דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,904 כניסות לאתר
סקס, סרטים ואורנג'דה

מאת: שולמית קיסרי

חברת אורנג'ינה הצרפתית משווקת כיום למעלה ממיליארד בקבוקי אורנג'ינה בחמש
יבשות והיא מספר 2 בתחומה במשקאות קלים בצרפת.
 
שמה קשור ביוצרים חשובים בתחום הקולנוע, הפרסום, המוסיקה והכוריאוגרפיה וכן
בשמות חברות כמו: קלאב מד, קוקאי, מורגן, נאף נאף, לי קופר ועוד. מאז הופיעה
אורנג'ינה ב - 1935, השיווק והפרסום שלה אבנגרדיים ומצליחים, מהסוג הנלמד
בבתי ספר לפרסום ושיווק.

 
משקה האורנג'ינה, הוצג לראשונה בבקבוק דמוי תפוז-פלוס-צוואר, ביריד מרסיי ב-1936,
ובשנת 1937 ביריד העיר אלג'ר על ידי ליאון בטון, שהחל לייצר במרוקו משקה לפי
פורמולה של הרוקח ד"ר טריגו. המשקה נקרא: ORANGINA SODA DE NARANGINA
- סודה של תפוז קט. המשקה מורכב משמן קליפת התפוז, תרכיז פרי התפוז, סוכר ומים מוגזים.
ייצור אורנג'ינה בבקבוק דמוי התפוז, נפסק עם פרוץ מלחמת ספרד ומלחמת העולם השניה.
ב-1945 לקח על עצמו ז'אן קלוד בטון, בנו של המייסד, את ניהול החברה. בטון נשאר
בתפקיד ניהול ושיווק בחברה בצרפת ובחלק גדול של ארצות העולם, עד 1990. המתחרים
של משפחת בטון ואורנג'ינה הם מוצרי פרייה PERRIER "פשיט סיטרון", ו"פשיט אורנג"
משקאות מוגזים על בסיס תפוזים ולימון וכן הענק קוקה קולה. את סוד הצלחתה הממושכת
של אורנג'ינה, זה 6 עשורים, מול מתחרות גדולות, מסבירים בפרסום המבריק: הפוסטרים
שנעשו בכשרון רב ובהומור, הסלוגנים שנכנסו לפולקלור הצרפתי, התאמת הפרסום לתקופתו,
שימוש מגוון בכל אמצעי תקשורת ההמונים, שיתוף פעולה עם החברות המסחריות הכי
בולטות בכל תקופה, גיוון מוצרים והמוצר החדש של 1996 שעוד נחזור אליו בהמשך.
 
מאורנג'ינה ל"שם הוורד"
הגרפיקאי ברנרד וילמוט יצר ב1953- את הציור של קליפת התפוז המקולפת בצורה
ספיראלית צבועה באדום וכתום-תפוז, שהפכה לסמל המסחרי של אורנג'ינה. בציורים השונים
ששימשו לפוסטרים ומודעות הפכה קליפת התפוז הספיראלית לשמשיה, לחזיית ביקיני, לכובע
ענק, לחלק התחתון של הביקיני ולמעורר צמאון מגרה. במקביל נולדו הסיסמאות: "יותר טוב
מסודה" ב-1953 ו"נער אותי" בשנות ה-70, עם מוסיקה של מישל ברג'ר שהפכה ללהיט.
 
ב-1972 עשה ג'אן פול גוד (לימים במאי הסרטים: "שם הוורד", "הדוב" ו"המאהב" על פי ספר
של מרגריט דורא ועוד) סרט פרסומת עבור אורנג'ינה בו, בין השאר, רוקד מלצר-אקרובט
אלגנטי (לבוש לפי כל הכללים) תוך שהוא מנער, לצלילי מוסיקת קצב מעוררת, את בקבוק
האורנג'ינה תחת הסיסמה: "נער אותי" שהפכה כבר לפולקלור בצרפת. וריאציות על אותו
נושא נמשכו עשר שנים בהן הפך המלצר לגולש סקי, למלצר בבית קפה בחוף הים ועוד
(השחקנים היו שחקני תיאטרון נודעים בצרפת). קצב, הומור, אווירת חופשה ונעורים מיקדו
את קהל המטרה לגילאי 24-18. בשנות ה-80 עשה הבמאי ז'אן פול גוד (שנודע בין השאר
בסרט הפרסומת לבושם "אגואיסט" של שאנל) סרט פרסומת לאורנג'ינה שנקרא: הבריכה. בסרט
זה רוקדת המלצרית בבגד ים שחור עם מגש של בקבוקי אורנג'ינה מול קהל גדול המקיש
בעצבנות בבקבוקים ריקים ומצטרף בריקוד לחגיגה עליזה ומצחיקה כאשר כולם שרים "נער
אותי, נער אותי".
 
חושניות, קצב וחסויות ספורט
בשנת 1987 חתמה חברת אורנג'ינה על חוזה עם חברת הפרסום הגדולה בצרפת: פובליסיס
(בין השאר היתה חברה זו יועצת תדמית לנשיא שרל דה גול בתקופת כהונתו האחרונה בסוף
שנות ה-60). החברה התמקדה בהעברת מסר המייחד את אורנג'ינה מול "סגנון החיים
האמריקאי וקוקה קולה בעיקר". המטרה היתה להדגיש אוירת חושניות מסביב לאורנג'ינה עם
סיסמה חדשה  CA NOUS PULPE . שפירושה הלא מילולי הוא "זה מועך אותנו" (או "זה
מעסה אותנו") ומרמז על חמוקיים, מזמוזים וכדומה. קרלוס סאורה, הכוריאוגרף הספרדי
הידוע, היה אחראי על סרטי הפרסומת "סיפור הפרברים - דרום" ו"פלמנקו" בהם כיכבו
צעירים קריאוליים שחורי עור וסקסיים, בקצב הלמבדה. בסוף שנות ה-80 נכנסה אורנג'ינה
לעסקי תקליטים ומוסיקת קצב בשיתוף עם תחנת הרדיו 1TF וחברת התקליטים CBS
ושיווקה במסע פרסום משותף תקליטים של למבדה, סוקה, סדה וסלסיטה (קצבים בסגנון
דרומי בהשראה ספרדית) שנמכרו במליונים (ועוררו הזדהות עם מקצבי הפרסומות של
אורנג'ינה). סרט הפרסומת הבא הופץ בכל העולם. הוא נקרא: הנדנדה ובו הושמע להיט של
הג'יפסי קינג המפרסם את אורנג'ינה. בשנות ה-90 שילבה חברת אורנג'ינה חסויות עבור
פארק אסטריקס (פארק שעשועים ענק בפרברי פאריס), בית הספר הצרפתי לסקי, תחרויות
הטניס ברולן גארוס, תחנת הספורט בכבלים ארוספורט, האיגוד הצרפתי לשחיה ועוד. כמו
כן שילבה מסעי פרסום עם חברות האופנה קוקאי, לי קופר, נאף נאף (פרסומות של חברות
אלה מופיעות על פחיות אורנג'ינה) והיא תומכת בתחנות רדיו לצעירים.
 
לאחרונה הוציאה החברה משקה חדש לשוק אחר מחקרים ונסיונות ממושכים. המשקה החדש,
הזוכה לתאוצה, הוא האורנגי'נה האדומה: מבוססת על מיץ תפוז אדום, בשר התפוז, תרכיז
קליפת התפוז, מעט סוכר ופרי הגוארנה האדום מברזיל, שהוא בעל תכונות ממריצות. בכך
תוקפת אורנג'ינה את המתחרה הענק שלה, קוקה קולה, המורכב אף הוא מממריץ ממשפחת
הקפאין ומציעה משקה טעים, אדום, סקסי וחדש. היוצר השותף למסע הפרסום החדש הוא אלן
שאבא, שיצר דמות חדשה: אדם-בקבוק שיש לו תכונות קסומות והוא מסוגל לעבור לעולמות
שונים ומשונים ולחוות הרפתקאות דמיוניות שלא היו מביישות את סטיבן שפילברג או וולט
דיסני. פרנסואז בטון, דור שלישי במשפחה, אחראית היום לפרסום אורנג'ינה בעולם. סרטי
הפרסומת של אורנג'ינה זכו במיטב הפרסים בפסטיבלים לאורך השנים: פרס אריה הזהב של
הפרסום בוונציה בשנת 1974, פרס אריה הברונזה ב-1984, מדלית ברונזה בקאן ב-1995
על מסע פרסום בטלוויזיה ועוד.
 
 
מקור:
אותות 97, מס' 198, עמ' 67-66, הוצאת איגוד המפרסמים בישראל.

 
 













 

 
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש