דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,438 כניסות לאתר
מה אתם יודעים על השוק הערבי?

מאת: סמיר דרוויש

פתגם ערבי ידוע אומר "מי שלא בא עמך - בוא עמו".
מה אתם יודעים באמת על החברה הערבית? 20% מתושבי ישראל הם ערבים. הם צרכנים
שאוכלים, שותים, נוסעים, גרים, מבלים, מתלבשים, חוסכים ומבזבזים מעט כמונו ומעט שלא
כמונו. אורח החיים הערבי שונה מזה של היהודי, ולכן ל עתים צריך להתאים את הפתרונות
להוויה הערבית.
 
כאשר מחפשים פתרונות שיווקיים, תקשורתיים או פרסומיים בקרב הציבור הערבי, יש צורך
להבין כי השוני הוא מהותי. זה שיבין זאת, וזה שיישם זאת, לא ייכשל.
 
אנחנו מביאים כאן כמה מנהגים וכמה מאפיינים שחלקם אולי מוכרים וחלקם לא. כדאי
לקרוא, ועוד יותר כדאי ליישם.

נקודות המכירה ריקות מפרסום
נקודות המכירה של מוצרי מזון ביישובים הערביים מתחלקות לשתיים: מכולות קטנות
ומינימרקטים. בחירת המוצרים במינימרקטים מתבצעת על ידי הקונה בפועל, ובמכולות
הקטנות יש צורך לגשת למוכר ולבקש מוצר מסויים.
 
בנקודות המכירה אין, לרוב, פרסום למותגים הנמכרים במקום.
 
מבצעי קידום מכירות בנקודת המכירה כמעט ואינם קיימים בקרב הציבור הערבי. זו הסיבה
שכל מבצע שכזה יוצר התעניינות רבה: מ בצעי טעימה במקום, מבצעי הנחות, מבצעי 1 + 1
וצירוף מוצר חינם לקנייה מרוכזת - כל אלה מבשרים הצלחה כמעט ודאית.

המכונית כתחליף לסוס הערבי האציל
בקרב הציבור הערבי, הרכב הפרטי הינו סמל למעמד חברתי. בשנים האחרונות ניכרת
בציבור הערבי תופעה של רכישת רכבים יוקרתיים, שלא לצורך עבודה.
 
התופעה של רכישת רכבים יוקרתיים רווחת עד כדי כך, שבבאקה אל גרביה, בטייבה, בטירה,
בנצרת וביישובים הערביים האחרים, ניתן למצוא כלי רכב חדשים כמו וולוו, מרצדס,
ב.מ.וו. טויוטה, הונדה ושברולט. כלי הרכב הללו נראים ביישובים הערביים בכמויות
גדולות - ללא כל יחס למספר התושבים באותו יישוב.

אם באת אל האנשים העובדים את העגל - אסוף עשב והאכילו
(פתגם ערבי)
 
בכפר משהד, ליד נצרת, מוכרת התופעה הבאה: לפני הרבה בתים רעועים, ישנים ובלתי
משופצים, חונים כלי רכב מהדגמים המפוארים הנ"ל. זאת, למען המטרה המקובלת בחברה
הערבית - הקרנת מעמד חברתי גבוה וסטטוס מכובד בקרב הקהילה. כלי הרכב הללו משמשים
גם אמצעי שבעזרתו "מובילים" את הכלה לבית בעלה ביום חתונתם. לפני החתונה, החתן נוהג
לפנות אל בעליו של רכב יוקרתי, ושואל אותו ליממה. החתן ממרק ומקשט את הרכב לצורך
"הובלת" כלתו לביתו, כיאה למעמד.
 
חברי החתן וחברי הכלה נוהגים לשכור כלי רכב לקראת החתונה לצורך חלוקה אישית ומיד
ליד של הזמנות החתונה.

הטיפול בתינוק הערבי
בקרב הציבור הערבי לא קיים מושג השמרטפות. אימהות לתינוקות בדרך כלל אינן יוצאת
מהבית בערבים. כאשר הן יוצאות, זה בדרך כלל לבילוי חברתי אצל קרובי משפחה, חברים
או שכנים. במקרה זה, האם לוקחת את התינוק איתה. במקרים הבודדים בהם יוצאים ההורים
בערבים ללא התינוק, נשארת איתו קרובת משפחה - הסבתא, החמות, אחות הבעל / האשה, או
הילדים המבוגרים יותר.
 
הטיפול הפיסי בתינוק - האכלתו והחלפת החיתולים - נעשה גם על ידי האם וגם על ידי
קרובות המשפחה.

ניקיון והדברה - הכרח יומיומי
לרוב היישובים הערביים אין תוכניות מיתאר מאושרות. עובדה זו גורמת להגבלה בהוצאת
היתרי בנייה. זו גם הסיבה, שתשתיות הכבישים והביוב ברוב היישובים הערביים הן באיכות
ירודה. תשתיות לקויות אלה גורמות לכמה בעיות מהותיות:

* שבילי עפר במקום כבישים בסמוך לבתי מגורים, גורמים למצב בו כל רכב שעובר מביא
אחריו ענן אבק המציף את הבית.
* תשתיות ביוב לקויות ושימוש בבורות ספיגה, גורמים למכת מקקים. משפחה ערבייה
ממוצעת רוכשת קוטל חרקים חדש מדי שבועיים.
* בורות ומהמורות בדרכי העפר, גורמים לשלוליות בחורף ובקיץ, ולמכת יתושים לאורך כל
השנה.

החמצן של הערבים
כמה עובדות המאפיינות את התייחסותו של הציבור הערבי לשירותי הבנקאות.
 
* בציבור הערבי, סף הפיתוי להחליף בנק הוא נמוך ביותר, אין נאמנות לסניף. * ביישוב
הכפרי ההחלטה להתקשר עם בנק היא החלטה של ראש המשפחה. * מכיוון שאין מודעות
לחיסכון, הלקוח מגיע לבנק רק כשהוא צריך כסף. * מגרש, בית, חיסכון לבניה - זו הדרך
העליונה והעדיפה להבטחת עתיד הילדים. * משכנתאות הן מוצר חיוני ומבוקש למשפחה
הערבית.
* השילוט החיצוני והפנימי של חלק מסניפי הבנקים ביישובים הערביים הוא בעברית, וזה
מעליב את התושבים.
* שכירים ובעלי מקצועות חופשים אינם פותחים חשבון בבנק כפעולה מובנת מאליה.
* גיוס לקוחות מתנהל על בסיס אישי, מפה לאוזן.
* אין חומר הסברה מספיק בערבית. כשיש, רמת ההגשה נמוכה והעיצוב עלוב. * יש עסקות
כספיות גדולות בציבור הערבי, אבל הן אינן עוברות דרך הבנקים. * גם המשכילים אינם
מכירים את המוצרים הבנקאיים. הם אינם מכירים אפילו את השפה הבנקאית והפיננסית.
* הלקוח הערבי אינו יודע אלו שירותים הוא יכול לקבל מהבנק שלו. * רק כאשר ישנה
מכת פריצות וגניבות, פורחים שירותי הבנק.
* חומר הסברה על מוצרי הבנק מתורגם מעברית, ולא נכתב במיוחד לערבים עם דגש על
הבדלי המנטליות המהותיים.

אם לא תהיה זאב, יאכלו אותך הכלבים.
(פתגם ערבי)
 
הכותב הוא הבעלים ומנהל משרד הפרסום "דרויש", המתמחה בפרסום ובשיווק למגזר הערבי.
 
מקור:
אותות 96, מס' 125, עמ' 34, הוצאת איגוד המפרסמים בישראל
 

 

 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש