עמלנט משרד החימוך המנהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח של מגמות טכנולוגיות תקשורת דף הבית
  ראשי    אודות    צרו קשר    שאלון משוב    לאתר המגמה    עמלנט     

 ייצוגים
 פוליטיקה בעידן הניו-מדיה
 מהסיפור למיזנסצנה
  מבוא היכרות למבנית
  פרק א: הסיפור הקולנועי
  פרק ב: מה אנחנו רואים?
  קישורים ומאמרים
 יהדות ותקשורת
 חופש הביטוי והעיתונות

גרסא להדפסה גרסא להדפסה
 
 
שיעור מבוא

           מבוא להיכרות עם המבע הקולנועי 35 שעותלימוד במסגרת מגמת תקשורת, כיתה י"ב  


            אורי שין - שידורסקי


מטרתה של מבנית זו היא להציג מושגים מתוך המבע הקולנועי,
אשר יעניקו ללומד מספר כלים בסיסיים להבנת הטקסט הקולנועי.

הפרק הראשון מוקדש להבנת מבנה הסיפור הקולנועי על צורותיו השונות
ולרכישת הידע הבסיסי לפענוחו,
והפרק השני הוא מבוא לכלי המבע הקולנועי מבעד למיזנסצנה.

במהלך הלימוד תתבקשו לצפות בקטעי סרטים מתוך שני אתרים בעלי זכויות יוצרים חוקיים ולענות על שאלות בהתאם לנושאי הפרק. במקביל, בכיתה יוקרנו סרטים או קטעי סרטים התואמים לנושא הלימוד, על-פי רשימה פילמוגרפית מצורפת. הצפייה בסרטים אלו תאפשר לקיים בכיתה דיון בנושא הנלמד, תוך התייחסות לניתוח התשובות של התלמיד. 

מבוא להיכרות עם המבע הקולנועי 35 שעות לימוד במסגרת מגמת תקשורת, כיתה י"ב
מטרתה של מבנית זו היא להציג מושגים מתוך המבע הקולנועי, אשר יעניקו ללומד מספר כלים בסיסיים להבנת הטקסט הקולנועי.

מטרות למידה:
התלמיד יכיר את המושגים וילמד לקשר אותם למבנה הסיפורי של הסרטים על מגוון סוגיהם השונים. התלמיד ילמד להכיר את סוגי הגיבורים השונים, תפקידיהם ומטרותיהם. התלמיד ילמד להבחין בין סוגי הסיפורים השונים  ולתרגמם לניתוח מבנה של עלילת הסרט. הסוגות השונות ילמדו בדגש על המכנים המשותפים לכל סוגה הן ברמת מרכיבי העלילה והן במרכיבי השפה הקולנועית. התלמיד ידע להשוות בין הסוגות השונות שאותם ילמד במבנית.


לפני שמתחילים

לא כל מה שאנו רואים אנו מבינים, לא כל מה שאנו מבינים אנו רואים


המשיכה שלנו, קהל הצופים, לצפות בסרט לא דעכה גם אחרי למעלה ממאה שנים שבהן אמנות הקולנוע קיימת. יותר מכך, הלהיטות לצפות בסרט גברה בעידן האינטרנט, המאפשר להוריד סרטים מהרשת (בתשלום כמובן).
 
מהו סוד הקסם של עולם הקולנוע? מה מניע אותנו לרצות לצפות בעוד סרטים? מהו אותו עונג שגורם לנו סרט טוב? ומדוע אנחנו לא מוכנים לוותר על צפייה בסרט שכולם מדברים עליו?

יש תשובות רבות, אבל מביניהן התשובה העיקרית היא הצורך שלנו לצרוך אמנות בכלל וקולנוע בפרט. האמנות משקפת את סביבת העולם שבה אנו חיים. הצורך שלנו כפרטים הוא למצוא "אותנו", את מחשבותינו ואת תחושותינו באמצעות היצירה.
 
הקולנוע, כך נדמה, מאפשר זאת בעוצמה גדולה. השילוב בין התמונה הנעה ובין הקול המלווה אותה מעניק אפשרויות מגוונות לחוויות מרגשות.
הקולנוע "מדבר" אלינו באמצעות הסיפור, שהוא הבסיס לכל סרט. סיפורים - כאשר הם כתובים, מסופרים בעל-פה ובוודאי כשהם הופכים לסרט - מרתקים אותנו ומציתים בנו את המחשבה ואת עולם הדמיון והרגש. הדברים נכונים מאז ימיו הקדומים של האדם. מעולם לא ויתרנו על סיפורים, והאמנות מצאה דרכים שונות לספר את הסיפור, הן בכתב הן בתמונה או בפסל, הן במוזיקה, במחול, בתיאטרון וכמובן בקולנוע.

השפה היא הכלי המרכזי של הסופר בכתיבת סיפורו. כמו הצבעים של הצייר והתנועה של הרקדן, גם ליוצר הקולנוע יש כלים המשמשים אותו להעברת הסיפור אל הבד. כלים אלו הם חלק ממכלול השפה הקולנועית. האם לסופר שיש לו אוצר של מאה מילים בלבד יוכל לכתוב בעזרתן רומן מרתק? כך גם יוצר הקולנוע - ככל ששפתו עשירה יותר כך יצירתו מרתקת ומעניקה חוויה עמוקה יותר.
שפת הקולנוע אינה דומה לשפה שאנו מדברים או כותבים בה. היא שונה, וכדי להבין אותה לעומקה חייבים להכיר אותה. 
ייתכן שתשאלו מדוע אנו צריכים להכיר שפה זרה כאשר התוצר של שפה זו, כלומר הסרט, מובן ומוכר לכולנו. מה יתרום הידע שבזכותו נבין ונכיר את רזי השפה הקולנועית להנאה שלנו מהסרט, שהרי רוב הסרטים ברורים ומובנים ללא שום קושי. גם יוצרי הסרטים עסקו בשאלה זו ביצירותיהם במשך למעלה ממאה שנות קולנוע.   
התשובה לשאלה זו ניתנת בחומר הלימוד שלפניכם. לא תוכלו לדעת את התשובה ולגבש לעצמכם דעה ברורה לפני שתערכו את המסע המרתק שמזמנת לכם ההיכרות עם שפת הקולנוע על פרקיה השונים. בסופו של המסע הזה שאלו את עצמכם האם הידע שרכשתם מאפשר לכם הנאה גדולה יותר בצפייה בסרטים, בעשייתם, ובסיפוק בגדול שיש בהבנה של היצירה הקולנועית לעומקה.
ובטרם נצא למסע הזה, נסו שלא לשכוח את אחד העקרונות החשובים של הקולנוע -  לא כל מה שאנו רואים אנו מבינים, ולא כל מה שאנו מבינים אנו רואים. 

סרט אינו נוצר בחלל ריק. בדרך-כלל הסרט הוא תגובה של האמן לאירועים חברתיים, פוליטיים ותרבותיים המתרחשים בשעת כתיבת התסריט לסרט. לאירועים אלו יש השפעה לא מעטה על מבנה הסרט ועל תוכנו. לכן חשוב ללמוד את השפה, אבל חשוב לא פחות לדעת ולהכיר את הרקע לתקופת הזמן שבה מתרחשת העלילה,  ובכך להשלים את יכולת הפענוח של הסרט.
ועוד לפני ההתחלה חשוב להעיר כי בכל הפרקים לא תמצאו ולו פעם אחת את השאלה כיצד להתייחס למסר של הסרט,  או מהו המסר שרצה האמן להציג בסרטו. הסיבה לכך פשוטה, ואולי מפתיעה: בסרטים בדרך-כלל אין מסרים שבאים מבית מדרשו של היוצר, אלא המסרים הם הפרשנות שלנו כקהל הצופים על היצירה - כל אחד ופרשנותו, כל אחד והמסרים שהוא מבין מהיצירה.
כמובן שיש יוצרים שבוחרים במודע ומתוך כוונה תחילה להציג עמדה פוליטית, חברתית או  מוסרית שאמורה להיבחן באמצעות סיפור הסרט. יוצרים אלה אינם מסתירים או מחביאים את עמדתם, ומאפשרים לקהל הצופים לבחון את העמדות שמהן נובע גם המסר של הסרט באמצעות הכלים שיש לכל אחד מהם. זאת בניגוד לסרטי תעמולה, המבקשים שנאמין שהם מייצגים מציאות "אמיתית" וברורה. אנו נבחן לא רק את המסר, אלא גם את הדרך האמנותית שבה בחר היוצר למסור את המסר - האם היא מרתקת, מחכימה, מרגשת ומעמיקה, או שהסרט הפך לפלקט תעמולתי זול, משעמם וצפוי.
היוצר מספר לנו סיפור. אם הוא היה רוצה למסור מסרים הוא היה פונה לפוליטיקה או היה עוסק בהוראה. מסרים בדרך-כלל קיימים בסרטי לימוד או תעמולה, ובשני אלה לא נעסוק.
יתרה מזו, יוצר הקולנוע נמדד בין השאר ביכולתו לספק שאלות המעוררות את הצופה למחשבה. תפקידו אינו במתן תשובות חד-משמעיות, אלא ביצירת הדיון סביב הנושא שבו עוסק הסרט. במסגרת הדיון שמעלה היוצר אפשר להסכים או שלא להסכים לדרך הצגת הנושא והשאלות שהוא מעורר.
כדי להבין את הנושאים ואת השאלות של היצירה הקולנועית אנו זקוקים למספר כלים, שהראשון שבהם הוא היכרות עם הסיפור הקולנועי, שהוא שונה ואחר מהסיפור הכתוב, כיוון שהסיפור הקולנועי הוא גם מבוים, מצולם, משוחק וערוך.


חשוב!
כדי לצפות בקטעי הסרטים יש להתקין במחשב שבו אתם עובדים את התוכנות הבאות:

QuickTime
RealPlayer
דפדפן Firefox

במחשבים בית-ספריים יש לדאוג כי טכנאי יתקין תוכנות אלה מאחורי תוכנת ההגנה כדי למנוע את הצורך בהתקנות חוזרות.