דף הראשי
 
הגן הטרופי - אתרי הוורדפרס של עמל ערוץ יוטיוב לעמל הרב תחומי ב-facebook
הצג סרגל נגישות
בתי ספר ומכללות




סביבות מתוקשבות
אתרי פעילויות
תחומי תוכן
אתרי אינדקס
5,592,529 כניסות לאתר
 
 
מסע במדבר




The English Global Village
The Holliday bus
All about Passover


ממב"א ברשת
אינדקס ממב"א
והפעם בחרנו אתר העוסק ב: מיתוס הגדול! אתר חינוכי מקסים, המציג בעזרת טקסט, צבע, צליל ותנועה את מיתוס הבריאה בתרבויות השונות. מימי התנ"ך דרך שבט זולו, המאורים, הסינים, המצרים, האצטקים, האבוריג`ינים וכו`. כל תרבות זוכה למצגת מולטימדיה המתארת את מיתוס הבריאה שלה, את גיבוריה ואת תרבותה.
המיתוס הגדול והנה:המיתוס המצרי



ספרות
מתוך עלון למורים לספרות - גדולתו של משה רבנו
"ברצוני לעמוד על טיבו של משה זה" - אמר המלך - "ולדעת אם אכן יש אמת בכל הסיפורים המופלאים שהגיעו לאוזני." הוא פקד על הצייר המחונן לצאת לדרך אל בני ישראל היושבים במדבר סיני, לפגוש את משה מנהיגם ולהביא לו תמונת דיוקן נאמנה שלו. הצייר מיהר למלא את מצוות המלך. בחברת שומרים חמושים יצא לדרך, ולאחר מסע רב תלאות הוכתרה משימתו בהצלחה. הוא הגיע למחנה בני ישראל ונפגש עם משה, ומשה נענה לבקשתו של המלך והניח לצייר שלו לציירו. כעבור חודש ימים חזר הצייר לארמון ומסר למלך את התמונה שצייר. התבונן המלך בציור וראה לפניו אדם בעל תווי פנים נאים ומעוררי אמון, שרוך ורחמים נשקפים מעיניו, ועם זאת, ככל שהעמיק להתבונן בתמונה חש, כי יש בה משהו חבוי ודבר סוד צפון בה. והנה, בשירותו של אותו מלך היה גם אצטגנין חכם, בקי בתורת הפרצוף, שמהתבוננות בפניו של אדם ידע לקרא בהם את כל צפונות נפשו. קרא המלך לאצטגנין, ומבלי לגלות לו מי האדם המצויר בתמונה, ביקש ממנו לחוות את דעתו עליו. שעה ארוכה בחן האצטגנין את התמונה ולא אמר דבר. - "נו" - דחק בו המלך - "ספר לי מה דעתך על האדם הזה?" - "מה אומר ומה אדבר, אדוני המלך" - השיב האצטגנין - "צר לי להשיבך, שאדם זה הוא איש אכזר ורע מעללים, המסוגל לכל מעשה תועבה, ולא אתפלא אם גם ביצע מעשי רצח בימי חייו!" - "הייתכן?" - אמר המלך - "הרי זה דיוקנו של משה, המנהיג הדגול שהוציא את עמו ממצרים!"



אוצרות המקרא
תקופת אל-עמרנה: לבאיה המושל הסורר
התכתבות עסיסית בין לבאיה המושל הסורר של העיר שכם, למרכז השלטון המצרי - המיוצג ע"י הפרעונים מהשושלת ה-14.

תיבת הדואר של פרעה
על פי הידוע לנו, במהלך פעילות צבאית שנועדה להרחיב את תחום שליטתו בעמק יזרעאל, נלכד לבאיה ע"י שליט מגידו, שהעביר אותו לידי שליט עכו כדי שזה ימסור את לבאיה למצריים. אך לבאיה שיחד את שליט עכו לשחרר אותו.לא להחמיץ את ההתכתבות הסוערת בתיבת הדואר האלקטרוני של פרעה, המתרצת את המחדל בכשל של הסוסה כביכול.



עושים תקשורת
מזיזים את הפירמידות
"על מה הרעש, תהה העורך. אז מה אם מישהו הזיז קצת פירמידות שעמדו במקומן אלפי שנים, כדי לעצב שער מושך יותר? הרי מאז ומעולם התערבו צלמים ועורכי צילומים בהבניית המציאות בתמונות...הטיפול בתצלומים בעזרת מחשב ובנייה מחדש של מציאות שהונצחה בשטח בידי צלמים הפכו לנושא אתי בוער בארה"ב עוד בתחילת שנות ה-80'. פעמון האזעקה הראשון שהתריע מפני הבעיות הטמונות בעיבוד הדיגיטלי של תצלומים צילצל לראשונה עם הופעת גיליון פברואר 1982 של הירחון היוקרתי "נשיונאל ג'יאוגרפיק". על השער הופיע תצלום של שתיים מן הפירמידות בגיזה שבמצרים, סמוכות זו לזו. היה מי שגילה, כי אין במציאות זווית שממנה נראות שתי פירמידות כה צמודות. מכתבים נזעמים למערכת, שטענו כי נעשתה מניפולציה בצילום, הובילו להודאתו של העורך הגראפי כי בשלב העריכה אכן "הוזזה" אחת הפירמידות ממקומה הטבעי".

עשרת הדברות - סרטי מלחמה
"מאז יציאת מצרים ועד היום, לא פסק המאבק הצבאי בארץ ישראל. סיפורי התנ"ך שימשו רקע למלחמות מלכי ישראל. המערכה הצבאית הראשונה ביציאת מצרים מתוארת בהפקת הענק "עשרת הדיברות" אשר צולמה ב"מדבריות" יוניברסל בקליפורניה. את "דוד ובת שבע" (1950) עם גרגורי פק, תכננו להסריט על רקע נופי ארץ הקודש, אך ברגע האחרון התחרטו, והעבירו את מלחמת דוד בפלישתים לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות (יש המצטערים שזה לא קרה שם במציאות)"...



מדינה בבולים
הבה נלמד מעט על אורחות החיים במדבר, באמצעות הבדואים בנגב, ועל קווי הדמיון בין יציאת מצרים דאז - לקליטת העלייה דהיום:

בדואים בנגב
"המעבר לדיור המודרני מאוהלי השער ומצריפי הפח הלוהטים מלווה בבעיות חברתיות מסובכות ביותר בגלל האופי המסורתי והקשר המשפחתי והשבטי ההדוק של הבדווי. הבדווי מוותר על מרחבי המדבר והמקנה, על המדורה ואיסוף הזרדים, ומצטרף לריכוזים הצפופים אשר בעיירות הפזורות במרחבי הנגב. העיסוק במקנה, כבשים, עזים וגמלים הולך ומצטמצם. מרבית הגמלים נעלמו זה כבר מנוף האזור וטרקטורים וקומביינים חדישים החליפו את עבודת הבהמות".

קליטת עלייה
"המושג "עלייה" נמצא כבר במקרא בפרשת יציאת בני ישראל ממצרים, והיה שגור גם בפי הנביאים בנבואותיהם על שיבת ציון לאחר חורבן בית ראשון (586 לפנה"ס). ראשוני העולים היו גולי בבל ששבו לציון אחרי הכרזת כורש מלך פרס (538 לפנה"ס). למן אותה תקופה הפכה העלייה לתופעת קבע בתולדות עם ישראל ועיקרה קיבוץ הפזורה מכל הגלויות אל ארץ ישראל".



מיקרואורגניזמים
על צרעת שחין ודבר - מחלות, נגעים ורפואה במקרא
"מחלת עור שניה שהיתה נפוצה ותוארה רבות בתנ"ך היא השחין: "שחין רע מכף רגלו עד קדקדו: ויקח לו חרש להתגרד בו והוא ישב בתוך האפר" (איוב, ב' 8-7). רבים מחוקרי ההיסטוריה הרפואית רואים בשחין סוג של גרב, דהיינו, פיצעי עור קשים ומתפשטים, שגם הם קשורים, כנראה, לתנאי תברואה ואקולוגיה לא תקינים: "והיה לאבק על כל ארץ מצרים והיה על האדם ועל הבהמה לשחין פרח אבעבעת בכל ארץ מצרים" (שמות, ט' 10-9). השחין מופיע בתנ"ך כמגפה קשה וארוכה: "בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבוא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו כה אמר ה' צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה" (ישעיהו, ל"ח 1). והתרופה דאז היתה: "ישאו דבלת תאנה וימרחו על השחין ויחי" (שם, 21).

הנחל האדום - "מכת דם" בנחל נעמן!
בסיור לאורכו של נחל הנעמן או ליד ערוץ נחל החילזון הנשפך לנעמן, אתה עלול להתקל בתופעה מדהימה: הנחל האדום! צבעם של מי הנחל מעורר הקשר מיידי לאחת מעשר מכות מצרים, "מכת דם". צבע הנחל וריחו תואמים לתאור מי היאור המופיע במקרא: ..."לעיני פרעה ולעיני עבדיו יהפכו כל המים אשר ביאור לדם. והדגה אשר ביאור מתה ויבאש היאור לא יוכלו מצרים לשתות מים מן היאור ויהי דם בכל ארץ מצרים..." (שמות פרק ז' פסוק כ').



מדע וטכנולוגיה
יציאת מצרים היתה או לא היתה? הספקן/ידען
חוקרים טוענים: היהודים היו שבט פרעוני שגורש ממצרים!
המחקר מתבסס על קריאה 'פרעונית' של התורה. לטענתם, מצאוהחוקרים הקבלה מדהימה בין ההיסטוריה הפרעונית של המאה ה-14 לפני הספירה לבין קורות בני ישראל במצרים. לדבריהם, גירושתושביה המונואיסטים של העיר אחט-אתון הוא למעשה, יציאת מצרים. תושבי העיר גורשו לכנען וכונו 'יהוד', ולמעשה מכאן מקור השם יהודה ויהודים. סביב האירוע הזה, בונים החוקרים את קורות בני ישראל. הם מזהים את אברהם עם פרעה אחנאתון, המנהיג שהאמין באל אחד. שרה, היא רעייתו נפרטיטי ואילו הגר היא אשה אחרת ושמה קייה.
יציאת מצרים - היתה או לא היתה?



חג הפסח ברשת
אינדקסים שונים

 

גרסא להדפסה גרסא להדפסה

 לדף הבא       לדף הקודם