עמלנט משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות דף בית דף בית אמנויות העיצוב, הנדסת בנייה ואדריכלות טכנולוגיות בנייה - גשרים
גורדי שחקים  מבנים נבחרים  

מרכז עזריאלי Azriely Center



מיקום:
תל אביב, ישראל
גובה: המגדל המרובע  - 154 מטר (42 קומות),
המגדל המשולש - 169 מטר (46 קומות),
המגדל העגול - 187 מטר (49 קומות)
קונסטרוקציה: בטון מזוין

זמן בנייה: בנייתם של המגדל העגול והמגדל המשולש החלה ב-1996 והסתיימה ב-1999. בנייתו של המגדל המרובע התעכבה עד שנת 2005 בשל בעיות רישוי, והוא נכנס לביצוע במהלך שנת 2006

אדריכלות:
א. יסקי ו- י.סיוון, אלי עטיה
סגנון עיצוב: פוסט-מודרני
הנדסה: ש.
בן אברהם מהנדסים בע"מ
מהנדס אחראי: אינג' רמי בלס


צילום: אינג' רמי בלס ©

מקור השם
מסיפורי הבניין
טכנולוגיית הבנייה
עיצוב וארכיטקטורה
הידעת?
קישורים


מקור השם

המרכז והמגדלים נקראים על שם יזם הפרויקט, דוד עזריאלי, שהוא גם בעליהם של מספר מרכזי קניות אחרים בארץ (קניון איילון, קניון מלחה ועוד). עיריית תל-אביב הציעה שהפרויקט ייקרא "מרכז השלום", בגלל מיקומו על דרך השלום, אבל היזם הכריע אחרת, והפרויקט נקרא על-שמו.


             צילום: אינג' רמי בלס ©


חזור לתחילת הרשימה

מסיפורי הבניין

מגדלי עזריאלי הם קומפלקס של שלושה מגדלים ושני גשרים להולכי רגל. הגבוה מבין המגדלים, המגדל העגול, הוא בן 49 קומות מעל הקרקע. נכון ל-2005, בנויים למלוא גובהם רק שניים משלושת המגדלים (העגול והמשולש), ומרכז הקניות. המגדלים ממוקמים במרכז תל אביב, ומקושרים לתחנת הרכבת "השלום" באמצעות גשר. בשנת 2003, נבנה במבצע בזק, הגשר השני, המקשר את המרכז לצפון הקרייה.

קוטרו של המבנה העגול הוא 44 מטר, והיקפו - 141 מטר.
בראש המגדל, בקומה הלפני אחרונה, הוקם מצפה, שיש בו גם מסעדה, המשקיף על תל אביב וסביבתה, ונחשב לגבוה ביותר במזרח התיכון. בין היתר יש בו מערכת הדרכה קולית, טלסקופים משוכללים וסרטון תלת-ממד.

המגדל המשולש נמוך יותר, והוא מתנשא לגובה של 46 קומות.
בנייתו של המגדל המרובע בן 40 הקומות טרם נסתיימה, אבל על-פי התכנון גובהו יהיה כ-154 מטרים.

המגדלים מאכלסים בעיקר משרדים, ובקומות התחתונות פועל קניון גדול.

 

מגדלי עזריאלי שימשו פלטפורמה להצגת מסרים שונים לקהל הרחב, למשל באמצעות עיצוב תאורה. בין היתר הוצגו עליהם הספירה לאחור לקראת כניסת המילניום החדש, ופרויקט מיוחד להעלאת המורל הלאומי.

 


חזור לתחילת הרשימה

טכנולוגיית הבנייה


המגדלים

שלד המגדלים הגבוהים בנוי משלושה אלמנטים עיקריים – כולם מבטון מזוין: תקרות מסיביות, גרעין מרכזי ועמודים.
בעת תכנון הקונסטרוקציה נערכה בדיקה על מנת לבחון אלו כוחות טבע – רעידות אדמה או רוחות - משפיעים יותר על מבנה המגדל העגול. לשם ביצוע בדיקה זו נבנה דגם של המבנה בקנה מידה של 1:400, והוא נבדק במנהרת הרוח המשוכללת בעולם, בפקולטה להנדסה במערב אונטריו, קנדה. כדי לקבל תוצאות מדויקות ככל האפשר, הוכן גם מודל הכולל את כל המבנים הסמוכים לפרויקט ברדיוס של קילומטר אחד.
הבדיקה העלתה שרעידת אדמה מסוכנת למבנה יותר מרוח, בגלל שהחתך של המגדל הוא עגול  – דבר המקטין את השפעת הרוח על המבנה. לעומת זאת, במגדל המשולש שילוב העומסים, הכולל מצב שירות ועומסי רוח, היה ברוב המקרים חמור יותר משילוב הכולל את השפעת רעידת האדמה. תופעה זו מעניינת, משום שבדרך-כלל מבחינה פסיכולוגית, הציבור הרחב מודאג יותר מהשפעת של רעידת אדמה, ולא מהשפעת הרוחות. נתוני הניסוי נמסרו לאדריכל, למהנדסים ולקבלן, אשר ביצעו את ההתאמות הדרושות.

 

מערכת ההקשחה האופקית של המגדלים מורכבת מגרעין הבנוי מקירות הקשחה. הועלתה על הפרק בחירת מערכת הקשחה אלטרנטיבית, המכונה "שיטת השפופרות" (Tube In Tube), אבל לאחר התלבטות קצרה האדריכל והיזם פסלו אותה, כיוון שהיא דרשה ציפוף גדול של עמודים בהיקף המבנה - דבר שאינו מאפיין מבני משרדים.  

הגשרים

מרכז עזריאלי הוא פרויקט של גורדי שחקים, הכולל גם קומפלקס של גשרים.

הגשרים הם הקישור העילי בין הפרויקט ובין הרחובות הסמוכים ותחנת הרכבת, כך שהקהל אינו צריך לחצות את דרך פתח תקווה הסואנת, את היציאה מנתיבי איילון ואת דרך השלום כדי להגיע אל מרכז עזריאלי ולצאת ממנו לכוון מזרח, מערב ודרום.


הגשר הראשון, המקשר בין תחנת הרכבת ובין הקניון, בוצע כבר בשנת 2000, וקהל נוסעים רב משתמש בו מדי יום. יש בו מדרגות המובילות לקניון, גשרון המוביל למעלית המיועדת לנכים ולעגלות ילדים ושני דרגנועים. הגשר מכופה בגג זכוכית, המגן על העוברים בו מפני פגעי מזג אוויר.

 

הגשר העילי השני, הוקם בשנת 2003 מעל דרך פתח תקווה, והוא מחבר את מרכז עזריאלי לאזור צפון הקריה.  

    צילום: אינג' רמי בלס ©

הגשר -  שרוחבו כ- 6 מ', אורכו כ- 120 מ' ומשקלו כ-250  טון -  כולל מערך מעליות, מדרגות ודרגנועים, המאפשר מעבר נוח ובטוח להולכי הרגל הנעים ממתחם הקריה אל מרכז עזריאלי ולהיפך. מערך זה מבטא גישה חדשנית וייחודית לתכנון גשרים להולכי רגל, שעד כה כללו אך ורק מדרגות או רמפות, ולכן הקהל לא השתמש בהם באופן סדיר.

 

הגשר הוקם בשלבים. בתחילה הורכבו רגלי הגשר, העשויות מלוחות פלדה, לאחר מכן הורכבו זוג הקשתות התומכות, העשויות מצינורות פלדה בקוטר 80 ס"מ, ולבסוף הורכבו המקטעים של המִסָעָה, התלויים באמצעות מוטות פלדה אל הקשתות התומכות.

 

רגלי הפלדה, המהוות את נקודות התמיכה הראשיות של קשתות הגשר הנושאות, הותקנו במקומם במבצע מהיר ומדויק שנמשך רק כמה לילות במהלך אוגוסט 2003. הגשר מהווה נקודת ציון חדשה בנוף התל אביבי. 

 

** לחץ כאן לצפיה באלבום תמונות ייחודי המתעד את תהליך הקמת הגשר! **

 

על הגשר השלישי, שהיה אמור לעבור העל דרך השלום - ממרכז עזריאלי לכיוון בית הספר עמל מקס פיין, ויתרה בסופו של דבר העירייה, כי לדעתה ולדעת היזם, הוא לא היה חשוב דיו.

 

 


חזור לתחילת הרשימה

עיצוב וארכיטקטורה

                                                      צילום: אינג' רמי בלס ©

טביעת האצבע הארכיטקטונית של מגדלי עזריאלי היא עיגול, משולש וריבוע.
קירות החוץ של המגדלים הם קירות מסך העשויים מאלומיניום לבן וזכוכית (צבע לבן) בסגנון פוסט-מודרני. 

                    *** לדפדוף באלבום התמונות של מרכז עזריאלי, לחץ כאן! ***


חזור לתחילת הרשימה

הידעת?
  • במגדל העגול 15 מעליות, שהמהירה ביותר נעה בקצב של שישה מטר לשנייה .
  • בגג המגדל העגול נמצא מנחת מסוקים.
  • נכון לשנת 2006, המגדל העגול הוא הגבוה ביותר בתל אביב, והשני בגובהו בישראל (לאחר מגדל שער העיר ברמת גן).
  • בשנת 2003 החלה במגדלים מסורת מקומית, המקבילה למרוץ המדרגות של ניו-יורק - "מרוץ עזריאלי". במרוץ זה המתחרים מטפסים במעלה 1144 המדרגות של המגדל העגול, ומגיעים עד למנחת המסוקים שבראשו. החל משנת 2002 מתקיימת במקום ריצת ניווט ספורטיבית מטעם איגוד הניווט הישראלי - בחניון, בקניון ובקומת הגן.
  • באוגוסט 2005, בפרק הסיום של תכנית הריאליטי "סוף הדרך 2", הלכו המתמודדים הליכה אתגרית על חבלים בין גג המגדל העגול ובין גג המגדל המשולש, ללא רשת ביטחון, אך עם אבטוח מלא.

חזור לתחילת הרשימה

גרסא להדפסה גרסא להדפסה
 מבוא היסטורי
 מבנים נבחרים
 מבנים נוספים
 מבנה במעקב
 לקסיקון
 קישורים
 שאלון משוב
 אודות האתר
    מונה כניסות 259355