דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,467,541 כניסות לאתר
הפסיכולוגיה ביחסי-הציבור

מאת: נח הלפרין

כאשר מדובר במושג מיומנות ביחסי-ציבור, תפול מחשבתנו מיד על ההסבר
המילוני, שבו יקבל המושג את ההגדרה ככושר מתורגל, רצף של הכשרה, תירגול
והתנסות מעשית. הרי, שללא כן, יקשה על איש יחסי-הציבור למלא את תפקידו.
המינוח המעשי הוא כי עובד מיומן הוא מי שהוכשר לעבודתו, במשך תקופה ומכאן
תתבקש המסקנה, שלא תיתכן מיומנות בלעדי הכשרה ותירגול כאלה. הפסיכולוגים
דייויד לאגי ופאול בארבר, המשמשים כמרצים לפסיכולוגיה באוניברסיטה של
לונדון, ברקלי קולג', טוענים שאמנם התפיסה הפסיכולוגית של מיומנות כוללת
גם כשמדובר בכושר מתורגל הינה רחבה יותר, וכוללת גם מיומנויות לא מוכשרות,
אבל, בהכרח מתורגלות. אחד מאיפיוני הדיונים על-פי דעת הפסיכולוגים הנכבדים
האלה, בדבר טבעה של מיומנות, הינה האבחנה בין ביצוע-מיומן לבין תיפעול
סתמי של הרגל. התכונה הקריטית המודגשת בד"כ במסגרת האבחנה הזו היא,
שהמיומנויות הן בנות סיגול בעוד שההרגלים מבוצעים בצורה סתמית ועיוורת ללא
התייחסות כמעט לתוצאותיהם או להתאמתם לנסיבות המיוחדות המצריכות כך.

בד"כ, עומדת בפני איש יחסי-הציבור הסוגיה של בקרה אישית. אולי היעדר
האובייקטיביות מצריך את האיש המקצועי להציב לעצמו יסודות הקפדה שיגיעו
למעשיות השואפת לשלימות רק אם יענה לעצמו בלבד על נקודות המטלות הללו. דבר
זה, בהכרח יביא את נושא המיומנות ביחסי גומלין למידע שיש ברשותו על-מנת
ליצור שטח זה או אחר באותו נושא של יחסי ציבור, ומנגנוני התשתית
האישיותיים יפעלו עליו.

מטלות אתה מתחלקות לשתי קבוצות ראשיות - האחת, הדורשת תגובות
לא-דייקניות, והאחרת, המחייבת דייקנות מירבית. נכון, שבמטלות אי-הדרישה
לדייקנות יבחר לעצמו איש-יחסי הציבור מסגרת הנוחה לו ויציבה קריטריונית
על-פי הדפוסים המתאימים לאופיו שלו, ולא תמיד במודע. טבעי הדבר, שבדייקנות
- יתר הנדרשת ממנו במטלות של כיוון-מטרה יהיה חייב איש המקצוע לבנות מערך
המושתת על הפסיכולוגיה של מקבל המידע ממנו, דהיינו, הציבור הרחב. אין
מדובר כאן בפסיכולוגיה כגורם השפעה על הציבור, כי הוא שייך אולי לקבוצה של
ההשפעה הפסיכולוגית המכוונת. מדובר כאן, על ההיבט הפסיכולוגי-פנימי של
האיש המקצועי אשר יכין את הנושא כאילו עבד על הכנת התגובה.

תנאי הגירוי כלפי הציבור יחייבו את איש המקצוע לראותו בדימיונו כמקבל או
לא מקבל את גורם השפעתו. הפונקציה העיקרית היא להגדיר את האיפיון של
האובייקט. על כך כבר עמדנו, כי הדבר נעשה בהקשרו של המידע, אותו מקבל האיש
המקצועי, דהיינו, איש יחסי-הציבור אודות מסגרת האובייקט. המטרה, שהוא מציב
וההוראות שהוא מקבל מהווים את היעד שיש להשיגו.

ההגדרה של תגובה יעילה, תלוייה במידע אודות המפעילים. באנטומיה היו
כוללים בכך את קבוצת השרירים והפרקים. בספורט - מחבט הטניס, ועוד נעמוד
בהמשך על מגרש-המשחק של המראיין והמרואיין כתורת ראיון פסיכולוגית, ואודות
היחס שבין המפעילים לבין האובייקט אותו יש לאפיין. במובן המופשט השניים
נפרדים זה מזה ועשוי לשרור ולחצוץ ביניהם יחס מורכב ביניהם. המקור הישיר
היעיל ביותר של מידע אודות מצבם של המפעילים הוא החוט הפרופוריוצפטורי
על-פי דייויד לאגי ופאול בארבר. זהו החוש המגלה לנו היכן מצויים איברינו
שעה שאיננו יכולים לראותם. למעשה, מצבים רבים ממש אוכפים הסתמכות זאת,
מאחר והראיה עסוקה וטרודה באיזה מקום אחר. בהקבלה, קשה לעלות על הדעת משחק
טניס שבו יהיה השחקן נאלץ להתבונן בידיו וברגליו לפני כל חבטה בכדור. היחס
בין המפעילים לבין האובייקט שעליו הם משפיעים נקרא הדינמיקה של מערכת
בקרה. כאן המצב בין איש יחסי-הציבור לקהל היעד אליו הוא מכוון את הנושא.
דבר זה, נלמד מן הנסיון ובעיקרו הוא מהווה את מערך הכללים. ועל המרואיין
להשיב, כאשר תשובתו הססנית יתקל כדור הטניס ברשת ומבוכתו של השחקן תהיה
במקרה זה מקבילה למבוכתו של המרואיין. איש יחסי-הציבור על-פי איפיונים אלה
ישתדל לאמוד את תגובות הציבור ולפני יציאתו אליו, כלומר אל הציבור, ינסה
לצפות את התגובות.

מקור: 
נח הלפרין; "איך להבחר?", עמ' 10-9, הוצאת עוז
 
 






גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש