דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,702 כניסות לאתר
גישות שונות לעריכת תוכניות מוסיקה

פרק זה אמור להבחין בין הגישות השונות לעריכת תוכניות מוסיקה ולהסביר מתי נכון
להשתמש בכל אחת מהן. לכל פרק יינתן תרגיל שבו על התלמיד ליישם הלכה למעשה את
הנלמד.
 
חשוב! תרגול והתנסות חשובים למי שלומד עריכת תוכניות מוסיקה, כפי שהם חשובים למי
שלומד נגינה. ככל שמתנסים יותר בעריכת תוכניות, כך לומדים להגדיל את מאגר
האפשרויות המוסיקליות. תרגול מחדד את האוזן ומגביר את המיומנות. מכאן מתבקש
שהתלמיד יתרגל עריכת תוכניות מוסיקה חזור ותרגל.

עריכה על פי הקשרים
בגישה זו נובעת הזרימה של המוסיקה מן החיבור האסוציאטיבי של העורך בין השירים.
הקשר בין שיר לשיר יכול להיות:
>מילולי - טקסטואלי, תוכני
השירים מתקשרים ביניהם דרך מסר מילולי בשיר, נושא משותף או משחק מילים
אסוציאטיבי. תוכנית כזו מצריכה, יותר מאשר בתוכניות אחרות, התייחסות לתוכן השירים.
לדוגמה: שירו של סטיבי וונדר "FREE" והשיר העממי "דרור יקרא". דוגמה נוספת: השיר
"אלוהים מרחם על ילדי הגן" ו- "ילדים של החיים".
>מוסיקלי - סגנון, כלי נגינה, אווירה, מקצב ולעיתים אף סולם צלילי
למשל, שירים בסגנון רוק, מוסיקת נשמה, ראפ, דאנס, טראנס וכד', או שירים שבהם כלי
הקשה נותנים את הטון, או סקסופון, או כל כלי בולט אחר, או לחלופין שירים באווירה
מלנכולית, באווירה דרמטית וכו', וכן שירים במקצב הסמבה, הטנגו או כל מבנה קצבי
דומה.
אפשר שהתוכנית כולה או חלקה, תהיה ערוכה בסגנון הרוק אך במקצבים שונים ולהפך, וכל
המוסיף עניין ומגוון - הרי זה משובח.
>קשר בין יוצרים, מבצעים, נגנים, שיש ביניהם מכנה משותף
בתחום המוסיקה הפופולארית פועלים מוסיקאים ויוצרים רבים הסובבים יחד, כמעין חבורה,
על צירים שונים; מוסיקאים המושפעים מסגנון מוסיקלי משותף, או כאלה המשתפים
פעולה בינם לבין עצמם ומשום כך מזוהים באוזני המאזין כשייכים לקו מוסיקלי מסוים.
מי שמכיר מקרוב את העולם המוסיקלי הפנימי הזה, יוכל בקלות לחבר בין יוצרים שונים
המשתייכים לאותה ה"קליקה" המוסיקלית.
 
תוכניות רדיו מסוג זה אפשר לערוך במעגל סגור, כלומר לבנות קשר בין השיר הראשון
לשני, בין השני לשלישי וכן הלאה עד לחלק האחרון שמתחבר בקשר כזה או אחר לשיר
הראשון. אפשר גם להרכיב תוכנית מכמה קבוצות או פרקים הקשורים בינם לבין עצמם.
 
יש להקפיד כמובן שהקשר לא יהיה מאולץ או מובן מאליו, שיהיה טבעי ככל האפשר, שייצור
אצל המאזין סקרנות לגבי הצפוי לו בהמשך.
 
דוגמה לחיבור נדוש: שיר של רמי קליינשטיין ואחריו שיר של ריטה.
 
דוגמה לחיבור מעניין יותר: שיר של יוני רכטר ולידו שיר של אסתר עופרים בעיבודו של
יוני רכטר.

גישה רנדומאלית
סדר השירים הוא אקראי, כשלעיתים חוסר הקשר או הקונטרסט הם עצמם סוג של אמירה.
לדוגמה, ה- PLAYLIST.
 
ה- PLAYLIST היא מדיניות שידור הנפוצה בתחנות רדיו בחו"ל, הקובעת, בהתאם לפורמט
התחנה, רשימת שירים שחוזרים על עצמם בתדירות מסוימת בכל או ברוב שעות השידור.
רשימה זו מתעדכנת מדי שבוע. למעשה זו מדיניות של אנטי-עריכה, שבה סדר השירים נקבע
אך ורק על פי מידת הפופולאריות שלהם או מידת הפופולאריות שהתחנה מעוניינת להקנות
להם.
 
למשל:
תחנה שהפורמט שלה מתבסס על מצעד הפזמונים יכולה לקבוע מדי שבוע רשימה של כ50-
שירים המחולקים ל3- קבוצות:
שירים שהוכיחו את עצמם במצעד משודרים 10 פעמים ביום, שירים המטפסים במעלה המצעד
משודרים 5 פעמים ביום ושירים בעלי פוטנציאל, לדעת קובעי המדיניות, משודרים 3
פעמים ביום.
 
שיטה זו, הנהוגה בעיקר בארה"ב, חסכונית ביותר למערכת, בכוח אדם ובכסף. מאידך היא
מתבססת על שיקולים מסחריים גרידא, להבדיל משיקולי איכות, וממילא אין בה חותם האופי
האישי של העורך.

שילוב של שתי הגישות הנ"ל
שיטת ה- PLAYLIST המצומצם קובעת כי תוכניות הרדיו מתנהלות עפ"י השיטה הראשונה,
הקשרים (כפי שפורט בסעיף 5.4.1), ובנוסף, יש בלוח משדרי התחנה רשימה מצומצמת של
שירים, המשתנה מדי שבוע על פי שיקולי התחנה, והם משובצים בצורה מוגדרת מראש
בתוכניות השונות. למשל, 15 שירים המשובצים - שניים בכל שעה, בשעות השידור השונות.

תרגיל:
יש לתרגל כל אחת מהגישות בתוכניות בנות חצי שעה.
1. עריכה על פי הקשר מילולי טקסטואלי.
2. עריכה על פי הקשר מוסיקלי.
3. עריכה על פי קשר של יוצרים, מבצעים ונגנים.
4. הכנת PLAYLIST שיהיה בנוי סביב פורמט מסוים, על פי בחירת התלמיד.

מקור:
רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 134-136, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט
עמל
 
 











 

 
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש