דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,246,741 כניסות לאתר
מהמטבח של "קפה כאילו"

מאת: אופיר פז

"קפה כאילו" - בית קפה לכל דבר, עם שולחנות, מלצרים, כלים - ולקוחות שמשלמים את
המחיר הרשום בתפריט, בתמורה ל…שום דבר!
 
זה היה "הפרוייקט הסודי" של בית הספר לעיצוב "אסכולה" השנה.
 
"הפרוייקט הסודי" הינו קורס שנתי ומעצם טיבו איננו קורס חובה. השנה נטלו חלק
בפרוייקט ארבעה-עשר סטודנטים. "הפרוייקט הסודי" משקף את הרוח המיוחדת לנו, לאסכולה,
אותה אנו מגדירים כ"אסכולה אפיל" ( Ascola Appeal).
 
אני מנחה את הקורס זו השנה השלישית ברציפות, בשנה ג' במחלקה לעיצוב תקשורת חזותית.
לפני שנתיים המצאנו ושתלנו בהוויה התל-אביבית את המעצב הבין-תחומי יריב סלע ובשנה
שעברה החדרנו את "אליפסוס", הדת החדשה בהנהגת אוה שניידר המנוחה.
 
מימדי ההד התקשורתי שעורר "קפה כאילו" הפתיעו גם אותנו ומתקפת כלי התקשורת הוסיפה
פן נוסף לתהליך הלימודי: מגע עם עשרות צוותי טלוויזיה מכל העולם ומישראל, מגע עם
כתבים ותחקירנים במקביל להפעלת המקום.
 
אחת ההחלטות החשובות שקיבלנו היתה להציג בתקשורת את "קפה כאילו" כעסק לכל דבר ולא
כפרוייקט לימודי או תרגיל.

כפרוייקט לימודי לא היה זוכה המקום לאותה חשיפה היסטרית. אמצעי התקשורת דיווחו
בערוצי החדשות ולא בערוצי התרבות דלי-הרייטינג.
 
קפה כאילו, המטבח הקונספטואלי הראשון בעולם בהנהלת השף פיליפ קאופמן (קונספטואלי
גם הוא), לא היה פרומו לחטיף חדש או טיזר לבית קפה.
 
קפה כאילו היה הדבר האמיתי. הדבר עצמו.
 
1. קפה כאילו הוא המסעדה היחידה בעולם בה תדע בדיוק מאילו חומרים עשוי
התפריט ומה תקבל.
2. הוא המסעדה הכשרה ביותר בעולם.
3. הוא מקום הבילוי הקולינארי עם ה- Value For Money  הגבוה ביותר.
4. קפה כאילו הוא חלק מהתרבות היהודית, אותה החל לפתח אברהם אבינו לפני
כ-4,000 שנה, תרבות המאופיינת ברצון עז להשתחרר מהחומר.
 
איך עשינו את זה?
בשלב הראשון (ארבעת החודשים הראשונים) חקרנו את נושא בתי האוכל למיניהם, הגדרנו את
הפעולות שעלינו לבצע, והתארגנו.
 
השלב השני (כחודשיים) הוקדש להקמת המקום ולהרצתו בפועל (כחודש) תוך הפעלת פרסום.
 
את דף הקונספט שהיה מחובר לתפריט, היה על האורח לקרוא בטרם יזמין. המקום נשאר
פתוח כחודש, שבמהלכו נערכו פגישות עבודה שבועיות לניהול, לדיווח ולעבודה בהתאם
להתרחשויות, תוך פעילות רצופה ותיעודה.
 
מה-25 ביולי יוצג הפרוייקט בגלריה לעיצוב של אסכולה, כחלק מתערוכת הבוגרים.
 
דף הקונספט שהיה על הלקוח לקרוא לפני שהזמין
 כדי שהנאתכם תהיה מושלמת, אנו ממליצים בפניכם להתוודע אל "קפה כאילו"
ועקרונותיו באמצעות הטקסט שבדף זה.
 
אם הנכם מסכימים להתארח אצלנו, בהתאם לעקרונות המטבח הקונספטואלי - קראו
למלצר, אשר יסייע בהרכבת הארוחה ויעניק לכם שירות אישי ולבבי.
 

"קפה כאילו" הוא המטבח הקונספטואלי הראשון בעולם ומנהלו הוא השף פיליפ קאופמן.
פיליפ קאופמן משלב במטבחו החדש את הידע והנסיון שרכש במשך השנים - מהמטבח
השוייצרי ממנו צמח ועד המטבח הצרפתי וזה היפני, אליהם התוודע במשך שנות הכשרתו.
אין ספק כי השהות בניו-יורק, בה השתלם ועבד עם תום לימודיו, היא-היא שהביאה לפיתוח
הראשון שלו: מטבח ה"פיוז'ן" המקורי.
 
ה"פיוז'ן" במתכונתו המקורית לא זכה לאריכות ימים - בעיקר בשל התרגום המוטעה מצד
שפים אחרים והפרשנות של קהל הסועדים להטעיה זו. אי לכך נטש פיליפ קאופמן את
מתכוניו ושקד במשך השנתיים האחרונות על פיתוח "המטבח הקונספטואלי" - שיא חדש
בתרבות ובאמנות הבישול.
 
התפריט מלא ההשראה הוא מלאכת מחשבת וכל אחת מהמנות המצויינות בו היא שיר.
 
הנכם מוזמנים לבחור את הכסא האישי שלכם וליטול חלק פעיל בהתרחשות הקולינארית
המתבשלת במקום. הנאתכם מן הארוחה - החוויה הגסטרונומית-תרבותית - תלוייה במידת
שיתוף הפעולה והפתיחות שתגלו במפגש יוצא הדופן עם המטבח הקונספטואלי, שבו תמצאו
את כל המרכיבים המוכרים לכם ממטבחים אחרים - פרט למזון עצמו.
 
הפילוסופיה של המטבח הקונספטואלי בכלל ושל "קפה כאילו" בפרט יוצקת אור חדש, טעים
ומגרה ביותר, על עולם החושים שלנו. אנו גורסים כי עבר זמנם של החומרים ה"אמיתיים",
שממילא תמיד נשאלה השאלה עד כמה היו אמיתיים באמת.
 
בחודש ההשקה הראשון (חודש אפריל) אנו גובים מחיר קבוע עבור כל ארוחה (המחירים
מצויינים בתפריט).
 
אנו מקווים שהנאתכם תהיה מושלמת וכי נזכה לארח אתכם בשנית.
 
בתיאבון!
 
מתוך התפריט
פירות ים מוקרמים עם אספרגוס ורוטב זעפרן - פולנטה עם כבד אווז ובצלצלי אשלוט -
צלעות טלה ברוטב דומדמניות יער ומנטה - מוח טלה בלימון, ליים הודי ולימונית - שוק
טלה ברוטב תאנים - דגים במרינדה של תמרינדי וכוסברה - תמנון קלוי בקלוודוס - קונפי
אווז ברוטב סברס יריחו - בן בקר בבירה קירין - גלילי שוקולד עם פירות אדומים וטופי -
טארטלט אוכמניות עם זביונה - עוגת פראלין עם פרחי שקדיה ומי ורדים (בעונה) - בריוש
עם שקדים ואגוזים - עלי תחרה עם קרם דבש ומלון - כדורי פקאן בבורבון - פרפה נענע
ופצפוצי שוקולד - דובדבן יפאני במישרה סקה - שקדי עגל חלב עם פירה של ארטישוק
ירושלמי - עלי סיגר ממולאים באספרגוס עם גבינת צאן - מולים בחלב קוקוס ואגוזי
מקדמיה - פרחי זוקיני ורז'ה עם שורש פטרוזילינון - מוס צלופח הנהרות עם קצח - מרק
שומר בוואסאבי - מרק היום של השף (אנא שאל את המלצר) - רגו בשר צייד מוגש עם כרוב
אדום - סלט הדרים וז'מבון - סלט אנדיב, רימוני בוסתן וגבינת גורגונזולה )בעונה) - סלט
גריסי פנינה עם פטריות ועגבניות מיובשות שמש - סלט עולש וחסה בליווי פלפלים קלויים
-.

מתוך הבריף לקפה כאילו
סודיות:

הפרוייקט והצלחתו תלויים ביותר במידת השמירה על סודיות. פרט למנחים ולתלמידי
הכיתה לא ידע איש על נושא הפרוייקט. אין ליידע מרצים אחרים, תלמידי כיתות אחרות, חברים או בני משפחה.
 
הנושא: "קפה כאילו" - בית קפה מסעדה.
 
המטרה: ייזום, הקמה והרצה של "קפה כאילו" - מקום אשר רווחיו יגיעו מתדמיתו,
מהשירות ומה"קטע" שבו.
 
ה"קטע" הוא שבמקום לא יוגשו ללקוחות מזון ו-או שתייה. למרות זאת ישלם הלקוח
עבור אותם פריטים שהזמין...

 
1. במאמץ משותף אנו נקים חברה - שותפות ונפעיל את "קפה כאילו".
2. "קפה כאילו" יהיה בית קפה לכל דבר, פרט לעובדה שאוכל ומשקאות אמיתיים לא
יוגשו בו.
3. אנו מדברים על תיאטרון, על "קטע", על קפה עם נקודת משיכה מיוחדת.
אנו מדברים על יצירת "קאלט", "איניות", אופנה וכדומה.
4. המטרה היא להרוויח כסף מתדמית ושירות בלבד ולא ממכירת מזון.
 
הערה חשובה:
מכיוון שלפרוייקט זה יש אופי, אשר עלול להתפרש על ידי רשויות החוק, כנוגד את החוק
ואף ייתכן שהפרוייקט יתפתח למצבים אשר כמעט ישיקו בפלילי - חובה עלינו להיזהר מאוד
בכל צעד ובכל החלטה. הפרוייקט הוא פרוייקט לימודי-אמנותי ואל לו לחרוג מתחומיו.
 
אין אנו מעוניינים להתגרות בחוקי המדינה או העירייה.
 
כל מטרתנו היא לבדוק, כחלק מתהליך לימודי, את גבולות הקונצפט והפרסום להמונים,
שיווק ומכירה, ואת משמעות המונחים "תדמית", "דימוי", "אמת", "טרנד", "אופנה" וכדומה.
 
עוד ברצוננו לברר כיצד נבנות אידיאולוגיות, מנהגים חברתיים, נורמות חברתיות
ומוסכמות. ואולי הכי חשוב - לחוות תהליך מעניין, ללמוד ממנו ולהיעשות מעצבים מבינים,
מודעים וטובים יותר.

בהתאם לאופי הפרוייקט הסודי - כשאנו מתחילים אין אנו יודעים איך הוא יוולד, יתפתח
ויסתיים.
 
* הכותב הוא מעצב ומנהל משותף של אסכולה לעיצוב, תל אביב.
 
מקור:
אותות 98, מס' 214, עמ' 11-10, הוצאת איגוד המפרסמים בישראל.

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש