דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,443,186 כניסות לאתר
דילמות וסוגיות אתיות בעבודת השידור

שיעור זה יתמקד בסוגיות אתיות ובדילמות מעשיות האופייניות וייחודיות לעבודת שדר
הרדיו. התלמידים ייחשפו לכללי ההתנהגות והשידור המחייבים בהתמודדות עם סוגיות
אלו. כמו כן יוצגו בפני התלמיד מכלול חוקי השידור הקיימים, המתווים את עבודת גורמי
השידור הלגיטימיים במדינת ישראל, וכן פסיקות של בית המשפט בסוגיות עקרוניות הנוגעות
לעבודת השידור.
 
דילמות בשידור
>מהירות מול אמינות

מה עדיף - החובה לשדר אינפורמציה במהירות או החובה לשדר מידע אמין,
המחייבת לעכב את שידור המידע עד לביצוע בדיקה של העובדות?
>צנעת הפרט מול זכות הציבור לדעת
מתי ועד כמה ניתן לפגוע בצנעת הפרט ולהפר את זכותו לפרטיות כדי לשרת
את זכות הציבור לקבל מידע על נושאים חשובים המעניינים אותו?
>גבולות חופש הביטוי
האם זכותו של הפרט להביע דעה בכל נושא ועניין היא אבסולוטית, או שמא
יש לה מגבלות?
>פרסום שמות הרוגים ופצועים
האם בשם חופש המידע והחובה לשדר במהירות, מותר וראוי לפרסם שמות של
הרוגים ופצועים בתאונות, גם אם לא ברור שבני משפחותיהם כבר יודעים על
האסון?
>דיווח ישיר על אסונות ותאונות
מתי, אם בכלל, ניתן לדווח ישירות על אסונות ותאונות? האם שידור ישיר
ממקום האסון מצמצם או מעצים חרדות של המאזינים?
>פרסום שמות חשודים ועצורים
האם מותר לפרסם שמות של עצורים וחשודים עוד לפני שהוגש נגדם כתב
אישום? האם זכותו של הציבור לדעת גוברת על הנזק העלול להיגרם לשמו
הטוב של אדם חף מכל פשע שנעצר בחשד לביצוע עבירה?
>ציון מוצא, גזע, עדה וכו'
מתי, אם בכלל, מותר לציין את מוצאם, גזעם, עדתם או אמונתם של מי שנחשדו
או הורשעו בפלילים?
>השפעת נוכחות מיקרופון על התנהגות קהל
עד כמה צריך הכתב להתחשב בדיווחיו בהערכה כי עצם נוכחותו של מיקרופון
(או מצלמה) משפיעה על התנהגותו של הקהל המסוקר? האם עליו לדווח על
התרשמותו בעניין זה? האם מותר לו בכלל לשדר דברים או קולות שלהערכתו
נאמרו רק בשל נוכחות המיקרופון?
>חנופה לשדר כאלמנט משפיע
עד כמה חסין הכתב מפני חנופת מקורותיו או מרואייניו? האם הוא מסוגל
להעריך באופן אובייקטיבי משקלן של ידיעות שמקורן ב"ידידיו" מקרב
הפוליטיקאים?
 
אתיקה בשידור ציבורי
>אובייקטיביות ונייטרליות

מקומן של השקפות אישיות, הערכות ותחושות בשידור ציבורי.
>סייגים לאובייקטיביות
האם אובייקטיביות בשידור היא ערך מוחלט? האם יש מקום להכנסת ערכים
כמו פטריוטיזם למערכת שיקולים עיתונאית?
>איזון בשידור
מהו איזון? איך שומרים עליו? האם יש להציג בכל ידיעה ובכל דיווח את כל
הצדדים של המטבע?
>הוגנות
מהי הוגנות בשידור? למי נותנים זכות תגובה ומתי?
>עובדות מול מסקנות
האם השדר מחויב להציג בשידור רק עובדות? האם מותר לו להסיק מסקנות
ולשדרן? איך עושים הבחנה בין עובדות למסקנות?
>חיסוי מקורות
האם שמירת שמות המקורות היא זכות אבסולוטית? למי, אם בכלל, ומתי -
מותר לחשוף מקורות?
>"מארב" בשידור חי
האם מותר להפתיע מרואיין ולצרף לראיון, ללא רשותו המוקדמת, גורמים נוספים?
>זכות המילה האחרונה
למי יש זכות להשמיע אחרון את דעתו בוויכוח משודר?
>פרסומת מוסווית
איך נמנעים מלהכניס בשידור פרסומת מסחרית מוסווית?
>פרשנות
איך מונעים מן המאזין מלבלבל בין מידע ישיר ואובייקטיבי לבין פרשנות?
האם מותר לכתב להציג בדיווחו פרשנים?
 
הערה:
כלי עזר מרכזיים בלימוד פרק זה:
>"מסמך נקדי" - נקדימון רוגל ועמית שכטר. הוצאת רשות השידור 1995.
>"הנה החדשות - מערכת החדשות בעבודתה". צבי ישראלי. הוצאת רשות השידור.
>כללי הרשות השנייה לרדיו ולטלוויזיה.
 
מקור:
רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 15-19, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט עמל
 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש