דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,972 כניסות לאתר
טלוויזיה בישראל: שידור מסחרי וציבורי ב': הקדמה

מאת: ורד אורגיל

מהלך הלימוד
מטרות אופרטיביות
דרכי הוראה
ביבליוגרפיה


(מתוך תוכנית הלימודים המתוקנת תקשורת וחברה א, 2006)

מהלך הלימוד
למרות ההתנגדות הנוקבת של אנשים רבים וביניהם בן-גוריון, להכנסתה של הטלוויזיה לישראל בטענות שונות לרבות החשש שהיא תשחית את הדור הצעיר, הוקמה בשנת 1965 רשות השידור, ובשנת 1966 הוקם המרכז לטלוויזיה לימודית. ניצחונה של ישראל במלחמת ששת הימים ביוני 1967 הפך את הקמת הטלוויזיה בישראל לכורח מידי, שכן היא נראתה כאמצעי המבטיח יצירת אווירה של הבנה, אווירה העשויה לשפר את תדמיתה של ישראל בקרב האוכלוסייה הערבית ולתרום לקידום מאמצי השלום.\

לפרויקט הקמת הטלוויזיה מונה צוות הקמה בראשותו של פרופ' אליהוא כ"ץ, ונבחר בניין בשכונת רוממה בירושלים. השידורים נפתחו ב-2 במאי 1968 בשידור חי של מצעד יום העצמאות הראשון לאחר המלחמה ולמחרת היום הייתה הסתערות המונית על חנויות לממכר מקלטי טלוויזיה. עד מהרה הפכה הטלוויזיה לפיתוי שקשה לעמוד בפניו, והעולם הגדול החל חודר לתוך חדר המגורים שלנו. בפברואר 1969 הפכה הטלוויזיה הישראלית באופן חוקי לחלק בלתי נפרד מרשות השידור. אחת מבין מטרותיה המרכזיות של רשות השידור הייתה להבטיח כי השידורים יתנו ביטוי הולם להשקפות ולדעות שונות בציבור וכי תועבר בהם אינפורמציה מהימנה.

הטלוויזיה הישראלית החלה לשדר במתכונת יומיומית ב-2 בנובמבר 1969 והיא נותרה מונופול עד לכניסתו של הערוץ השני המסחרי בשנת 1993. הערוץ השני, שלא כמו הטלוויזיה הישראלית, חרת על דגלו מתן ביטוי להוויה הישראלית בהגדרת מכסת אחוזים מסוימת להפקות מקור. סדרות המקור שאפיינו את ראשית דרכו של הערוץ השני התבססו על פורמטים מוכרים מחו"ל, אך עם הזמן החלו מופקות סדרות דרמתיות, אופרות סבון וקומדיות מצבים המשקפות יותר ויותר את ההוויה המקומית.

בימים אלה,  בהם נכתבת התוכנית קבוצות שונות מתמודדות במכרז על הקמת ערוץ מסחרי. גם ערוץ זה יחולל מן הסתם ,שינויים באופי הטלוויזיה בישראל .

מטרות אופרטיביות
1.
התלמיד ימנה את השלבים העיקריים בהתפתחות הטלוויזיה בישראל.
2. התלמיד יסביר את המאפיינים של השידור הציבורי והשידור המסחרי.
3. התלמיד יסביר כיצד שומרים חוקי הרישוי [חוק רשות השידור, חוק הרשות השנייה, חוק הבזק על האינטרס הציבורי.
4. התלמיד יסביר את הבעיות שעולות מהחוקים האלו ומאכיפתם.
5. התלמיד יסביר את חשיבותן של הפקות המקור.

דרכי ההוראה
הרצאה ודיון בנושא התפתחות הטלוויזיה בישראל. שימת דגש מיוחד על כניסתם של הערוץ המסחרי וערוצי הכבלים.

ביבליוגרפיה
בן אליעזר, יריב, מי מפחד מהטלוויזיה?, עם עובד, 1980.

כספי, דן, לימור, יחיאל, המתווכים - אמצעי התקשורת בישראל 1948-1990, עם עובד, מכון אשכול, האוניברסיטה העברית, 1992, עמ' 133-115.

סופר, אדי, טלוויזיה ישראלית נוסח ה-BBC, אלב-פרלאג/אטלינגן, 1982.

צוקרמן, ארנון, טלוויזיה גלובלית, ספריית "אוניברסיטה משודרת", משרד הביטחון - ההוצאה לאור, 1999.

  

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש