דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,469,026 כניסות לאתר
אסכולת החיברות ואובדן הילדות

מאת: בלוך גל

סיכום הביבליוגרפיה
מהלך השיעור
הפעילויות המומלצות

סיכום הביבליוגרפיה:
כספי, ד. (1995), "תקשורת המונים", כרך ב', האונ' הפתוחה, ת"א, ע"מ 66 – 81.
חיברות / סוציאליזציה:
תהליך באמצעותו לומד היחיד את תפקידיו בחברה: נורמות וערכים, של הסובב אותו. זהו תהליך ממושך, ארוך ובלתי פוסק.

בתהליך החיברות מקיים הפרט מגע עם גורמים שונים שעשויים לעצב את ערכיו, תפיסותיו והתנהגותו. גורמים אלו מכונים "סוכני חיברות" (הורים, חברים, מורים, עמיתים לעבודה ועוד), והם שייכים למסגרות חברתיות שונות. (בית, בית ספר, תנועה, צבא, עבודה).

תפקיד אמצעי התקשורת בתהליך החיברות / סוציאליזציה:
סוכן חיברות חדש יחסית תופס נתח גדול ויותר בחיי הפרט, ואף נחשפים אליו בשלב מוקדם יותר מאמצעי התקשורת יכול הפרט ללמוד רבות על החברה, על התרבות ועל הנורמות המחייבות אותו או רצויות לו.

השפעתם של אמצעי התקשורת גדולה ונעוצה בהיותם סוכני חיברות יציבים, קבועים ומתמידים (תמיד יהיו לידינו ותמיד בפעולה).

כל זאת- כבר בשלב מוקדם מאוד בחיינו כתינוקות ובגיל ההתבגרות הטלוויזיה ממלאת מקום של כעין "הורה חדש" ומעמדה מתחזק אף יותר.

הטלוויזיה מהווה בסיס לקשר חברתי ומעצבת אצלו תמונת מציאות שלעיתים סותרת את מה שחינכו אותו הוריו. (אלימות, סטייה, אלכוהול).

פוסטמן , נ. (1986), "אובדן הילדות", ספריית הפועלים, ת"א.
הספר מחולק לשני חלקים: המצאת הילדות, 2. אובדן הילדות.
פירוט:
1. סוקר את 1850 – 1950:
כתוצאה מהופעת הדפוס וידיעת הקריאה והכתיבה הציבורית, החלה להיווצר סביבה תקשורתית חדשה. מכבש הדפוס יצר הגדרה חדשה של הבגרות שהתבססה על ידיעת הקריאה והכתיבה. בד בבד הוא יצר גם תפיסה חדשה של הילדות, שהתבססה על אי ידיעת הקריאה והכתיבה. לפני שהופיעה סביבה חדשה זו, הסתיימה הילדות הרכה בגיל 7 ומייד לאחר מכן החלה הבגרות. לא היה שום שלב ביניים, הואיל ולא היה דרוש שלב כזה. ה"אדם המשכיל" השאיר מאחוריו את הילדים. מהמצאת הדפוס היה על הילדים להפוך למבוגרים, בעזרת לימוד הקריאה. לשם כך היה צורך בחינוך ואירופה המציאה מחדש את בתי הספר. בעקבות כל זאת- הפכה הילדות לבלתי נמנעת.

כך, היו לנו "בני אדם חדשים" שדיברו שונה מהמבוגרים, בילו שונה, התלבשו שונה, חשבו שונה, היו נתונים תחת פיקוח שעזר להם אח"כ לעלות שלב. ככל שנעשו הילדות והבגרות נבדלות יותר זו מזו, פיצחה כל אחת מהן את העולם הסמלי המיוחד לה ולבסוף הסכימו כולם כי הילדים אינם יכולים לחלוק עם המבוגרים את אותה השפה, לימודים, טעמים, תאוות, חיים חברתיים.

2. סוקר את 1950 עד ימינו:
הטלגרף, שמבחינת היסטוריה היה הראשון למהפכה האלקטרונית, החל את תהליך הפיכת המידע לבלתי ניתן לשליטה- למרחב אבדה משמעות, מידע משום מקום, חדשות וכיו"ב. המצאה זו הוציאה את השליטה על המידע מידי הבית ובית הספר. היא שינתה את סוג המידע שלילדים הייתה גישה אליו, את איכותו, כמותו, את הדרגתיותו ואת הנסיבות בהן אפשר היה להשתמש בו. כמובן שמייד אח"כ הופיעו אמצעים גראפיים כמו  צילומים, קולנוע, וכו'. יחד- הן המהפכה האלקטרונית והן הגראפית שינו את העולם הסמלי- במקום תיאורים על ידי שפה וספרות- מעבר חד לדימויים, סמלים ואייקונים מוחשיים.

הטלוויזיה ביטלה את הילדות בכך שהייתה שווה לכל נפש, ולא היה צריך להבין, לחשוב באופן מורכב ולהפריד בין הקהלים השונים. המידע הוא אחד ומגיע לכולם וכך אין סודות.

בלי סודות- אין ילדות!!!

הטלוויזיה זקוקה  לכל טאבו (איסור) הקיים בתרבות כדי להתקיים, ולא משנה אם יגיע בסיטקום, באופרת סבון או בסדרת דרמה, ושלא כמו ספר, היא לא יכולה להסתיר.

גם מושג הבושה עובר תהליך חשיפה ומתערער: נטיעת הבושה הייתה חלק חשוב בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. כיום כל דבר "מביש" הפך לסוגיה חברתית, תופעה פסיכולוגית או עניין פוליטי כמו- גילוי עריות, אלימות, מחלות נפש וכו' (צריך לציין שזה לא שפוסטמן אומר שאין זה טוב שילדים מכירים את הנושאים, הוא פשוט טוען בקשר למצב הילדות).

המיניות משנה את אופייה- במקום מסתורין וייראה השתנתה משמעותה עבורנו. פעם חשיפה וקטינים שהוצגו נדמו כסטייה- כיום = נורמה!

גם עניין הנימוסים (התנהגות ודיבור) מתערער, והמבוגרים מאבדים מסמכותם.

לדעת פוסטמן קיימים שני מוסדות שיכולים להתנגד לשקיעת הילדות: משפחה ובית הספר. חל פיחות באינטימיות, בתלות ובנאמנות שאפיינו הורים וילדים. הורים איבדו ביטחון ביכולת לחנך ואין להם שליטה על סביבת המידע של הצעירים.

מבחינת בית הספר, הרי שהוא מבוסס על ההנחה כי קיימים הבדלים חשובים בין הילדות לבגרות ושיש למבוגרים דברים בעלי ערך להקנותם לילדים, אך גם כאן ברור כי שוקעת הסמכות: אבל, ברור כי הם ההגנה האחרונה בפני אובדנה של הילדות. עם הזמן, ואנו קרובים לכך, כשרוב המורים גם הם יהיו תוצרה של הטלוויזיה, הרי שהתנגדות בתי הספר תאבד כוח ותיפול.

הבית ובית הספר מאבדים את מקומם המרכזי כמווסתי ההתפתחות של הילד!

ערכו של הספר אינו בטענה שהילדות נעלמת, אלא הטענה כי זוהי תופעה מחויבת המציאות בעולם בו אנו חיים. זוהי בעצם ראייה מאד פסימית, ללא פתרון.

מהלך השיעור:
מטלת צפייה:
לפני שממש נסביר את נושא השיעור- בואו נצפה בקטע קצר בזמן הצפייה, נסו לחשוב מה הקליפ מלמד אתכם. אם הם לא יבינו את השאלה, להדגיש להם מה משם הם מחקים?

הקרנת וידאו קליפ של בריטני ספירס. (או כל קליפ אחר).

תשובות התלמידים ייכתבו על הלוח בקצרה.

אם כך, אנחנו יכולים לראות, שמקליפ קצר – אנו מפיקים המון מידע שהוא חשוב לחיים שלנו: אופנה- ביגוד ואיפור, תנועות ריקוד, מי בסלבריטאים, יחסים בין מינים. בנוסף, אנחנו יכולים לשאול עצמנו האם זה טוב לנו, או שאולי תכנים כאלה ואחרים יכולים לגרום לנזק כלשהו.

>כתיבת נושא השיעור על הלוח: "אסכולת החיברות ואובדן הילדות".
>חלוקת מטלת פתיחה ובדיקת התשובות במליאה, דיון עליהן וכתיבתן על הלוח בקצרה.

 מטלת פתיחה

שקף:
חיברות / סוציאליזציה:
תהליך באמצעותו לומד היחיד את תפקידיו בחברה: נורמות וערכים, של הסובב אותו. זהו תהליך ממושך, ארוך ובלתי פוסק. בתהליך החיברות מקיים הפרט מגע עם גורמים שונים שעשויים לעצב את ערכיו, תפיסותיו והתנהגותו. אלו מכונים "סוכני חיברות" (הורים, חברים, מורים, עמיתים לעבודה ועוד), והם שייכים למסגרות חברתיות שונות. (בית, בית ספר, תנועה, צבא, עבודה).

שאלה לתלמידים: איפה נמצאים אמצעי התקשורת בכל התהליך שדיברנו עליו?
יתקיים דיון והתשובות תכתבנה בקצרה על הלוח.

אז אכן, כמו שאנו רואים והבנו מדוגמה קטנה של הקליפ הראשוני, אלו הם הדברים, ובואו נכתוב את תפקידם המדויק.

שקף:
תפקיד אמצעי התקשורת בתהליך החיברות / סוציאליזציה:
סוכן חיברות חדש יחסית, התופס נתח גדול ויותר בחיי הפרט, ואף נחשפים אליו בשלב מוקדם יותר. מאמצעי התקשורת יכול הפרט ללמוד רבות על החברה, על התרבות ועל הנורמות המחייבות אותו או רצויות לו.

השפעתם של אמצעי התקשורת גדולה ונעוצה בהיותם סוכני חיברות יציבים, קבועים ומתמידים (תמיד יהיו לידינו ותמיד בפעולה).

כל זאת- כבר בשלב מוקדם מאוד בחיינו כתינוקות ובגיל ההתבגרות הטלוויזיה ממלאת מקום של כעין "הורה חדש" ומעמדה מתחזק אף יותר.

הטלוויזיה מהווה בסיס לקשר חברתי ומעצבת אצלו תמונת מציאות שלעיתים סותרת את מה שחינכו אותו הוריו. (אלימות, סטייה, אלכוהול).

סיכום ביניים:
אז כשאנו מבינים את אסכולת החיברות, אנו גם מבינים מדוע מייחסים לה השפעה רבה כל כך על החברה.

בואו נראה קטע- שממחיש את ההשפעה. (זה יכול להיות כל דבר הממחיש כמה בנות, למשל, רוצות להיראות כמו דוגמניות…)

אם נסכם, נראה כי הבנות ספגו את ההשפעות שלהן מהסובב אותן ואף אתם כרגע סופגים מהתקשורת השפעות מסוימות, הנותנות לגיטימציה, למשל, לעירום.

אם ניקח את הדוגמא שכרגע צפינו בה, ועוד דוגמא קטנה, שאתם גם מכירים- מה נוכל לומר על התכנים בהם מתעסקת הטלוויזיה?

הקרנת קליפ של קיילי מינו.
דיון בכיתה על התוכן: שימו לב  כי הקליפ משדר המון סקס, אנו ממש כמעט רואים את כל גופה החשוף. אתם כבר גדולים, אבל הייתם רוצים שילדיכם או אחיכם הקטנים בני השבע, שעדיין אין להם כלים להתמודד רגשית עם תופעות כאלה- ייצפו בזה??

מהתשובות נגיע להגדרת המושג אבדן הילדות.
הטלוויזיה ובכלל אמצעי תקשורת גורמים לנו להיפגש יום יום ושעה שעה עם תכנים שאינם מתאימים לגילנו (גילכם) וגורמים לתהליך, שניל פוסטמן קרא לו "אובדן הילדות".
הוא מדבר על תהליך בעייתי מאוד שקורה בעקבות נוכחותם של אמצעי התקשורת בחיינו!!!

הגדרה בשקף: (נא לא להעתיק).
חשיפת הילדים לתכני טלוויזיה אשר אינם תואמים את גילם, בשעות שאינן מיועדות לצפייה שלהם, וטשטוש בין סדרות משפחתיות לסדרות מבוגרים, מצביעה על תופעה קשה של מעבר מהיר מידיי לעולם המבוגרים, כמעט ללא שליטה. בעידן תקשורת ההמונים הילדות הולכת ונעלמת וקורים תהליכים נוספים אחרים, כגון אובדן סמכות ההורים, חוסר נימוס וחוסר בושה.

שאלה לתלמידים: כמובן שכדי שיקרה תהליך כזה של אובדן ילדות- מה צריך לקרות קודם?
תשובה: המצאתה של הילדות.
אני מחלקת לכם דף מקיף על התיאוריה, ובו כתוב כל התהליך, המתומצת, כאמור לשניים- אנא קראו אותו- הוא לא ארוך ומאוד מתומצת.

חלוקת הדף המרחיב.

סיכום ביניים: הכרנו גם את "אובדן הילדות" כחלק מתהליך החיברות והשפעתו דרך אמצעי התקשורת.

שאלה לתלמידים: בואו תאמרו לי איזה תוכן טלוויזיוני אהוב ומוכר לכם יכול להסביר גם את תהליך הסוצ', וגם את אובדן הילדות עם כל התכנים הבעייתיים שהוא מעלה לפעמים?
תשובה: הפרסומת.

בואו נצפה בקטע קצר המדגים מספר פרסומות. בזמן הצפייה: בואו תסבירו לי בקצרה כיצד מתקשר לאובדן הילדות?
הפרסומות מעצבות, כאמור, את עולמינו ומשתמשות לשם כך בתכנים בעייתיים כמו שמדבר עליהם פוסטמן: תפיסת עולם מעוותת- חסרת בושה ונימוסים, בה הילדים תמיד יודעים טוב יותר מהוריהם (הפרסומת של בזק), דימויים ממוחזרים של צורות חיים אידיאליות (כרטיסי אשראי, מכוניות פאר- כל אלו יביאו לנו את האושר), מיניות "עודפת" (יעל בר זוהר בפוקס, קלודיה שיפר בבירה), מראה חיצוני אידיאלי- אנורקטי (דוגמניות דקיקות ורזות המענטזות לפנינו), ולעיתים תכנים "אלימים" אפילו (תאונות דרכים, פריצות- בעד ביטוח) וכאלה המחזקים דימויים מקובעים (האישה בבית, במחזור). מעבר להשפעה, זה לא תמיד מתאים לכל גיל- בייחוד לילדים קטנים.

לסיכום:
אם נסכם ונאמר- נפגשנו מול תהליך כללי שנקרא חיברות, בו לאמצעי תקשורת השפעה רבה, וראינו זאת בדוגמאות כמו קליפים והתוכנית על הביקיני. לכל הדוגמאות- יש קשר למושג הפסימי של אובדן הילדות, המתואר אצל פוסטמן. נתנו דגש לכך שבתוך תהליך החיברות ולאובדן הילדות בתוכו- לפרסומת יש תפקיד מרכזי מאוד.

שיעורי בית:
למד את הטענה בדבר אובדן הילדות מהדף שחולק- והבא דוגמאות לדבריו של פוסטמן מחמש פרסומות שונות. שים לב ל התייחס לכל דבריו המרכזיים.

הפעילויות המומלצות:
רשומות במהלך השיעור, ולדעתי יש לצפות בכמה שיותר קטעים מעוררי מחלוקת (פרסומות שנפסלו, סרטים עם נשיקות וסצנות מיטה נועזות, ועוד)- כל מה שנראה לכם!!!

זה גורם לתלמידים למחשבה ולדיון - הם בתחילה לא מבינים על מה המהומה, כי זה כל כך טבוע אצלם, אך תוך כדי הם מאוד מסוקרנים. בנוסף, יש מטלת פתיחה ושיעורי בית.





גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש