דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,466,027 כניסות לאתר
שיווק נופש. משחק ילדים?

מאת: ארז שמעון, נעמי רדל

ילדים אינם יודעים מה הם רוצים. מי מאיתנו לא שמע אמירה זו אינספור פעמים? אם אמא
או אבא יאמרו זאת, נאמר שהם הורים לא מודרניים. אבל מה עם מנהלי שיווק? חשוב לא
פחות שמנהל שיווק הפועל בשווקים של מוצרי ילדים, או מוצרים שבהחלטה על רכישתם יש
לילדים השפעה, יכיר בחשיבות דו שיח ישיר עם קהל זה. מתברר כי הילדים של היום
יודעים, ועוד איך יודעים, מה הם רוצים.
 
הילדים הפכו לצרכנים מתוחכמים יותר, הם לומדים את הרגלי הצריכה גם מתוך התבוננות
וחיקוי. כמו כל הצרכנים המודרניים, הילדים יודעים מה הם רוצים ומודעים להשפעתם על
ההורים. השפעתם של הילדים הולכת וגדלה בכל הקשור ברכישות המיועדות לכל המשפחה.
מסגרת הנופש הפכה להיות בילוי משפחתי יותר עקב רצונם של ההורים לבלות יותר זמן עם
ילדיהם.
 
במסגרת מחקר מקיף שערכה חברת "זיו יעוץ והדרכה" עבור "ישרוטל", ציינו הורים רבים את
ההשפעה הניכרת שיש לילדיהם הן בבחירת מקום וסוג הנופש והן בשביעות הרצון שלהם
מהנופש שבילו יחדיו. למרות ש"ישרוטל" אינה מציעה שירות המיועד ישירות ורק לילדים,
הבינו ברשת כי לקהל זה חשיבות רבה, הרי מה לא עושים כדי שהילדים יהיו מאושרים
בחופש?
 
המידע שנאסף בקרב ההורים חיזק את החלטתה של "ישרוטל" לבדוק את ציפיותיהם של
הילדים והאם פעילויות הילדים שמציעה הרשת אומנם עונות על ציפיות אלה. התברר
שתהליך הלמידה והתקשורת עם ילדים אינו פשוט ולו בגלל עולם המושגים השונה של ילדים
ומבוגרים. המבוגרים בכלל, וביניהם ההורים, מתקשים לראות את הדברים דרך משקפי
הילדים, ולפעמים חושבים שהם יודעים יותר טוב מה טוב לילדיהם, ונימוקיהם עימם: "אי
אפשר לקבל תשובות מילדים", "ילדים לא מרוכזים ואי אפשר לדבר איתם", "אין לילדים
סבלנות". אמיתות אלה מונעות ממנהלי שיווק רבים לבחון את מסעות קידום המכירות שלהם
ואת מוצריהם עם השופט האמיתי שלהם - הילדים.
 
"להיות עם הילד"?
איך לבדוק? בקבוצות מיקוד, לפי גילים: +6, 9-8, 10-9, ו- 11-10.
 
קבוצות אלה תוכננו כחוויה לילד המשתתף, כך שלא יאבד עניין ושיוכל להעביר את
רצונותיו, ציפיותיו ותחושותיו תוך שימוש בעולם המושגים שלו. הילדים השתתפו למעשה
במשחקים והפעלות בתחנות שונות ביניהן עברו ובכל אחת השאירו את חותמם. במקביל
נתבקשו הילדים לתאר חוויות הזכורות להם מהנופשים אותם הם זוכרים.
 
אז מה הילדים חושבים על החופשה השנתית עם ההורים?
ובכן, אתם כהורים חושבים שאתם עושים זאת למען הילדים? יוצאים איתם לנופש, 'מקריבים'
את החופש היחיד שלכם כדי "להיות עם הילד". ומה עם הילד? האם הוא רוצה את זה?
 
בקבוצת מיקוד בה השתתפו ילדות בנות שמונה ותשע מהרצליה, נשמעו הדברים הבאים:
"אנחנו עושים יותר כיף כשאנחנו עם חברים ולא עם ההורים, כל החיים אנחנו נמצאים עם
ההורים. אי אפשר לשחק איתם..."
 
"אי אפשר לשחק עם ההורים כי הם רוצים להשתזף ואומרים לנו עוד מעט ועוד מעט, עד
שנגמר היום".
 
"אנחנו רוצים להשתולל והם (ההורים) רוצים רק לנוח".
 
באמצעות משחקי הפעלה ותחרויות בין קבוצות, נתבקשו הילדים ל'פנטז' ולבנות את מועדון
הילדים האידיאלי. בין היתר תארו הילדים את תכונותיו של המדריך עימו היו רוצים
לשהות ואף מה היו רוצים לראות בארוחת הבוקר שלהם.
 
ואיך צריכים המדריכים להיראות?
מסתבר שלערוץ הילדים ולמנחים הפופולאריים שלו היתה השפעה רבה על הצהרותיהם של
הילדים. ילדים מחפשים דמויות להזדהות אתן. והמדריכים כפי שתוארו אימצו במפתיע
סממנים בולטים של מנחים בערוץ הילדים, ושל דמויות מתוכניות ופרסומות המופנות
לילדים:
"שתהיה למדריכה בנדנה על הראש וג'ינס קרוע"
"שתהיה למדריכה הרבה סבלנות ושלא תהיה עקשנית, שתהיה קולית"
"שיהיו למדריכה טלאים ונעליים גבוהות"

ואם זה מדריך אז...
"שיהיה גבוה כדי שיוכל לקחת אותנו 'שק-קמח'"
"שיהיה לו חוש הומור"
 
ואפילו...
"אסור ל מדריך להגיד לנו לא ואסור, אם הוא אומר את המילה אסור אנחנו נצבע לו את
הפרצוף".
 
"לא מסיבות של לפלפים"
ומי אמר שהפנטזיות של הילדים שונות בהרבה משל הוריהם?
 
'נשים' קטנות בנות עשר ביקשו...
 
"שהמדריכות תהיינה כמו המשרתות שלנו. למשל אם אני ארצה לשתות ולאכול בחדר אז
שיביאו לי. שתהיינה מדריכות מיוחדות לילדים שאפשר להתקשר אליהן בטלפון למועדון
ולבקש מהן דברים..."
 
ואיך המועדון צריך להיראות?
 
"כשנכנסים למועדון אפשר לעצום את העיניים, לחשוב על משהו וזה יהיה... למשל שיהיה
במועדון קיוסק עם כל הממתקים בעולם, גם חטיפים. שהכל יהיה בו בחינם"
 
"אני רוצה שיהיו בו מספיק משחקים כך שכל ילד יוכל לשחק בנפרד"
 
"שתהיה טלוויזיה עם ערוצים 3 ו- 6 וסרטים כמו פיטר פן"
 
"מסיבות במועדון. אבל לא מסיבות של לפלפים עם ליצנים אלא דיסקו עם להקות כמו
משינה, אתניקס וטיפקס".
 
רשימת הרצונות של הילדים היתה ארוכה ומקורית. מה עושים איתה?
 
ההמלצות בעקבות קבוצות המיקוד היו לבצע מהפך ולעצב מחדש את כל מסגרת פעילויות
הילדים כך שתענה לציפיותיהם ולפנטזיות שלהם. למטרה זו הקימה "ישרוטל" מחלקת בידור
מיוחדת המתמקדת בפעילויות הילדים וזאת במסגרת מחלקת הבידור הכוללת. אורגן קורס
מיוחד למדריכי מועדוני הילדים, במסגרת זו נפגשו המדריכים עם קוסמים, שחקנים
מפורסמים ופסיכולוגים המתמחים בהתפתחות הילד.
 
עם הגעתם של הילדים למלונות הרשת הם מקבלים כרטיס הזמנה למועדון.
 
לילדים הנענים לאתגר ובאים למועדון מחכה שם הפתעה... בנדנה.
 
המועדון עבר עיצוב מחדש התואם את 'חלומם' של הילדים. הוכנסו פינות פעילויות חדשות
לגילאים השונים. למשל לקבוצות הגילאים 10-4: פינת ספורט, בריכת כדורים, פינת
מחשבים, עבודות יצירה ואומנות ועבודות יצירה בחומרים הנאספים על-ידי הילדים בטבע
המדברי. במועדונים גדל היצע המשחקים כפי שביקשו הילדים וכמובן שמקומה של הטלוויזיה
לא נעדר, כולל ערוצים 3 ו6-, בנוסף יוכלו הילדים להנות מפינת הקולנוע.
 
הילדים בקבוצות המיקוד רצו 'פיטר פן', ו"ישרוטל" החליטה להענות לאתגר. בשיתוף עם
'יוסף המספר' הנודע נבנתה עלילה המבוססת על האגדה המקורית. הילדים המשתתפים זוכים
לחוויה של הפיכת סיפור יבש לפנטזיה בה הם משתתפים. הילדים מתחפשים לדמויות
מהעלילה ומגשימים אותה ב'ספינת הפיראטים' שבמלון המלך שלמה.
 
פעילויות הילדים נבנו כך שיספקו מענה לקבוצות גילאים שונות, אפילו לילדים בני 6-4
אורגן 'דיסקו סנופי' מיוחד. ה'גדולים' בני 12-9 זו כבר אופרה אחרת. אלו דרשו וקיבלו
מסיבות דיסקו, משחקי קריוקי ומשחקי חברה.
 
בקבוצות המיקוד ביקשו ההורים מחד לזכות במעט שקט מהילדים, אך מצפונם דיבר על
ההזדמנות לבלות ביחד עם ילדיהם. לכן אורגנו גם פעילויות משותפות.
 
פעמיים בשבוע מאורגן הפנינג כלל-רשתי, בו יש לילדים הזדמנות לפגוש ילדים הנופשים
במלונות אחרים של הרשת. בחגיגות אלו מככבים מתקנים מתנפחים, פינות אומנות, בלוני
ענק לניפוח ועוד.
 
לקראת סוף חגיגת הנופש הגדולה מאורגנת לילדים 'מסיבה ללא סיבה', בעזרתה של גליה
ישי (הזכורה לנו המחברים עוד מתקופת ילדותנו). בהפקה זו הופך הילד ל'שחקן ליום אחד',
הוא משתתף בהכנת התפאורה, מתאפר ומקבל תפקיד בהצגה. על כל זה מנצחים המדריכים
הלבושים... ג'ינס ובנדנות.
 
ארז שמעון הוא יועץ ומנהל עסקי ונעמי רדל - יועצת, בחברת זיו יעוץ והדרכה.

מקור:
אותות 96, מס' 193, עמ' 25-24, הוצאת איגוד המפרסמים בישראל
 

  
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש