דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,375 כניסות לאתר
עיתונאי כשומר סף וכפרקליט

מאת: ורד אורגיל

פרק 6 – חדשות 
6.א. כתבת החדשות בטלוויזיה – תכנים  

1. ניתוח והסבר הסוגים השונים של תפקידי העיתונאי, שומר סף ופרקליט 

כתיבה: ורד אורגיל

 

תפיסת התפקיד, שומר סף או פרקליט

שומר הסף מייצג את השאיפה לעיתונאות אובייקטיבית. העיתונאי הפרקליט מייצג את השאיפה לעיתונאות ערכית ומחנכת. שתי הגישות נפוצות בדיווחים החדשותיים.

אל השאלה של ברירת החדשות, מה יכנס למהדורה ומה לא, נלווית שאלה נוספת:   מהו יחסו של העיתונאי לנמענים, הקוראים?  גם לשאלה זו השפעה על תהליכי ברירה של מידע. העיתונאי הרואה את עצמו כ'שומר סף' יעסוק באיסוף המידע והבאתו לקורא במידה האובייקטיבית ביותר האפשרית, בלי שעמדתו האישית תהווה גורם. עיתונאי זה ישאף להעביר את המידע בצורה ניטראלית לחלוטין ומאוזנת (בהתאם לעקרונות הכתיבה של פתיחות אידיאולוגית) עיתונאי הפועל כשומר הסף מציע לצופים מידע אובייקטיבי ומניח שהצופים / קוראים יכולים להסתפק בקבלת העובדות על מנת להגיע למסקנות הנובעות מהן בעצמם. תפיסה זו מניחה שקהל הצופים מורכב מאנשים רציונאליים שמסוגלים להסיק מסקנות מתוך עובדות. גישה כזו כלפי עיתונאות ותפקידי העיתונאי דומה לגישה המתייחסת אל התקשורת כאל מראה.

עיתונאי הפועל כפרקליט רואה את עצמו כמי שמחויב למען הנושאים עבורם הוא נלחם, למשל – הוא רואה את עצמו כדוברן של השכבות החלשות בחברה, ומעביר את מסריו כך שישפיעו על הצופה / הקורא. הוא אינו מרגיש מחויב לניטראליות. (בדומה לסגנון כתיבה מסוג סגירות אידיאולוגית)

עיתונאי הפועל כפרקליט מניח שקהל צופיו זקוק להכוונה והדרכה, ואינו מסוגל להגיע בעצמו למסקנות הערכיות המתבקשות. עיתונאי כזה יוסיף לדיווחו הסברים והנמקות שיכוונו ויחנכו את קהלו, למשל יקדמו את עמדותיהן של קבוצות חלשות ודחויות בחברה.

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש