עמלנט משרד החימוך המנהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח של מגמות טכנולוגיות תקשורת דף הבית
  ראשי    אודות    צרו קשר    שאלון משוב    לאתר המגמה    עמלנט     

 ייצוגים
 פוליטיקה בעידן הניו-מדיה
 מהסיפור למיזנסצנה
 יהדות ותקשורת
 חופש הביטוי והעיתונות

גרסא להדפסה גרסא להדפסה
 
 
מהו סאונד בייטס?


טבעה המהיר של הטלוויזיה דורש מהמועמדים בעידן "התקשורת החדשה" לתמצת את נאומיהם ל"סאונד בייטס" - משפטים שיתאימו לפיסות מידע קצרות וקצובות של מהדורות החדשות. יש המכנים זאת בראשי תיבות: KISS -   Keep It Short and Simple  (שחר, 2001).

המועמדים נדרשים לספק לתקשורת משפטים מושכי תשומת לב ובעלי מסר מעניין, המשקפים את מסע הבחירות שלהם. מידת הסיקור שלה יזכה מועמד תלויה בעמידתו בדרישות התקשורת והתוצאה היא כי הראייה קצרת הטווח של מעשה השיווק הפוליטי, שהתקבלה בקרב הפוליטיקאים בעיקר בשל יעילותה, הביאה את ה"פוליטיקאי החדש" לפשט מאוד את מסריו, לצמצמם לתבנית בנאלית.

* להלן קישור למאמר "אנו נתגבר" ביקורתי של העיתונאי דורון רוזנבלום, "הארץ", על תרבות הסאונד בייטס בפוליטיקה הישראלית, וואלה חדשות 31/3/06.



העשרה

* מי שמעוניין להתעמק יותר בתופעות האינפוטיימנט והסאונד בייטס, מוזמן לקרוא ראיון מרתק "העורך הוא שבשבת, אדם שמבין מצוין מה ההמונים רוצים" עם ירון לונדון על תפקידה ומקומה של התקשורת במאה ה-21 מתוך אתר "הסתדרות המורים בישראל".

* ניל לזרוס, מומחה לטכניקות הסברה, מסביר את חשיבות השימוש ב"סאונד בייטס" בעת ראיון שנותנים לכלי תקשורת. מי שמעוניין ללמוד את הפרקטיקה יכול למצוא אותה באתר: www.trainme.org



דוגמאות לסיסמאות קליטות בנוסח "סאונד בייטס"

נתניהו: יתנו - יקבלו, לא יתנו - לא יקבלו
נתניהו: פרס יחלק את ירושלים
פרץ: נלחמים בטרור, מנצחים בחינוך
אולמרט: לא שמאלה, לא ימינה – כן לדרך שרון

מבין הפוליטיקאים הישראלים, ביבי נתניהו הוא הפוליטיקאי המזוהה ביותר בישראל עם תרבות רטורית זו.



עקרונות לניסוח סאונד בייטס

1. התמקד במסר שאותו תרצה להעביר לשומעיך
2. התאמץ לנסח משפט מחץ שיתמצת את המסר כולו
3. שאל את עצמך מה הן הנקודות העיקריות שאותן ברצונך להעביר לקהל
4. התנסח בקיצור ולעניין
5. צפה מראש את נקודות התורפה שלך
6. נסה לענות עליהן בתוך הסאונד בייטס



"סאונד בייט"
(sound-bite) הוא המונח המזוהה ביותר עם תופעת הפשטת המסרים. פניות המועמדים לציבור במסע החיזור אחר קולותיהם צריכות להתאים לציפיות ולשאיפות של העיתונאים ובמאבק ההישרדות מול מבול המסרים הנוחת על הבוחר חייב הפוליטיקאי לוודא שהמסר שלו קליט.

החוקר תומס פטרסון עקב אחרי התכווצות ה"סאונד בייטס" בשידורי חדשות בזמן מסעי בחירות במשך יותר משני עשורים, במטרה לבחון באמצעותם את השינוי בתהליכי התקשורת הפוליטית.
ב-1968 היה האורך הממוצע של "סאונד בייט" 42 שניות, ו-84 אחוז מהזמן שבו דיבר, היו גם פניו של הפוליטיקאי על מסך הטלוויזיה.
ב-1988 אורך ה"סאונד בייט" הממוצע היה פחות מ-10 שניות, ותמונות המועמדים שימשו כתפאורה דוממת על המסך לפרשנותם של העיתונאים.
ב-20 השנים האחרונות הצטמצם משך הסאונד בייט ל-2-4 שניות.

הדגמה לנושא זה ניתן למצוא בקישור הבא "דרוש מנהיג" - גרסת המציאות", יוסי גורביץ, מתוך נענע חדשות 15/1/06




משימה

1) עקבו אחר אמצעי תקשורת אלקטרוני במשך שבוע (רדיו, טלוויזיה, אינטרנט) ונסו לאתר  סאונד בייטס שבהם משתמשים פוליטיקאים.
2) חוו דעתכם על רמתם ועל יעילותם של הסאונד בייטס בהעברת המסר.
3) האם זיהיתם מבין הפוליטיקאים "טובים" יותר ו"טובים" פחות בניסוח משפטי מחץ?