מפת אתר    רשימת תפוצה    יצירת קשר    על האתר    אומנויות העיצוב

 קישור לחומרי לימוד 

פתח דבר- עיצוב נמצא בכל מקום
שותפים לעשייה
כתיבה לפי סדר פרקים


פתח דבר - עיצוב נמצא בכל מקום                                                
עיצוב נמצא בכל מקום, תמיד. משחר האנושות אנו מתכננים ומייצרים מוצרים לרווחתנו. האדם הקדמון השתמש באבנים מסביבתו הקרובה כחומר גלם לייצור כלי עבודה או תכשיטים אותם ענד. הצורך בתקשורת התבטא תחילה בציור דימויים חזותיים ובהמשך בהתפתחות הכתב. בעבר נדרשנו לחרוט את המילה על גבי חומר – היום אנו כותבים מכתב שלם וגם שולחים אותו בלחיצת כפתור.

נתבונן בסביבתנו הקרובה; הדרך אל בית הספר היא רק אחת הדוגמאות למעורבות העיצוב בחיינו. תחנת האוטובוס, התמרורים, ריהוט הרחוב, תאורת הרחוב, פרסום חוצות, כל אלו הם תוצר של תהליכי עיצוב המשלבים את הצורך והחזון האנושיים עם מגבלות הטכנולוגיה והייצור. המוצרים כולם, בין אם דו ממדיים או תלת ממדיים, הם תוצאה של תהליך זהה הכולל: זיהוי צרכים, אפיון מוצר, חשיבה יצירתית המובילה ליצירת חלופות רבות ככל האפשר תוך דגש על חדשנות ותהליכי מיון ביקורתיים של הרעיונות השונים. אלו מלווים בקריטריונים ברורים. בנוסף שיקולים של תדמית, שפה חזותית ואסתטיקה הם חלק בלתי נפרד מתהליך העיצוב.

נשאלות השאלות: האם ניתן ללמד תלמיד במסגרת התיכון "לחשוב עיצוב"? ואם כן, מהם הערכים אשר ירכוש בתהליך הלימוד?

מטרת ההוראה היא לחשוף את התלמיד לשדה העיצוב מתוך הנחת היסוד כי הוא חלק בלתי נפרד מחיינו.

מעבדת העיצוב מדגישה את הצורך בלימוד תהליכי חשיבה כבסיס לתהליך העיצוב. התלמיד נחשף ולומד מיומנויות חשיבה שונות: חשיבה יצירתית בשלב פיתוח הרעיון וחשיבה ביקורתית בשלב בדיקת הרעיונות. כמו כן הוא נדרש לדעת לאסוף מידע רב ולמיין אותו וכמובן להבין ולהשתמש ביסודות השפה החזותית. התהליך מלווה בהתנסות פעילה של כל תלמיד ומוביל לרכישת מיומנות טכנית המאפשרת מימוש רעיונות מופשטים לכדי מודלים (רעיוניים), תוך חידוד הרגישות למושגי יופי ואסתטיקה, שהם כאמור חלק בלתי נפרד מתהליך העיצוב.

          

חומרי הלימוד אשר מוצגים בהמשך מחולקים לארבע קטגוריות:
1. דיון במתודולוגיה של עיצוב כתהליך מובנה רב שלבי.
2. חשיבה: חשיבה מתפרשת המובילה להעלאת רעיונות יצירתיים רבים ככל האפשר, לצד חשיבה מתכנסת אשר 
    מטרתה לבדוק ולמיין את הרעיונות השונים בעזרת שאלות מפתח.
3. עקרונות הערכת פרויקט גמר במעבדת העיצוב.
4. ניתוח פרויקטים של תלמידים המהווים דוגמאות ליישום בפועל של תהליכי למידה במעבדת העיצוב.

עינת קריצ'מן
מפמ"ר מגמת אמנויות העיצוב מנהל מדע וטכנולוגיה


שותפים לעשייה
אני רוצה להודות לשותפי לחזון וליישום : פרופסור עזרי טרזי מהאקדמיה לאמנויות בצלאל, יפה גאון מבית הספר לאמנויות ולטכנולוגיה של סמינר הקיבוצים, אריק כספי מבית הספר לאמנויות ולטכנולוגיה של סמינר הקיבוצים, רחלי יפה ממכון ברנקו וייס לפתוח החשיבה, צוות עמלנט בניהולה של גילי אלון.

תודה ליעל בן יפת-מיוחס, מהתיכון לאמנויות ירושלים אשר דאגה, בעמל רב, לתיעוד ואיסוף פרויקטים מרתקים במעבדת העיצוב בבתי הספר ובהמשך גם לניתוח העבודות ולעיבוד וארגון חומרי הלימוד.

תודות לצוות המורים אשר תעדו ושלחו צילומי פרויקטים: חנה קידר רכזת מגמת אמנויות העיצוב ב"תיכון היובל" הרצליה ומנחת סטודנטים בבית הספר לאמנויות ולטכנולוגיה של סמינר הקיבוצים, חגי קארפ מבית הספר התיכון "אופק" אשר מוביל מגמה המתמחה בעיצוב מוצר בשיתוף עם התעשייה, חיה עטר מהתיכון הרב תחומי למדעים ולאמנויות – עמק חרוד, לילי נמיר מאורט קריית מוצקין, אסתי שלנג מצביה ירושלים, נעמה כ"ץ מצביה חיפה, גילי לב מתיכון אלדד נתניה, גילה עשרי מעירוני ט' תל- אביב. 

תודה למדריכי מגמת אמנויות העיצוב: לילי נמיר, גילה עשרי, אורית ערמון, גילי לב, אריה גלוך, נציג רשת אורט ואחראי מגמות אמנויות העיצוב ברשת אורט ונעמה כ"ץ, נציגת רשת צביה.

לסיום ברצוני להודות למורים ולתלמידי המגמה אשר הסכימו לתעד ולשתף אותנו בתהליך העיצוב לאורך שנת הלימודים תשע"ב :
עינב יוגב, אלינה קליוקין ואלכסנדרה פולונסקי, רב תחומי חדרה למדעים ולאמנויות
יפעת נאהרי, אלכסנדרה בינייב וספיר אוחנה, תיכון בית אליעזר, חדרה
יעל בן יפת-מיוחס ועילם שחף, תיכון לאמנויות ירושלים
חנה קידר ואריאל ציזיק, תיכון היובל הרצליה
תמר פלדמן ורויטל קארי, התלמידה שרית מבית הספר שפרירים קיבוץ גבעת חיים
ענת אורן ושי אייל, נווה גבע ושמעון כהן, בית הספר עמק יפה, מושב ניר –יפה
רחלי כהן ולורי עובדיה, אולפנת צביה יצירתית ירושלים
יורם צונג ודנה צור, אורט גרינברג, טבעון

כתיבה לפי סדר הפרקים
 
רציונל                                עינת קריצ'מן מפמ"ר מגמת אמנויות העיצוב, מנהל מדע וטכנולוגיה משרד החינוך.
מתודולוגיה של העיצוב            פרופסור עזרי טרזי, אקדמיה לאמנויות בצלאל.
על יצירתיות חדשנות ועיצוב      רחל יפה, מכון ברנקו וייס לפתוח החשיבה.
תחי המשפחה המורחבת         רחל יפה, מכון ברנקו וייס לפתוח החשיבה.
מפות חשיבה                        יפה גאון, בית הספר לאמנויות ולטכנולוגיה סמינר הקיבוצים.
אקלים כיתתי במעבדת העיצוב   רחל יפה, מכון ברנקו וייס לפתוח החשיבה.
הערכת פרויקט גמר                עינת קריצ'מן, מפמ"ר מגמת אמנויות העיצוב, יעל בן יפת-מיוחס ואריק כספי בית  
                                         הספר לאמנויות ולטכנולוגיה בסמינר הקיבוצים, צוות מדריכי מגמת אמנויות 
                                         העיצוב.
תרגילים בכיתה                      חומרי עזר למורים של מכון ברנקו וייס, עינת קריצ'מן, יעל בן יפת-מיוחס, גילה
                                         עשרי, חגי קארפ.

 קישור לחומרי לימוד 

 
גרסא להדפסה גרסא להדפסה