דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,905 כניסות לאתר
גלובליזציה המשחקים האולימפיים - חלק א

מאת: יונת גת

הספורט כשידור גלובלי
מדוע הפכו שידורי הספורט למוצר גלובלי מצליח?
שידורים  גלובליים נוספים: ה-  MTV רשת מוסיקה גלובלית
תכונות של שידור המתאים לתפוצה גלובלית
הקונפליקט שבין הלוקלי לגלובלי בשידורי האולימפיאדה

חלק א'

צוקרמן, א'. (1999) טלוויזיה גלובלית. משרד הבטחון.

סיכום
פרק ז'  "רשתות בידור וספורט",  עמ' 74-81.

הספורט כשידור גלובלי 
תחרויות ספורט בדומה לחדשות הן תחום אטרקטיבי במיוחד לשידורי טלוויזיה. הספורט מהווה מרכיב מרכזי בשידורים הגלובליים כבר שנים רבות וצפוי כי חלקו בשידורים אלו יתרחב בעתיד. אירועי ספורט כמו המשחקים האולימפיים, משחקי הטניס בוימבלדון וגביע העולם בכדורגל נצפים על ידי מאות מיליונים ברחבי העולם. אפילו משחקי הNBA  האמריקניים בכדורסל משודרים ל-175 מדינות, וחובבי הספורט ברחבי העולם מכירים את שמות הקבוצות והשחקנים, ויודעים את תוצאות המשחקים, לא פחות משהם יודעים על ליגות הכדורסל במדינותיהם. בתחום הגלובלי, רשת הספורט הגדולה ביותר היא ESPN , רשת בינלאומית, תאגיד של דיסני – ABC. הרשת משדרת בעשרים שפות ושידוריה מגיעים לכ- 200 מיליון בתי אב ברחבי העולם.

מדוע הפכו שידורי הספורט למוצר גלובלי מצליח?
-
 הם זולים יחסית וקלים להפקה.
-הספורט כמו נולד עבור המדיום הטלוויזיוני: אירועי ספורט מצטלמים יפה בטלוויזיה, יש  בהם  גיבורים, יש להם קהל מעריצים, הם תחרותיים ויוצרים דרמה בשידור חי.
-הספורט מספק בידור טוב ומאפשר לצופים בבית לקבל תיאור ותמונה טובים יותר מאשר במגרש וכן פרשנות.
- שידורי הספורט הפכו לשידור גלובלי מצליח גם מפני שהם מעניקים לצופה תחושה של "ביחד".
- הספורט מספק חוויה חיובית הן ברמה הבינלאומית והן ברמה הלאומית-פטריוטית, כיון שמאפשר להזדהות עם גיבורים לאומיים ובינלאומיים. 
- הספורט אינו שנוי במחלוקת ולכן לא מעורר ויכוחים על רקע פוליטי, ולפיכך גם אינו מרגיז פוליטיקאים.
- התכנים הטובים ביותר לבניית ערוצים גלובליים הם אלה שיש להם שפה    אוניברסלית, או כאלה שיש בהם התעניינות בינלאומית. ערוצי החדשות מספקים מידע על הנעשה בעולם, בכל זמן נתון, בכל פעם שהצופה מבקש לקבל מידע חדשותי. ערוצי הספורט מדברים בשפה בינלאומית: אפשר לצפות בהנאה בכדורסל, בכדורגל, או בסקי גם ללא כל פרשנות. כך גם ערוצי המוסיקה הקליפית מדברים בשפה מובנת לכול.
- הספורט הוא עסק כלכלי רחב היקף המכניס רווחים עצומים לארגוני הספורט וארגוני התקשורת ומקדם את האינטרס הכלכלי של המפרסמים.

במכירת הזכויות לשידורים גלובליים כמו המשחקים האולימפיים, או גביע העולם בכדורגל, מעורבים שיקולים עסקיים ואידיאולוגיים. ארגוני השידור נתבעים לשלם סכומי עתק בעד זכויות השידור. כך למשל העדיף וועד האולימפי הבינלאומי (IOC) למכור את זכויות שידור האולימפיאדה לאירופה עד 2008 לארגון השידור האירופי (EBU) תמורת 1.5 מיליארד דולר, על פני מכירת הזכויות לרשת לוויינים אירופית אשר הציעה סכום גבוה יותר. זאת משום שהוועד האולימפי מעוניין ששידורי האולימפיאדה יוכלו להגיע לכלל הצופים בעולם ולא רק לאלה שיכולים להרשות לעצמם לשלם דמי מנוי לכבלים. מאותה סיבה נתן הוועד האולימפי את הזכויות לשידור האולימפיאדה בחינם ליבשת אפריקה. בארצות הברית לעומת זאת, נרכשו הזכויות לשידור האולימפיאדה עד 2008 על ידי רשת NBC תמורת 3.4 מיליארד דולר.

שידורי הספורט אטרקטיביים גם למפרסמים, שכן רוב הצופים בשידורי הספורט הם גברים בעלי כוח קנייה. מאחר שארגוני התקשורת משלמים סכומים עצומים על שידורי ספורט גלובליים, מרקיעים גם מחירי הפרסומות. כך למשל פרסומת בת 30 שניות, בעת שידור הסופרבול של 1999- גמר הגביע של הפוטבול האמריקני, נמכרה ב-1.6 מיליון דולר.

שידורים  גלובליים נוספים: ה-  MTV רשת מוסיקה גלובלית
גם רשתות המוסיקה הגלובליות מושכות צופים בכל רחבי העולם. הרשת המצליחה ביותר היא MTV – רשת המוסיקה הגלובלית לצעירים, המשדרת בעיקר מוזיקה אמריקנית. כמו שפת הספורט גם שפת המוסיקה היא בינלאומית. בשנת 1981, כשהחלה MTV לשדר בארצות הברית, רבים לא האמינו כי צופים יהיו מעונינים לצפות במשך שעות רבות רק בקליפים. כיום צופים ברשת כ- 50 מיליון צופים בארצות הברית וכ- 250 מיליון בתי אב ברחבי העולם. הסיסמא שלה היא "לחשוב גלובלי, לפעול מקומי", כך שמשדרים לעיתים בצד המוסיקה והקליפים האמריקניים גם מוסיקה מקומית. לדוגמא בהודו ובדרום אמריקה משודרות כמה שעות ביום תוכניות מקומיות.

הרשת מביאה איתה לא רק מוסיקה ודימויים מערביים אלא גם אורח חיים וסגנון לבוש ובילוי אמריקניים, המהווים דגם לחיקוי של צעירים בכל רחבי העולם. רשת MTV שואפת להיות כפר רוקנרול גלובלי. נשיא הרשת אמר : "זהו הדור הבינלאומי הראשון. הם לובשים ליוויס, קונים אצל בנטון, עונדים שעוני סווטש ושותים קוקה קולה". על אף שקיימים הבדלים תרבותיים בין בני נוער במקומות שונים בעולם, הם דומים יותר זה לזה מאשר הוריהם. הם מאזינים לאותה מוסיקה, צורכים אותם מוצרים וצופים באותה טלוויזיה. הצעירים רוצים להיות דומים, שייכים, חברים בקהילה בינלאומית שיש לה סגנון חיים, הרגלי צריכה דומים ושפה מוסיקלית משותפת. הקליפים המוסיקליים הם למעשה פרסומת למוצרים שונים. הצפייה בפרסומת היא לא מודעת, והגבול בין בידור לפרסומת אינו נראה.

האופי הקליפי, הקצב והעריכה של סגנון ה- MTV השפיעו על סגנון הטלוויזיה בעולם ובוודאי על זו המסחרית. אפילו מהדורות החדשות הפכו להיות קצרות ומהירות ובמקום להעביר מידע וניתוח, מוצגים האירועים פעמים רבות באמצעות מערכת של דימויים עם הסבר קצר של משפט או שניים.

תכונות של שידור המתאים לתפוצה גלובלית
מפיקים וחברות טלוויזיה ברחבי העולם עסוקים בשאלה איזה סוג של תוכניות מתאימה ביותר לתפוצה גלובלית. אחד החוקרים בנושא אמר שאופרות הסבון יחד עם קוקה קולה ומקדונלד'ס הם שלושת סמלי המפתח של ההתפשטות הגלובלית האמריקנית.

אחת מאופרות הסבון הפופולריות ביותר, שנחקרו על ידי חוקרים שונים בעולם, היא הסדרה "דאלאס". החוקרים בדקו כיצד נתפסת הסדרה על ידי צופים במגוון של תרבויות ועל ידי קבוצות אתניות שונות ומצאו כי קבוצות שונות מפרשות באופן שונה את הגיבורים ואת העלילה על פי מערכת של רגישויות תרבותיות וערכיות שונות. כך למשל בעוד שהאמריקנים ראו בסדרה מוצר בידורי רגיל של תעשיית הטלוויזיה האמריקנית, פיתחה התוכנית אצל הערבים רגישות גבוהה למערכת המוסר המנוונת של תרבות המערב. נמצא כי סדרות כמו "דאלאס" היכולות למשוך צופים מתרבויות שונות, המאפשרות פרשנות בדרכים שונות, הופכות לסדרות רבות מכר בשוק הגלובלי.

חוקרים שבדקו את השפעותיהן של הטלנובלות הסיקו כי הצופים משליכים מן הנראה על המסך לחייהם: קשיים כלכליים, יחסים בינ-אישיים, מעמד חברתי, יחסים בתוך המשפחה וכד'. קיימת אם כן, הזדהות עמוקה של קהלים רחבים מאוד עם הדמויות והתכנים המוצגים בתוכניות.

ממחקר שנעשה על הסדרה הטלוויזיונית "משמר המפרץ", שהייתה אחת התופעות הגלובליות המעניינות, עלה כי הסדרות המצליחות בעולם הגלובלי צריכות להיות מובנות ופשוטות, נעימות לצפייה וללא נושאים שנויים במחלוקת.

עוד עולה ממחקרים אחרים, כי על פי תפיסת המשדרים, התוכניות צריכות להיות בלתי שגרתיות, לא פשטניות, אותנטיות וללא משוא פנים ומעניקות לצופים חומר למחשבה.

שאלה חשובה החוזרת ונשאלת היא האם תוכנית הזוכה בכפר הגלובלי להצלחה גלובלית תהייה איכותית או שהיא נידונה להיות ברמה נמוכה, כדי להגיע לקהל רחב. שאלה זו שהיא שאלת הפופולריות המעידה על איכות התוכנית נותרה פתוחה.

לסיכום, טוען צוקרמן, כי הסיבה העיקרית לשליטה האמריקנית בשווקים הגלובליים מעבר ליכולתם לבנות רשתות גלובליות מהבחינה הטכנולוגית והכלכלית, היא הצלחתם של האמריקנים ובעיקר הוליווד ליצר תכנים המעניינים אנשים בכל העולם.

הקונפליקט שבין הלוקלי לגלובלי בשידורי האולימפיאדה
שידורי האולימפיאדה הנם המימוש המלא ביותר של השידור הגלובלי- מיליארדי אנשים צופים בהם בו זמנית בכל מקום בעולם. עם זאת, בכל אחת מהמדינות מעונינים הצופים בשידורים הנוגעים להם נוסף על השידורים הכלליים. אפילו כאשר הספורטאים- נציגי המדינה מגיעים למקומות אחרונים, או מתחרים בענפי ספורט שוליים, רוצים הצופים שהשידורים יתמקדו בספורטאים שלהם. הם רוצים לצפות במשלחת הלאומית ובדגל שלהם. מובן שאם הספורטאים מנצחים הרי שתשומת הלב הטלוויזיונית אליהם תגיע לשיא.

כלומר, בצד הגלובליזציה של האולימפיאדה, המאחדת את כל מדינות העולם ובצד מופעי הפתיחה והסיום והתחרויות המסורתיות הקלאסיות, קיימת דרישה להראות את הספורטאים המקומיים ולמלא את הצורך בהזדהות עם הגיבורים שנשלחו לאולימפיאדה ליצג את המדינה ודגלה.          



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש