עמלנט משרד החינוך, המנהל למדע וטכנולוגיה, המגמה להנדסה, בניה ואדריכלות דף בית דף בית אמנויות העיצוב, הנדסת בנייה ואדריכלות טכנולוגיות בנייה - גשרים
גורדי שחקים  מבנים נבחרים  

The Petronas Towers

מיקום: קוואלה-לומפור, מלזיה
זמן בנייה: 1992 - 1998
עלות: 1.6 מיליארד דולר
גובה: 452 מטר
קומות: 88 קומות
חומרי קונסטרוקציה: בטון ופלדה
חומרי מעטפת: אלומיניום ופלדת אל-חלד
אדריכלות: Associates Architects Cesar Pelli
סגנון אדריכלי: מודרני
הנדסה Ranhill Bersekutu Thornton-Tomasetti
ייעוד: משרדים


Photographer: Nicolas Janberg
      http://en.structurae.de

מקור השם
מסיפורי הבניין
טכנולוגיית הבנייה
עיצוב וארכיטקטורה
הידעת?
קישורים


מקור השם

Petronas הוא קיצור של Petroliam Nasional - שמה של חברת הדלק הלאומית של מלזיה.


חזור לתחילת הרשימה

מסיפורי הבניין

ב- 15 באפריל 1996 קבעה מועצת המבנים הגבוהים כי מגדלי פטרונאס הם המבנים הגבוהים בעולם. זאת למרות שכוונתם הראשונית של מובילי הפרויקט (תאגיד של משקיעים פרטיים, שותפים לממשלת מלזיה ופטרונאס - חברת הדלק הלאומית)  לא הייתה לבנות בניין הגבוה יותר ממגדל הסירס בשיקגו, אלא הם ביקשו לבנות מונומנט אשר יציג את קואלה לומפור כבירת המסחר והתרבות.

ואולם, מגדלי הפטרונאס גבוהים ממגדל הסירס ב- 10 מטרים בזכות צורות החרוט בראשיהם. עובדה זו עוררה ביקורת, כיוון שהקומה המאוכלסת הגבוהה ביותר בסירס גבוהה יותר מהקומה הזהה לה במגדלי פטרונאס. גובהו של הסירס הוא אמנם 443 מטרים, אך אם כוללים את אנטנת הטלוויזיה הנמצאת בראשו, גובהו של המבנה הוא 520 מטר, ואז הוא המבנה הגבוה בעולם.

למרות המחלוקות קבעה מועצת המבנים הגבוהים ביותר בעולם כי החרוט שבראשם של  מגדלי פטרונאס, על אף שהוא אינו קומה מאוכלסת, הוא אלמנט אדריכלי חשוב יותר מאנטנה. כתוצאה מכך, החזיקו מגדלי פטרונאס בתואר הרשמי של המגדלים הגבוהים בעולם במשך שמונה שנים, עד הקמת Taipei ב- 2004 בטייוואן (508 מטר).

המגדלים, המתוכננים להכיל אלפי אנשים בכל יום,  כוללים 744,200 מ"ר המתפרשים על פני אולם קונצרטים ענקי, מסגד, מרכז מסחרי גדול, מקומות בילוי, אולמות כנסים, מסעדות וחניה תת-קרקעית המיועדת לחניה של אלפי כלי-רכב.

 

 


חזור לתחילת הרשימה

טכנולוגיית הבנייה

היסודות: אחד האתגרים הראשונים בבניית מגדלי פטרונאס היה לעגן את המבנים לאדמה.

כבר בתחילת הפרויקט נמצא כי הקרקע באתר שנבחר אינה יציבה מספיק, והמהנדסים נאלצו למקם את המבנים במרחק של 60 מטר מהאתר המקורי. במיקום החדש בנו המהנדסים יער תת-קרקעי של יסודות בולמי חיכוך, אשר יאפשרו חלוקה שווה של משקל המגדלים.

 

מערכת הקשחה
מערכת ההקשחה האופקית שנבחרה למגדלים הייתה גרעין הקשחה אחד המורכב מקירות הקשחה מבטון מזוין עתיר חוזק. גודלו של גרעין ההקשחה הוא 23
  על 23 מטר. לדברי המהנדסים הבחירה בבטון נבעה משתי סיבות: האחת, המהנדסים במלזיה מכירים את שיטת הבנייה של מבני בטון ומיומנים בה יותר מאשר מבני פלדה, והשנייה, מבני בטון ידועים כיציבים יותר ומסייעים במניעת תנודות המבנה ברוח וכן בעומסים אופקיים אחרים.


בהיקף המבנה נבנו קורות מעוגלות בצורת טבעת, הנשענות על עמודים בעלי חתכים גדולים במיוחד. מערכת הקונסטרוקציה של המגדלים כה מתוחכמת עד שהיא מעניקה אפשרות ליצירת חללים פתוחים ללא עמודים בכל קומה בשטח של כ 2,000-1,300 מטר. המהנדסים בחרו במיפתחים גדולים, ללא עמודים, בשל יכולתם לאפשר עיצוב פנימי עם כמה שפחות אילוצים.

 

המגדלים נבנו בקצב מהיר הודות להחלטה לפצל את הפרויקט לשניים, כך ששני מהנדסים שונים תכננו אותם. באופן טבעי החלטה זו יצרה אווירה תחרותית באתר הבנייה, ותרמה להאצת קצב הבנייה.



 Photographer: Nicolas Janberg  http://en.structurae.de

הגשר: בין שני המגדלים הוצב גשר בגובה 170 מטר ובאורך 58 מטר. גובהו של הגשר הוא שתי קומות, והוא ממוקם בין הקומות ה- 41 וה-42 של הבניינים.

הגשר היה  אחד מהאתגרים הדרמתיים במהלך הבנייה. הגשר נבנה על האדמה, והונף למיקומו.


תכנון הגשר היה משימה מורכבת,  משום שעליו להתאים את עצמו לתנועות השונות של שני המגדלים. הפתרון שנמצא לבסוף היה פשוט ואלגנטי -  קשת תלת פרקית דמוית V מהופך, המשמשת כסמך בחלק האמצעי של הגשר, ותפקידה לתאם את התנועות בין הבניינים ולשמור על מרחק שווה ביניהם.


דפדפו באלבום תמונות המסקר את תהליך בניית הגשר!



The skybridge is an inverted V-shaped three-pinned arch that supports the bridge in the
center, accommodating the towers' movements

Photo: J. Apicella/CP&A 



בניית הגשר העילי לא נבעה מהצורך של המבנה, אלא כחלק מהתפתחות הפרויקט. הגשר המחבר בין שני המגדלים מאפשר גישה נוחה לאולם הכנסים, למסעדה ולמסגד המצויים בצדדים השונים. פרט מעניין שנתגלה בפני המהנדסים תוך כדי בניית הגשר הוא יכולתו לשמש כנתיב חילוץ, דבר המקל על דרישות הבטיחות, ומאפשר להפחית את מספר מדרגות החירום אשר היו נדרשות מקומה 41 ומטה.




חזור לתחילת הרשימה

עיצוב וארכיטקטורה

האדריכל האמריקאי Cesar Pelli  עיצב שני מגדלים תאומים בעלי פרופורציה אלגנטית, דמוית מקדש. העיצוב של פלי ענה לדרישות היזמים, כיוון שהוא מבטא את המסורת של מלזיה: ערבסקות איסלמיות וצורות גיאומטריות. במבט מלמעלה נראה המבנה ככוכב בן שמונה קצוות הנוצר על ידי מפגש של ריבועים, ומבטא את רוח האמנות האיסלמית. הצורות ההנדסיות מתעגלות, ויוצרות מבנה עיצובי של צדפה.


        
                         Photographer: André Sivel , Structurae 

המגדלים הזהים המחוברים בגשר יוצרים בלב המתבונן תחושה של שער כניסה מרשים לעיר.

אלמנט עיצובי נוסף יוצא דופן במבנה הוא קיר מחופה זכוכית ונירוסטה, בעל סוככי שמש המפזרים את האור המשווני החזק. העיצוב והתכנון של מגדלי פטרונאס מבטאים את עברה ועתידה של מלזיה. הם מציגים בד בבד הן את המסורת של המדינה והן את המודרניזציה שלה. התוצאה הסופית על פי פלי היא מונומנט שאינו בהכרח מלזי, אך יזוהה תמיד עם קאולה לומפור.

 


חזור לתחילת הרשימה

הידעת?
  • נדרשו 36,910 טון פלדה לבניית המגדלים, שהם יותר ממשקלם של כ-3,000 פילים!
  • 90 שניות זהו הזמן המרבי הדרוש על מנת להגיע מחניון המרתף לפסגתו של כל מגדל.
  • בשני המגדלים גם יחד כ- 32,000 חלונות. לשוטף חלונות ייקח יותר מחודש שלם לשטוף את כל החלונות במגדל אחד פעם אחת בלבד.
  • לבניית המגדלים נשכרו שתי חברות בנייה אשר התחרו ביניהן מי תסיים ראשונה. החברה שבנתה את מגדל מספר 2 ניצחה בתחרות, למרות שהחלה בעבודה באיחור של חודש, בשל בעיות שנתגלו במהלך הבנייה של השלד של מגדל 1.
  • יסודות המגדלים הם העמוקים ביותר בעולם (120 מטר), וזאת בגלל סוג האדמה.
  • הבניינים הוצגו בסרט Entrapment בכיכובם של שון קונרי וקתרין ז'טה ג'ונס, 1999.

חזור לתחילת הרשימה

גרסא להדפסה גרסא להדפסה
 מבוא היסטורי
 מבנים נבחרים
 מבנים נוספים
 מבנה במעקב
 לקסיקון
 קישורים
 שאלון משוב
 אודות האתר
    מונה כניסות 566993