דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,491 כניסות לאתר
כוח 5-14

מאת: משה וקסלר

7.3 מיליארד דולר הוציאו ילדים בארה"ב ב- 1997 - מדמי הכיס שלהם! - על מזון
ומשקאות. ילדים מוציאים סכומי כסף מעל ומעבר לכל דמיון, ומקבלים החלטות
קנייה גם בתחומים בהם לא היתה להם כל נגיעה בעבר. יחד עם התפתחות אמצעי
השיווק ומאות מוצרי המזון החדשים - השוק הזה הופך אטרקטיבי במיוחד.

 
בחודש אפריל התקיים ביורו-דיסני בפריז קונגרס בשם 98 KIDS POWER , והשתתפו בו
נציגים מכל העולם: יצרני מזון, צעצועים, אנשי טלוויזיה ועיתונות.
 
מתברר כי קיימים קווי התנהגות וצריכה זהים בין ילדים בכל העולם, ללא גבולות
יבשתיים, ימיים או אתניים. קווי הדמיון רבים מנקודות השוני. ההבדל בדרכי השיווק בין
הארצות לא נובע מהשוני בין הילדים או צרכיהם אלא מהבדלי גישה של המשווקים או
המשאבים העומדים לרשותם.
 
בין המסקנות העיקריות של הקונגרס:
משווקים צריכים להבין את הסביבה בה נמצאים הילדים, ולהתאים את עצמם.
הנאות ובידור הם ללא גבולות ונדרשת התאמה לטעם המקומי, לא יצירת קונספט שיווקי
חדש. למשל, יוניברסל סטודיו פותחים אתר בסין הדומה לאתר בקליפורניה - הסרטים זהים,
רק ההדגשים שונים ומותאמים לקהל.
47% מהילדים בסין מבלים שבעה ערבים בשבוע בלימודים ובהכנת שיעורים ויש להתייחס
לזה בפיתוח המוצרים ובפרסום. אבל במסעדה הסמוכה יגישו מקדונלד וקולה ומוצרים
דומים מהמערב.
אין כללים מובהקים לגבי הגורמים להצלחה או אי הצלחה; אולם ברור היום כי מוצרים
לילדים צריכים להיות מיוחדים ועונים לדרישותיהם, למשל גודל: דוגמא טובה היא ההצלחה
של "גמדים" לעומת תנובה המקטינה את המוצר המקביל שלה כך שיהיה מתאים יותר.
אם אתה מייצר משקה, עדיף שיהיה בבקבוק שניתן "לשחק" איתו, דהיינו גמיש ולא קשיח. אם
ניתן לצרף כפית או קש שתייה - עדיף.
היוגורט עם הפצפוצים הצליח, כי הפצפוצים הנמצאים במיכל נפרד משעשעים את הילדים.
CHUPA CHUPS  הצליחה עם לקקנים שניתן לשרוק בהם, או נמצאים באריזה עם מנוע כך
שהלקקן מסתובב.
אם ההתלבטות היא לשווק מוצר לבנות או לבנים, עדיף לשווק מוצר לבנים, כיוון שבנות
תשחקנה עם מוצר של בנים, אבל בנים לא ישחקו עם מוצר של בנות.
 
מה מניע ילדים?
קיימים חמישה גורמים הנחשבים למניעים את הילדים: כוח, חופש, כיף, שייכות, הצלחה.
מוצר שיאפשר לילד להגשים אחד או יותר מאלה, לחוות את התחושות הללו - יהיה מוצלח.
הדרך לחוות את התחושות הללו לפעמים חשובה מהמוצר עצמו.
 
כוח
יצרן צעצועים אשר בנה אקדח מים פרסם כי האקדח מיוחד בגלל מתקן לחץ האוויר ההודף
את המים. בעצם מה שחשוב היה שזהו האקדח שמתיז הכי רחוק!
 
ילדים רוצים לנצח את ה"רעים".
 
קלוג'ס הוא דוגמא למוצר המפורסם לילדים כאשר הדמויות מביעות כוח ועוצמה.
 
טוני הנמר תמיד מנצח, הדמות של פופאי וכו'. השימוש בכוח בפרסום אינו פשוט. יש לא
מעט פרסומות שאינן מצליחות לשדר את המסר החיובי של העוצמה.
 
חופש
 
החופש צריך כמובן להתאים לגיל, לתחושת הביטחון. אבל מי לא אוהב סרט פרסומת בו
רואים ילד המצליח לרכב על אופניים על שני גלגלים, ומתרחק ברכיבה ללא גלגלי עזר
לעבר האופק?
 
מבחינת הילדים לא מדובר דווקא על מצב פיזי של חופש.
 
דוגמא נוספת להרגשת חופש היא האפשרות ללבוש מה שרוצים לבית הספר.
 
משתמשים מדי פעם בפרסומות במצב שבו ילד-יכול-להיות-ילד. ילד הממתין במסעדה לארוחה
שלו, כשהוא יושב ולא זז ממקומו, לעומת מסעדה בה ילד יכול לשחק עד אשר מגיע האוכל -
יש כאן אפקט עצום.
  
כיף - וחופש 
שני נושאים די קרובים.
 
החופש ממגבלות נותן תחושת כיף. בפרסומות - להיות שובב וחופשי, "להשתגע", פירושו
לעשות כיף.
 
ילדים אוהבים לשחק, ולא חשוב בני כמה הם. המשחק משדר הנאה.
 
רוב הפרסומות לילדים משדרות כיף והנאה. הכנסת הפיצפוצים לתוך היוגורט יש בה משחק
והנאה. אכילת לקקן מסתובב יש בה משחק והנאה.
 
שייכות
ילדים נמצאים בתהליך התנתקות מחסות ההורים, והופכים לעצמאים עם זכויות.
 
ההתחברות לחבר או חברים נותנת להם את הביטחון בתהליך הזה.
 
ילדים בגיל 14-5 מרגישים מאוד את הצורך להיות שייכים ומקובלים, ומאוד חוששים
מדחייה. הם צריכים להרגיש כי העולם לתוכו הם מתבגרים הינו בטוח, נוח וידידותי, ויש
בו אנשים טובים.
 
משווקים משתמשים בצורך הזה בפרסום.
 
השימוש במוצר עם חברים טובים חשוב מאוד. כיף אפשר לעשות גם לבד, לשחק אפשר לבד,
אבל הרגשת השייכות לקבוצה מחזקת מאוד את המוצר.
 
הצלחה
ילדים רוצים להצליח, להרגיש שהצליחו "להשתלט על.." ועשו זאת בכוחות עצמם. ילדים
רוצים להתנסות, וזה מתחיל מהרגע שהתינוק מתחיל ללכת, ונמשך ונמשך...
 
ילדים רוצים לענות על שאלות, להרכיב את הפאזל, להשתתף בחידונים ותחרויות.
 
משווקים משתמשים בצורך הזה בצורה מאוד רחבה: הפתע את חבריך...
 
אלמנטים להצלחה בפרסום
1. ילדים אוהבים פרסומות מצחיקות
במקום הראשון עומד הומור - 49%, מוסיקה מדליקה - 46%, מוצר טוב - 30%, כיף להסתכל
- 28%, דמות מפורסמת - 17%. כ- 70% אומרים שהם קונים מוצר בגלל הפרסום.
 
2. תן להם לגלות בעצמם
 אין צורך ללמד או להטיף, ילדים מבלים את מרבית זמנם תחת השגחה של מבוגרים, מקבלים
הוראות בביה"ס, בבית. כשאתה רוצה לתת להם להנות - אל תלמד אותם, תן להם לגלות
בעצמם.

3. פרטים
ילדים אוהבים פרטים, ומגיבים בצורה חיובית לפרטים, כמובן אם הם מוצגים כראוי. אבל
המשווק צריך להיזהר שהמוצר לא ילך לאיבוד בגלל הפרטים.
 
4. לספר סיפור
ילדים אוהבים פרסומות המספרות סיפור. העלילה צריכה להיות פשוטה. סוף מוצלח - חיוני.
כמו בסרטון "מקופלת", למשל.
 
5. ילדים אוהבים הפתעות
ילדים מעריצים הפתעות. ראו את ההצלחה האדירה של קונספט ביצת ההפתעה של פררו. לא
חשובה המתנה, אבל חשוב שזו הפתעה.

6. דאג שיזכרו את הפרסומת
השתמש בצבעים בהירים ומודגשים. הדבר חשוב בעיקר בפרסום בעיתונות. ילדים אוהבים את
הפרסום עם פרטים, מידע, צבעים בהירים, ושהכל יהיה מסוגנן.
 
7. תן להם גם להשתתף
ילדים מגיבים אחרת ממבוגרים - ילדים שרים עם הטלוויזיה, הם מגיבים לקריין, עונים
לשאלותיו. הם מציירים ומשלימים ציורים בעיתון. בקיצור - תן להם משימה, תן להם אתגר -
רובם נענים לאתגרים.

8. תן להם דמות לחיקוי
ילדים מחפשים דמויות לחיקוי. הם לא כל כך בררנים, אבל אם הצלחנו למשוך את תשומת
הלב, ויצרנו דמות לחיקוי - ההצלחה מובטחת. )מיכל ינאי, אביב גפן)

9. תנועה מהירה 
ילדים אוהבים דברים שזזים מהר. גם פרסומת ש"רצה" מהר מתאימה להם יותר. אל תדאג
ליכולת התפיסה שלהם, הם תופסים נהדר. (פסק זמן, עדשים)

אריזה
לאריזה חשיבות רבה בהצלחת מוצר.
כאמור, רצוי שהאריזה תהיה אינטראקטיבית, שניתן יהיה לשחק אתה. ילדים אוהבים לשחק
עם אוכל. על האריזה להיות מושכת כדי שילד יחטוף את המוצר מהמדף ויניחו בעגלת
הקניות. חשוב שלאריזה יהיה אפקט מיוחד, שיהיה פשוט ונוח לפתוח אותה.
 
חשוב שהמוצר יישמר ויהיה שלם. ילדים אינם אוהבים מוצרים מחוצים ומעוכים. הם אוהבים
שלמות, ויש להשקיע בזה. אם לאריזה יש שימוש נוסף - מה טוב.
 
קטן - זה מעולה.
מוצרים באריזות קטנות או ארוזים ביחידות בודדות, הם מתכון חיוני להצלחה. תן לילד
אפשרות לסיים את המוצר שהוא אוכל.
 
שימוש בסלבריטי
כוכבי ספורט אהובים על ילדים, ושימוש בכוכבי ספורט לפרסום מוצרים מאוד פופולרי.
 
השימוש בכוכבי ספורט אינו ממוקד רק למוצרי ספורט, אלא מורחב למוצרים אחרים, וזאת
בהסתמך על אהבת החיקוי בקרב ילדים.
 
יש כמה סיבות לפופולריות של כוכבי הספורט:
1. ילדים אוהבים ספורט. 
2. הספורט מרגש, ולכוח יש חשיבות רבה. 
3. יש בו אלמנט הפתעה - מי ינצח. 
4. הפעילות הקבוצתית - והיחיד בקבוצה. 
5. מבוגרים עושים מה שילדים אוהבים. 
6. מושא להערצה, להישגיות ולכסף.
 
השימוש בכוכבים שאינם מעולם הספורט דורש יותר "שיעורי בית". יש הרבה סלבריטיז,
העלות שלהם גבוהה והם כשלעצמם לא יבטיחו הצלחה למוצר.
 
השימוש בסלבריטי לפתיחה וליצירת עניין - חשוב, אבל לא עיקרי. צריך ליצור עניין
במוצר עצמו. אמינות היא מרכיב מאוד חשוב במסר שמעביר הסלבריטי.

ילדים והסביבה
מחקרים מראים כי ילדים כיום הרבה יותר מודאגים מאשר בדורות קודמים מהמצב במשפחה,
בשכונה, בארץ, בעולם. זה קורה כאשר גדלים בתוך עידן המידע. מחקרים מראים כי ילדים
מוכנים להפריש עד חצי מדמי הכיס שלהם לטיפול בבעיות העולם, הגנה על החי והצומח
וכו'.
 
מקדונלדס זכתה בנקודות רבות כיוון שהיא משתמשת בחומרים ממוחזרים. בקלוג'ס נוכחו
לדעת כי אחד הדברים שילדים מבחינים בהם בכיתוב על הקופסא הוא שהקופסא עשויה
מנייר ממוחזר.
 
ריבוק נהנית מאהדה מאחר שהיא תומכת בנשים ספורטאיות.
 
נייק סבלה מכך שפורסם כי הנעלים שלה מיוצרות במפעלים המנצלים ילדים.
 
M&S נאלצה להוריד בגדים מהמדפים כאשר התברר כי במפעל המייצר אותם בצפון אפריקה
מועסקים ילדים.
 
NICKELODEON - זכתה בפרסום רב כאשר תרמה סכומים נכבדים ועודדה ילדים לתרום
מזמנם לקהילה. הפופולריות של התחנה הרקיעה שחקים.
 
מועדון ילדים
הקמת מועדון אוהדים היא דרך לקדם מכירות, ומעניינת את הילדים בגלל הצורך שלהם
להגיב ולהשתתף. כאשר ילד מקבל מכתב או גלויה בדואר, הקשר שלו אל המוצר מתחזק.
 
ככלל, יש צורך לוודא שקידום המכירות מעורר אהדה ועניין אצל ילדים, בלי להזניח את
ההורים כמובן.
 
מוצרי זכויות
בכנס השנתי 98 LICENSING שהתקיים ביוני השנה בניו יורק, המוצרים המוצלחים היו אלה
ששידרו אווירה של הבנת הילדים והומור.
 
הדמות המוצלחת ביותר היא catdog של רשת NICKELODEON, סידרה חדשה לגילאי 12-6
שמתארת כלב וחתול ביחד, ותצא להקרנה באוקטובר.
 
כדי שדמות תצליח צריכים להתקיים שני תנאים: הראשון - חיבור אמוציונלי בין הדמות
והצרכן והשני - היכולת השיווקית של החברה והיכולות הפיננסיות לתמוך ולבנות את
המותג.
 
קידום מכירות בעזרת האינטרנט
יצרני מזון רבים מוציאים סכומים לא קטנים על בניית אתרים באינטרנט ומיעדים אותם
לגולשים הצעירים. אני ממליץ לראות את האתר של General Mills בכתובת:
http://www.youruleschool.com 

האתר מכיל מועדון צרכנים, מידע, משחקים והפתעות. הביקור באתר נותן, כמובן, ליצרן
מידע על לקוחות נאמנים ותגובות למבצעי קידום מכירות וטעמים שונים - ולא לשכוח את
תיבת הרעיונות.
 
ילדים בסופרמרקט
החנות הראשונה בה מבלים ילדים היא הסופרמרקט, בקניית מוצרי מזון בליווי ההורים
כמובן. הם משפיעים שם לראשונה על הקניות של ההורים, כך שקשה להבין מדוע כה מעט
נעשה בחנויות למענם. אבל זה משתנה. מוצרי ילדים מוצגים כבר בגובה העיניים של הילדים
(דוגמת מוצרי Kinder בגרמניה).
 
על מוצרים בגודל המתאים כבר דיברנו ובסופרמרקטים באירופה ניתן למצוא כבר עגלות
לילדים, לא רק לשחק אלא גם למלא.
 
על פי מחקרים, ילד בגיל שש נמצא בממוצע פעמים בשבוע בקניות בשתי חנויות שונות, 54%
בקניות מזון עם ההורים. תדירות הקניות עולה עם הגיל ועד גיל 10 הילד מגיע בממוצע
ל- 2.5 חנויות בשבוע.
 
והחשוב מכל - ילדים הם אימפולסיביים בקניותיהם: 62% קונים מה שרצו ועוד משהו אבל
22% קונים משהו אחר לגמרי ורק 14% קונים בדיוק מה שתכננו.
 
ילדים וחטיפים
השינויים הדמוגרפיים - יותר אימהות עובדות, יותר משפחות חד הוריות, פחות זמן פנוי,
פחות ארוחות משפחתיות - משנים את הרגלי הצריכה שלנו.
 
לפי המחקרים, חטיפים צריכים להתאים לאורח החיים של הילדים: חטיפי מחשב, חטיפים
למכונית, חטיפים לביה"ס, חטיפים לטלוויזיה וכו'.
 
כיום, יצרני ארוחות TV מתחרים ביניהם על הזמן שלוקח לחמם את הארוחה במיקרוגל, שתי
דקות זה יותר מדי.
 
ילדים אוהבים לשחק עם האוכל, ומעדיפים מוצרים המאפשרים להם לשחק בזמן האוכל.
ילדים אוהבים אריזות עם דמויות אהובות, עם אפקטים מיוחדים, אבל לא אריזות "מעייפות".
כאשר מזכירים לילד חטיף, הדבר הראשון העולה בדעתו הוא סוכריה, ממתק, עוגיה, גלידה.
 
ילדים אוכלים בכל מקום וכל הזמן, אבל לחטיפים מקום חשוב אחרי ביה"ס, בארוחת הצהרים
ואחרי ארוחת הערב.
 
מקום נהדר לצריכה של חטיפים הוא אצל חברים. זה הזמן בו הילד המארח מתגאה במאגר
החטיפים במזווה.
 
ילדים נוהגים לאמץ זמן או מקום בו הם אוהבים במיוחד לאכול חטיפים. זה יכול להיות
בעת המשחק במחשב, או ב-PLAY STATION . כאן נדרשים חטיפים שאינם משמנים את
הידיים, ונוח להחזיקם בפה כגון מסטיק, סוכריה. בעת הצפייה בטלוויזיה מועדפים חטיפים
בשקית.
 
הורים לא אוהבים חטיפים מתפוררים או נוזלים, כאשר הילדים אוכלים במכונית. לכן
השילוב של המוצר, האריזה, מקום האכילה והחיבור ביניהם - חיוני. במחקר שעשינו אמר
ילד בן 10: "עדשים הם מוצר נהדר, אבל השקית נקרעה, והעדשים התפזרו באוטו ואבא
התרגז. אבל העדשים בקופסא הם כבר סיפור אחר".
 
יצירתיות באכילה (בד"כ כאשר ההורים אינם בבית) גם כן חשובה. למשל שילוב של עוגיות
עם פירות וגלידה. ערבוב של מוצרים מאוד משעשע את הילדים.
 
כאשר נשאלו ילדים עם איזה מוצר הם אוהבים במיוחד לשחק - התשובה היתה גלידה.
 
בישראל
45.3% מהילדים חושבים שאין להם השפעה על ההורים בקנייה בסופרמרקט.
 
20% חושבים שיש להם השפעה גדולה או גדולה מאוד.
 
לעומת זאת, מעל 50% חושבים שיש להם השפעה בבחירת הבגדים, ומעל 60% חושבים שיש
להם השפעה על בחירת הבילוי המשפחתי.
 
42% מכינים ארוחת צהרים לבד, לעומת 40% המכינים ארוחת ערב לעצמם.
 
קרוב ל- 70% אוכלים ארוחת בוקר.
 
כ- 80% מהילדים משפיעים על בחירת המותג בעת קניית חטיפי שוקולד או ממתקים.
 
כ- 44% מהם צורכים ממתקי שוקולד כל יום.
 
ועוד נתון מעניין: 25% משתמשים בטלפון סלולרי. על פי נתוני המחקר: 45.5% מוציאים
כסף בעיקר על ממתקים.
 
26.7% על משחקים.
  
לסיכום
חברות רבות רואות בילדים את אחד מקהלי המטרה החשובים ביותר.
מידת ההשקעה שלהן ביצור ושיווק מוצרים לקהל זה גדלה והולכת, והאימרה "העולם שייך
לצעירים" הולכת ומתחזקת.
 
* הכותב הוא מנכ"ל חטיבת המתוקים, "עלית"
 
מקור:
אותות 98, מס' 217, עמ' 10, 50, הוצאת איגוד המפרסמים בישראל
 

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש