דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,956 כניסות לאתר
מה צריך לאפיין פרסום אפקטיבי לילדים?

מאת: אילנה רייכמן

מחקרים רבים מצביעים על כך שממוצע שעות הצפייה של ילדים בטלוויזיה, בעולם המערבי,
נמצא במגמת ירידה, בעוד שממוצע השעות שמקדישים למחשב נמצא במגמת עליה.
 
עובדה זו מקשה ומייקרת את ההגעה הפרסומית לקהל המטרה, אך מה שמחריף עוד יותר את
הבעיה, היא העובדה שלא רק זמן הצפייה קטן בהתמדה, אלא שפיזור הצפייה רב כיום הרבה
יותר מבעבר, לאור העובדה שמספר ערוצי השידור לילדים ובעיקר ערוצי הלוויין, נמצא
במגמת עליה.
 
אך השפעת השינויים בחלוקת הזמן בין צפייה בטלוויזיה ופעילות מול המחשב, הינה בעלת
השלכות מרחיקות לכת הרבה יותר, שכן אופי האינטראקציה של הילדים עם שני המדיה הללו
שונה.
 
האינטראקטיביות המאפיינת את הפעילות מול המחשב, ובעיקר האינטרנט ומשחקי המחשב,
הופכת את הילדים מקולטי אינפורמציה למעבדי אינפורמציה. הם כבר לא "צופים" - הם
"משתמשים".
 
כך שהעובדה שמדיום הפנאי העיקרי שלהם כיום כבר אינו בהכרח הטלוויזיה, אלא במקרים
רבים המחשב, הינה בעלת השפעה ניכרת גם על התייחסותם לפרסומות.
 
גם בטלוויזיה וגם במחשב, הילדים מעבדים אינפורמציה בצורה ויזואלית. אך ניסיונם של
הילדים בפעילות אינטראקטיבית עם המחשב, שינה ושיכלל מאוד את התהליכים ואת יכולות
העיבוד של אינפורמציה זו. המספר, האופי והמהירות בה נקלטים גירויים שונים על ידי
הילדים, אינם תמיד ברורים למבוגרים, ויש גירויים רבים שייקלטו על ידי ילדים, אך לא
על ידי מבוגרים. ילדים קטנים, אפילו גילאי 3 או 4, מפגינים כישורים מרשימים בהפעלת
המחשב.
 
למה המחשב כה אטרקטיבי לילדים?
נראה כי אחת הסיבות לכך היא, שהוא נותן להם את האפשרות "לשלוט" בו.

ילדים אוהבים להיות בעלי שליטה. כאשר הם מפעילים את המחשב, כאשר הם מכוונים את
האינטראקציה עם המחשב, הדבר נותן להם תחושה של כוח ושליטה.
 
אך יותר מכך. במשחקי המחשב, כל ילד יכול להפוך ללוחם רב תושיה. המחשב מאפשר לילדים
להגשים את הפנטזיות שלהם ולברוח מהמציאות, שלעתים הולכת ונעשית קשה.
 
ואכן, נראה כי ילדים מאוד נמשכים לעולם המחשבים ופעילויות המחשב תלכנה ותתפוסנה
נתח גדל והולך בסדר יומם.
 
בבריטניה, למשל, תהיה עד שנת 2000, גישה לאינטרנט בכל בתי הספר התיכוניים ומספר
הצרכנים הפרטיים המחוברים לאינטרנט בבריטניה, עבר כבר את מספר הצרכנים העיסקיים,
מה שמעיד שהרבה בעלי משפחות מתחברים לאינטרנט, במידה רבה בשביל הילדים.

בדיקת מיגוון התוכנות החדשות המיועדות לילדים ברשת האינטרנט, מלמד גם הוא שהרשת
הופכת יותר ויותר למתחרה פוטנציאלית לטלוויזיה.

באתרים המיוחדים לילדים יש כיום שילובים רבים של קול, מוסיקה, אנימציה ותנועה,
ההופכים אותם להרבה יותר אטרקטיביים לילדים.
 
נראה כי לאור התחככותם של הילדים במשחקי המחשב המתוחכמים, פרסומות בנליות
ו"קלאסיות" הולכות ומאבדות מהאפקטיביות שלהן.
 
הילדים כיום גם מתוחכמים יותר. מחקרים שנערכו בעולם מצביעים על כך שילדים כבר
מגיל מאוד צעיר (4, למשל) מודעים לכך שמטרת הפרסומות היא לשכנע אותם לקנות דבר
מה. בגיל 7 הדבר בולט הרבה יותר ומחקרים הראו שילדים מתחילים להיות סקפטיים כלפי
כוונות השכנוע והמכירה של המפרסם. זה מחייב מידה רבה יותר של קריאטיביות ו"הסוואה"
מסוימת של כוונות המכירה.

במחקרים שערכנו בארץ בקרב ילדים בגילאי 5 עד 12, נמצא שמוצרים או מותגים שפרסומם
מבוסס בעיקר על מבצעים, נתפסים על ידי חלק מהילדים כמותגים שאינם מצליחים. המבצע
"עובד" במקרים רבים, אך לעתים יש לו השלכה שלילית על תדמית המותג.
 
ממצא נוסף - הילדים, ובמיוחד מגילאי 8 ומעלה, מחפשים כיום יותר פעלתנות ויותר "עומק"
בדמויות.
 
גיבוריהם מהקולנוע, מהטלוויזיה וממשחקי המחשב הם כיום הרבה יותר מורכבים ו"עשירים"
מבעבר. נראה כי לכן, אנו שומעים יותר ויותר שילדים מתייחסים לדמויות מסויימות כאל
דמויות "שטוחות". דמות "שטוחה" היא היום הרבה פחות אטרקטיבית עבור הילדים וקשה לה
להתמודד על תשומת ליבם ועל אהדתם מול הדמויות המורכבות יותר בהן הם נתקלים.
 
שינוי נוסף כתוצאה מההתחככות הגבוהה עם האינטרנט ומשחקי המחשב, הוא בהתייחסות
לקצב. משחקי המחשב החדשניים והאתרים החדשים לילדים באינטרנט מבוססים ברובם על
קצב מהיר מאוד של התרחשויות. פרסומת בעלת קצב איטי עלולה, לפיכך, לשעמם אותם.
 
על מה חשוב להקפיד בפרסום לילדים:
שהפרסומת תתפוס את תשומת ליבם מייד בתחילתה (רמות הסבלנות בירידה...), שהמסרים
העיקריים יועברו ובאמצעות אלמנטים ויזואליים ולא אלמנטים של שמע, שכן כאמור
הפעילות האינטנסיבית בצפייה בטלוויזיה ובפעילות מול המחשב, הפכה את הילדים ל"מעבדי
אינפורמציה ויזואלית", ונראה כי זו הדרך המועדפת על ידם.
 
בנוסף, חשוב שהדמויות המופיעות בפרסומות תיצורנה הזדהות בקרב הילדים. לפיכך עדיף
במקרים רבים, שבפרסומת לילדים יופיעו ילדים או חיות (עדיף מואנשות), המפגינים תכונות
המעוררות הזדהות בקרב ילדים. והכי חשוב, שהפרסומות תשעשענה את הילדים. מחקרים
מלמדים שפרסומות שאינן משעשעות או שאינן נתפסות כמהנות על ידי הילדים, הרבה פחות
אפקטיביות בהעברת מידע לעומת פרסומות מהנות. אנימציה מוצלחת, ג'ינגל מוצלח ובמקרים
רבים הומור - נמצאו אלמנטים מאוד אטרקטיביים ומאוד אפקטיביים כאשר מדובר בפרסום
לילדים.
 
חשוב לשתף פסיכולוג ילדים בתהליך גיבוש התסריט.
מאוד חשוב להבין מה "מדבר" אל ילדים בכל גיל בהתאמה עם תהליך התפתחותם.
 
לדוגמה, בגילאים מסוימים הילדים מהופנטים מפנטזיות. בגילאים אחרים נמשכים יותר
לשילוב של פנטזיה ומציאות, ובגילאים אחרים - יש "לדבר" איתם בסביבה מאוד מציאותית.
 
חשוב גם לציין שפרסומות המוערכות כמוצלחות על ידי ילדים במדינות מסוימות - לא
תהיינה בהכרח אטרקטיביות באותה מידה במדינות אחרות, שכן בנוסף להשפעה של השלב
ההתפתחותי בו מצוי הילד, יש גם השפעות רבות לסביבה התרבותית-ערכית בה הוא גדל.
 
מקור:
אותות 98, מס' 210, עמ' 58, 64, הוצאת איגוד המפרסמים בישראל

 
   
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש