מפתחות לחיים - פיתוח זהות אזרחית דיגיטלית

  חזרה לצרור המפתחות 

 



המינהל לפדגוגיה ברשת עמל שם לעצמו למטרה להתמודד עם נושא שמערכת החינוך טרם נתנה לו מענה: הבוגר שלנו (וכנראה גם של בתי"ס אחרים) יוצא לחיים עם מטען אקדמי ומקצועי, אך ללא כלים נאותים בהם יוכל להשתמש ביומיום, כמו: כתיבת מכתב בקשה לקבלה לעבודה, מגעים עיסקיים פשוטים בבנק, תכנון תקציב אישי/משפחתי, גישה אוריינית לקבלת שירות באינטרנט או הצגת עמדה ושימוש בדרכי שכנוע. לצורך זה הפקנו תכנית מסודרת ועדכנית שתילמד בטווח זמן קצר, ופירותיה ישרתו את הבוגר גם בעתיד! התכנית מתמקדת בשלושה נושאים: מיומנויות בכלכלה, אזרחות דיגיטלית, רטוריקה.

בחלק זה נתמקד ב"אזרחות דיגיטלית" - כיצד לבצע רכישות, הרשמה וקבלת מידע באינטרנט כמו גם להגיש תלונה לרשויות, למלא טפסים מקוונים ולפתח גישה אוריינית.


* הקבץ זה נכתב בידי אושי קראוס ואורית להב
תחקיר ורעיונות: אושי קראוס, אורית להב, רפאלה בלס, טלי גרטנר



רציונל
העולם המתוקשב מגיע, גם אם באיחור מה, אל המערכת של המדינה. משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ושאר רשויות ממלכתיות (כגון בנק ישראל, משטרה, רשות הדואר) משדרגים את אתרי הבית שלהם וכוללים בתוכם פרטים על תחומי העיסוק שלהם, דוחות לידיעת הציבור, תיאורי העובדים הבכירים ופרטי התקשרות. אך עיקרה של המהפכה המאוחרת הוא במה שמכונה פרויקט 'מימשל זמין'.
כאן הופכת המערכת האינטרנטית לכלי ממשי וקונקרטי לעבודה אקטיבית מול הרשויות. החל מתשלומי ארנונה מתוקשבים ועד למילוי טפסים אחרים ומשלוחם. אנו מאמינים, כי הכישורים המודרניים של האזרח כוללים את היכולות לעמוד מול המערכת הממלכתית בצורה יעילה ונוחה, וזאת עושים בעולם המתוקשב באמצעות האינטרנט.
הקונקרטיות של המשימות בהקבץ זה של  'מפתחות לחיים' משנה את רוח הפעילויות. בניגוד להקבצי הרטוריקה והכלכלה, בהם הדגש הוא על פעילות משחקית, כאן הופכת הפעילות לפעילות ממשית - התלמידים יפנו בפועל אל הרשויות. בנוסף, וכדי למנף את הפעילות ולהגביר עניין, אנו מציעים להפוך את התלמידים המשתתפים לשגרירים בית ספריים. כלומר, לתת להם לעבור בכיתות ולהציג בקצרה את האתרים הרלבנטיים לטובת כלל תלמידי בית הספר.
בעקבות התוכנית ניתן יהיה להקים גוף תלמידי 'מפתחות לחיים', או לשלבם כחלק ממועצת תלמידים. תלמידים אלה יוכלו לייעץ לכלל תלמידי בית הספר על האפשרויות המצויות ברשת בנושא אזרחות דיגיטלית, ובהמשך לשמש גוף ידע שיוכל להמליץ על אתרים ואף להזהיר מפניהם.

לכל פעילות שתי גרסאות: אפשרות 1 המבוססת על מיומנויות חשיבה גבוהות, ואפשרות 2 המותאמת לרמת חשיבה קונקרטית.
זוהי המלצה ואין לראות בה הנחיה מחייבת.
בין הפעילויות שזרנו   "מבט היסטורי" - הרחבה פילוסופית על מהות האזרחות. אנו מקווים שתמצאו בה עניין!





  רשימת המפתחות: 
 

1. ברוכים הבאים לחיים האזרחיים - הוצאת תעודת זהות
 מבט היסטורי / האח הגדול
2. מבוא לכל גלישה - גלישה בטוחה ברשת האינטרנט
3. הוצאת רישיון נהיגה
4.  יום 'החבילה הגיעה'
5. מעצבן אותי ש... כיצד כותבים תלונה לרשויות
 מבט היסטורי / כולנו שונאים בירוקרטיה
6. יום קשה! תחרות משימות מפתיעה
 מבט היסטורי / מדינת רווחה - מה זה?
7. שקיפות שלטונית




מפגש 1:  ברוכים הבאים לחיים האזרחים!
הוצאת תעודת זהות


אפשרות 1

שלום לכם וברוכים הבאים לעולם האזרחות!
הסיפור שלנו מתחיל בסוף ימי הביניים, בהתפתחותו של מעמד חופשי של בורגנים. הוא תופס תאוצה במהפכה הצרפתית, או אז הופכים הנתינים הנאמנים של המלך לאזרחים חופשיים של מדינה. לא זה המקום להתעמק במהלכים ההיסטוריים. מה שחשוב כאן הוא התרגול היום יומי. קבלת תעודת הזהות מסמלת כניסה לעולם המבוגרים - מעין 'בר מצווה' ממלכתית חילונית, ובתרגול זה נתחיל. 

אתם עוד תתגעגעו אלי
תעודת הזהות אינה מקובלת בכל מדינה.
יש הטוענים כי כאן יש ניסיון ואפשרות לעקוב אחרי האזרח ולפגוע בחופש שלו, אבל מה שבטוח הוא שמספר הזהות חשוב מאוד ואפילו קריטי בנוגע ליכולת המתוקשבת שלנו לפנות אל הרשויות. בהקשר האינטרנטי, מספר תעודת הזהות הוא מעין 'מספר סודי' פרטי המאפשר לנו, ורק לנו לנהל את ענייננו האישיים מול הרשויות.
מי שלא עמד בתור במשרדי הממשלה מקום המדינה ועד שנות השמונים, ללא מזגן, עצבני ומבזבז זמן, לא יוכל להעריך את גודל המהפכה. וגם לנו הרגילים כבר לחיים נוחים יותר כמו ניהול אוטומטי של תור במיזוג, עדיין יקר הזמן הפרטי. מה טוב יותר מאשר לחסוך חצי יום ולסדר עניינים בקצרה באחת בלילה כשכל העולם ישן?

 משימה

דווקא בדוגמה הראשונה והחגיגית הזו, מוטל עלינו להטריח את עצמנו ולהגיע למשרד הפנים, אבל אנחנו יכולים להגיע מוכנים ולהבין יותר טוב מה רוצים מאיתנו.
היכנסו לאתר הזה:
 

קדימה, אומרים עליכם שאתם 'גרים באינטרנט'? אז גם עם זה תסתדרו יותר טוב מאיתנו..
מלאו את הטופס. לצורך התרגיל עשו זאת גם אם כבר יש ברשותכם תעודה כחולה. וכן, לחסרי ניסיון (וגם לבעלי ניסיון), הטופס מעורר חרדה קלה, אבל סומכים עליכם שתתגברו!


מפגש 1:  ברוכים הבאים לחיים האזרחים!

הוצאת תעודת זהות

אפשרות 2

שלום לכם וברוכים הבאים לעולם האזרחות.
הגעתם לגיל שאפשר להתחיל. קבלת תעודת הזהות מסמלת כניסה לעולם המבוגרים. מעין 'בר מצווה' ממלכתית חילונית. מספר הזהות חשוב מאוד ואפילו קריטי בקשר ליכולת המתוקשבת שלנו לפנות אל הרשויות (עיריות או משרדי ממשלה). בהקשר האינטרנטי, מספר תעודת הזהות הוא מעין 'מספר סודי' פרטי המאפשר לנו, ורק לנו, לנהל את עניינינו האישיים מול הרשויות. בכל פניה אליהם אנו מתבקשים למסור את מספר הזהות שלנו.

איך מקבלים תעודת זהות? אז ככה. דווקא בדוגמה הראשונה והחגיגית הזו, מוטל עלינו להטריח את עצמנו ולהגיע למשרד הפנים, אבל אנחנו יכולים להגיע מוכנים ולהבין יותר טוב מה רוצים מאיתנו.

 משימה

היכנסו לקישור הבא:



בפעם הראשונה בה תיכנסו לשירות הטפסים הלאומי, תתבקשו ללחוץ באופן חד-פעמי על 'הורדת סרגל כלים'. עשו זאת!
הדף הבא יפתח בפניכם.





שימו לב: עליכם ללחוץ על האפשרות הראשונה (החץ מסמן) ולאחר מכן על פקודת הדפס הנמצאת בתחתית הדף.
מיד תקבלו את הטופס המבוקש מודפס. כך תוכלו למלא את הטופס ולהגיע למשרד הפנים מוכנים.
זכרו: יש להגיע באופן אישי, עם תעודת הזהות של  אחד ההורים בה אתם רשומים (או תעודת לידה), ובנוסף - שתי תמונות פספורט.


 


 מבט היסטורי /    האח הגדול

האם המדינה גדולה יותר מדי?
הפילוסוף האנגלי בן המאה התשע עשרה ג'ון סטיוארט מיל טען שחובתה של המדינה להגן על האזרח מפני 'עריצות הרוב'.
כלומר, להגן על המיעוטים ועל היחידים.

האם המדינה המודרנית אכן מתפקדת בצורה כזו? זו שאלה לדיון בלימודי אזרחות, אך מה שברור הוא שהמדינה צומחת למימדים מפחידים, וזאת דווקא עזרת המהפכה החביבה עלינו: מהפכת המחשוב.

המדינה מתחילה לדעת עלינו הכל. אנחנו בדור שלנו, ואתם בדור שלכם, גדלים לתוך מצב חדש, שלא בטוח אפילו שהוא נראה לכם חריג, אבל אם תחשבו היטב, תבינו שבעתיד לא נוכל להתחבא מפני המדינה.
ומה בנוגע למעט פרטיות?

מאגרי המידע גדלים ומתעשרים ואנחנו מיוצגים בתוכם בהרחבה. מרוב סדר ומחשוב, ניתן - בעזרת מספר ת"ז שלנו - לברר עלינו מצב משפחתי, גיל, חובות למס הכנסה ולביטוח לאומי, רמת הכנסה, מצב בריאות.

מה דעתכם, זה טוב? זה רע?
מה זה אומר לגבי הדמוקרטיה שלנו? ומה קורה אם מישהו יצליח להשתלט או לגנוב מאגרים כאלה?
אנחנו מזמינים אותכם לדיון בנושא.


מפגש 2: מבוא לכל גלישה
גלישה בטוחה ברשת האינטרנט    
 

                            

אפשרות 1

עכשיו, משראינו דוגמה לאפשרויות של מימשל זמין ולסיוע האינטרנטי, נסקור בקצרה נושא מאוד רציני: בטיחות באינטרנט.
הדבר הראשון שאנחנו רוצים להדגיש הוא הזהות של כותב האתר, או יוצר האתר.
פעם בעיירות הקטנות במגרב ובמזרח אירופה, כשרצו לשדך בני זוג, יצאו וחקרו על המוצא: מי המשפחה, מה הם עושים למחייתם, מהו אופיים.
גם כאן, כאשר אנחנו נתקלים באתרים, אנו חוזרים לחשדנות (המוצדקת) הישנה ההיא. כאן אנו בודקים את הסיומות:

  • סיומת gov  מצהירה על כך שהמידע הנמסר באתר הגיע ממקור ממלכתי, או ממשלתי. על המידע באתרים אלה אפשר לסמוך.
  • סיומת org מלמדת על כך שמדובר 'ביצרן אתרים' שהוא ארגון. לפעמים, או בדרך כלל, לא למטרות רווח. חלק גדול מהארגונים האלה הם עמותות המפוקחות על ידי רשות ממלכתית: רשם העמותות. אומנם הם פחות אמינים מאתרים ממשלתיים, אבל ניתן לסמוך עליהם
  • סיומת co מסמלת גוף מסחרי. סביר שגם כאן המידע נכון, אבל, כאן הוא עלול להיות מוטה לטובת האינטרסים של בעלי העסק.
    ולזה צריך לשים לב
  • סיומת k12 או edu מסמלות אתר חינוך ( k12 פרושו מגיל גן+ 12 שנות לימוד, היינו התכנים שיהיו בו מסוננים ומתאימים לגיל 6 עד 18). ניתן לסמוך. 

 משימה

היכנסו לאחד מן האתרים הבאים, העוסקים בגלישה בטוחה ברשת, ועיינו בהם:


לא ראוי שנפנה אתכם, המשתתפים, לאתרים לא בטוחים, אבל אנו משוכנעים שנתקלתם באתרים רבים מסוגים שונים. אתרי מכירות, אתרי פירמידה ותרגילי עוקץ, אתרי מין והימורים. אתרים רבים מכילים מידע שאינו מדוייק ואף מוטעה או מוטה אינטרסים.

למורה: הפעילות המוצעת היא דיון בכיתה בסוגי אתרים מסוכנים והזהירות שבה יש לנקוט בהרגלי הגלישה.


 

 מפגש 2: מבוא לכל גלישה
גלישה בטוחה ברשת האינטרנט


אפשרות 2

חווינו את האפשרויות להעזר באינטרנט לתועלתנו, אבל.... יש בעיה! לא כל אתרי האינטרנט שאנו גולשים בהם נחשבים לאתרים בטוחים.
נושא הפעילות שלנו: בטיחות באינטרנט.

כלל ראשון: עלינו לבדוק מהי זהות כותב האתר, או יוצר האתר. למה הכוונה 'זהות'?

הכוונה היא למי עומד מאחורי האתר, מי כותב באתר, מי אחראי על התכנים הכתובים בו. לדוגמא: ישנם אתרים הכותבים מידע על אנשים ידועים (סלבס). המידע מאוד מעניין ועסיסי  א ב ל  לרוב מתגלה כלא אמיתי! כדי לקבל מידע אמין, עלינו להכנס לאתרים אמינים.

איך נדע איזה אתר מוסר מידע נכון? - או! כאן אנו בודקים את הסיומות:

  • סיומת gov  מצהירה על כך שהמידע הנמסר באתר הגיע ממקור ממלכתי, או ממשלתי. על המידע באתרים אלה אפשר לסמוך.
  • סיומת org מלמדת על כך שמדובר 'ביצרן אתרים' שהוא ארגון. לפעמים, או בדרך כלל, לא למטרות רווח. חלק גדול מהארגונים האלה הם עמותות המפוקחות על ידי רשות ממלכתית: רשם העמותות. אומנם הם פחות אמינים מאתרים ממשלתיים, אבל ניתן לסמוך עליהם
  • סיומת co מסמלת גוף מסחרי. סביר שגם כאן המידע נכון, אבל, כאן הוא עלול להיות מוטה לטובת האינטרסים של בעלי העסק.
    ולזה צריך לשים לב
  • סיומת k12 או edu מסמלות אתר חינוך ( k12 פירושו מגיל גן+12 שנות לימוד, היינו התכנים שיהיו בו מסוננים ומתאימים לגיל 6 עד 18).
    ניתן לסמוך. 

 משימה

היכנסו לשני הקישורים הבאים. שניהם עוסקים בגלישה בטוחה באינטרנט. שימו לב מה הסיומת של האתרים. האם הם אתרים בטוחים לדעתכם?
גלישה בטוחה אתר  1
גלישה בטוחה אתר 2 
כעת היכנסו לאתר הבא והחליטו, האם אתר זה נחשב אתר בטוח לגלישה? גלישה בטוחה אתר 3 

לפניכם מקבץ אתרים שנושאם ייעוץ במקרה של בעיות משפחתיות, איידס, מין, אלכוהול וסמים וכדומה. התחלקו לקבוצות משימה. כל קבוצה תסקור שני אתרים ותדווח עליהם לכיתה. האתרים חשובים מאוד לידע הכללי שלנו!
למורים: יש להכנס לכל הקישורים לפני העברת מערך זה ולבדוק האם מתאימים לגיל התלמידים ולאוכלוסית הכיתה שעוברת את הפעילות!


מפגש 3: הוצאת רישיון נהיגה 

אפשרות 1


 משימה

הגיע הרגע. רובנו שואפים לקבל רשיון נהיגה על כלי רכב דו או ארבע גלגלי.
ננצל את תפקידנו כמידעני בית הספר ונערוך ניסוי. הכיתה תחולק לשלוש קבוצות:

• 
קבוצת 'הרגליים'
• קבוצת 'האוזניים'
• 
קבוצת האצבעות'

 יש לכם אחר צהריים אחד להשיג את הנתונים הבאים:
• מתי אני זכאי לרישיון?
• מתי אני זכאי לגשת לתיאוריה?
• איך נרשמים לתיאוריה?
• היכן ניגשים?
• מהו המחיר?
• השיגו שמות של בתי ספר לנהיגה
• השיגו המלצות מורים לשיעורים ונתונים כלליים
• השוו נתונים על מבחן מעשי 'טסט' - כמה אחוז עוברים בטסט ראשון? שני?

עשו זאת כל קבוצה בדרכה הייחודית: למשל קבוצת הרגליים - בהליכה למשרדי הרשות, קבוצת האוזניים בטלפון, קבוצת האצבעות באינטרנט :) בחנו מהי הדרך הטובה ביותר.
יש להכניס מסמך מפורט באתר הכיתה הנמצא באתר בית הספר שלך.



מפגש 3: הוצאת רישיון נהיגה 


אפשרות 2

הגיע הרגע הגדול!  אתם יכולים להוציא רישיון נהיגה!
זהירות! אל תשכחו שבידיכם נותנים כלי תחבורה ועליכם לנהוג בזהירות רבה ולפי החוק.

 משימה
בואו נברר מה עלינו לעשות על מנת לקבל רישיון!
ונתחיל במבחן התיאוריה:

לפניכם מקבץ אתרים בהם ניתן ללמוד תיאוריה בחינם באינטרנט. היכנסו לאתרים ובדקו איזה אתר מתאים לכם. לא לשכוח : שמרו את הקישור המתאים במועדפים שלכם כדי שתוכלו לחזור אליו שוב ושוב.
1. נהג חדש 

2. למד - אתר לימוד תיאוריה בחינם
3. תמרור - האתר ללימוד תיאוריה 
4. נהיגה - לימוד תיאוריה 

כעת אתם מוכנים וניתן לגשת למשרד הרישוי על מנת לעבור את המבחן.
בררו היכן סניף משרד הרישוי הקרוב לביתכם. לשם כך היכנסו לקישור הבא משרד הרישוי .
להסבר על המבחן היכנסו לקישור הבא הסבר. כך תוכלו להגיע מוכנים יותר למבחן.

וכעת למבחן המעשי!
לאחר שעברתם בהצלחה את התיאוריה, עליכם להיבחן מבחן מעשי.
היכנסו לאתר הבא כדי ללמוד את כל התקנות וההוראות : תקנות לנהיגה
לבירור תוצאות הטסט לחצו על הקישור הבא:
תוצאות טסט
עברתם? כל הכבוד. זיכרו: נא לנהוג בזהירות על פי החוקים והכללים.

לפניכם מדריכים שונים בנושא נהיגה, ביטוח רכב, חידוש רישיון וכדומה
1. מדריך לביטוח הרכב
2. מדריך לחידוש רישיון רכב (אובדן רישיון, טסט, העברת בעלות וכו')
3. מדריך לחידוש רישיון נהיגה (חידוש רישיון, בדיקות רפואיות, רשיון נהיגה בחול, אובדן רישיון וכו')
4. מדריך להוצאת תעודת יושר 

 


מפגש 4:  יום ה'חבילה הגיעה'



אנו שולחים אתכם לתחרות כיתית בסגנון משחק משנות השבעים "חבילה הגיעה", משחק שעסק בהומור בבירוקרטיה הישראלית.

 משימה
התחלקו לקבוצות בנות ארבעה חמישה תלמידים. לכל קבוצה טלפונים (סלולריים) ומחשב מחובר אינטרנט.
לרשותכם בוקר שלם להבין מה צריך כדי לייבא לארץ את המוצר הבא:
טלפון נייד iphone של apple או אולי את התשובה האופנתית של נוקיה- N900 !

כדי לייבאו באופן אישי לארץ, יש לעבור מספר תהליכים. מהם?


כדאי להכיר את הדואר, את המכס, את המע"מ, את הכללים לפתיחת עוסק מורשה, את מכון התקנים. את משרד התעשיה והמסחר, את משרד התקשורת. השתמשו במה שנוח לכם: טלפון, אינטרנט, פרוטקציות, קרובי משפחה, וכמובן ברגליים (אם זה אפשרי, גשו למקומות).


מפגש 5 - מעצבן אותי ש... 
         כיצד כותבים מכתב תלונה לרשויות ?








   מבט היסטורי / כולנו שונאים בירוקרטיה 

אה, אתם עדיין לא? אולי מפני שלא עמדתם עדיין בתור שעתיים והתברר לכם שאתם בתור הלא נכון.
אבל הבירוקרטיה בישראל ובעולם המערבי הולכת ונעשית מזיקה פחות ופחות; מעצבנת פחות ופחות.
חלק גדול מזה קשור למהפכת המחשוב והאינטרנט.
'ביורוקרטיה' באה מצירוף מילים של 'קרטיה', שביוונית עתיקה פירושה שלטון או כוח, והמילה הצרפתיתbureau  שמשמעותה - משרד.
כלומר, וזה כבר לא מלהיב - שלטון המשרד.

אבל בירוקרטיה אינה דבר שלילי בהגדרה.
ההגדרה המקובלת שלה היא מערכת לתיאום רציונלי (תבוני והגיוני) של ניהול משאבי אנוש, והיא הולכת ותופסת מקום הכרחי ככל שהמדינות שלנו הופכות למדינות גדולות והמוניות.

בשיעורי ההיסטוריה למדתם, או תלמדו, שבגרמניה לפני תקופת נפוליאון בונפרטה, היו כשלוש מאות נסיכויות, דוכסויות וממלכות.
אנו מניחים שבדוכסות קטנטנה של כמה מאות אנשים, אין צורך בבירוקרטיה ענקית כמו שזקוקה לה ממשלת ישראל, או ממשלות מערביות אחרות.
הבעיה היא, אולי, בתקופות ביניים. תקופות בהן כבר החלו להיווצר מערכות של מדינות המוניות, אבל עדיין לא היו אמצעים נאותים, כגון מערכות מחשוב לניהול משאבי האנוש של המדינה.
   וכך, אותם משרדים ('לשכות' בלשון גבוהה) המאכלסות כמה עשרות פקידים אומללים שיושבים ימים שלמים רכונים על מכתבות ומעתיקים מכתבים, הפכו ללעג ולקלס בעיני הציבור והסופרים.
הסופר הרוסי הדגול ניקולאי גוגול בוחר כגיבור האומלל שלו את הפקיד הפטרבורגי אקאקי אקאקייביץ':
"קטן קומה, מחוטט במקצת, קרחת לא גדולה, קמטים וגון פנים...מוכה טחורים".
לא מלבב.

היום אנחנו חיים בעולם אחר. כמעט.
הכל קל יותר וזורם. המחשב, המדפסת והאינטרנט הפכו את הבירוקרטיה לתענוג.

תענוג?

הגזמנו.

את דעתכם תוכלו לומר לנו לאחר שתוציאו תעודת פטירה במשחק הבא..



מפגש 6 -יום קשה!
תחרות משימות מפתיעה 

תרגיל זה יבוצע על ידי המורה ולא יוצג לתלמידים מראש. 

 משימה

1. המורה יכתוב משימות על כרטיסי בריסטול כפול ויחלק את הכיתה לארבע או חמש קבוצות בנות שלושה ארבעה תלמידים,
2. לכל קבוצה מיועדים חמישה כרטיסים זהים (רצוי, כמובן, להדפיס).
3. הכרטיסים יחולקו באותו סדר לכל הקבוצות, ולתלמידים יוקצבו ארבעים דקות לתחרות.
4. המורה יחלק לכל קבוצה את הכרטיס הראשון, ומדי שלוש, חמש או שבע דקות יחלק כרטיס משימה נוסף, כדי לייצר לחץ באופן מלאכותי

הכרטיסים 

  • השכנה הזקנה מלמעלה נפטרה בשיבה טובה בבית החולים איכילוב בתל אביב. עליך לטפל בלוויה שתתקיים בית העלמין ירקון
  • צריך לרשום את האח לבית הספר שלכם
  • מה דרוש כדי להשיג פנקס עבודה לנוער? פנו לגורמים המתאימים
  • האם נכון שמזרימים ביוב לחוף הים השבוע והרחצה אסורה?
  • שוב לא פינו את הזבל. בפני מי מתלוננים?
  • זה נורא: החלטתם בסך הכל לסגור את המרפסת בקיר גבס. מה עושים?

התלמידים רשאים להשתמש באינטרנט, סלולרי, לשאול חברים ולנצל כל אפשרות מידע


   מבט היסטורי / מדינת רווחה - מה זה?

אתם שומעים את המושג הזה לפעמים בזמן חדשות או בתוכניות אירוח באולפן.
אך מה משמעותו וכיצד הוא קשור לבירוקרטיה ולניהול מיליוני בני אדם?
ובכן, מדינת הרווחה היא צורה פוליטית-חברתית של משטר שהתגבש לאחר מלחמת העולם השניה ונהוג עד ימינו, אם כי בשינויים רבים. העיקר במדינת הרווחה היא החובה שהמדינה נוטלת על עצמה לערוב לאזרח, ובשירותים שהיא מספקת לו, בתמורה למסים הגבוהים שהיא נוטלת ממנו.

אם בעבר, למשל בסוף המאה התשע-עשרה ובתחילת המאה העשרים, עמדו תקציבי הממשלות על כ- 3-10 אחוזים מכל כמות הייצור במדינה מסוימת, הרי כיום הם נעים לקראת עשרים וחמישה אחוזים, ואף מתקרבים לחמישים אחוזים במדינות מסוימות.

בעבר, היו המסים קטנים מאוד, והעשירים כמעט שלא שילמו מס. במקביל, נתנה המדינה מעט שירותים. כיום מגויסים מן הציבור סכומי מסים גדולים, ובתמורה מעניקה המדינה שירותים רבים. חינוך חובה חינם הוא עניין חדש בן כמה עשרות שנים בלבד, וכך גם שירותי בריאות ציבוריים, שירותי רווחה. גם דמי אבטלה וקצבאות נכות הם חדשים יחסית בישראל והחלו להתפתח בשנות השבעים.

כל אלה גורמים להיווצרותה של בירוקרטיה. אבל במובן הטוב של העניין.
כדי לספק המוני שירותים ממשלתיים, אנו צריכים רשויות שתסדרנה את השירותים האלה, ואנו זקוקים לטפסים ולאישורים.


 מפגש 7 
 
הטירה של קפקא ושקיפות שלטונית  


טירה ענקית.
על קצה ההר.
אתה מוזמן מעיר אחרת לעבוד בטירה כמודד קרקעות.
אתה מגיע, ומצפה לך פגישה עם פקיד מהטירה.
אתה מחכה כמה ימים. יומיים. שבוע. כולם אומרים לך שאתה צריך לחכות.
שלג יורד.
כפור.
הטירה עומדת למעלה, מסתורית ובלתי ניתנת להשגה.
חודשים שלמים אתה מקבל הוראות מנציגים של נציגים של אנשי הטירה, אבל אינך זוכה לעלות אליה.
אין לך מושג מה הולך.
אין לך מושג מה קורה.

כך מתאר הסופר הגרמני-צ'כי פרנץ קפקא את המדינה, או החיים של המאה העשרים. הוא עושה זאת בספרו הטירה.
השלטון מורם מעם. מסתורי. נישא. ההחלטות שלו שרירותיות. מסתוריות. נעלות ונעלמות מעיני האדם הפשוט.

לא עוד !
חלק גדול מהחלטותיהם של גופים ציבוריים חייב להופיע באתריהם הרשמיים. 

 משימה
היכנסו למשל
לאתר בנק ישראל ותוכלו לראות מה מאפיין את החלטות נגיד בנק ישראל. תוכלו ממש לקבל תקציר של דיונים.
מעוניינים לדעת מדוע אינכם זכאים עדיין לתעודה מסויימת? באפשרותכם לחפש את התקנון המפורסם לציבור, של כל רשות רלבנטית.

לידיעת קפקא - חל שיפור!


במהלך ההשתלמות ייבנו מערכי שיעור משותפים על ידי המשתלמים והמנחים, על פי צורכי התלמידים

  בין חיובי, שלילי ופלילי, המצגת של נאווה גלעד מאיגוד האינטרנט
 מפתחות לחיים בטכנולוגי ת"א



 תודות:
ייזום: ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית ומנהלת המינהל לפדגוגיה
ניהול פרויקט: ורד פרג

כתיבה: אושי קראוס
תחקיר ורעיונות: שמואל מגזניק, אושי קראוס, זאב שפירא, רחל טל, אורית להב, רפאלה בלס, טלי גרטנר, שירי אשד
הטמעה: רות קורבלניק, חגית רימוך, אילה צודיקר
ניהול אתר ועריכת תוכן:
רפאלה בלס