דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,916 כניסות לאתר
תקשורת ומציאות - גישת המראה

מאת: אתי פרנקו

רעיון מרכזי
 דיון בפורום תקשורת וחברה (נספח) 
 מאפייני הריאליזם הטלוויזיוני (הרחבה)
סיכום:הביקורת על גישת המראה

מילת מפתח: שיקוף

הרעיון המרכזי של גישה המראה:
המדיה (אמצעי התקשורת) הם כמו מראה המשקפת את המציאות באובייקטיביות יחסית ומאפשרת הצצה למצבים, למקומות ולחייהם של אנשים כפי שהם.

גישה זו יוצאת מהנחות המוצא הבאות: יש אמת אחת הניתנת לגילוי ולתיעוד. ניתן לייצג אמת זו באופן שקוף ונאמן למציאות באמצעות המדיה. כלומר המצלמה מעתיקה את המציאות  אשר משודרת כפי שהיא בטלוויזיה. העיתונאים או היוצרים יכולים לנתק את עצמם מרגשותיהם, מדעותיהם ומעמדותיהם הסובייקטיביות ולדווח על האירוע באמצעות המדיום כפי שהיה באמת, באופן אובייקטיבי.

על פי גישת המראה  המדיה החזותיים (כמו צילום, טלוויזיה, קולנוע) נתפשים כמשקפים את  המציאות במדויק.  כי הם מעתיקים את המציאות באופן מדויק. המקומות, האנשים והאירועים שאנו צופים בהם בטלוויזיה, בקולנוע ובתמונות הם אנשים ומקומות אמיתיים שנראים לנו בטלוויזיה כמו שהם היו נראים לנו במציאות, ללא תיווך של טכנולוגיות המדיה.  (להרחבה  על

גישת המראה ראה גם בנספח "דיון בפורום תקשורת וחברה"

זו אחת הסיבות לכך שאנו נוטים לייחס למדיה החזותיים מציאותיות וערך אמת גבוה. אך המתנגדים לגישת המראה, טוענים שתחושת המציאותיות שמעוררת בנו הטלוויזיה היא אשליית מציאות, הנוצרת משילוב של שיקולי הבחירה של יוצרי המדיה, הגורמים השונים המשפיעים עליהם והאופן בו בנויה התודעה האנושית.

מאפייני הריאליזם  הטלוויזיוני (הרחבה)

לסיכום הביקורת  על גישת המראה: 
אין מציאות כפי שהיא. ניתוח ביקורתי של טקסטים טלוויזיוניים מלמד שיש כללים מוסכמים לייצוג 

מציאות בין היוצרים לצופים, שבאמצעותם נוצרת בקרב הצופים האשליה שהטלוויזיה משקפת

מציאות. העיתונאים והיוצרים גורמים למה שמשודר בטלוויזיה

להיראות "מציאותי, "טבעי", "עובדתי". כשבפועל המציאות המוצגת בטלוויזיה היא תוצר של

חברה, שפה ותרבות בה אנו חיים.



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש