דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,435,498 כניסות לאתר
העברת מידע באמצעות חוש השמע

המורה יציג בפני התלמידים את הבעייתיות הכרוכה בהעברת מידע ומסרים רק באמצעות
חוש השמע.
 
>הרדיו הוא כלי תקשורת המשרת אך ורק את האוזן.
>יש בכך הרבה יתרונות, בעיקר בשל העובדה כי למאזין ניתנת חירות נפלאה
לעשות שימוש בדמיון כדי לעצב את הקולות ולצבוע אותם לדמויות ולתמונות
כאוות נפשו.
>אך עם זאת, העברת מידע באמצעות חוש אחד בלבד מחושיו של האדם מהווה
אילוץ גדול מבחינת המשדר.
>המילים שבפיו, קולו, לשונו, כושר התיאור שלו, כל אלו צריכים לעיתים
תכופות לשמש כתחליף לכל אותם החושים שהקול איננו יכול לשרת אותם
ישירות.
>האתגר של המשדר הוא לעשות זאת בצורה המעניינת ביותר, המקצועית ביותר,
הנעימה ביותר, הנוחה ביותר לאוזן - ובקיצור בדרך הטובה ביותר שתבטיח
כי:

המאזין יישאר על התדר שלך, לא יחליף אותו, יהיה קשוב למה שיש לך לומר, ולא
יסגור את הרדיו שלו.

 
>איך עושים זאת?
>המשימה איננה פשוטה. שלא כמו בעיתון, אי אפשר לדפדף ברדיו. המידע רץ
במהירות הקול. המילה המשודרת - פורחת באוויר. מה שעובר - איננו חוזר. רעש
חיצוני קל, תנועה שהמאזין קולט בזווית העין, מילה אחת לא ברורה בשידור
עצמו, נתון מסובך, משפט מסובך - די באחד מכל אלו כדי להסיח את דעת
המאזין ולגרום לו להחמיץ פרט אחד או יותר מן המידע המשודר.
>לעיתים, זה כלל לא נורא. אך לפעמים איבוד כזה של מידע, ולו רק במשך
שנייה אחת, עלול להיות קריטי. המאזין, שהחמיץ מילה או משפט, עלול לאבד
את ההקשר כולו, להחמיץ את הפואנטה ובעצם לא להבין את הסיפור, או גרוע
מכך - להבין אותו באופן הפוך מכפי שהוא מועבר.
>כשזה קורה בעיתון - אפשר תמיד לחזור ולהפוך את הדף ולקרוא את הידיעה
שוב. כשזה קורה ברדיו - זה אבוד. המידע זרם לו הלאה עם שטף המילים.
והתוצאה: המאזין שאיבד את הקשר, ואולי גם מילת מפתח, מתקשה להמשיך
ולעקוב אחרי הסיפור. במקרה הטוב, הוא עלול לאבד עניין רק בסיפור עצמו
ואפשר שיחכה לסיפור הבא. אבל לעיתים, יתכן שיאבד עניין גם במישדר כולו
ויפנה לעיסוק אחר או למישדר אחר. כך או כך - אתה והתחנה שלך מאבדים
אותו.
>התופעה הזו איננה נדירה. מעטים מהאנשים הם מה שנהוג לכנות "מאזינים
שבויים" " CAPTIVE AUDIENCE " - כלומר אנשים העסוקים אך ורק בהאזנה.
>ברוב המקרים - אדם המאזין לרדיו עוסק בעוד משהו - עבודה פיזית, נהיגה,
בישול וכיו"ב. במילים אחרות - תשומת ליבו מתחלקת בין ההאזנה לבין עוד
כמה מטלות. מערכת הקליטה שלו, המזרימה את המידע אל המוח באמצעות
החושים, מופצצת באינפורמציה נוספת על זו המושמעת ברדיו. רק חלק מכל
החומר הזה שנקלט על ידי כל החושים, מפוענח ומעובד על ידי האדם וזוכה
לתגובה כלשהי.
>המגבלה הקשה הזו היא אתגר לכל שדר ועורך ברדיו. מבחנם של כל העושים
במלאכת השידור הוא להקל על המאזין ככל האפשר את ההאזנה לשידור - הן
מבחינה טכנית (עוצמה, ניקיון התדר, איכות הצליל), הן מבחינת הקצב, הטון
וההגייה של המידע המשודר, הן מבחינת סגנון הכתיבה של החומר המשודר והן
מבחינת ההזדמנות שניתנת למאזין לשוב ולקלוט מידע שהחמיץ במהלך השמיעה.
>כל אלו מהווים יחדיו את אבני היסוד של מה שאנו מכנים - הכתיבה לאוזן.
 
כתיבה לאוזן היא, אם כן, היכולת לנסח מילים, משפטים, ידיעות וכתבות באופן ש:
>ירתק את המאזין ככל האפשר וימקד אותו בהאזנה.
>יצמצם ככל הניתן את סיכוני הבלבול והטעות כתוצאה מהחמצת קטעי מילים
ומשפטים.
>יאפשר הבהרה וחזרה על מידע מבלי לשעמם את המאזין.
>ישייך באופן בהיר וברור את הקולות המושמעים בשידור לבעליהם.
>יתמצת ויסכם באופן בהיר אירוע, מבלי להעמיס מדי על יכולת הקליטה של
המאזין.
 
תרגיל:
בשלב זה מומלץ לבצע שני תרגילים בכיתה:
>תרגיל להמחשת הקושי הכרוך בקליטה ובהבנה של חומר המועבר אך
ורק באמצעות חוש השמע:

לשם כך יושמע בכיתה מעל גבי קלטת טקסט לקוח מעיתון או מספר,
שיוקלט מראש על ידי המורה או אי מי מהתלמידים. רצוי שהטקסט יעסוק
במספרים ויכלול כמה ציטוטים ישירים מפי מרואיין )אפשר לבחור טקסט
הלקוח ממדור כלכלי בעיתון).
אחרי השמעת הקטע, במשך כשלוש עד ארבע דקות - יבקש המורה מכמה
תלמידים לסכם בתמצות לפני הכיתה את מה ששמעו. סביר להניח כי
בהדגמה זו יווכחו התלמידים לדעת עד כמה מסובך לקלוט ולהבין מידע
מורכב שלא נכתב במיוחד כדי לשרת את האוזן בלבד.
 
>תרגיל הממחיש את הקלות הרבה שבה עלולים להיגרם הסחת דעת
ואיבוד אינפורמציה תוך כדי האזנה לרדיו:

לצורך תרגיל זה - ניתן להשתמש בהקלטה של כתבה ששודרה ברדיו, או
שוב בטקסט שלקוח מעיתון והוקלט מראש על קלטת אודיו. תוך כדי
השמעת הטקסט - המורה, או לחילופין תלמיד שיוכן לכך מראש - ישתעל
ארוכות ובקול בנקודה שבה מועבר מידע משמעותי. לצורך ההדגשה של
הבעייתיות - רצוי שההפרעה תהיה באמצע משפט מורכב, הכולל משפט
זיקה או מילות שלילה. לאחר מכן תיערך בדיקה של הבנת הנשמע אצל
התלמידים.
 
מקור:

רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 54-55, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט עמל
 
 





גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש