכיתה יו"ד על הביקור הסדיר - מלחמה הכוללת שעון מעורר, השכמה אישית, הטרדה נחושה כל בוקר - ומשתנה בהדרגה ככל שהתלמידים מתרגלים לרעיון המחויבות ומשתפים פעולה עם מסלול ההישגים. איציק מספר על שינוי תדמיתי גורף מתלמיד נכשל, אפטי ולא אכפתי הנמצא בשולי החברה - המגיע למצב הנחשק שבו תלמידים אחרים מקנאים בו על ההישגים, ההתמדה, על הזכות ללמוד בקבוצה קטנה בצורת למידה אישית. כל אלו בונים לנערים ולנערות את הדימוי העצמי ומעלה אותם ל"טופ של הטופ", או כפי שמיטיב איציק להתנסח – "צריך לראות את האור בעיניים שלהם כדי להבין את זה, להבין מה זה להביא תלמידים עם מנת משכל רגילה לחלוטין שלא היו בשום מצב של למידה בשל קשיים סביבתיים - לבגרות מלאה."

ואכן, יש מבין התלמידים שסיימו השנה שלוש מגמות שונות, מדעי החברה פסיכולוגיה, אמנות, סיב"מ (סרטוט בעזרת מחשב), סיימו בגרות מלאה (לפחות 21 יחידות), במקצועות לשון, תנ"ך, היסטוריה, אזרחות, ספרות, הבעה, מתמטיקה, אנגלית (חלקם אף סיימו ארבע יחידות במתמטיקה ובאנגלית), והם מוכנים ומזומנים להתחיל את חייהם הבוגרים ברגל ימין עם נתוני קב"א משופרים, מוטיבציה לשירות שעולה בהתאם, וצירופי מילים כמו "שירות איכותי", ו"נתינה למדינה", מתחילות להיכנס ליום יום. יותר ויותר, מספר איציק, פונים תלמידים שסיימו את תכנית 'תפנית' ומבקשים להתקבל כמתרגלים בבתי ספר שונים בארץ כשנת שירות, בנוסף לשירות הצבאי. איציק מתאר סיפוק גדול, תחושת שליחות, ומקווה להמשיך בבכך כמה שיותר. 


רחל אוחנה - מנהלת עמל מקיף אופקים:
הקשר עם קרן רש"י מבורך ומצוין, בזכותם התאפשר לנו לסייע לכל תלמיד להצליח להגיע לבגרות איכותית. מבחינת הנתונים - הפרויקט העלה את עמל מקיף אופקים
מ 30% ל- 70% באחוזי הזכאים לבגרות. שיטת העבודה עם "תפנית" עושה שימוש בעקרונות ברורים ומובנים, המאפשרים למידה יעילה. כל תלמיד מנצל את הפוטנציאל הטמון בו והמוטיבציה שלו עולה בטווח הארוך, לשנים רבות.
חשוב לי לציין שצוות בית הספר הפנים את עקרונות התכנית ופועל לפיה גם בשכבות אחרות (ז'-ח', ט' - י"ב).
הודות לשיתוף הפעולה המלא בין רשת עמל, קרן רש"י ומינהל החינוך באופקים, תמשיך הפעילות ותתרחב גם בשנה הבאה. זה המקום לציין עד כמה מינהל החינוך בראשותו של אבי ביתן, בית הספר ואני, מודים על האפשרות והזכות שנפלה בחלקנו לעבוד בשיטת "תפנית".

צוות אופקים כולל את אורנית חתוקה ומיטל בן דוד רכזות יו"ד, חווה בוקובזה האחראית על כל הצד האדמניסטרטיבי ואיריס חזות - רכזת י"א י"ב. ומספרת איריס:  היופי בתכנית הוא העבודה במעגלים - מעגל התלמידים, מעגל המורים ומעגל ההורים. לבית יש תפקיד מאד חשוב. ההורים מגויסים לחלוטין - כך למשל כאשר קיימנו "מרתון מתכונות מתמטיקה" בקיבוץ רוחמה - שלושה ימים של מרתון מאד מובנה באווירה אחרת, הגיעו ההורים עם אוכל ופינוקים והסתכלו בעיניים משתאות כיצד הילדים שלהם חיים, נושמים ומדברים מתמטיקה בעיניים מבריקות. המוטו היה " אנחנו עולים על הרכבת והיעד הבחינה!" המרתון הזה "פתח להם את התיאבון" עד כדי כך, שתלמידים אשר עמדו בדרך כלל על ציון 60 ובעזרת המרתון העלו לציון של 95 , לא הסתפקו בכך והתמקחו באופן נוקשה על כל נקודה ונקודה! רצו להגיע למאה. זה הזכיר לי השיחה הראשונה שהיתה לי לפני שלוש שנים עם המנחה הפדגוגי של קרן רש"י – "אין ילד שלא יכול". כולם מאד מאמינים ברוח התכנית, ויישמנו את עקרונותיה גם במקצועות אחרים. ללא ספק, הפרויקט תרם מאד לכל הצוות. 


ומסכמת הגב' מנואלה אטיאס מנהלת המינהל לפדגוגיה ברשת עמל:
"לאור הצלחת התכנית ברשת עמל, אנו שמחים ומאושרים לבשר כי בשנה הבאה מתוכנן להתרחב הפרויקט המבורך מטעם קרן רש"י, לשלושה בתי ספר נוספים ברשת - חורה, תל שבע א' ורהט. אנו מודים לכל השותפים ומאחלים הצלחה לכל העושים במלאכה".



 

  
 
תגובות:

כתבה מעולה!
כמורה לאנגלית בכיתות אומ"ץ בחולון, שמחתי לקרוא על תולדות השיטה, שבזכותה
אני מסוגלת להגיש כיתות אומץ לבגרות באנגלית החל מכיתה י. המתרגלים הנפלאים, שניים בכל כיתה, המחנכת של כל כיתה שעובדת במסירות של אחות רחמניה, ההורים משתפי הפעולה - זהו פרוייקט יוצא מן הכלל! אחוזי ההצלחה בכיתות האלה יותר גבוהים מאלה בכיתות יב 3 יחידות שאני מלמדת! בכיתות אומץ אני אפילו יכולה להגיש את רוב הכיתה ל-4 יחידות אנגלית! קראתי את תולדות השיטה של "תפנית", ולא נותר לי אלא להצדיע לממציאי השיטה, וכמובן לכותבת המאמר, שהשכילה להעניק את כל המידע על תוכנית מצילת נפשות זו - בצורה מושכת מצד אחד, וביסודיות ועומק מצד שני. אשמח לקרוא עוד כתבות מרתקות כמו זו!
שוש רבינוביץחולון
25/07/2008 22:14:02
 

יישר כוח לכל העושים במלאכה. אני ויודעת מה הקשיים, והתוצאות מדברות בעד עצמן.

כל הכבוד

מנואלה
מנואלהב"ש
31/07/2008 18:19:04
 

 
תגובות:
שם:
עיר:
דוא''ל:
כותרת:

כתבה מעולה!
כמורה לאנגלית בכיתות אומ"ץ בחולון, שמחתי לקרוא על תולדות השיטה, שבזכותה אני מסוגלת להגיש כיתות אומץ לבגרות באנגלית החל מכיתה י. המתרגלים הנפלאים, שניים בכל כיתה, המחנכת של כל כיתה שעובדת במסירות של אחות רחמניה, ההורים משתפי הפעולה - זהו פרוייקט יוצא מן הכלל! אחוזי ההצלחה בכיתות האלה יותר גבוהים מאלה בכיתות יב 3 יחידות שאני מלמדת! בכיתות אומץ אני אפילו יכולה להגיש את רוב הכיתה ל-4 יחידות אנגלית! קראתי את תולדות השיטה של "תפנית", ולא נותר לי אלא להצדיע לממציאי השיטה, וכמובן לכותבת המאמר, שהשכילה להעניק את כל המידע על תוכנית מצילת נפשות זו - בצורה מושכת מצד אחד, וביסודיות ועומק מצד שני. אשמח לקרוא עוד כתבות מרתקות כמו זו!
שוש רבינוביץחולון
25/07/2008 22:14:02

יישר כוח לכל העושים במלאכה. אני ויודעת מה הקשיים, והתוצאות מדברות בעד עצמן. כל הכבוד מנואלה
מנואלהב"ש
31/07/2008 18:19:04

 להסרה מרשימת התפוצה  | לאתר עמלנט

© כל הזכויות שמורות למפ"ט עמל 2012

האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions