דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,920 כניסות לאתר
פרק 4.א. תקשורת וספורט חלק א'- הקדמה וסיכום המאמר "צפייה בספורט בטלוויזיה: הקהל, החוויה, הזהות המינית, הזדהות ונישואין

מאת: דב אייזיק ודורית שמואלוביץ, עריכה: אורלי מלמד

מהלך הלימוד
מטרות אופרטיביות
דרכי הוראה
סיכום המאמר: צפייה בספורט בטלוויזיה: הקהל, החוויה, הזהות המינית, ההזדהות והנישואין


מהלך הלימוד
ספורט הוא תחום חשוב לבחינה, לחקירה ולדיון במסגרת לימודי תקשורת וחברה משום שהוא מהווה תוכן מרכזי ופופולארי של התקשורת. בימינו אחוז ניכר מצרכני הספורט צופים במשחקי הספורט כפי שהם מסוקרים בטלוויזיה (ובאמצעי התקשורת האחרים, ולאו דווקא מצויים פיזית במקום התרחשותם (איצטדיונים וכד').

באמצעות הדיון בקשר ספורט-טלוויזיה אפשר ללמוד באופן כללי מה קורה במציאות, כשהתקשורת והטלוויזיה בפרט, הופכת חלק בלתי נפרד ממנה. (מסיבה זו יתחיל הדיון בז'אנר זה בהסבר הקשרים ספורט/תקשורת ומציאות/תקשורת).

בהמשך יתמקד הדיון בשאלות: למה אנשים צופים בספורט? מה מהנה בצפייה בספורט? אילו סיפוקים מקבלים הצופים מצפייה בספורט? בנוסף יתייחס הדיון לאופני צפייה שונים (בחברה/לבד) ובקהלי צופים שונים (בעיקר גברים ונשים).

מטרות אופרטיביות:
התלמיד יבחין בקשר ספורט/תקשורת
התלמיד יכיר את חוויית הצפייה בספורט בתיווך הטלוויזיה

דרכי הוראה:
הרצאה
צפייה בסרט אהבה על הדשא
מחקר של התלמידים על אופן הצפייה בשידורי ספורט וההנאה מספורט, בקרב חברים ובני משפחה.

סיכום המאמר: צפייה בספורט בטלוויזיה: הקהל, החוויה, הזהות המינית, ההזדהות והנישואין
Wenner, Lawrence A., Gantz Walter,Watching Sports on Television: Audiences, Experirnces, Gender, Fanship, and Marriage. In: Wenner, Lawerence A.(ed), MediaSport, London: Routledge, 1998, pp. 233-251.   

שני סטריאוטיפים  קשורים לצפייה בכדורגל בטלוויזיה: הספורטאי שבכורסא ואלמנת הכדורגל. קל לשרטט בדמיוננו את הספורטאי שבכורסא, מתוח ומרותק לנפתולי הגורל של קבוצתו. פחית בירה פתוחה לידו, ממתינה ללגימה והשלט מוכן ומזומן למבט חטוף במשחק המתנהל בערוץ אחר. זו ההזדמנות שלו להפגין את רגשותיו: הוא מעודד ושורק בוז, חי ומת עם עלילות קבוצתו על המסך (כן, מכאן התפתח הביטוי: כרס בירה. גברים השותים בעת הצפייה בכדורגל בטלוויזיה בירה, מפתחים בסופו של עניין כרס בירה).

בזמנים שכאלה, לפי המיתוס (האגדה הרווחת), בת הזוג הופכת לאלמנת כדורגל. אנו מדמיינים את האישה משלימה בהכנעה עם תחביב הצפייה של הגבר. לעיתים היא מצטרפת אליו לצפייה ולעיתים מבצעת את עבודות הבית. מתוך סובלנות והבנה שזה המחיר שעליה "לשלם" תמורת התחביב שלו ומתוך ידיעה שבסופו של דבר הגבר שלה יכפר על "חטא" הצפייה בכדורגל מאוחר יותר, באמצעות גיזום הדשא, ביצוע התיקונים בבית, או ליווי ל"פעילות נשית" כלשהי, כמו: עריכת קניות או צפייה בבלט.

וונר וגאנץ, בדקו מיתוסים אלו באמצעות סדרת מחקרים. הם חקרו את המניעים, המעורבות רגשית והתנהגויות של גברים ונשים בעת צפייה בספורט בטלוויזיה. מסקנתם: המיתוסים פשוטים הרבה יותר מהמציאות המורכבת. התנהגות הצופים שונה בסוגים שונים של ענפי ספורט. לא כל הגברים הם אוהדי ספורט. לא כל הגברים הם ספורטאי כורסא ויש גם נשים הזכאיות לקבלת תואר זה. מפתיע לגלות עד כמה חוויות הצפייה של גברים ונשים בספורט בטלוויזיה דומות, כאשר רמת העניין והמעורבות שלהם במשחק דומה. בהמשך מתוארות המסקנות מהמחקרים;

חוויית הצפייה בספורט בטלוויזיה  דומה לחוויית הצפייה באירוע ספורט באצטדיון ומצד שני היא דומה לחוויית הצפייה בסוגים אחרים של תוכניות טלוויזיה. מחקרים על הצפייה בספורט ועל אוהדי ספורט מראים שיש מניעים רבים שגורמים לאנשים לצפות בספורט בטלוויזיה;

האוהדים מזדהים ונהנים מעידוד השחקנים והקבוצה. הספורט הטלוויזיוני, השונה מצורות טלוויזיוניות אחרות, מהווה דרמה חיה בלא תסריט, אם כי דרמה שמגיעה תמיד לסיום ברור. הצפייה מביאה עמה מתחים מעוררים שעשויים להסב הנאה לאחדים. אחרים עשויים ליהנות מהבריחה לעולם ספורט "מרגיע" יותר, שבו המתחים אינם שלהם (כי מישהו אחר משחק ועלול להפסיד). אנשים עשויים לצפות בספורט כצורה של פעילות בצוותא, כיוון שאין להם משהו מיוחד לעשות באותו ערב, או משום שהדבר מהווה נושא לשיחה. אירועי הספורט בטלוויזיה יכולים להיות שגרתיים עד חריגים. כמה אירועי ספורט מהווים מעין חגים תרבותיים. המשחקים האולימפיים, המונדיאל והסופר-בול מהווים דוגמאות טובות למה שכינה כץ (1980) "אירועי מדיה"; במדינות בכל רחבי העולם, הצפייה בגורלן של הקבוצות הלאומיות בגביע העולם משבשת את שגרת היומיום. אנשים משנים את סדר יומם כדי לצפות בשידורים יחד עם חברים ובני-המשפחה; המזון והמשקאות ממלאים תפקיד מרכזי בחגיגה וקשרי הידידות ותחושת הקהילה המקומית מתחזקים במהלך הצפייה המשותפת הזו.

המניעים לצפייה בספורט בטלוויזיה
המחקרים מראים שהציפייה לתוצאות, הרצון לדעת מי ינצח והאם תצליח לנצח הקבוצה האהודה, הם המניעים החזקים ביותר לצפייה בספורט. מניע חזק נוסף הוא ההנאה  מהריגוש הנוצר בגלל "הדרמה והמתח" ו"עידוד" השחקן או הקבוצה האהודה.

הצפייה במטרה ללמוד על שחקנים או ענף ספורט, או "להירגע ולשחרר לחצים", מהווים אמנם מניעים חשובים, אך פחות. כל יתר המניעים הם בעלי חשיבות נמוכה יותר: מציאת נושאים לשיחה, חיזוק קשרי ידידות ומשפחה,  בריחה משעמום או העברת הזמן. הזדמנות לשתיית בירה או משקה אחר.  מחקרים מראים כי מניעים אלו דומים בקרב צופים בענפי ספורט שונים.

התנהגות וביטוי רגשות בזמן הצפייה ואחריה
כיצד אנשים מתכוננים לצפייה, מה הם חשים ומה הם עושים בעת שהם צופים וכיצד הם מושפעים לאחר מכן? בעוד שההכנות לצפייה ב"משחק גדול" כרוכה לעתים במידה ניכרת של תכנון, הרי שבמרבית המקרים, הצפייה אינה כרוכה בהכנות רבות. גם כך, אנשים משוחחים תכופות עם אחרים בעת ההכנות, לעתים קרובות קוראים דיווחים על העתיד להתרחש ובהתאם לחשיבות האירוע, עשויים אפילו להרוג זמן בהמתינם לשריקת הפתיחה או מתחברים לערוץ מוקדם כדי שלא להחמיץ דבר. כמה אנשים אפילו מכניסים את עצמם למצב-הרוח המתאים באמצעות משקה או שניים עוד בטרם שריקת הפתיחה.

רוב התחושות שאנשים חווים וההתנהגויות שהם נוטים לאמץ במהלך הצפייה, משתנים בהתאם לשותפים לצפייה: צפייה לבד, עם חברים או במחיצת המשפחה. הצופים נוטים להפריז בביטוי מילולי והתנהגותי של רגשות בעת צפייה בחברת חברים. עוצמת תגובותיהם פחותה כאשר הם צופים לבד או בחברת בני משפחה. העדויות מראות גם כי "התרגזות" בעת שהאירועים אינם מתנהלים כרצוי וגם תחושת ה"מתיחות" נחלשות בעת הצפייה לבד ומתחזקות בחברת ידידים. דומה כי "אפקט החברים" מחזק גם את התנהגויות האכילה. דומה כי התחושות וההתנהגויות הנלוות לצפייה נבדלות גם בהתאם לענף הנצפה. צופי כדורסל מכללות, שנוטים במיוחד לצפות ביחד עם קבוצת חברים, הם התקשורתיים ביותר והם נוטים "לשוחח" ו"לצעוק" במהלך השידורים, בעוד שאוהדי הבייסבול והטניס נראים כצופים שקטים במיוחד.

מה מתרחש לאחר הצפייה בספורט בטלוויזיה? יש לנו עדויות מסוימות לכך שאנשים "מתהדרים בנוצות זרים" בעקבות ניצחון: הם שומרים על מצב-רוח טוב ו"משחזרים" את החוויה באמצעות שיחות על המשחק, קוראים על האירוע בעיתון וצפייה ברגעי השיא בשידורים החוזרים בחדשות. אין  עדויות רבות לכך שהצפייה בספורט מעודדת פעילות ספורטיבית, שתייה או הישארות במצב-רוח ירוד לאחר תבוסה.

חוויית הצפייה בספורט: הבדלים בין גברים לנשים
חוויות של נשים וגברים הצופים בספורט שונות מאד. באופן מסורתי, גברים ונשים חוברתו בצורה שונה בכל הקשור בספורט. כיוון שהספורט מוצג בדרך כלל כ"מתאים יותר" לגברים, הם מקבלים עידוד רב יותר להשתתף, במיוחד בענפים תוקפניים, מאשר נשים. רעיונות הנלווים בדרך כלל לגבריות – תוקפנות, אומץ, תחרותיות וכוח – משולבים בספורט. הטלוויזיה משדרת לעתים קרובות יותר ענפי ספורט בעלי אוריינטציה מינית גברית ולא ניטרלית או נשית. כמו כן הטלוויזיה נוטה להתייחס בצורה שונה מאוד להישגים ספורטיביים של גברים ונשים. מחקרים הראו שקיימים הבדלי מין בהתעניינות בספורט; הגברים מתעניינים יותר בספורט. הם צורכים כמות רבה יותר של סיקור ספורט בתקשורת וצופים בכמות גדולה יותר של אירועים טלוויזיוניים

המניעים לצפיית נשים בספורט בטלוויזיה
ממצאים מראים שנשים צופות בספורט "כמוצא אחרון" וכי הן עושות זאת כיוון שהחלופות הטלוויזיוניות האחרות אינן רצויות, או משום שאין להן משהו טוב יותר לעשות, או מכיוון שידידים או בני-משפחה צופים. הגברים מונעים יותר על ידי ה"הזדמנויות" לריגוש וחברה הכרוכות בצפייה בספורט – ערב מהנה עם החברים, שתייה לשכרה, שחרור מתחים, חיפוש ריגושים ודרך ללמוד יותר על השחקנים .

ההכנות לצפייה
דומה שהגברים מתכוננים לשידורי הספורט בצורה שונה מהנשים. תוצאות שני המחקרים מראות שגברים נוטים יותר לשוחח ולקרוא על התחרות בטרם שידורה, גברים גם נוטים יותר מנשים להתכונן לצפייה על ידי התחברות לערוץ לפני שריקת הפתיחה. הבדלים אלו מטשטשים כאשר מביאים בחשבון את רמת העניין בספורט טלוויזיוני.

ניתן לזהות הבדלים בין המינים גם בתחושות ובהתנהגויות שלאחר הצפייה. בלא כל קשר לרמת העניין בספורט, הנשים נוטות יותר להמשיך ולצפות בטלוויזיה לאחר המשחק, אף שלא תכננו לעשות זאת קודם לכן. הגברים  נוטים יותר מנשים לצפות ברגעי השיא של המשחק בשידורי החדשות ולקרוא תיאורים עיתונאיים של המשחק. הם גם נוטים יותר ללגום משקה כדי לחגוג ניצחון, הם נוטים יותר להישאר במצב-רוח ירוד לאחר צפייה במקרה של הפסד קבוצתם האהודה. ההבדלים בין גברים לנשים בהתנהגויות שלאחר הצפייה מצטמצמים, כשמשווים גברים ונשים בעלי רמת עניין שווה בספורט. עם זאת, כמה הבדלים בין המינים בהתנהגויות לאחר המשחק נותרים בעינם בלא כל קשר לרמת העניין. גברים טוענים כי הם עוסקים בפעילות ספורטיבית הרבה יותר מאשר נשים לאחר הצפייה במשחק ומתבלטים בנטייתם להתרחק ממשפחותיהם כדי "להתאושש" לאחר הצפייה.

ניתן להבחין בין "צופים" ובין "אוהדים". אוהדים הם "מחויבים יותר מבחינה רגשית".  הגברים נוטים יותר להתנהג כמו אוהדים, בהשוואה לנשים. הם מתעניינים הרבה יותר בספורט, מקדישים זמן רב יותר לצפייה בשידורי ספורט וסבורים כי הם יודעים יותר על ספורט מאשר נשים. לאוהדות הקבוצות ולאוהדי הקבוצות יש במידה רבה את אותן הנטיות, ההתנהגויות והתחושות הנלוות לצפייה בשידורי ספורט. חשוב לציין כי אוהדות נוטות אפילו יותר מאשר אוהדים לחוש אושר ולשוחח על ההתרחשויות בעת הצפייה. ה"היי" הרגשי הזה, שנשים חוות בעת הצפייה ונכונותן לדבר על ספורט, מבשרת טובות לתפקיד שעשוי הספורט הטלוויזיוני למלא בחיי הנישואין.

הספורט בטלוויזיה וקשרי הנישואין
תוכניות הספורט משודרות בדרך כלל בשעות הערב ובסופי שבוע, שעות פנאי המוקדשות בדרך כלל לבילוי חיק המשפחה. הצפייה בשידורי הספורט מהווה מקור למחלוקת בין בני הזוג, כאשר יש פער גדול בהעדפות הצפייה שלהם. למשל, כאשר אחד מבני הזוג הוא אוהד ספורט, ואחד מבני הזוג אינו מתעניין כלל בשידורי הספורט. כאשר שני בני הזוג בעלי העדפות צפייה דומות (שניהם מאוד אוהדים ספורט או שניהם לא מתעניינים כלל בספורט), לא  תתעורר מחלוקת סביב הצפייה בשידורים.

שאלות החוקרים :
כשאת/ה צופה בענף הספורט האהוב עליך, מה לדעתך בן הזוג עושה?
גברים, יותר מנשים, משתוקקים שיצטרפו אליהם לצפייה. אם הן אינן מצטרפות לצפייה בספורט האהוב על הבעל, הנשים נוטות לדווח על עיסוק בפעילויות פנאי ביתיות אחרות, או בעבודות הבית. לחילופין, מעניין לראות שכמעט אף אחד מהגברים אינו מדווח כי הוא מקדיש זמן לעבודות הבית כשהאישה צופה בספורט האהוב עליה.

מה קורה כשבן/בת זוגך מתכנן שתעשו משהו ביחד בשעה שאת/ה רוצה לצפות בספורט האהוב עליך בטלוויזיה?  
מחלוקות מעטות התעוררו סביב השאלה הזו ושני המינים השיבו בדרך כלל בצורה דומה מאד. ברוב המקרים, הגברים והנשים אמרו כי ישתפו פעולה עם התוכנית. המחלוקת נפתרה בדרכים אחרות, כגון הקלטת המשחק, צפייה בחלק ממנו, או דחיית הפעילות. מספר נשים וגברים אמרו שמחלוקת זו "לעולם אינה מתעוררת", כיוון שבן/בת הזוג ידעו היטב שעליהם להימנע מהתנגשות. בעוד שוויכוחים היו נדירים, מספר הגברים שדיווחו כי היו צופים במשחק בכל מקרה, גם אם הדבר היה כרוך בוויכוח, היה גבוה פי ארבעה ממספר הנשים.

מה קורה כשאת/ה מעוניין/ת לצפות בספורט האהוב עליך בטלוויזיה, בעוד שבן/בת הזוג מעוניינים לצפות במשהו אחר באותו הזמן?
כמעט אף אחד אינו מתווכח. התשובות מראות כי כמעט במחצית המקרים, המחלוקת נפתרת על נקלה על ידי מעבר של אחד מבני הזוג למכשיר טלוויזיה שני.

מה לדעתך יתרחש כשתצפה/תצפי  בספורט האהוב עליך בטלוויזיה?
דומה שכמעט ולא מתחילים ויכוחים. בדרך כלל, ההנחה היא שבן/בת הזוג יצטרפו לצפייה, או שיתבקשו לעשות זאת.

מסקנות החוקרים הן שהתפקיד שממלאים שידורי ספורט בנישואין קטן בהרבה מכפי שעשוי להשתמע ממיתוס אלמנת הכדורגל. תפיסות שליליות וסלידה מסביב לתפקיד שממלא הספורט הטלוויזיוני בנישואין ופערים בין בני הזוג במשך הזמן המוקדש לצפייה בספורט, עשויים להצביע על קשר זוגי שאינו מספק או שנתון בקשיים.  בעוד שאי-הסכמות סביב הצפייה בתוכניות ספורט הטלוויזיוני אינן כפי הנראה האינדיקאטור היחיד לבעיות שכאלו בחיי הנישואין. מספר רב בהרבה של עדויות מצביע על התפקיד החיובי, או הניטרלי לגמרי, שממלאת הצפייה בספורט בטלוויזיה בחיי הנישואין.

סיכום הממצאים של וונר וגאנץ:

  • המניעים החזקים לצפייה בספורט בטלוויזיה הם בראש ובראשונה הציפייה לתוצאות המשחק, והצורך בריגוש.
  • יש הבדלים בהכנות לצפייה, ברגשות ובהתנהגות בזמן צפייה, בין צופים אוהדים לבין  צופים שאינם אוהדים.
  • יש הבדלים בין התנהגות צופה הנמצא לבד לבין ההתנהגות בעת צפייה משותפת עם בני משפחה ועם חברים. אפקט החברים מעצים את הביטויים הרגשיים של הצופים.
  • קיימים הבדלים בין גברים לנשים בהעדפות הצפייה ובהתנהגות לפני בזמן צפייה,  ולאחריה, אך הבדלים אלו מטשטשים כאשר משווים בין גברים לנשים  בעלי אותה רמת עניין בספורט.
  • בסיכומו של דבר, מה שמנבא בהצלחה את התנהגות הצופה בספורט בטלוויזיה הם: רמת העניין בספורט ומידת האהדה של המתחרים.
  • בניגוד לסטריאוטיפים של אלמנת הכדורגל והספורטאי בכורסא, אנשים נוטים לייחס לשידורי הספורט תפקיד ומקום הרבה פחות משמעותיים בחיי הנישואין שלהם. לרוב, המחלוקות האפשריות בגלל  העדפות הצפייה השונות של בני הזוג נמנעות באמצעות צפייה בשני מקלטי טלוויזיה נפרדים או מציאת עיסוקים חלופיים.
  • לרוב, יש סבלנות וכבוד לרצונו של בן הזוג לצפות בספורט מצד בת זוגו.


 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש