עמלנט משרד החימוך המנהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח של מגמות טכנולוגיות תקשורת דף הבית
  ראשי    אודות    צרו קשר    שאלון משוב    לאתר המגמה    עמלנט     

 ייצוגים
 פוליטיקה בעידן הניו-מדיה
 מהסיפור למיזנסצנה
 יהדות ותקשורת
 חופש הביטוי והעיתונות

גרסא להדפסה גרסא להדפסה
 
 
אודות



המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף עם עמלנט,
שמחים להציג בפניכם את אתר
"מבניות בתקשורת
- יחידת הלימוד החדשה לבתי הספר התיכוניים.

האתר מיועד ללומדים ולמלמדים את נושא התקשורת במסלול הטכנולוגי חטיבה עליונה, והוא חלק בלתי נפרד מאתר הפיקוח על מגמות טכנולוגיות תקשורת, קולנוע וצילום.


היחידה כוללת שש מבניות מקוריות שונות:

  1. ייצוגים ורב-תרבותיות
  2. פוליטיקה בעידן הניו - מדיה
  3. מהסיפור למיזנסצנה
  4. יהדות ותקשורת
  5. חופש הביטוי וחופש העיתונות
  6. השתקפויות תרבותיות בתקשורת


המבניות השונות, מציגות באופן אינטראקטיבי מלא את מגוון הקונפליקטים והפתרונות עמם מתמודדות סוגיות אלו, והן מלוות בהסברים, צילומים, סרטונים ומשימות מהשטח.


המבנית "ייצוגים" שנכתבה על ידי אריאל פפו פרידמן וסלבה גרינברג, עוסקת בייצוג שמעניקה התקשורת לארבעה נושאים מרכזיים: נוער, גברים, עוני ומפגינים וגם תוספת של אורלי מלמד ואיריס יהב בנושא "כור היתוך, רב תרבותיות והמאבק הפוליטי והתקשורתי בישראל".

המבנית "פוליטיקה בעידן הניו-מדיה" שנכתבה על ידי ד"ר אורית גלילי ואורית גת, עוסקת בין היתר ב:

  1. יחסי תקשורות שלטון,
  2. בחירות ושיווק פוליטי,
  3. יחסי הגומלין בין הפוליטיקה לטלוויזיה.

המבנית "מהסיפור למיזנסצנה" שנכתבה על ידי אורי שידורסקי, מעניקה ללומד מספר כלים בסיסיים להבנת הטקסט הקולנועי, החל מהבנת מבנה הסיפור הקולנועי על צורותיו השונות ורכישת הידע הבסיסי לפענוחו, וכלה בכלי המבע הקולנועי מבעד למיזנסצנה.כל המבניות מלוות בחומר ויזואלי רב, לקסיקון מונחים, וכלי עזר לניתוח המשימות.

המבנית "תקשורת ויהדות" שנכתבה על ידי נועה לאופר וחננאל רוזנברג, עוסקת בהשקה שבין עולם התקשורת ובין התרבות היהודית. חומרי הלימוד נוגעים בשילוב של תכנים יהודיים בתקשורת, בפרשנות של סוגיות תקשורתיות בתנ"ך, ובעמדתה של האתיקה היהודית בקונפליקטים תקשורתיים כגון לשון הרע ותופעת הפפראצי. חלקה השני של המבנית מתמקד בתקשורת המגזרית בקרב הציבור הדתי-לאומי ובייחוד בציבור החרדי, תוך סקירת המאפיינים הייחודיים של עולם העיתונות והפרסום בחברות אלו, והצגת אמצעי התקשורת הייחודיים להם, כגון הפשקווילים ועלוני בתי הכנסת. בסוף המבנית מוצג דימוי החרדי בתקשורת החילונית, תוך השוואה להצגתו של החילוני בתקשורת החרדית.

המבנית "חופש הביטוי ואתיקה עיתונאית", שנכתבה על ידי חננאל רוזנברג ורחל בלושטיין, נוגעת בערכי חופש הביטוי וחופש העיתונות, באיומים על זכויות אלו, וכן בהגבלות הנדרשות כנגד חופש הביטוי כאשר נוצרת התנגשות בין ערכים שונים. המבנית דנה בין השאר בסוגיית חופש הביטוי וביטחון המדינה, מונופולים של תקשורת, לשון הרע והזכות לפרטיות, סוגיית הקניין הרוחני וקונפליקטים שונים של אתיקה עיתונאית. מבנית זו משלבת דוגמאות אקטואליות רבות כמקרי בוחן לעקרונות האתיקה והמשפט. 

המבנית "השתקפויות תרבותיות בתקשורת",  נבנתה לאחר השתלמות בשלומי שם הבנו, המורים, כמה אנו לא יודעים על עולם התוכן הערבי סביבנו. מטרתה העיקרית של המבנית היא ללמוד תכנים תקשורתיים תוך התבוננות עליהם מעיני האחר שלידנו. בעבור הערבים - עיני היהודים, ובעבור היהודים - עיני הערבים.


אנו מאחלים לכם למידה מושכלת ונעימה ונשמח לעמוד לרשותכם בכל הערה או תוספת.


תודות - לעושים במלאכה

  • ייזום: יוסי בר דוד, מפמ"ר למגמות טכנולוגיות תקשורת, המינהל למדע  ולטכנולוגיה, משה"ח
  • תחקיר, כתיבה ובניית משימות: אורי שידורסקי, ד"ר אורית גלילי, אורית גת, אריאל פפו פרידמן, סלבה גרינברג, איריס יהב, אורלי מלמד, רביב נאוה, חננאל רוזנברג, רחל בלושטיין  ונעה לאופר, ניר פרידמן, מאיר חסון  ז"ל, רינת מוסקוביץ', ורד אורגיל, איבאא חטיב, מוחמד עוויסאת, הדר חורש
  • ייעוץ פדגוגי: ד"ר מרים קצ'נסקי
  • ניהול פרויקט: גילי אלון 
  • ניהול אתר ועריכת תוכן : רפאלה בלס 
  • ניהול אתר ומידענות עד יולי 2008: עמרי קהת 
  • הזנת תכנים: רחלי דנטס
  • עריכה לשונית: מיכל שקד
  • תכנות ופיתוח: אינה אניפר, אנסטסיה פיקורובסקי, רועי קולבינגר
  • עיצוב גרפי: ירמי לז'ה, יסמין טכנולוגיות תקשורת 
  • עיבוד תמונות: דיאנה קלבוזה


כתבו עלינו בתקשורת:

קו לחינוך, סיגל בן ארצי


זכויות יוצרים

צוות המפ"ט עשה כמיטב יכולתו לאתר את בעלי זכויות היוצרים של כל החומר שנלקח ממקורות חיצוניים, שנכלל באתר זה. פנינו בכתב לכל הגופים והמחברים הנוגעים לדבר כדי להשיג את אישורם לשימוש בחומר. אנו מתנצלים מראש על כל השמטה או טעות. אם יובא הדבר לידיעתנו נפעל לתקנו בהקדם.


The staff of the Pedagogical-Technological Center has made every effort to locate the copyright holders of the images that have been included in this site. Every attempt as been made to contact all relevant copyright holders in writing to obtain their permission to use the images & text. We apologize in advance for any error or omission. Should we be notified of such an error or omission we will act to correct it as soon as possible