דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,945 כניסות לאתר
הטלוויזיה הגלובאלית המסחרית והשלכותיה על התרבות הלוקאלית

מאת: ליאת צור

סיכום מתוך: טלוויזיה גלובאלית, ארנון צוקרמן, אוניברסיטה משודרת, 1999


ישראל בעידן הגלובלי
מושגים

המנויים של הטלוויזיה בכבלים והלוויין בארץ יכולים לצפות בנוסף על הערוצים הישראליים גם בשידורים מארצות רבות (גרמניה, בריטניה, איטליה, רוסיה, מדינות ערב ועוד). כמו כן צופים המנויים בשידורים של ערוצים גלובליים המשודרים ברחבי העולם כולו כמו ערוצי החדשות CNN , BBC WORLD ,  וערוץ MTV .

לגלובליזציה של הטלוויזיה יש קשר אמיץ לכלכלה הקפיטליסטית. הטלוויזיה המסחרית היא אמצעי לשידור פרסומות המוכרות מוצרי צריכה. ככזאת, היא זקוקה לקהלים רחבים, ויכולה להגיע אליהם רק באמצעות תוכניות פופולאריות בעלות תפוצה גלובאלית.
הטלוויזיה הגלובלית מביאה עמה תרבות גלובאלית, שפה גלובלית (אנגלית), דבר שיוצר האחדה בין תרבויות שונות בעולם ומהווה סכנה לשמירה על הייחוד של התרבות המקומית.

ישראל בעידן הגלובאלי:
ישראל, למשל, נכנסה לעידן הכבלים, בין היתר, ואולי בעיקר, משום שפעלו בה מאות תחנות כבלים פיראטיות, אשר הפרו זכויות יוצרים ולא שילמו מסים. חלק גדול מהתחנות הלא חוקיות הללו הופעלו על ידי גורמים פליליים והיו למטרד, שאותו ניתן היה לפתור רק באמצעות לגיטימציה של שידורי הכבלים.

בתחילת שנות ה- 90, הגיעה מהפכת התקשורת העולמית גם לישראל, המונופול של רשות השידור הממלכתית, והטלוויזיה בישראל הפכה לרב ערוצית. השינוי החל בשנות ה- 90, עם כניסת ערוצי הכבלים, בהחלטת "חוק   הבזק – טלוויזיה הכבלים וערוצי לווין" - כך, הפכה ישראל לחברה בכפר הטלוויזיה הגלובלי, היא נכנסה לעולם תקשורת מודרנית שבו לא ניתן לחסום מידע. חברות הכבלים משדרות ספורט, מוסיקה, וכן תוכניות וסרטים ממדינות שונות. כמו כן, קיימים ערוצים ייחודיים עם כתוביות בעברית: ערוץ המשפחה, ערוץ ילדים, מדע וכו'.

מושגים:
שידור ציבורי / הטלוויזיה הממלכתית:
שידור הממומן על ידי מוסדות השלטון. בארץ השידור הממלכתי מתבצע בערוץ הראשון ובערוץ הטלוויזיה החינוכית. ערוצים אלו ממומנים על ידי תשלומי האגרה ובאמצעות תקציב הממשלה. הפיקוח על הטלוויזיה הממלכתית מעוגן בחוק רשות השידור ונאכף על ידי  מועצה ציבורית – ממשלתית.

אימפריאליזם של אמצעי התקשורת (אימפריאליזם תרבותי):
זהו תהליך שבו הבעלות על אמצעי התקשורת במדינה כלשהי, המבנה, ההפצה והתכנים שלהם נמצאים תחת לחץ ממשי של אינטרסים של מדינה אחרת, זאת כאשר אין הדדיות או השפעה דומה מצידה של המדינה המושפעת. בעידן של אמצעי התקשורת ההמוניים כדי לכבוש מדינה אחרת ולהפיץ את התרבות הכובשת בה, אין צורך בכוחות צבאיים, מספיקות קלטות וידאו, שידורי תוכניות טלוויזיה וכד'. כך נראית תופעת האמריקניזציה בישראל.
ארה"ב מובילה בתחום זה ואחריה התכנים של דרום אמריקה – בטלנובלות שהן מייצרות.
ציביליזאציה תרבותית: חברה בעלת זהות תרבותית, המוגדרת ע"י כמה מרכיבים אובייקטיביים כמו שפה, היסטוריה, דת ומנהגים, וכן ע"י תפיסה של זהות עצמית סובייקטיבית של האנשים עצמם. הציביליזאציות המרכזיות: מערבית, סינית, יפנית, מוסלמית, הינדית, סלאבית-אורתודוכסית, דרום-אמריקנית (אולי גם אפריקנית). לאנשים מציביליזאציות שונות יש תפיסות שונות לגבי היחסים בין אלוהים והאדם, היחיד והמדינה, הורים וילדים, ערכי משפחה וכן תפיסות שונות לגבי ערכים כמו חופש, סמכות, פרטיות וזכויות אזרח.



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש