דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,892 כניסות לאתר
שפת הקליפ

מאת: אשד עידו

מטרות אופרטיביות
דרכי הוראה – הרצאה, צפייה, דיון
קליפים בולטים שיכולים להיות חומר גלם מוצלח לדיון



מטרות אופרטיביות

1. להגדיר את המושג "נרטיב קלאסי", "נרטיב לא ליניארי", ("היפר לינק")
2. לנתח את היחס שבין סיפור השיר לסיפור הסרט. 
3. להכיר את ההיסטוריה של העריכה בקולנוע כאמצעי ביטוי עצמאי.

דרכי הוראה הרצאה, צפייה, דיון
>למה אנחנו מתכוונים כשאנו אומרים "קליפ"? כשאנו מדברים על קליפ אנו מדברים על פרשנות ויזואלית (שאינה בהכרח סיפור)! ליצירה מוזיקאלית (שאינה בהכרח שיר)!

>אך יש עוד ורסיות למושג קליפ. הגבול שבין קליפ מוזיקאלי לפרסומת טלוויזיה המבוססת על מוזיקה, הוא דק, אם בכלל. ( אפשר לפתח דיון בעניין. מה בין קליפ מוזיקאלי לפרסומת. ) גם  פרומו, הוא סוג של קליפ  אשר דוחס תוכן לפרק זמן מינימאלי. גם כאן באים לידי ביטוי עקרונות של קליפ. קטעי סצנות, הגדרת רוח התכנית אותה מקדמים, סוג המוזיקה שמלווה את הפרומו.

>לקליפ המוזיקאלי יש כמה פנים.
צילום "תיעודי", "אותנטי" מתוך הופעה חיה. 
קליפים בכיכוב המבצעים, שבהם אנו רואים דמויות שרות.
קליפים שהם פרשנות עצמאית, קולנועית, ליצירה המוזיקאלית.

>כמובן לכל אחד מהסוגים הללו יש פרפראזות (אירוניות, פרודיות, הומאז', וכולי).

>ניתן להגדיר את הקליפ כמייצג הנאמן ביותר של הרוח הפוסט מודרנית. הקליפ, כמוצר מסחרי - אומנותי המשלב תכנים מוזיקאליים, ויזואליים, וטקסטואליים, הוא אולי הנציג הבולט ביותר של הרוח הפוסטמודרנית בעולמם התרבותי של התלמידים. כך שכדאי לנצל את הנגישות אליו ואת המגוון האינסופי, הדינאמי, של קליפים, כדי להגדיר ולהמחיש דרכם את עקרונות הרוח פוסט מודרניזם ואת העריכה כאמצעי ביטוי (אסתטיקה כמרכיב דומיננטי בעולם התוכן של הקליפ).

>כהכנה לנושא הקליפ, ניתן לבקש מהתלמידים לבחור שיר אהוב אליהם (שיר כלשהו, מתקופה כלשהי) ולכתוב הצעה תסריטאית לקראת קליפ. ההצעה יכולה להיות תסריט, הגדרת רוח הקליפ, או כל אסוציאציה חופשית על פי הפרשנות האינדיווידואלית של התלמיד. אפשר גם להגדיר שיר מסוים, שהוא מוכר לכולם ולבקש מכל אחד להציע עבורו הצעה לקראת קליפ. זוהי יכולה להיות נקודת פתיחה מוצלחת לקראת דיון בעניין הקשר שבין השיר לבין  הפרשנות הקולנועית שלו. (כמובן שהמסקנה תהיה אינסוף הפרשנויות). כאן גם תהיה אפשרות לדון באופנים הרבים שבהם אפשר להעביר את המסר הצלילי, למסר ויזואלי, (היחס שבין סיפור השיר לסיפור הסרט) ובמתח שבין הרצון להיות מקורי ובולט לבין הצורך להתייחס למקור. 

דרך הפרשנויות של התלמידים (מתוך ההצעות שלהם) נוכל להבהיר את המושגים נרטיב קלסי (סיפורי, קוהרנטי) נרטיב לא קלאסי (מקוטע, פרגמנטי) והיפר לינק (היפר טקסט)

>היפר לינק - המושג היפר לינק, בא לידי ביטוי בצורה מובהקת בתכניות "פופ אפ", שבהן "קופצת" בועת אינפורמציה, אודות כל רסיס מידע שמופיע על המסך, שקשור בדרך כלשהי (או לא) אל הקליפ. מעבר לתוספת המידע של הקליפ עצמו (אינפורמציה ויזואלית, שנוספת לאינפורמציה המוזיקאלית) יש כאן תוספת של נתוני טריוויה, לקליפ, ברוח "האדם המיידי" ומתוך ניסיון להעלות את סף הגירוי (הכמותי) של האינפורמציה שהצופה צורך בזמן נתון.

>חשוב להדגיש כי הקליפ גרם לתהליכים רבים בתוך תעשיית המוזיקה (נישאר בהיבט העקרוני).

הקליפ גרם להאדרה (גלוריפיקציה) של גיבורים מעולם המוזיקה. (לדוגמה, דמותו של בוב מארלי, שמוצגת בכל מקום בעולם, אלוויס, או החיפושיות, כמותגים בינלאומיים). הטלוויזיה כסוכן הנוסע המוצלח ביותר של הכפר הגלובאלי, הפיצה את הדיוקנות הללו, כך שהתודעה הכללית מכירה בהם (בדיוקנאות) יותר מאשר הדבר שבזכותו טענו להכרה (המוזיקה שלהם).

הקליפ המוזיקאלי העביר את עיקר המשקל מאיכויות קוליות לאיכות אסתטיות. וכך יצר גיבורי תרבות מעולם המוזיקה, שעיקר כוחם הוא בדימוי הויזואלי שהם מיצרים (מראה, דימוי, גיבור). לדוגמה, בריטני ספירס. ערך החיפוש מספר אחת ברשת האינטרנט. מישהו טוען שלבריטני ספירס יש משהו לתרום לעולם בתחום הווקלי? מישהו יכול להתווכח עם ההצלחה שלה? 

הקליפ מאפשר לשיר מסוים להצליח בעקבות יצירה קולנועית מיוחדת, ללא קשר לאיכות השיר עצמו. כך שירים רבים זוכים לעדנה מחודשת (אם בכלל זכו אי פעם לעדנה) בעקבות הצלחת קמפיין פרסומי, שהשתמש בהם כמוזיקת רקע. כך יוצאים דיסקים שהם "אוסף שירים מפרסומות". אפשר גם להזכיר קליפים שנעשים על ידי בימאי קולנוע ידועים (גאי ריצ'י, בעלה של מדונה, שביים לה קליפ אלים במיוחד). או קליפים שהם חלק מסיפור מתמשך (אירוסמית שהשתמשו באותה הגיבורה – אלישיה סילברסטון - בכמה קליפים, שיצרו מעין סיפור מתמשך)

הקליפים מאפשרים "מיתוג" מוזיקאלי. דרך שפות קולנועיות שמשיקות לז'אנרים מוזיקאליים.
(לדוגמה, קליפים של היפ הופ, הם בעלי תאורה מסוימת, מתרחשים ב"שכונה", מאצ'ואיסטים, הרבה בחורות שופעות, מכוניות ספורט. קליפ רומנטי, יהיה מלווה בשקיעות, רוח ויערות. וכולי)

כך, זמר שרוצה לעשות מטמורפוזה, יכול ליצור פרסונה מחודשת, דרך בחירה מוצלחת של במאי קליפים. (רובי וויליאמס, לשעבר טיק דאט, הוא דוגמה מוצלחת למישהו שדרך אזכור מתוחכם של עברו המוזיקאלי הצליח להמציא את עצמו מחדש, ו"להתבגר", גם בזכות אירוניה קולנועית).

קליפים בולטים שיכולים להיות חומר גלם מוצלח לדיון
ת'רילר, מיקל ג'קסון. מיקל ג'קסון הוא ה"שחור" הראשון שקליפ שלו הוקרן ב- MTV. (ולא בגלל שמישהו ידע שהוא יהפוך להיות לבן, ברבות הימים). הקליפ הזה הוא יצירה קולנועית לכל דבר. פארודיה על סרטי מתח, בהפקה גרנדיוזית, ובהשקעה של מיליונים. הקליפ יצא בשני גרסאות ארוכה (מעל לעשר דקות) וקצרה ועורר, בזמנו, (תחילת שנות השמונים) התרגשות גדולה.

Like a prayer  - מדונה. מדונה בנתה קריירה שלמה על אידיאולוגיה של מיניות משוחררת והפכה כך למין נושאת דגל השחרור המיני. החל מהלהיט פורץ הדרך שלה, "כמו בתולה", דרך ספר של צילומי עירום, והופעות חיות פרועות. בקליפ הזה, שנאסר לשידור, (מתוך אלבום ששמו "ארוטיקה") היא מקיימת יחסי מין עם ישו, שהוא, בקליפ, גבר שחור, שיורד מהצלב ומתמסר למדונה. בנוסף משולבים בקליפ קטעי סאדו, מאזו, בגדי עור, ועוד ועוד, מכל טוב.

Dire straits   -money for nothing   קליפ שהוא כמעט כולו אנימציה ממוחשבת. קליפ פורץ דרך, שהיה חדשני לזמנו. (שוב, בתחילת דרכה של MTV , בתחילת שנות השמונים). בשיר עצמו, מוזכרת תחנת הטלוויזיה, כך שהוא מתייחס לעניין הקליפ, מתוך מודעות עצמית. (אגב, עובדה מעניינת.  הקליפ הראשון שודר ב – MTV הוא שיר בשם "הוידיאו הרג את כוכב הרדיו"). 

אמינם WITHOUT ME הזמר הפרובוקטיבי המצליח בכל העולם כיום. הסינגל הראשון מתוך האלבום החדש. משלב בתוך הקליפ מספר גדול מאוד של הערות וציטוטים ממקורות שונים. באווירה פרודית, ברוח פוסט מודרנית, מאזכר מגוון רחב של תופעות תקשורתיות - עולמיות.

אלכס גופר THE CHILD קליפ שבו מסמנים מתפקדים כמסומנים שלהם עצמם. המילה "מונית" היא מונית, שנוסעת על "כביש" שהוא כביש, ולוקחת "נוסע" שהוא נוסע. המשך של קליפים קודמים שעסקו בנושא (הפוסטמודרני, המילולי) כמו  "סימני הזמן" של פרינס, (מילות השיר רצו על המסך באופנים שונים) או ל"כולם כואב", של REM  (כתוביות שהעבירו את הסאב-טקסט של מה שהתרחש על המסך – פקק תנועה, ואנשים שיוצאים מהמכוניות אל הכביש).

>לעיתים הקליפ חורג מגבולות הטלוויזיה ומגיע אל המסך הגדול. אפשר להזכיר את "החומה" המופתי של הפינק פלויד. את סרטו של אוליבר סטון על להקת הדלתות. (וגם את רוצחים מלידה שהוא קליפי באופיו, והפסקול שלו היה רב מכר משובח) "צוללת צהובה" של הביטלס, ( וגם לילה של יום מפרך ). אפשר גם להזכיר סרטים ביוגרפיים על מוזיקאים שלא זכו להיות מתועדים באופן ויזואלי (אגדת הג'אז, "בירדי", לדוגמה). סרטים שהם תיעוד של הופעות חיות ומאחורי הקלעים ("רומן אמיתי" של שלום חנוך) ומה לגבי סרט קולנוע נחשב, "אומנותי", כמו ברקה שהוא קולאז' ארוך של מראות ונופים על רקע מוזיקה? האם הוא לא, בסופו של דבר, קליפ?

הערה: יש כאן התייחסות לביטלס, אלוויס פרסלי, בוב מארלי שפעלו וצולמו לפני היות ה"וידאו-קליפ" המוכר. חשוב להבהיר זאת ולהבחין בין התקופות. (נריה אביישר)

 

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש