עמלנט משרד החימוך המנהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח של מגמות טכנולוגיות תקשורת דף הבית
  ראשי    אודות    צרו קשר    שאלון משוב    לאתר המגמה    עמלנט     

 ייצוגים
 פוליטיקה בעידן הניו-מדיה
 מהסיפור למיזנסצנה
  מבוא היכרות למבנית
  פרק א: הסיפור הקולנועי
  פרק ב: מה אנחנו רואים?
  קישורים ומאמרים
 יהדות ותקשורת
 חופש הביטוי והעיתונות

גרסא להדפסה גרסא להדפסה
 
 
מאגר קישורים ומאמרים למבנית "מהסיפור למיזנסצנה"

     "City Lights"
    
מאת:Tim Dirks
 
פרטים (בשפה האנגלית) אודות הסרט למשימה בשיעורים 16-18 "הקונפליקט".
 
מקור:Filmsite
 

     "Days of Heaven"
    
פרטים על הסרט, באנגלית. חומר עזר המתאים למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה".
 
מקור:IMDB Internet Movie Database
 

     "אני והחברה"
    
"אני והחברה" מסע מכיל בתוכו תהליך למידה, שהגיבור חוזר ממנו עם מסקנות. מתוך נושא רוחב – נעורים והתבגרות.
 
מקור:צפונט
 

     "בלייד ראנר"
    
פרטים על סרט המשמש דוגמה לכך שבקולנוע העכשווי לא פעם יוצרי הסרטים מערבים סוגות שונות בעלילת סרט אחד.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     "גלדיאטור"
    
משימה הקשורה לסרט "גלדיאטור" בשיעורים 1-2. תמונות מתוך הסרט.
 
מקור:Down
 

     "האזרח קיין"
    
מאת:טווידלדי
 
דוגמה, מופתית, לשילוב מרתק בין כל אמצעי המבע הקולנועי לתרגום הדיאלוג למסך. לתנועות המצלמה, להעמדת השחקנים, לזוויות הצילום ולשימוש בתאורה הניגודית, המעניקה את ההשלמה לאווירת הסיפור של הסרט. ביקורת קולנועית.
 
מקור:עין הדג
 

     "הוויה וזמן" של מרטין היידגר דרך סרטו של טרנס מאליק "הקו האדום"
    
מאת:של ברמן
 
חומר עזר למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה".
 
מקור:הרמנויטיקה הקולנועית, מתוך אתר "של ברמן והפילוסופיה הבלתי גמורה"
 

     "הכל אודות אמא"
    
פרטים על הסרט. חומר עזר המתאים למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה".
 
מקור:ויקיפדיה
 

     "המספריים של אדוארד"
    
מאת:רמי שלהבת
 
ביקורת קולנוע ל"המספריים של אדוארד" בהקשר לשימוש במבנה הסיפורי של האגדה, המאפשר ליוצרים לספר על כאן ועכשיו מבעד לדפוסי סיפור האגדה, כלומר לטעת ביקורת גלויה וסמויה על החברה ומחלותיה.
 
מקור:"בלי פאניקה" - כתב עת למדע בדיוני ולפנטסיה
 

     "הציפורים"
    
מידע, באנגלית, על הסרט. דוגמה לשינוי נקודת-מבט בסצנה אחת.
 
מקור:Wikipedia
 

     "זמנים מודרניים"
    
בקטע מפורסם, מסרט זה, השתמש צ'פלין בדימוי קולנועי שבו הוא נעזר כדי להביע את תחושת השחיקה של הפועל במפעל הייצור.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     "חתונת הרפאים"
    
ביקורת קולנוע ל"חתונת הרפאים" בהקשר לשימוש במבנה הסיפורי של האגדה, המאפשר ליוצרים לספר על כאן ועכשיו מבעד לדפוסי סיפור האגדה, כלומר לטעת ביקורת גלויה וסמויה על החברה ומחלותיה.
 
מקור:msn
 

     "לכלוכית" (סינדרלה)
    
דוגמה לסיפור אגדה שיש בו מבנה ליניארי וממוקד, לגיבורים בסיפור אין רצונות מוגדרים, אלא המציאות שהם חיים בה נכפית עליהם.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     "מלתעות"
    
מאת:קילוחי נוסטלגיה נפלאים, גידי אורשר
 
ביקורת קולנועית על הסרט "מלתעות" שמדגים כיצד תכנון של סדר השוטים בא לידי ביטוי כדי ליצור אווירת אימה.
 
מקור:גלי צה"ל - גלצ Online
 

     "מסעותיו של ג'יימס בארץ הקודש"
    
מאת:

Internet Movie Database IMDB

 
המרכיבים הדומים ומהם המרכיבים השונים בין מבנה העלילה של הסרט ובין מבנה העלילה של הסיפור המיתולוגי.
משימה מתוך שיעורים 9-10.
 
מקור:Trailer courtesy of ScreenPlay, Inc
 

     "סליפי הולו"
    
ביקורת קולנוע ל"סליפי הולו" בהקשר לשימוש במבנה הסיפורי של האגדה, המאפשר ליוצרים לספר על כאן ועכשיו מבעד לדפוסי סיפור האגדה, כלומר לטעת ביקורת גלויה וסמויה על החברה ומחלותיה.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     "סליפי הולו": טים ברטון
    
מאת:כרמית מזרחי
 
ביקורת קולנוע ל"סליפי הולו" בהקשר לשימוש במבנה הסיפורי של האגדה, המאפשר ליוצרים לספר על כאן ועכשיו מבעד לדפוסי סיפור האגדה, כלומר לטעת ביקורת גלויה וסמויה על החברה ומחלותיה.
מתוך חומרי-עזר למשימה בשיעורים 9-10.
 
מקור:הקדרה המבעבעת של כרמית
 

     "עמי ותמי"
    
דוגמה לסיפור אגדה שיש בו מבנה ליניארי וממוקד, לגיבורים בסיפור אין רצונות מוגדרים, אלא המציאות שהם חיים בה נכפית עליהם.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     "קדמת עדן"
    
פרטים על הסרט. חומר עזר המתאים למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה".
 
מקור:indic.net
 

     "קולנוע ומגדר"
    
מאת:יעל מונק, החוג לקולנוע וטלוויזיה, אוניברסיטת תל-אביב
 
חומר עזר למשימה בשיעורים 20-23 "נושא הסיפור הקולנעי - קונפליקט ופרשנות".
מתאים גם למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה".
 
מקור:הפעלות מאתר "עושים תקשורת", עמלנט
 

     "קפוטה"
    
פריימים לסרט "קפוטה". מתאים למשימה בשיעורים 31-35 "סוגי הקומפוזיציות".
 
מקור:Movies Fan Online Movie Database
 

     "רומיאו ויוליה"
    
עלילת המחזה העוסק בסיפור אהבה טרגי.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     "שבילי תהילה"
    
הצילום, התאורה והעיצוב מגדירים את החלל הקולנועי שבו נעים גם השחקנים. הזמן והחלל הם הבסיס ליצירת המיזנסצנה. מבעד לזמן ולחלל אנו מתוודעים לעולם שבו מתרחש הסיפור הקולנועי כפי שהבמאי ביקש לחשוף בפנינו. דוגמה לכך היא אחד מהשוטים הארוכים והידועים מתוך סרטו של סטנלי קובריק Paths of Glory "שבילי תהילה". פרטים, באנגלית, על הסרט.
 

     "תינוקה של רוזמרי"
    
פרטים על הסרט למשימה בשיעורים 20-23 "נושא הסיפור הקולנעי - קונפליקט ופרשנות".
 
מקור:ויקיפדיה
 

     "תלמה ולואיז"
    
פרטים על הסרט למשימה בשיעורים 20-23 "נושא הסיפור הקולנעי - קונפליקט ופרשנות".
 
מקור:Wikipedia
 

     Creation
    
פרט מציור על תקרת הקפלה הסיסטינית, רומא. דוגמה לסיפור בריאת העולם - "בריאת האדם/רגע הבריאה".
 
מקור:artchive.com
 

     Film Noir Illustrations
    
דוגמאות לתמונות מתוך סרטי הקולנוע ה"אפל".
 
מקור:Telecommunication & Film Department, The University of Alabama
 

     QuickTime
    
אתר הורדה לתוכנה לצפיית וידאו. חלק מהסרטונים ניתנים לצפייה רק בעזרת תוכנה זו!
 
מקור:Apple Computer, Inc
 

     RealPlayer
    
אתר הורדה לתוכנה לצפיית וידאו. חלק מהסרטונים ניתנים לצפייה רק בעזרת תוכנה זו!
 
מקור:RealPlayer
 

     Reel Classics
    
אוסף קטעי סרטים מאתר Reel Classics. הפרק השני, של המבנית, מקשר רבות לאתר זה.
 
מקור:Reel Classics: Classic Movie Video Clip Gallery
 

     The Cave of Chauvet-Pont-d'Arc
    
מאת:המשרד לתרבות ולתקשורת, צרפת
 
מסע מרתק במעמקי המערות.
משימה- מתוך שיעורים 1-2.
 

     אודיסאוס
    
סיפורו של אודיסאוס בהקשר לסוגה (ז'אנר) של סרטי המסע בקולנוע הדומה במבנה שלה לסיפור המיתולוגי.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     אולפני האחים וורנר
    
חומר עזר למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה". אתר המאפשר צפייה בטרילרים מתוך סרטים בסוגות השונות.
 
מקור:Warner Bros. Movie Trailers
 

     אורסון ולס
    
פרטים על במאי הקולנוע כדוגמה, מופתית, לשילוב מרתק בין כל אמצעי המבע הקולנועי לתרגום הדיאלוג למסך.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     איליה קאזן
    
פרטים על במאי הקולנוע. מתאים למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה".
 
מקור:pbs
 

     אינדקס במאי קולנוע
    
פרטים על חלק גדול מהבמאים שבסרטיהם אתם אמורים לצפות במשימה של שיעורים 11-15 "אקספוזיציה".
 
מקור:"תפוז"
 

     אלפרד ג'וזף היצ'קוק
    
פרטים אודות במאי הקולנוע הבריטי מובאים בהקשר לשינוי נקודת-מבט בסצנה אחת.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     אקירה קורסאווה
    
מאת:Dan Kim
 
הבמאי היפני אקירה קורסאווה: ביבליוגרפיה, פרסים וקישורים בהקשר לנרטיבים שונים בסרט "רשומון".
 

     אריסטו
    
מאת:פרופ' ג'. או. יורמסון
 
מידע הדרוש כדי להכיר בקצרה את האיש ותורתו.
 
מקור:הספרייה הווירטואלית של מט"ח
 

     בילי ויילדר בן 100
    
מאת:דן לחמן
 

פרטים על במאי הקולנוע. מתאים למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה".

 
מקור:אימגו
 

     האגדה על רוח הקדמה ו"סליפי הולו"
    
מאת:עידו הרטוגזון
 
ביקורת קולנוע ל"סליפי הולו" בהקשר לשימוש במבנה הסיפורי של האגדה, המאפשר ליוצרים לספר על כאן ועכשיו מבעד לדפוסי סיפור האגדה, כלומר לטעת ביקורת גלויה וסמויה על החברה ומחלותיה.
מתוך חומרי-עזר למשימה בשיעורים 9-10.
 
מקור:"האייל הקורא"
 

     הקפלה הסיסטינית
    

סיפור בריאת העולם - "בריאת האדם/רגע הבריאה". הסיפור המרתק שמאחורי היצירה.

 
מקור:תיקשוב דרום
 

     ויליאם שייקספיר
    
פרטים על יוצר "רומיאו ויוליה".
 
מקור:ויקיפדיה
 

     חברת טרנר
    
חומר עזר למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה". אתר המאפשר צפייה בקליפים מתוך סרטים בסוגות השונות.
 
מקור:TCM Turner Classic Movies
 

     טים ברטון
    
מאת:מידע אודות במאי הקולנוע האמריקני בהקשר לשימוש במבנה הסיפורי של האגדה, המאפשר ליוצרים לספר על כאן ועכשיו מבעד לדפוסי סיפור האגדה, כלומר לטעת ביקורת גלויה וסמויה על החברה ומחלותיה.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     טים ברטון מתחתן עם המתים
    
מאת:יאיר הוכנר
 
ביקורת קולנוע ל"חתונת הרפאים" בהקשר לשימוש במבנה הסיפורי של האגדה, המאפשר ליוצרים לספר על כאן ועכשיו מבעד לדפוסי סיפור האגדה, כלומר לטעת ביקורת גלויה וסמויה על החברה ומחלותיה.
מתוך חומרי-עזר למשימה בשיעורים 9-10.
 
מקור:ISF
 

     טרגדיה, דרמה-סאטירית וקומדיה
    
מאת:שרונה גורי
 
פירוש המונח טרגדיה.
 
מקור:הספרייה הווירטואלית של מט"ח
 

     טרומן קפוטה
    
פרטים על הסופר, מחזאי והתסריטאי האמריקאי. חומר העשרה למשימה בשיעורים 31-35 "סוגי הקומפוזיציות".
 
מקור:ויקיפדיה
 

     טרנס מאליק
    
פרטים על במאי הקולנוע האמריקאי. מתאים למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה".
 
מקור:ויקיפדיה
 

     לבו אטום לרווחה
    
מאת:אורי סתיו
 
חומר העשרה לסרטים של סטנלי קובריק.
 
מקור:סנימטק 103, ספטמבר-אוקטובר 1999. מתוך אתר "עושים תקשורת".
 

     להבין סרטים - מבוא לאמנות הקולנוע
    
מאת:תלם - תקשוב ללימוד מרחוק
 
מילון מונחים.
 
מקור:האוניברסיטה הפתוחה ©
 

     מהי מהות הרנסנס?
    
מאת:מיכאל הרסגור
 
הסבר לתקופת עבודתו של מיכלאנג'לו ביצירת "סיפור הבריאה".
 
מקור:הספרייה הווירטואלית של מט"ח
 

     מיכלאנג'לו בואונרוטי
    
אודות הפסל האיטלקי. דוגמה לסיפור בריאת העולם - "בריאת האדם/רגע הבריאה".
 
מקור:ויקיפדיה
 

     סוד הקשר בין ספרות לקולנוע
    
מאת:רמי קמחי, החוג לקולנוע, אוניברסיטת תל אביב
 
מקור:האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים, משה"ח, מזכירות פדגוגית
 

     סטיבן אלן שפילברג
    
פרטים על במאי הקולנוע האמריקאי מובאים בהקשר לכיצד תכנון של סדר השוטים בא לידי ביטוי כדי ליצור אווירת אימה.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     סטנלי קיובריק
    
פרטים על במאי הקולנוע מובאים כאן בהקשר לנושא: הצילום, התאורה והעיצוב מגדירים את החלל הקולנועי שבו נעים גם השחקנים. הזמן והחלל הם הבסיס ליצירת המיזנסצנה. מבעד לזמן ולחלל אנו מתוודעים לעולם שבו מתרחש הסיפור הקולנועי כפי שהבמאי ביקש לחשוף בפנינו. דוגמה לכך היא אחד מהשוטים הארוכים והידועים מתוך סרטו של סטנלי קובריק Paths of Glory "שבילי תהילה".
 
מקור:ויקיפדיה
 

     סיר צ'ארלס ספנסר ("צ'רלי") צ'פלין
    
פרטים אודות השחקן/יוצר למשימה בשיעורים 16-18 "הקונפליקט".
 
מקור:ויקיפדיה
 

     ספרו של השטן
    
מאת:אלי אשד
 
חומר עזר למשימה בשיעורים 20-23 "נושא הסיפור הקולנעי - קונפליקט ופרשנות".
 
מקור:"האייל הקורא" - כתב עת לענייני תרבות ואקטואליה
 

     עבדות השחורים בארצות-הברית
    
העובדות ההיסטוריות על עבדות השחורים בארצות-הברית. דוגמה לנרטיב שונה מנקודת מבט שונה.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     פדרו אלמדובר
    

פרטים על במאי הקולנוע. מתאים למשימה בשיעורים 24-28 "סוגת המלודרמה כדוגמה להיכרות עם סוגה".

 
מקור:Wikipedia
 

     פרידריך (פריץ) אנטון כריסטיאן לאנג
    
פרטים אודות במאי הקולנוע והתסריטאי האוסטרי.
 
מקור:ויקיפדיה
 

     פרנסואה טריפו
    
בסיפור הקולנועי לגיבור יש צרכים מודעים וצרכים לא מודעים. לדוגמה בסרט "400 המלקות". פרטים על הבמאי הצרפתי. 
 
מקור:ויקיפדיה
 

     צ'רלי צ'פלין
    
מאת:גליה כהן
 
פרטים אודות השחקן/יוצר למשימה בשיעורים 16-18 "הקונפליקט".
 
מקור:"מפגשים מהסוג החזותי", עמלנט
 

     רומן פולנסקי
    
פרטים על יוצר הסרט "תינוקה של רוזמרי" למשימה בשיעורים 20-23 "נושא הסיפור הקולנעי - קונפליקט ופרשנות".
 
מקור:ויקיפדיה
 

     רידלי סקוט
    
מידע אודות במאי הקולנוע הבריטי.
מיועד למשימה הקשורה לסרט "גלדיאטור" בשיעורים 1-2  "הסיפור הקולנועי".
מתאים לסרט "תלמה ולואיז" למשימה בשיעורים 20-23 "נושא הסיפור הקולנעי - קונפליקט ופרשנות".
דוגמה ליוצר, בקולנוע העכשווי, המערבב סוגות שונות בעלילת סרט אחד.
 
מקור:ויקיפדיה