גיליון מס' 31 - 24.09.2012
 הגדל טקסט     הקטן טקסט     שנה צבע רקע
 
  ראשי | הרשמה | ארכיון | מכתבים למערכת | מכתב פתיחה      |      RSS  RSS
 

 

:בראיון לרגל פתיחת שנת הלימודים החדשה אומרת מנכ"ל קבוצת עמל, עו"ד רוית דום

"התלמידים ילמדו להיות יזמים"



"נלמד אותם לחשוב כמו יזם, וזה אומר לקחת אחריות על עצמם ולהוביל - בין אם זו יזמות חברתית או יזמות עסקית", מבטיחה עו"ד רוית דום מנכ"ל עמל, בראיון ראשון לניוזלטר לקראת החזרה ללימודים

מאת: רפאלה בלס

במאה זו ראוי שתלמידי ישראל ילמדו יזמות מהי, בין אם יעסקו ביזמות תרבותית, חברתית או ביזמות עסקית, כך חושבת עו"ר רוית דום, מנכ"ל עמל. בראיון מיוחד לשנת הלימודים החדשה, משתפת עו"ד דום את חזונה ואומרת כי צמצום פערים בין הפריפריה למרכז, הקניית מיומנויות שיאפשרו לתלמידים להתמודד עם מקצועות המחר, למידה חקרנית מבוססת פרויקטים, טיפול מקורי בבעיית האלימות, עידוד בנות לבחירה במקצועות מדעיים, אלו הן רק חלק משלל התוכניות פורצות הדרך של קבוצת עמל השנה.

על מה שמה עמל דגש בשנת לימודים זו?

השנה אנו שמים דגש על הובלת חדשנות, מצוינות ויזמות, ומובילים התחדשות של מגמות טכנולוגיות בתכני הלימוד, בהעצמה והגדלה של מספר המגמות, בהצטיידות ובביצוע פיילוט לכל הפרויקטים החדשניים של מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. בנוסף, אני שמחה לציין שעמל מפעילה תוכניות פדגוגיות הייחודיות לה, כמו שילוב אייפדים בהוראה ובלמידה, למידה חקרנית מבוססת פרויקטים, שיתופי פעולה עם אוניברסיטאות מובילות בעולם כמו הרווארד ו –MIT, מגמת קדם ממר"ם, פיתוח חשיבה יזמית ופתיחת מרכזי יזמות חדשניים בפריפריה, השקת המכללה למקצועות הרכבת ועוד.

כך למשל, אנו מפעילים לראשונה הטמעה של מאות אייפדים בשכבת י', בארבעה מבתי הספר שלנו. פיילוט זה נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם המפמ"רים לטכנולוגיות תקשורת, בקרה ומכונות במשרד החינוך וכן עם חברת אפל ואיידיגיטל - נציגיהם בישראל. בימים אלו חזרה משלחת פדגוגית מטעמנו מביקור במרכז ההכשרה של אפל אירופה בלונדון, שם נחשפה למודלים החדשים ביותר של למידה והוראה באמצעות אייפדים בבתי הספר הציבוריים בלונדון ובסביבתה. אני מאמינה בכל לבי שהשילוב בין הטכנולוגיות המתקדמות של אפל ובין החוזקות הפדגוגיות המתקדמות שעמל מובילים, יוצר מארג חזק במיוחד, המאפשר ״לשבור את גבולות הכיתה״ ולשנות את הפרדיגמה הרווחת.

תוכנית פדגוגית ייחודית נוספת היוצאת לדרך היא למידה חקרנית מבוססת פרויקטים ברוח ההייטק-היי, למידה המשלבת עקרונות רב תחומיים הרלבנטיים לחיים האמיתיים. היופי בתוכנית הוא שהמורים ישמשו כחונכים, כמסייעים ללמידה, ולא יעבירו חומר כלל. המורה ייזום את הרעיון שסביבו צוותי התלמידים יעבדו על פרויקט, והלמידה תהיה אוטונומית. אני שמחה לבשר כאן מעל דפי הניוזלטר, שתוכנית זו קיבלה לאחרונה אישור מגף ניסויים במשרד החינוך ותופעל בקרוב כקדם ניסוי בשמונה מבתי הספר של קבוצת עמל ברחבי הארץ. למעשה זו תהיה הפעם הראשונה בישראל בה יחילו את עקרונות ההייטק-היי במספר בתי ספר בו זמנית, והם יתפקדו באופן סינרגטי כקהילה לומדת אחת, קהילה שעושה ניסוי מערכתי יחד, לא עוד "איים בודדים" ואפיזודות מנותקות.
מכאן שלוחה להם ברכת הצלחה, ואנו מצפים בסקרנות לראות את תהליך העשייה המבורך.

מהם הנושאים החברתיים שבהם מתמקדת עמל השנה?

קבוצת עמל תעמיד השנה במרכז העשייה גם את נושא איכות הסביבה, מתוך מודעות לחשיבות נושא הקיימות. בשנת הלימודים הקרובה תפעיל עמל הליך הסמכה לבית ספר ירוק לכלל בתי הספר ברשת, מתוך הכרה במקומו וחשיבותו של החינוך כמוביל שינוי. עמל תדאג להטמיע באמצעות הדרכה וליווי צמוד את העקרונות של למידה סביבתית, יישום אורח חיים מקיים בבית הספר ומגוון פעילויות לתלמידים ומורים, במטרה להביא לשינוי בתודעה ובהתנהגות הקהילה ביחס לאחריות הסביבתית של כל אחד מאתנו. את הליווי בתהליך ההסמכה לבתי הספר תעביר קבוצת מנהיגות הנוער של הרשת אשר יעברו השתלמות בנושא ויודרכו על ידי מנהלת תחום החינוך החברתי של קבוצת עמל.

תחום נוסף שקבוצת עמל נותנת עליו את הדעת לעומק, הוא הטיפול בבעיות האלימות של בני הנוער בישראל. ניסינו "לצאת מהקופסה" ולהבין מה המכנה המשותף לכל הסיטואציות האלימות, והגענו למסקנה העגומה שמדובר בחוסר תקשורת, או ב"קצר" בתקשורת. לא סתם נאמר "האלימות היא מפלטם האחרון של חסרי היכולת". היכולת במקרה הזה היא יכולת הביטוי. לקחנו על עצמנו השנה לטפל באופן מערכתי ביכולות ההבעה של המתבגרים הצעירים, בהצגת עמדותיהם, וכולי תקווה ששינוי זה ייתן את פירותיו גם בתרבות הוויכוח שלהם בעתיד, כאזרחים. באמצעות סדנאות ההבעה והדיבייט שאנו מציעים, כמו גם באמצעות הקניית כלים פיננסיים להתנהלות תקציבית מאוזנת, אנו מעניקים להם למעשה "מפתחות לחיים" – וזה דבר שמערכת החינוך הפורמלית מתקשה מאד לספק.

אומרים שחוזק השרשרת נמדד בחולייה החלשה. כיצד מחזקת עמל את התלמידים הנמצאים בסיכון, אותם תלמידים המתקשים למצוא את מקומם במסגרת?
 
שאלה מעניינת ואני רוצה להתייחס תחילה למגזר שאותו נוטים לשכוח בחברה, המגזר החרדי. כדברי רבן גמליאל בפרקי אבות "תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עוון". מה עושה החברה הישראלית עם כל אותם נערים ונערות בסיכון מן המגזר החרדי שאינם מסוגלים למצוא את מקומם במסגרות המקובלות של הסמינרים והישיבות? התשובה לצערי – מעט מאד אם בכלל.
גם בתחום זה, מתוך תחושת אחריות חברתית ואכפתיות אזרחית, הרימה עמל את הכפפה, ובעבודה משותפת של צוות הפדגוגיה שלה וצוות רבנים, יצאה בשנים האחרונות בפרויקט הסמכות מקצועיות לנוער החרדי. התוכנית מאפשרת לתלמידים החרדים שלא מצאו את מקומם בישיבות ובסמינרים, לרכוש מקצוע לעתיד בשילוב לימודים תורניים, להשתלב בעולם הטכנולוגיה ולתרום את חלקם לחברה במגוון דרכים, כולל בשירות הלאומי ובצבא. במסגרת התוכנית המשולבת "עמלנו - יהדות וטכנולוגיה", מקבלים למעלה מ- 1000 נערים ונערות מהמגזר החרדי לימודים עיוניים במקצועות הליבה, לימודים תורניים, והכשרה מקצועית מעשית בעלת אופק תעסוקתי. בוגרי הפרויקט זכאים לתעודת גמר ממלכתית ולתעודת מקצוע, ויש באפשרותם להתקבל ללימודי המשך בכיתות מכללה י"ג- י"ד. מערכת זו ,שהקמנו יש מאין, מספקת הזדמנות שנייה ומסגרת אלטרנטיבית לתלמידים, שעד לא מזמן היו מוצאים את עצמם ברחוב.

אנו מתחילים השנה בפרויקט מעניין נוסף שיספק הכנה, שילוב וליווי בני נוער בסיכון בעולם התעסוקה, וזאת בשיתוף ג'וינט ישראל אשלים והבנק הבינלאומי. תוכנית זו שנקראת NFTE  פותחה בארה"ב והותאמה לרוח היזמית הישראלית. המשתתפים בה לומדים כיצד להקים ולנהל עסק קטן, תוך רכישת מיומנויות וכישורי חיים מגוונים ורלבנטיים, במטרה לשלב אותם בקהילה כבוגרים עצמאיים. התוכנית, המעודדת ערכים של עצמאות כלכלית, מסחר הוגן וקהילתיות - תצא לפועל בחמישה מבתי הספר המח"טים של רשת עמל, כבר בשנת הלימודים הקרובה.

אלו תוכניות מפעילה עמל בשיתוף עולם העסקים, התעשייה וההייטק?

עמל מקיימת שיתופי פעולה עם סיסקו, נס טכנולוגיות, חברת החשמל , חברת Idigital (נציגי אפל בישראל), רכבת ישראל, בנק הפועלים, UMI ורבים אחרים. בימים אלו נפתחה בדימונה מכללה חדשה ויחידה מסוגה בארץ למקצועות הרכבת, "מכללת תנופה", שתענה על צורכי ההתפתחות של הרכבת בשנים הבאות, ותבטיח לבוגריה הסמכה מקצועית ואופק תעסוקתי ברכבת ישראל, בדומה לעיקרון ההכשרה המקצועית (VET) בגרמניה. התוכנית משותפת לרכבת ישראל, עיריית דימונה ומשרד התמ"ת.

פרויקט חדש וייחודי של יחידת הממר"ם, מרכז המחשבים ומערכות המידע של צה"ל, מופעל השנה בשיתוף קבוצת עמל, בביה"ס הרב תחומי ליהמן דימונה. אני גאה לספר שזהו אחד מחמישה בתי"ס בכל הארץ, שבהם מופעלת השנה מגמת קדם ממר"ם, מגמה שיש לה מעטפת יוקרתית של מפעל הייטק. בתום שלוש שנות לימודיהם במגמה הייחודית הזו, מיועדים בוגריה לשירות ביחידת הממר"ם בתחומי ההייטק המתקדמים ביותר, וזאת בעידן שבו האנושות כולה עוברת יותר ויותר לשימוש בסייבר, כולל בשדה הקרב העתידי.
זאת ועוד, קבוצת עמל, בשיתוף עם חיל האוויר, מפעילה מסלולי לימוד לשוחרים. בסיום הלימודים, משתלבים התלמידים בשירות אתגרי בחיל האוויר, ולאחר מכן נסללת בפניהם הדרך להשתלבות בשוק האזרחי. לעמל יש מסלולים כאלה בבתי הספר שלה בהולץ ת"א, בדימונה, בחדרה, בטבריה ובנהריה.

בנוסף, תפעיל השנה עמל מגמות של מערכות רפואיות, בבתי הספר בדימונה, חדרה, נהריה וצפת, כשכולן עובדות בתיאום הדוק עם בתי החולים המקומיים, מה שיאפשר לתלמידים התנסות מעשית ואמיתית בחיי היום יום הלחוצים של בית החולים.

אסיים בשיתוף פעולה מעניין, שאינו קשור ישירות לתעשייה והייטק, אלא לאקדמיה. כדי לחשוף את התלמידים לתוכניות מתקדמות בסטנדרטים בינלאומיים, סיכמה קבוצת עמל עם אוניברסיטת MIT שבמהלך השנה הקרובה ולמשך חודש ימים, יגיעו ארצה סטודנטים מ- MIT הלומדים מדעים, טכנולוגיה גבוהה ומינהל עסקים, ויפעילו תוכניות ייחודיות ומלאות השראה לתלמידים בבתי הספר של עמל.

באיזה אופן הלימודים בעמל רלבנטיים למקצועות המחר, האם עמל לוקחת בחשבון פיתוח מיומנויות שיסייעו לבוגריה לאורך כל חייהם?

מערכת החינוך התחילה להתאים את עצמה לעולם של תקשוב מתקדם ומיומנויות המאה ה-21, ומעניקה לתלמיד את הכלים המתאימים במסגרת תוכנית התקשוב הלאומית. אני שמחה לציין שעמל מהווה חיל חלוץ גם בתחום זה ומפעילה כלים מתקדמים בחטיבה העליונה. כאמור, עמל תפעיל בשנה הקרובה פיילוט לשימוש באייפד אישי לתלמיד, ובשנה הקרובה תרחיב גם את ההכשרות של מורים להוראה באמצעות לוחות חכמים אינטראקטיביים, למידה שיתופית, למידה דיאלוגית (בשיתוף האונ' העברית), שימוש ברשתות חברתיות, בלוגים ועוד. בכוונתנו להעמיק את הלמידה המקוונת, דבר שמצריך שינוי קונספט הלמידה – ולדעתי הצנועה, גם את קונספט ההערכה.

בהמשך ישיר להקניית מיומנויות החיוניות להשתלבות בעולם המחר, מדגישה עמל את נושא "מיומנות החשיבה היזמית" ומקימה מרכזי יזמות בפריפריה. בשנה החולפת הקמנו את מרכז היזמות הראשון בביה"ס הרב תחומי בצפת, הפועל בהצלחה רבה, וזאת כחלק ממהלך חדשני שיזמתי עם כניסתי לתפקיד, ועיקרו החינוך ליזמות וההשתלבות האמיתית בתעשייה. המרכז שם דגש על פיתוח כישורים של יוזמה, חשיבה מקורית ויצירתיות. בשנת הלימודים הנוכחית עומדים להיפתח שני מרכזי יזמות נוספים, בדגש על חיזוק תלמידי הפריפריה, שחלקם יוכלו לראשונה לקבל דוגמה אישית למינוף רעיון, ממיטב היזמים במשק.

במקביל, כחלק מפיתוח החשיבה היזמית, נקיים השנה תחרות יוזמות ופרויקטים של תלמידים – בשם "סטארט-אפ צעיר", בהובלת המחלקה לחינוך חברתי שלנו. התלמידים יתבקשו לתכנן מוצר, פרויקט, אפליקציה לסלולאר, או אתר אינטרנט. הדגש יושם על פיתוח מוצרים שיש בהם צורך אמיתי ויכולים להיות לעזר לפרט ולקהילה.

פרויקט אחר שקבוצת עמל תהיה מאוד פעילה בו השנה, הוא פרויקט טו"ב הוותיק, טכנאי ובגרות, שיופעל השנה ב-15 בתי"ס של הרשת בשיתוף עם התאחדות התעשיינים, ואשר מי שלומד בו יסיים את כיתה י"ב עם בגרות ביד אחת ועם תעודת טכנאי ביד השנייה, במקצועות מבוקשים מאד במשק.

מעבר לכל מה שדיברנו, בעולם המתקדם והעתידי, לא די בכך שלתלמיד תהיינה רק יכולות מדעיות וטכנולוגיות, או ידע עיוני רחב, אלא חשוב לתת לו כלים להביע את עצמו בצורה נאותה מול קהל, ולהציג פרזנטציה ברמה גבוהה, יכולת שתשמש אותו בעתיד בניסוח קורות חיים, בראיונות עבודה, ובהצגת רעיון ברבים. מאחר שהיכולת להביע רצון, לבטא אינטרסים וצרכים בדרך משכנעת, אינטליגנטית ורהוטה היא אחת היכולות החשובות להצלחה בחיים, נכניס השנה באופן מאסיבי לבתי הספר את נושא הרטוריקה והפרזנטציה. בחופשת הקיץ קיימה הנהלת עמל סדנת השתלמות בנושא זה בהשתתפות כל מנהלי בתי הספר. מיומנות נוספת שקבוצת עמל תפתח השנה בבתי הספר שלה היא מיומנות המשא ומתן. כיוון שכיום מדובר על שוק עבודה גלובלי שבו חלק ניכר מהמו"מ מתנהל בשפה האנגלית, תקיים עמל לימודי מו"מ באנגלית בשיתוף עם אוניברסיטת הרווארד.

ונסיים בשאלה נשית, כמנכ"לית אישה של רשת חינוך גדולה, האם את חשה שחל שינוי בסטיגמה המסורתית המקשרת בין מקצועות טכנולוגיים לגברים?

בהחלט כן. בעידן שבו יותר ויותר נשים מפתחות קריירה גם בתחומים שנחשבו עד לפני זמן לא רב כגבריים, שמנו לנו למטרה בקבוצת עמל להכין את הבנות כבר מגיל צעיר לשוק העבודה העתידי. בימים אלו השיגה עמל מימון לתוכנית שהכינה להעצמת בנות בחינוך הטכנולוגי – הבנות למדעים – תוכנית שמטרתה העיקרית היא לעודד בנות ללמוד מקצועות מדעיים וטכנולוגיים, במיוחד מתמטיקה, פיזיקה ומקצועות הנדסיים. התוכנית, שתופעל השנה בשלושה בתי ספר, נועדה לחזק את הבנות באמונה ביכולת שלהן, לחשוף אותן לעולם התעשייה העכשווי והעתידי, לגרום למורים להאמין ביכולות של הבנות, ולבנות להן מסלולים לפיתוח קריירה ארוכת טווח.

  
 
תגובות:

יופי של ראיון
ראיון מעניין. הלוואי שמנכ"ל עמל באמת תקדם את החזון שלה
בהצלחה
חנן, גבעתיים
חנןגבעתייםhanan@gmail.com
27/10/2012 21:58:51
 

חבל שאני לא מורה ברשת שלכם...
ראיון מרתק מעורר קינאה...כמה שרשת עמל מתקדמת, עדכנית וחדשנית!!! כל הכבוד!!! הלוואי על כל בתי הספר הת
אלומה
28/10/2012 20:58:14
 

מדהים
אחרי הבחירות יש למנות את רוית למנכל החינוך.
כה לחי.
רחמיםתל אביבrahamim@gmail.com
31/10/2012 11:10:50
 

 
תגובות:
שם:
עיר:
דוא''ל:
כותרת:

יופי של ראיון
ראיון מעניין. הלוואי שמנכ"ל עמל באמת תקדם את החזון שלה בהצלחה חנן, גבעתיים
חנןגבעתייםhanan@gmail.com
27/10/2012 21:58:51

חבל שאני לא מורה ברשת שלכם...
ראיון מרתק מעורר קינאה...כמה שרשת עמל מתקדמת, עדכנית וחדשנית!!! כל הכבוד!!! הלוואי על כל בתי הספר הת
אלומה
28/10/2012 20:58:14

מדהים
אחרי הבחירות יש למנות את רוית למנכל החינוך. כה לחי.
רחמיםתל אביבrahamim@gmail.com
31/10/2012 11:10:50

 להסרה מרשימת התפוצה  | לאתר עמלנט

© כל הזכויות שמורות למפ"ט עמל 2012

האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions