דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,467,510 כניסות לאתר
ז'אנרים בטלויזיה

מאת: רונית תמם

אורך השיעור
מטרות אופרטיביות
אמצעי המחשה
אמצעי עזר
יצירות מוכנות
גוף השיעור
שיעורי בית
דף מידע: ז'אנרים בטלוויזיה
ביבליוגרפיה מומלצת

אורך השיעור:

כ- 3 שעורים

מטרות אופרטיביות:
התלמיד יגדיר את מושג הז'אנר.
התלמיד יזהה סוגים של ז'אנרים טלוויזיוניים.

אמצעי המחשה:
לוח
טלוויזיה+ ווידאו + קלטת

אמצעי עזר:
דף מידע

יצירת מוכנות:
צפייה באוסף פתיחים מז'אנרים שונים, במשך כ- 6 דקות. ( לדוגמא: פתיח של אופרת סבון, מערבון, קומדיית מצבים. ספורט, חדשות וכדו'). איזה סוגה ,ז'אנר, אתם מכירים? (לרשום שמות תוכניות על הלוח).

גוף השיעור:
הגדרת המושג ז'אנר.
בקלטת שצפינו יכולנו כבר מהפתיח לסווג איזה סוג תוכנית תהיה. למה? (מוזיקה, קצב, דמויות, הבעות פנים וכיו"ב)

מהו ז'אנר?
ז'אנר - סוגה הוא אוסף של מוסכמות ברמה התוכנית וברמה האסתטית המגדיר קבוצה של טקסטים. לכל ז'אנר, סוגה, יש סיפורים אופייניים , מיקום, דמויות אופייניות וטכניקות צילום ועריכה.

כלומר: להשתייך לז'אנר פירושו להימנות עם קבוצת סרטים או תוכניות טלוויזיה הדומות ביותר בתוכן, במבנה העלילה, באפיון, ובמראה החזותי. ולכן כאשר אנו משתמשים במילה "קומדיה", "מערבון" או "מדע בדיוני" מבינים מיד למה אנו מתכוונים.

כל ז'אנר והנוסחאות הייחודיות לו. למשל, בסרטי הרפתקאות נמצא תמיד אסון טבע או משבר בלתי צפוי המעמידים במבחן קבוצת אנשים או גיבור יחיד (לדוגמא- קרוקודיל דנדי, פארק היורה). במערבון האמריקאי נמצא עימות בין שני יריבים או שתי קבוצות.

תרגיל
א. בדוק את לוח המשדרים של שבוע זה ורשום שלוש דוגמאות לכל אחת מקבוצות התוכניות הממוינות לפי:  מידע, ניסיון לשכנע, דמיון היוצרים.
ב. האם נתקלת בתוכנית שהיה קושי בסיווגה? מהי סיבת הקושי?

בדיקת התרגיל ודיון האם אפשר למיין באופן ברור וחד משמעי את התוכניות? (לא ניתן לסווג באופן חד משמעי). באופן כללי ניתן לחלק לתוכניות: מידע, שכנוע, בידור.

תוכניות מידע- צפייה בקלטת (5דקות) אוסף קטעים של תוכניות מידע.
דוגמא: חדשות, תוכניות לימודיות, סרטי תעודה וכיו"ב.

חשוב להדגיש- את המידע שהתקבל בתוכניות אלו ניתן לבדוק באמצעות מקורות נוספים- זהו ז'אנר מציאותי.

תוכניות המנסות לשכנע- צפייה בקלטת (3דקות) אוסף קטעים מפרסומות, תעמולה. סיפורים המבוססים על ניסיון לשכנע אותנו לאמץ רעיון , מוצר או התנהגות.
(תוכניות המבוססות על דמיון יוצריהם- סרטים, סדרות , סרטים מצוירים וכו')

בידור- צפייה בקלטת (5דקות) אוסף קטעים מתוכניות אירוח, סיטקום, אופרת סבון, חידונים , שעשועונים, וכו'- זהו ז'אנר בדיוני. בידור כחוויה של התנתקות מן המציאות (האקטואלית), "בריחה" לעולמות אחרים והתבוננות מבחוץ המאפשרת הזדהות, התרגשות והשתחררות.

אנו כצופים מסוגלים לזהות תוכנית כשייכת לסוגה מסוימת , גם מבלי שיציגו לנו אותה שכזאת. במהלך ניסיוננו עם תכניה של הטלוויזיה פיתחנו ציפיות לסוגי צפייה שונים ולמידות שונות של מעורבות רגשית או שכלית , בהתאם למגוון הסוגות. המודעות לסוגות ולדרכי ההצגה המאפיינת אותן מאפשרת לנו לארגן את הידע האינטואיטיבי שלנו על תוכניות הטלוויזיה ו"לעשות סדר" במחשבתנו לגבי ההשקעה שלנו בצפייה וההנאה שאנו מפיקים ממנה.

דוגמא: סוגת חידונים:
צפייה כ 6-7 דקות בתוכנית "מי רוצה להיות מיליונר".
מאפיינים: מנחה, מתחרים, שאלות ותשובות, אולפן ,ניצחון ופרס.
בדוגמא הנ"ל לא היה קושי בסיווג , אך קיימות תוכניות שקיים קושי בסיווגם.

מדוע קיים קושי בסיווג חד משמעי של הז'אנרים?
כיום קיימת הנטייה לטשטש בין הסוגות ולעיתים אף לחברן זו עם זו. למשל: בהפתעה גמורה מתרחשת טרגדיה בתוכנית קומית דווקא, שאנו מצפים בה "לסוף טוב". או: תוכניות מצוירות לילדים נהפכות לפרסומת מסווה לצעצועים המיוצרים סביבן וכותרות החדשות מבטיחות לנו הפתעות במהדורה המתקרבת.

מאפייני העלילה
אחת הסיבות לקושי בסיווג חד משמעי של ז'אנרים ולטשטוש שחל ביניהם קשור למאפייני העלילה.
 
העלילה בטלוויזיה, נחלקת בדרך כלל לשלושה חלקים: בחלק הראשון אנו פוגשים את הדמויות ולומדים את מהות העימות המרכזי ביניהם. בחלק השני של העלילה העימות מתפתח ומגיע לשיאו. בחלק השלישי, בסוף העלילה , נפתר העימות לעיתים קרובות ומביא את הצופה לפורקן רגשי והתרגעות (לצייר את מבנה העלילה הקלאסי על הלוח כגרף בצורת פעמון, שפסגתו מייצגת את שיא המתח או הריגוש).



באופרת סבון מבנה העלילה שונה ,אופרת סבון ניזונה ממשברים מתמשכים אינסופיים, אשר מעכבים את הסוף והפתרון. באופרת סבון יש ריבוי עלילות, הסתבכות העניינים, מבנה אין סופי של העלילה, ריבוי של שיאים בפרק אחד (על הלוח לצייר את מבנה העלילה של אופרת סבון, כאשר כל פרק מסתיים בשיא).

לעיתים קרובות קו עלילה אחד איננו מספיק כדי לגרום לתוכנית להיות מעניינת בעיני קהלים מגוונים. והמטרה של היוצרים היא רווח מפרסומות ורייטינג גבוה, חל טשטוש במבנה העלילה הקלאסי של הדרמה, סיטקום וכיו"ב ע"י הוספה של קווי עלילה משניים המוסיפים עניין לסיפור ומגוונים את התכנית .טשטוש נוסף במבנה הקלאסי הוא שילוב בין דרמה לקומדיה לדוגמא : "אלי מקביל".

ז'אנר הוא לא סטטי הוא משתנה בהתאם לרוח התקופה גם בצורה וגם בתוכן (בעקבות שינויים כגון: כלכלה, מלחמה, תרבות וחברה).

שיעורי בית
* צפו בפרק אחד מסדרת טלוויזיה. מקמו את האירועים המרכזיים בעלילה על גרף פעמון.
* האם תוכלו למצוא מרכיבים של מבנה דרמטי זה גם בפרסומת?  במהדורת חדשות?

דף מידע: ז'אנרים בטלוויזיה
הסוגה ,ז'אנר, יכולה לעסוק בנושאים שגרתיים מחיי משפחה, במקום עבודה, או במערכת פוליטית. היא יכולה לשעשע בדרך סטריאוטיפית ובהומור לא מתוחכם, אך גם מסוגלת להיות ביקורתית כלפי החברה.

תוכניות הטלוויזיה השונות מעוצבות ע"פ נוסחאות קבועות, מערכים של שימוש בקודים ומוסכמות של סיפורים אופייניים, דמויות על תלבושותיהן, מיקום הולם, עצמים בסביבה, טכניקות צילום שונות, קצב שימושים בקול וכדומה. את תבניות אלו, המכונות סוגות (ז'אנרים), אפשר למלא בתכנים מתרבויות שונות ובאיכויות שונות. הסוגה יכולה לעסוק בנושאים שגרתיים מחיי המשפחה, במקום העבודה או במערכת הפוליטית וכן כמערכת חברתית נוקבת .

אנו כצופים מסוגלים לזהות תכנית כשייכת לסוגה מסוימת על סמך ניסיוננו עם תכניה של הטלוויזיה. פיתחנו ציפיות לסוגי צפייה שונים ולמידות שונות של מעורבות רגשית או שכלית, בהתאם למגוון הסוגה.

הסוגות אינן סגורות וחד משמעיות. הן שרויות בתהליך דינאמי בלתי פוסק של התפתחות והשתנות. כיום יש נטייה גוברת לטשטוש בין סוגות ולעיתים אף לחברן זו עם זו.

ביבליוגרפיה מומלצת
ד. למיש. החופש לצפות : מבט שני בטלוויזיה. רכס הוצאה לאור ,1994 .
ה. קלר . לדעת לצפות עיון בתכנים ובדרכי הבעה בקולנוע ובטלוויזיה . "מעלות" הוצאת ספרים תשנ"ה.

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש