גיליון מס' 26 - 21.07.2011
 הגדל טקסט     הקטן טקסט     שנה צבע רקע
 
  ראשי | הרשמה | ארכיון | מכתבים למערכת | מכתב פתיחה      |      RSS  RSS
 

 

תוצרי מורים : פעילות בארכיאולוגיה באמצעות מציאות רבודה
מאת: רפאלה בלס




שאלה: איפה תוכלו בימים אלו ללמוד על אתרים ארכיאולוגיים באמצעות מציאות רבודה?
תשובה: באחד הפרויקטים המדליקים שהגישו רכזי התקשוב של עמל במסגרת לימודיהם לתואר שני באונ' חיפה!

זוהי השנה השנייה, שבה שולחת רשת עמל את רכזי התקשוב המצטיינים שלה ללמוד בתוכנית לתואר שני במגמה לטכנולוגיה וחדשנות בחינוך, בשאיפה להכשיר את עתודת המנהיגים להובלת בתי הספר למאה ה-21. היוזמה הברוכה משותפת למינהל לפדגוגיה ולחוג לטכנולוגיות חדשניות בחינוך בראשות הד"ר דני בן צבי מאונ' חיפה, ומסייעת לתרומה הדדית בין האקדמיה לשטח.
מקבוצת עמל השתתפו השנה דיתה אוהב ציון מהרב תחומי פ"ת ב' שפיתחה הפעלה באזרחות בהתבסס על כלי הלמידה השיתופית של גוגל, ג'יהאן ברברה מהרב תחומי מרכז הגליל שפיתחה יחידת לימוד במינהל בנושא משכורות עובדים, חאלד חאג' יחיא מעמל טייבה ואשר מוצני מהרב תחומי חיל האוויר הולץ, אשר פיתחו פעילות שטח מאתגרת בהיסטוריה על בסיס מציאות רבודה בסלולאר.

בין היתר, השתתפו הסטודנטים בקורס "למידה באמצעות פרויקטים בסביבות עתירות טכנולוגיה" (
Project Based Learning - PBL). מטרת הקורס היתה להרחיב את הבנתם בתיאוריות החינוכיות הבסיסיות הקשורות ב- PBL, בנוסף לפיתוח יכולת התכנון והיישום בפועל של יחידות PBL בסביבה חינוכית. במסגרת הקורס, נלמדו שש תיאוריות מרכזיות העומדות בבסיס PBLלמידה אותנטית (Authentic Learning), למידה שיתופית בקהילות פרקטיקה (Collaboration and Communities of Practice), קונסטרקשיוניזם (Constructionsim), למידת חקר (Inquiry Learning), 
למידה ממוצבת (Situated Learning), הערכה חלופית (Alternative Assessment).


בתמונה: אשר מוצני, דיתה אוהב ציון, אורית להב, גילי אלון, ג'יהאן ברברה, חאלד חאג' יחיא

במהלך הקורס, עבדו הסטודנטים בקבוצות באופן שיתופי בסביבת למידה היברידית (פנים מול פנים ומקוונת). כל קבוצה התמקדה בתיאוריה שונה ולימדה את שאר הקבוצות בנושא ההתמקדות שלה. כמו כן, התלמידים עיצבו, לבחירתם, יחידות PBL בנושאים רב-תחומיים. במטרה ליצור קהילה לומדת, הסטודנטים השתתפו בשיחות רפלקציה ובכתיבת יומנים אישיים במהלך הסמסטר. בימים אלה, הם משלימים את למידתם באמצעות כתיבה שיתופית של ספר-הדרכה מקוון על למידה באמצעות פרויקטים.

אחד התוצרים המדליקים שהופקו במהלך הלימודים - היתה פעילות היסטורית-ארכיאולוגית באמת המים של קיסריה, באמצעות מציאות רבודה. ביקשנו מאשר מוצני, רכז התקשוב של הולץ שיסביר מעט על הפרויקט ויספר לנו מהי בעצם מציאות רבודה ?

אשר - כולנו מכירים את ההוראה הפרונטלית הרגילה בה המורה מלמדת בכיתה מול הלוח, ולאחרונה גם מול לוח חכם או מקרן. עולה השאלה האם בדרך זו לומד התלמיד בצורה מיטבית על אתר היסטורי, ועד כמה הלמידה היא ארוכת טווח וחווייתית? כאשר רוצים ללמד את מקצוע ההיסטוריה, הגיאוגרפיה או ארץ מולדת, משתמשים המורים בכל האמצעים הוויזואליים העומדים לרשותם ואף מוציאים את התלמידים לאתר במסגרת סיורי שלח. אנחנו לקחנו את הפעילות שלב אחד קדימה, ובמסגרת לימודי התואר השני באוניברסיטת חיפה, בקורס "למידה ניידת", שעסק בטכנולוגיות ושיטות ללמידה באמצעים ניידים (בהנחיית הד"ר ישי מור), פיתחנו משחק לימודי בשטח, המלמד על מערכת המים של קיסריה, באמצעות מציאות רבודה בסלולאר.

ומספר מילים על מציאות רבודה augmented reality – באמצעות טלפון נייד מקבל המשתמש רבדים נוספים על המימד הפיזי. בטלפון מוצגת הסביבה הפיזית ועליה עולים רבדים נוספים ה"מגבירים" ומעשירים את המציאות. המערכת משתמשת בGPS  ובמצפן המובנים במכשיר עצמו. בהתאם למיקום הטלפון ולכיוון אליו מסתכלים, מוצג מידע נוסף, כמו למשל תמונות הממחישות את החורבות הארכיאולוגיות כפי שהתקיימו בשיא פריחתן, קישור למפה המנחה את המשתמש לדרכי הגישה, רובד נוסף של טקסט המספק הסבר על נקודות ציון מרכזיות בנוף, ועוד.

איך עובדים עם זה התלמידים? האם ניסיתם כבר את הפעילות בשטח?
אשר - כן בהחלט. הפקנו משחק תחרות מגניב בשטח אמת המים בקיסריה, ועשינו פיילוט לחמש משפחות. בתחילת המשחק קיבלו התלמידים 3 כתבי חידה שאותם הם היו צריכים לפתור בשטח עצמו לפי הסדר שבחרו, בסיוע טלפונים הסלולאריים. כל כתב חידה הוביל אותם לאתר היסטורי הקשור למפעל המים של קיסריה. לפתרון כתב החידה היו צריכים התלמידים לגלוש באתרים ולחפש מידע בעזרת הטלפונים שברשותם. לאחר פיענוח כתב החידה נכנסו התלמידים לאפליקציה ייחודית שפיתחנו לצורך המשחק. האפליקציה משתמשת בכלים של מציאות רבודה, במטרה לעזור לתלמידים להגיע לאתר ולספק להם מידע רלוונטי.


המשחק שלנו נבנה כך, שככל שהתלמידים התקרבו לאתר התקבל במכשיר מידע נוסף!
בתחילה הם קיבלו על המסך תמונה של האתר וכיוון כללי היכן הוא נמצא. בשלב זה הם בחרו אם לבחור באתר האינטרנט המסביר על האתר ההיסטורי, או לבחור באפשרות Take me there, שהמציגה מפת גישה המופעלת באמצעות GPS. כשהם התקרבו לאתר, נשלח SMS אוטומטי למפעילי המשחק, המציין שהם הגיעו לאתר המבוקש. רק אז, על גבי המציאות הרבודה, הם קיבלו את המשימה לביצוע. המשימות הובילו את הילדים להבנת האתר בו הם נמצאים.

כך למשל אחד האתרים היה נקבות המים שבאזור מנשה. במקום זה ניתן לראות את נקבות המים מהם הגיעו המים לקיסריה . בדיוק באותו מקום ניתן לראות גם את הסכר והאקוודוקט המודרני של מקורות בו הם לוכדים את המים של נחל תנינים. שם גם התחיל מפעל המים הקדום ומפעל המים המודרני. התלמידים המחיזו סרטון שהמחיש נקודה זו והעלו אותו לדף פייסבוק שנפתח לצורך משחק זה. באופן זה עברו התלמידים בין שלושת אתרים.

איך התמודדו התלמידים עם הקשיים?
לקבוצה שהתקשתה בפתרון כתב החידה, היתה אופציה להשתמש באחת ממעטפות הרמז שברשותה. במעטפות מצאו התלמידים רמז בצורת QR CODE, שאפשר גישה נוחה ומיידית לרמז שיכול להיות טקסט, תמונה או אתר אינטרנט. כאמור, המשחק היה תחרותי ולכן כל פתיחת מעטפה הורידה מעט מהניקוד.

לאיזו טכנולוגיה מתאים המשחק באמצעות מציאות רבודה?
המערכת מתאימה לטלפונים עם מערכת הפעלה אנדרואיד, I Phone ונוקיה כך שלמעשה זמינות האמצעים רחבה למדי.

ואיך היית מסכם את ההתנסות בשטח?
היתה חוויה יוצאת מן הכלל. ללא ספק, הפעילות הזו הפעילה את התלמידים בצורה אקטיבית וגרמה להם למעורבות בלמידה ולהבנה מעמיקה יותר וארוכת טווח מאשר למידה פסיבית באמצעות סיור והרצאה.
אנחנו מתכוונים ליישם את הפיילוט המוצלח גם בשנת הלימודים תשע"ב, במסגרת התחרות הרשתית השנתית לתלמידי כיתות יוד בקבוצת עמל - תחרות שביל ישראל, שתתקיים כבר בדצמבר 2011. היכונו להפתעות!!  :)


לחץ כאן לאתר התחרות במציאות רבודה, אמת המים קיסריה

 

  
 
תגובות:

NQ8Yz1EV4g0W
i’m fifteen and have recently taken up an interest in archery. I would love to be able to
JaydenvYrVgD08tradhhi2g5@mail.com
28/04/2016 08:44:09
 

nUS4QHQ2jDnx
on Hey there would you mind sharing which blog platform you’re working with? I’
MiracleTIUaaxdx5jYmk4m1zz6@yahoo.com
28/04/2016 09:02:19
 

 
תגובות:
שם:
עיר:
דוא''ל:
כותרת:

NQ8Yz1EV4g0W
i’m fifteen and have recently taken up an interest in archery. I would love to be able to
JaydenvYrVgD08tradhhi2g5@mail.com
28/04/2016 08:44:09

nUS4QHQ2jDnx
on Hey there would you mind sharing which blog platform you’re working with? I’
MiracleTIUaaxdx5jYmk4m1zz6@yahoo.com
28/04/2016 09:02:19

 להסרה מרשימת התפוצה  | לאתר עמלנט

© כל הזכויות שמורות למפ"ט עמל 2012

האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions