דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,467,516 כניסות לאתר
קומדיה והומור- חלק א' : מהלך שיעור ומטרות

מאת: אורלי מלמד

תודה לשרון בוננו וליריב בבלי, שנעזרתי בחומרים שלהם בנושא קומדיה והומור,  הנמצאים באתר "עושים תקשורת"

(מצורף מתווה הפרק עפ"י תוכנית הלימודים תקשורת וחברה א, ד"ר אוה ברגר, ד"ר עלינא ברנשטיין ודן ערב. חלק מהביבליוגרפיה המקורית אינה רלוונטית למהלך הלימוד. לכן הוספתי אחרת במקומה)

מהלך הלימוד
מטרות אופרטיביות
ביבליוגרפיה
סיכום מהספר "הפסיכולוגיה של ההומור", אבנר זיו.
מקורות הצחוק על פי ברגסון - סיכום למורה ולתלמיד (חובה)
תולדות הקומדיה - מהתיאטרון היווני ועד לקומדיה הקולנועית



מהלך הלימוד

אחד הכלים באמצעותם שרדו בני האדם כחברה וכתרבות היה מאז ומתמיד ההומור. כדי להבין את הכוח של ז'אנר קומדיית המצבים בטלוויזיה, כדאי ללמד את נושא הצחוק וההומור באופן כללי כפי שהוא בא לידי ביטוי במדיה שקדמו לטלוויזיה.

ביחידה זו מבוא קצר שנושאיו מושג ההומור, מקורות הצחוק אצל בני האדם (לפי Bergson) והפסיכולוגיה של הצחוק וההומור וכן סקירה היסטורית רחבה של הקומדיה על גלגוליה ההיסטוריים, הקומדיה  בספרות הדרמטית של יוון העתיקה ושל אנגליה האליזבתנית והקומדיה הקולנועית.

ביחידה זו ייערך דיון בנושא ההומור הויזואלי (הצחוק שמקורו בתמונות ולא במילים), תיערך היכרות עם היצירות הראשונות בקומדיה הקולנועית – ניתוח של האלמנטים הקומיים תוך הבהרת ההבדל בין הומור מילולי לבין הומור חזותי – ועם המושג Slapstick . כמו כן, יוצגו בה סרטים  (או קטעי סרטים) של יוצרים קלאסיים כמו  Mack Senett, צ'ארלי צ'אפלין והאחים מרקס וייערך דיון על הקומדיה האילמת לעומת הקומדיה של הקולנוע המדבר. לסיכום היחידה, ייערך דיון קצר על קומדיות קולנועיות של שנות ה-80 וה-90 .

 אופרטיביות

>התלמיד יסכם את שורשיה הקומיים של קומדיית המצבים הטלוויזיונית בספרות, תיאטרון ובקלנוע.
>התלמיד יזהה את האלמנטים המרכזיים ביותר של ההומור החזותי ויבחין בהבדלים בינו לבין ההומור המילולי.
>התלמיד יסביר את המושג Slapstick.
>התלמיד ינתח את המסרים החברתיים תרבותיים בקומדיה ובסאטירה.
>התלמיד יבין ויהיה מסוגל לנתח את התפקיד שממלאים קומדיות וסאטירות בשימור החברה והתרבות הקיימת ו/או בהחדרת שינויים תרבותיים וחברתיים.

(הערה: כדי לא להאריך פרק זה למימדים מפלצתיים, העברתי את  ההתייחסות למטרות אופרטיביות 4,5 ואת הניתוח של הכל נשאר במשפחה, מאש, ומרי הרטמן, לפרק 3ג קומדיית המצבים הטלוויזיונית. אורלי מלמד )

ביבליוגרפיה
ברגסון, הנרי, הצחוק (תרגום: יעקב לוי), ירושלים, ראובן מס, 1988.

הפריט השני ברשימת החובה, אינו רלוונטי למהלך הלימוד. לכן השתמשתי בביבליוגרפיה החלופית הבאה:

זיו, אבנר, 1981,  פסיכולוגיה של ההומור, יחדיו

ברוקט, ג', אוסקר (בעריכת דן אוריין), 1998, תולדות הדרמה והתיאטרון, הוצאת מודן

פרמינגר, ענר, 1995, מסך הקסם הקולנועי, האוניברסיטה הפתוחה

ניב, קובי, 2000, החיים יפים אך לא ליהודים, הוצאת נ"ב.






גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש