דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,443,185 כניסות לאתר
העריכה המוסיקלית ברדיו

מבוא
הקשר בין מוסיקה פופולארית לרדיו

בתקופה שבה אמצעי התקשורת לא היו מפותחים, הדרך להפוך שיר לפופולארי
הייתה מפה-לאוזן: קונצרטים, הופעות לפני קהל ולימים, כשהעידן הטכנולוגי
קיבל תנופה, באמצעות תקליטים והקלטות שנרכשו בחנות. עם המצאת הרדיו, הפך
הקשר בין המוסיקה ובין הקהל הרחב למיידי. שירים שהושמעו ברדיו הגיעו כהרף
 לאוזנו של המאזין.

הקשר ההדוק בין הרדיו למוסיקה הפופולארית נשמר גם בחלוף השנים, אם כי המצאת
 הטלוויזיה, האינטרנט ושאר האמצעים הטכניים המתקדמים, הקהו והמעיטו מחשיבותו
כאמצעי התקשורת הראשון והחשוב ביותר לקידומה, פרסומה והפצתה של המוסיקה
הפופולארית. מאז המצאת ה- MTV, באמצע שנות השמונים, תופסת הטלוויזיה מקום נרחב
בקידומה ובפרסומה של המוסיקה הפופולארית, במיוחד בקרב הקהל הצעיר. כיום הרדיו,
הטלוויזיה והאינטרנט הם אמצעי תקשורת המשלימים זה את זה. יחד עם זאת, הרדיו עדיין
שומר על קסמו ועל מידה לא מבוטלת של השפעה, ושומר לעצמו את הראשוניות והמיידיות.
שיר חדש יושמע קודם כל ברדיו. לעוצמה זו צריכים להיות מודעים כל מי שעיסוקם בהשמעת
מוסיקה ברדיו. יש להשתמש בכלי התקשורת רב העוצמה הזה בתבונה, בזהירות ובאחריות.
 
העריכה כיצירה
עריכת תוכנית מוסיקה היא עבודת יצירה ויש להקפיד בה על הכללים הנכונים לכל עבודת
יצירה אמנותית. מבחינה זו אין הבדל בין תוכנית של חצי שעה או סדרת תוכניות בת עשר
שעות. חשוב להקפיד על בנייה נכונה:
1. הרמוניה בין חלקי התוכנית.
2. התחלה, אמצע וסוף.
3. רגעי שיא ורגעי רגיעה.
4. קצב פנימי.
5. קומוניקטיביות - תקשורת עם המאזין.
 
תוכנית רדיו מוסיקלית אמורה להיות יצירה בפני עצמה המורכבת משילוב של יצירות
מוסיקה נתונות שיש ביניהן קשר, מעין דיאלוג, או לחלופין קונפליקט היוצר עניין,
התרגשות וסקרנות אצל המאזין.
 
מטרת הפרק
ללמד את הכללים ולתת את הכלים לעריכת תוכניות מוסיקה ברדיו. במהלכו יילמדו הפרקים
הבאים:
1. הכישורים הדרושים לעריכת תוכניות מוסיקה.
2. כלי העבודה של העורך וכיצד משתמשים בהם.
3. הפורמט - הגדרתו ויישומו בתחנת הרדיו.
4. גישות בעריכת תוכניות מוסיקה: על פי הקשרים ועריכה אקראית (PLAYLIST).
5. תוכניות המוגשות ע"י שדר ותוכניות רצף.
6. סוגי תוכניות: תוכניות סביב נושא, תוכניות אינפורמטיביות, תוכניות לחגים ולימי אבל, עיטור מוסיקלי לתוכניות מלל.
7. מה מותר ומה אסור לשדר.
8. זכויות יוצרים וזכויות מבצעים.
9. הרדיו בעידן האינטרנט.

הכישורים הדרושים לעריכת תוכניות מוסיקה
כדי לערוך תוכניות מוסיקה יש צורך בכמה נתונים בסיסיים:
>ידע נרחב והתמצאות בתחום
לשם כך צריך העורך לאהוב את הנושא, "לחיות" את המוסיקה. מעבר לזה יש
צורך בהתעדכנות מתמדת. עניין זה כרוך במעקב שוטף אחרי חידושים
ועדכונים בתחום. מקורות המידע הם רבים ומגוונים: עיתונות וספרות
מקצועית, אינטרנט, חברות תקליטים בארץ ובעולם, טלוויזיה (MTV וכיו"ב).
>מוסיקליות
מינוח כללי זה מציין תכונה מולדת שאינה ניתנת לרכישה. אהבת המוסיקה,
היכולת להבחין בין עיקר לטפל, בין מלודי לדיסוננטי, בין חדשני ומיוחד
לנדוש ומשעמם. חוש הביקורת חשוב ביותר, שכן הוא, לצד הנתונים האחרים,
יקבע את ייחודה של עריכת המוסיקה.
>יכולת לרתק , לסקרן ולעניין את המאזין
יכולתו של העורך לסבר את האוזן בצלילים חדשים ולא מוכרים, לעזור
להתגבר על שמרנות טבעית הקיימת אצל המאזין הממוצע. מכאן נובע שהעורך
צריך להיות פתוח מעצם טבעו לקבל דברים חדשים. יחד עם זאת העורך לא
צריך לשאת את האוונגרד כסמל. עריכת תוכנית מוסיקה היא מארג עדין
שמשלב, כמו תבשיל טוב, את כל המרכיבים הנחוצים. עורך טוב ידע לשמור את
טעמו האישי "על אש קטנה". עליו לזכור כי הוא משרת בראש ובראשונה את
המאזין ורק אח"כ את נטיות לבו.
>ידיעת שפות
ידיעה טובה של השפה העברית נחוצה כדי לגלות טעויות שפה, שהן לצערנו
שכיחות במוסיקה הפופולארית הנוצרת בארץ. ידיעת השפה האנגלית חשובה גם
היא כדי לדעת "למה התכוון המשורר" וכן כדי להרחיב את ההשכלה דרך
ספרות מקצועית שהיא ברובה בשפה האנגלית.
 
מקור:
רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 127-129, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט
עמל





גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש