דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,482 כניסות לאתר
תקשורת ומציאות - תפיסות סטריאוטיפיות מוטות מין במדיום הטלוויזיוני

מאת: ניר יהושע

שיעור 1: הטלויזיה כסוכן חיברות - שאלון
שיעור 2: הטלויזיה כסוכן חיברות - צפייה ביקורתית 1
שיעור 3: הטלויזיה כסוכן חיברות - סיכום ביניים

שיעור 4: התפתחות סטראוטיפים מוטי מין
שיעור 5: הטלויזיה כסוכן חיברות - צפייה ביקורתית 2
שיעור 6: הורים, גן, בית ספר, צבא כמגבירי סטראוטיפים מוטי מין
שיעור 7: סיכום ומבט לעתיד
שיעור 8: סיכום - סטראוטיפים מוטי מין בתקשורת

כל שיעור יכול להימשך יותר משעה אקדמית אחת, לשיקול דעתו של המורה.

שיעור 1: הטלויזיה כסוכן חיברות - שאלון
השיעור הראשון יוקדש למילוי שאלון ע"י התלמידים. מטרת השאלון הראשוני היא לבדוק מנהגי צפייה בטלויזיה ולאשש את הטענה שהמדיום הטלויזיוני הוא סוכן חיברות בעל עוצמה גדולה שהשפעתו בדרך כלל אינה מודעת.

השאלון יכלול שאלות מעין אלה:

  1. כמה שעות בממוצע ביום את/ה צופה בטלויזיה?
  2. מה הן שעות הצפייה המועדפות עליך?
  3. בחברת מי את/ה צןפה בטלויזיה?
  4. מאיזה גיל את/ה צופה בטלויזיה?
  5. חשב/י כמה שעות בשנה את/ה צופה בטלויזיה (ממוצע יומי * 365)
  6. חשב/י כמה שעות צפייה צברת מאז ראשית הצפייה
  7. חשב/י כמה שעות לימוד בבית הספר מאחוריך (5 * 200 * שנות לימוד)
  8. נסה/י להעריך: כמה מעשי רצח ראית במדיום עד היום?
  9. נסה/י להעריך: כמה מעשי אונס ראית במדיום עד היום?
  10. נסה/י להעריך: כמה מעשי שוד ראית במדיום עד היום?
  11. נסה/י להעריך: כמה יחסי מין ראית במדיום עד היום?
  12. נסה/י להעריך: כמה קרבות ראית במדיום עד היום?
  13. נסה/י להעריך: כמה תופעות חיוביות (יחסית לשאלות 8-12 ) ראית במדיום עד היום?
  14. נסה/י להעריך: כמה פעמים צחקת מול מעשי אלימות על המסך?

וכן הלאה.

שיעור 2: הטלויזיה כסוכן חיברות - צפייה ביקורתית 1
המורה יבחר תוכנית טלויזיה ממוצעת הכוללת מינון רגיל של זוהר/מין/אלימות/תככים/תפקודי מין ויכין את הכיתה לצפייה ביקורתית שתכלול רישום נתונים תוך כדי הצפייה:

  1. מי הדמויות הראשיות?
  2. מה תפקידיהן בעלילה?
  3. אירועים אופיניים לעלילה
  4. לבוש אופייני
  5. התנהגות אופיינית
  6. אילו ערכים מייצגות הדמויות השונות?
  7. עם מי מזדהה הצופה?
  8. כלפי מי חש הצופה התנגדות? וכן הלאה .

שיעור 3: הטלויזיה כסוכן חיברות - סיכום ביניים
בשיעור זה יציג המורה ניתוח כמותי של השאלון מהשיעור הראשון ויסכם סטטיסטית את הרגלי הצפייה הממוצעים בכיתה. במקביל יובאו בפני הכיתה ממצאים מוכרים מהספרות: בוגר תיכון אמריקאי ממוצע צפה בחייו בכ - 20000 שעות טלויזיה, באלפי מעשי רצח, הרג ואונס. היכן עומדת הכיתה ביחס לנתון זה? דיון כיתתי.

כיצד היו נראים חיינו ללא טלויזיה? מה היינו עושים במקום צפייה? דיון כיתתי.

שיעור 4: התפתחות סטראוטיפים מוטי מין
שאלון ראשוני לפתיחת ההכרות עם הנושא:
כל תלמיד/ה רושם/ת עשר פעילויות או התנהגויות שלדעתו/ה מתאימות בעיקר לבנים או בעיקר לבנות (כדורגל לבנים, איפור לבנות וכו')
השאלון אמור להמחיש עד כמה סטראוטיפים מוטי מין נפוצים ומתקבלים כמובנים מאליהם, כאילו מדובר בתכונות גנטיות ולא בנורמות חברתיות.

כאן יחזור המורה לסיכום הצפייה שנערכה בשיעור 2. דיון כיתתי על התוכנית שנצפתה מנקודת המוצא הבאה: באיזו מידה "נתפרה" התוכנית מחומרים סטריאוטיפיים מוטי מין בהתאמה לרשימת הפעילויות/ התנהגויות/ ערכים שרשמו התלמידים בתחילת השיעור.

שיעור 5: הטלויזיה כסוכן חיברות - צפייה ביקורתית 2
לאחר שלובנו בכיתה מרכיבי היסוד של סטראוטיפים מוטי מין (פעילויות/ התנהגויות/ ערכים המשמשים כמרכיבי זהות מינית בהקשר תרבותי נתון) ניתן לצפות בכיתה בתוכנית טלויזיה "נקייה" לכאורה כמו חדשות, יומן, תיעוד, רב שיח וכו' ולבדוק באיזו מידה משקפת הטלויזיה בפן ה"רציני" שלה את הסטראוטיפים מוטי המין של התרבות שלנו. מה השתנה (אם בכלל) בפעילויות/התנהגויות/ערכים במעבר מבידור טלוויזיוני לעיתונאות טלוויזיונית.

שיעור 6: הורים, גן, בית ספר, צבא כמגבירי סטראוטיפים מוטי מין
סטריאוטיפים מושרשים ע"י סוכני חיברות שונים היוצרים ביחד מהלך סינרגיסטי של השרשה, כלומר כל אחד מהם מחזק את זולתו ותורם להעמקת האחיזה של סטריאוטיפים בתרבות.

דיון כיתתי:

·      כיצד תורמים הורים, ע"י חינוך וגידול דיפרנציאליים, ליצירת סטראוטיפים מוטי מין כבר בגיל הינקות (סיפורי תלמידים, קטעי עיתונות וכו')

·      כיצד מחזקת מערכת החינוך (הנשית) סטראוטיפים כאלה? (סיפורי תלמידים, קטעי עיתונות וכו')

·      כיצד נתפסים תפקודי מין בצבא? (הטובים לטייס, הטובות לטייסים) (סיפורי תלמידים, עיתונות צבאית, סרטי דובר צה"ל וכו')

שיעור 7: סיכום ומבט לעתיד
המורה יציג לכיתה רשימת תכונות ויבקש לשייך אותן לבנים או לבנות (אפשר לעדן את השאלון ע"י מתן אפשרות דירוג יחסי של התכונות):
החלטיות
תחרותיות
הרפתקנות
שאפתנות
אלימות
ספורטיביות
שליטה ברכב
הסתכנות
רגישות
תלותיות
מופנמות
תרנות
פחדנות
עדינות
בכיינות
וכו' וכו' אפשר להוסיף ולהאריך את הרשימה.

התרבות שלנו בכל רבדיה ממשיכה מסורת של אלפי שנות סטראוטיפים מוטי מין.

דיון: האם יש תחושה של שינוי כיוון מסוים בשנים האחרונות? מה הם היום המסרים הפמיניסטיים הרצויים? להיכן צריכים לצעוד מערכת החינוך והצבא בהקשר זה?

שיעור 8: סיכום - סטראוטיפים מוטי מין בתקשורת
צפייה במבחר קטעי פרסומת ובקטעי בידור מסדרות שונות תעלה מייד את השאלה:
מדוע משמשת כיום התקשורת הבידורית כסוכן החיברות המוביל של סטראוטיפים מוטי מין? הפרדוקס: התחום המתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית הוא גם התחום הריאקציוני ביותר מבחינה ערכית. הצירוף של בידור זמין עם סטראוטיפים חבויים עלול להיות קטלני מבחינת תרומתו השלילית לשוויון בין המינים -האמנם? דיון כיתתי מסכם.

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש