דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,917 כניסות לאתר
רייטינג - שיטת המדרוג (רייטינג) הנהוגה בישראל והמתקפה עליה

מאת: רחל בלושטיין

שיטת המדרוג הנהוגה בישראל מאז מארס 1998, היא שיטת מדי-הצפייה (peoplemeter) הנהוגה ברוב מדינות העולם המערבי. השיטה מתבססת על מכשיר אלקטרוני המוצמד למכשיר הטלוויזיה של 440 משפחות בישראל (פאנל) שכוללות בתוכן 1400 איש ואישה. משקי בית אלו נבחרו מתוך 6000 משפחות שרואיינו בשלב מוקדם של התהליך, המכונה סקר כינון. 6000 המשפחות עברו ראיון פנים אל פנים ועל בסיס תשובותיהם הורכבה מפת המאפיינים אשר על פיהם נקבע מדגם המייצג את אוכלוסיית צופי הטלוויזיה בישראל. זהותן של המשפחות אינה נחשפת, כדי להגן על פרטיותן ולאפשר להן להמשיך לקיים את נוהגי הצפייה שלהן כרגיל, ללא השפעה ולחצים חיצוניים (בועז גריילסמר, רייטינג, זה עניין של השקפה, תרבות מעריב, 21.2.2003).

הוועדה הישראלית למדרוג הוקמה ב-1995 במטרה ליצור מערכת למדידת הצפייה בטלוויזיה באופן מוסכם ומקובל על כל גופי השידור וענף הפרסום בארץ. הוועדה מורכבת מנציגי רשות השידור, הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה, המועצה לשידורי כבלים ולווין, הטלוויזיה החינוכית, רשת, קשת, טלעד, ערוץ 10 והאיגוד הישראלי לפרסום. הנתונים השוטפים שנאספים בפאנל מידי יום, מעובדים על-ידי חברת טל-גאל, חברת בת של חברת הסקרים  "טלסקר" ו"גאלופ ישראל" (אורלי מלמד, רחל בלושטיין, שומר סף, ספטמבר 2000).

הוועדה הישראלית למדרוג חורצת מידי יום את גורלם של תוכניות טלוויזיה ואנשי טלוויזיה, ומיליוני שקלים עוברים מיד ליד בעולם הפרסום. נתוני הרייטינג המתפרסמים מידי יום במוספים השונים, מניעים ומעצבים את המציאות בעולמות הפרסום והטלוויזיה, שניים מהתחומים העוצמתיים ביותר בישראל (מעריב, 21.2.03).

עד לאחרונה נחשבו נתוני הרייטינג למקודשים ובלתי ניתנים לערעור. לאחרונה נכנסו "שחקנים חדשים למגרש" (ערוץ 10, ישראל פלוס, ערוץ המוזיקה היעודי) והחברה שמפיקה את הנתונים (טל-גאל) נחשפה למתקפה כבדה בעיקר מכיוון ערוץ 10. נציגי ערוץ 10 טוענים, בין השאר, כי המשפחות המיוצגות בפאנל הן מוטות לטובת ערוץ 2. רונן ברקה, סמנכ"ל השיווק של ערוץ 10 אומר כי האנשים מחתך סוציו-אקונומי גבוה שאליו משתייכים צופי ערוץ 10 לא יסכימו להכניס הביתה פיפל-מטר גם לא באיומי אקדח. סטלה בנר, מנהלת המחקר של ערוץ 10, מוסיפה כי מי שמוכן להכניס את המכשיר הביתה אלה אנשים בעלי העדפות מסוימות וסגנון חיים מסוים. נציגת ישראל פלוס (הערוץ הרוסי בעברית) יוליה שמלוב – ברקוביץ, טוענת כי מספר יוצאי ברית המועצות בפאנל קטן מדי ויש להגדילו.

עו"ד דורית ענבר, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין, נדרשה לקיים ישיבה שדנה בפתרונות חלופיים לשיטת המדרוג הנוכחית. ענבר אמרה: "עברנו לעידן של שידור רב – ערוצי, דיגיטלי ואינטראקטיבי בפלטפורמת טכנולוגיות שונות. מבנה המדידה הנוכחי אינו משקף את כל אלה".

בישיבה, בה השתתפו גם נציגי ערוץ 10, ישראל פלוס וערוץ המוזיקה הייעודי, טענו המשתתפים כי 440 בתי אב אינם משקפים כראוי מגזרים שונים באוכלוסייה. המגזר הרוסי ומגזר הילדים, שני מגזרים שהם משמעותיים למפרסמים אינם באים לידי ביטוי

וגם מגזרים נוספים: ערבים ודתיים. לדעת המשתתפים נדרשת הכפלת מספר בתי האב בפאנל.

המלחמה על הרייטינג מלמדת אותנו על הכסף הגדול, מיליוני שקלים, שעוברים מיד ליד מידי יום.

בורדייה (1999) מביא דוגמה מעולם הספרים רבי-המכר. אומר בורדייה: "שמעתי ברדיו שדרן אחד שדיבר בידענות על הבסט-סלר האחרון ואמר: הפילוסופיה נמצאת השנה באופנה, "עולמה של סופי" מכר 800,000 עותקים". את גזר הדין המוחלט השיפוט האולטימטיבי גוזר לפי דעתו, מחזור המכירות. באמצעות הרייטינג נאכף ההיגיון המסחרי על מוצרי התרבות.





גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש