דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,906 כניסות לאתר
אופרות סבון - שימושים וסיפוקים

מאת: מלמד אורלי

מאפייני אופרות הסבון כז'אנר
גישות אקדמיות כלפי אופרות סבון
איך לכתוב טלנובלה (או אופרת סבון)
שאלות לדיון
הצעות דידקטיות
ביבליוגרפיה

מאפייני אופרות סבון כז'אנר
(עפ"י לוינגסטון 1990, בראון ופיסק 1987 אצל גריפית'ס)
אופרת סבון היא סדרה המשודרת בזמנים קבועים ותכופים, מדי יום ביומו, במשבצות שידור מתאימות לקהל נשי (שעות יום או שעות צפיית שיא).

הסדרה מחולקת לפרקים כל אחד מהם נקטע בשיאו ("עמידה על הצוק"). יש בו קטע מקדים  של היזכרות בפרקים קודמים וסוף הפרק יוצר ציפיה להמשך בפרק הבא. העלילה מבוססת על זכרונו של הצופה והידע שלו מפרקים קודמים ועל יצירת מתח. הצופה  משתתף בחיזוי  האפשרויות של כיווני העלילה לצדדים, אחורה וקדימה בזמן, במהלך הצפיה ובהפסקות בין פרק לפרק.

הסדרה מתוכננת למשוך קהל נשי (בארה"ב) או משפחתי (בבריטניה). הקהל בעיקר נשי, נאמן ויציב בצפייה לאורך זמן. 70% מהצופות באופורות סבון בעולם הן נשים. בארץ85%  מצופי ויוה הם נשים.

העלילה סבוכה ומורכבת, פתוחה לריבוי פרשנויות, אינסופית; ריבוי דמויות ועלילות השזורות זו בזו שיש להן פתרונות חופפים. התמקדות בדמויות נשיות או בבעיות נשיות או ביתיות.

היא מתמקדת בהוויית חיי היום יום של קהילה קטנה ו/או במשפחה גדולה, משלבת מוטיבים ריאליסטיים ופנטסטיים, (הבריטיות יותר ריאליסטיות וההאמריקאיות יותר פנטסטיות), קצב העלילה איטי ונותן תחושה של זמן אמיתי.

דגש על ביטוי רגשות, ריבוי צילומי פנים, קלוז –אפ, התבססות על סטריאוטיפים ועל דיאלוגים שטחיים ופשוטים, דבר המוזיל את עלויות ההפקה ויוצר מעורבות רגשית עמוקה של הצופים.

בין אופרות  סבון לבין טלנובלות
להוציא ההבדלים בארצות המוצא ובשפת הדיבור, טלנובלות  נבדלות מאופרות סבון בכך שיש להן סיפור שלם עם התחלה, אמצע וסוף, ובכך שמספר הפרקים שלהן מוגבל והוא אינו אינסופי.

גישות אקדמיות כלפי אופרות סבון
הגישה הביקורתית הפמיניסטית (kilborn 1992:9) רואה באופרות סבון "מסטיק לעיניים". גורם מזיק, מסית, מסיח את הדעת בחיי היום יום. נוצר סטריאוטיפ שקהל היעד של אופרות סבון הוא נחות, בעל השכלה נמוכה, המתמכר לצורת בידור נטולת חשיבה. שהן בעיקר נשים חסרות השכלה ובעלות חסכים רגשיים וחברתיים, שהצפייה משמשת עבורן בריחה מהבידוד הביתי ומקור לעצות בנושאים אישיים,  ומקבעת את מעמדן הנחות בחברה של עקרות הבית המסורתיות.

משנות ה-90 חל שינוי ביחסה של האקדמיה לצפיה באופרות סבון. היחס הפך מיחס של פסילת ההתמכרות המבישה להסתכלות על אופרות סבון כעל צורת ביטוי תרבותית ולגיטימית.
(שינוי זה ניתן לייחס לכך שגם האקדמיה מושפעת מהרייטינג ומגישת הצרכן במרכז – א"מ)

בהתבסס על שלושת המאמרים הנמצאים בעמלנט, שחקרו את השאלה למה אופרות סבון כל-כך פופולריות? מצורפים כ-20 סיפוקים שמפיקים צופים מצפייה באופרות סבון. היגדים אלו יכולים לשמש כדף מנחה לדיון בעקבות צפייה באופרת סבון או כדף מנחה לדיון בעקבות צפייה בסרט התיעודי "הסבון בכה מאוד" (ראו פירוט בהצעות דידקטיות). זהו הבסיס לדיון ביחסים של אופרת הסבון עם הקהל (כפי שמתואר בתוכנית תקשורת וחברה בפרק  7.8)

למה אופרות סבון כל כך פופולריות? מה השימושים והסיפוקים שלהם על-פי מחקרים?
(על-פי שלושת המאמרים  של פולה לואיס, מוריס גריפית'ס והלנה רובסון)

  • בריחה מהמציאות היום יומית
  • שחרור מתח ולחצים (קתרזיס)
  • הנאה ובידור ( הסדרות מצחיקות)
  • עונג מיני (הזהות עם הדמויות היפות והמושכות)
  • הזדהות עם הדמויות מתוך היכרות עמוקה ויומיומית והשגת תחושה של זהות אישית
  • האינטראקציה בין הדמויות והתפתחותה היא המעוררת את העניין המרכזי.
  • יצירת יחסים דמיוניים בין הצופות לבין הדמויות
  • מתח וציפיה להמשך
  • שחרור רגשי הנוצר בעקבות השלתשלות העלילה
  • העצמה אישית של מי שיודע יותר על הסדרה ביחס למי שיודע פחות
  • מקור לרכילות בלתי מזיקה ולשיחה חברתית
  • הרגל והשתלבות הצפייה בשגרה הביתית
  • קידום המכירות העצום שעשו מפרסמים לאופרות הסבון אז והיום
  • תחושה של אמינות הדמויות
  • הנאה הנגזרת ממודעות לכללי הז'אנר, ומנסיון לחזות את המשך העלילה להצליח בחיזוי (תחרות בין הצופה לבמאי) ולראות כיצד התסריטאי יחלץ מהתסבוכת שטווה בסדרה.
  • חיזוק תחושת הרווחה (מצבנו יותר טוב ממצבם של העשירים המסכנים האלו)
  • חיזוק תחושת ההתנשאות (לצחוק על הטפשות של הסדרה, נקודת המבט הגברית)
  • חיזוק התחושה המשפחתית (למרות הכל, המשפחה היא עדיפה על חלופות אחרות)
  • לגיטימציה לדימוי של נשים  חזקות ולעוצמה נשית (הכרה בדיכוי של נשים ותגובה לדיכוי זה) ויש הטוענים את היפוכו של דבר, לגיטימציה לסתגלתנות של האישה הביתית.
  • מקור למימוש החלומות, מושא הערצה ושאיפה

בהשתלמות של איריס יהב, עלתה הבעייתיות שתלמידים מסרבים לצפות במספר פרקים מאותה אופרת סבון ולכן קשה להמחיש להם את  המבנה הצפוף והמורכב של אופרת סבון באמצעות צפייה. כפתרון, אני מציעה לצאת מהידע של התלמידים. לבקש מהם לכתוב את עלילותיה של אופרת סבון כלשהי שבה הם צופים בקביעות או לספר אותה בעל פה. ולנתח ביחד אתם את מאפייני העלילה.

אפשרות אחרת היא לעסוק במבנה אופרת סבון מנקודת מבטו של  התסריטאי.  אפשר לחלק לתלמידים לקריאה את הראיון הבא שערך חגי קראוס עם גל פרידמן, מוסף סוכות של "מעריב" 20/9/02  ולאחר מכן לתרגל אתם, על-סמך הטיפים הבאים, כתיבת תקציר לאופרת סבון פרי דמיונם.

איך לכתוב טלנובלה (או אופרות סבון)?
בהתבסס על הראיון  עם גל פרידמן התסריטאי של  "לחיי האהבה"  מוצעים "טיפים" לכותבי אופרות סבון וטלנובלות  מתחילים:
1) כתוב כאילו אתה הדמות המשחקת על המסך. אהוב את הדמויות. גם לרעים יש סיבה טובה להיות רעים.
2) לך על רעיונות בנאליים ופשוטים. יפה  וענייה שרוצה להיות עשירה וכד'. החוכמה היא איך לבנות את המתח בתוך הבנאליה.
3) לך עם ביטויי האהבה עד הסוף. אפילו שזה בעברית: "אני אוהב אותך, את החיים שלי, אין לי שום דבר מלבדך".
4) אל תשתמש בשפה מלוכלכת: עדיף לומר "עשינו סקס".
5) שמור על ערכי המשפחה לאורך התסריט. מי שמפר את ערכי המשפחה, בסופו של דבר נענש.
6) תהיה ישיר ופשוט. אל תהיה ציני ומתוחכם. תשתמש בקלישאות. בעברית רגילה ויומיומית.
7) המקצוע הוא רגש. המקצוע הוא לבטא אהבה.
8) הימנע מתיאורי סקס בוטים מילוליים וחזותיים. די לחכימא ברמיזה.
9) פשוט זה מוכר. התחכום צריך להיות באופן התנהלות הדיאלוג, בסבך העלילה ולא בתוכן המילולי של הדיאלוג.
10) מה שמחזיק את הצופים זה התקוה לטוב. אסור שהטוב יגיע מהר מדי – לא לפני הפרק ה-116... צריך לאזן את הרע מדי פעם עם משהו טוב.
11) אל תכתוב עדכנית מדי (סלנגית) ונמוך מדי. אל תכתוב כמו זקן, מגוחך ומתיילד וגם לא בשפה תנ"כית.

הבנתם? אז עכשיו רוצו לכתוב טלנובלה...

שאלות לדיון
>
מה המאפיינים של אופרות סבון?
>מה ההבדל בין אופרות סבון לטלנובלות?
>מדוע אופרות סבון כה נפוצות ומושכות קהל רב, כיצד זה קשור ל"נוסחא" ולמאפייני
>השפה ומבנה הטקסט של אופרות סבון?           
>אלו סיפוקים מפיקים אנשים מאופרות סבון?
>האם סיפוקים אלו נבדלים מהסיפוקים שמפיקים הצופים מז'אנרים פופולריים טלוויזיוניים אחרים?
>מה מרכיבי הנוסחא הבין-לאומית של אופרות סבון? מה השונות התרבותית בין אופרות סבון בריטיות, אמריקאיות, ישראליות וטלנובלות דרום אמריקאיות?
>כיצד משתקפים היחסים בין המינים ודימויי מגדר באופרות סבון?
>אלו ערכי משפחה משקפת אופרת הסבון?
>כיצד בנים ובנות מפרשים את אותה טלנובלה בכתה?
>האם יש דימיון בהבדלים ובסיפוקים של בנים  ובנות הצופים בטלנובלות?

הצעות דידקטיות
>
ניתוח מבנה עלילה ודמויות של אופרות סבון מתרבויות שונות ומתקופות שונות.
>צפייה בסרט התיעודי "הסבון בכה מאוד", של נורית קידר. ניתוח הסרט לאור השימושים והסיפוקים שמצביעים עליהם מחקרים; עד כמה "הסבון בכה מאוד"  משקף את הסיפוקים שנמצאו על-ידי מחקרי אופרות סבון? מה ההטיות שלו? מה נקודת המבט של היוצר - ביקורתית ומתנשאת או אמפטית כלפי המעריצות? מאלו אילוצי הפקה ומדיום - נובעות הטיות הסרט?

הסרט מתאר מסע מאורגן של קבוצת נשים  מכל הגילאים ומחתכים חברתיים שונים   לארגנטינה, בניסיון לפגוש את כוכבי הטלנובלות הנערצים להם. הסרט עוסק ביחסי  הצופות עם מושאי ההערצה שלהן ובתעשיית התיירות המתפתחת סביב  כוכבי  הטלנובלות. המסע מתואר דרך נקודת מבטן של שש נשים, שלכל אחת סיפור אישי הנוגע בבדידות ובמשברים אישיים, כאשר הצפייה בטלנובלות מספקת בריחה מהמציאות הקשה, תקווה לעתיד טוב יותר, ואת החסך באהבה. בסרט שזורים קטעים מטלנובלות בצד הראיונות עם המשתתפות במסע. רק מעטות הצליחו בפועל לפגוש את הכוכבים הנערצים.

ייתכן שדי להראות 2-3 קטעי שיא ולא את כולו.  אורכו של הסרט: 50  דקות.           
>התנסות בהמרה ופיתוח של סיפור אהבה פשוט לתקציר של  אופרת סבון.
>זיהוי מאפייני הנוסחא לכתיבת טלנובלות שמציע גל פרידמן בקטעים מתוך "לחיי האהבה" או בקטעים מתוך אופרות סבון.

הערה
אני מציעה ללמד את הנושאים "אופרות סבון" ו"ספורט" זה אחר זה. גם משום שיש העדפות מינניות מנוגדות בשני נושאים אלו וגם משום  שמעניין להראות כיצד ז'אנרים שונים ממלאים סיפוקים דומים אצל שני המינים. חשוב לא לנקוט גישה שיפוטית ומתנשאת כלפי הצופות בז'אנר זה.

ביבליוגרפיה
נמצאים תרגומים בעמלנט
אופרות סבון-   מדוע הן כה פופולאריות? הלנה רובסון
אופרות סבון – מדוע הן כה פופולריות? מריס גריפית'ס
אופרות סבון -  מדוע הן כה פופלריות? פולה לואיס

כתבות נוספות:
לחיי האהבה, חגי  קראוס, מוסף סוכות 20/9/02 (ראיון עם גל פרידמן)
נשים וטלנובלות, גלובס (תדפיס) ראיון עם עלינא ברנשטיין ומומחים נוספים (שלחו לי את הפקס שלכם ואפקסס לכם. אפשר להשתמש בה כטקסט לתלמידים).

 

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש