דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,467,490 כניסות לאתר
השידור והספורט

שדר הספורט הוא "חיה מיוחדת במינה". כדי להצליח - צריך שתהיה לו לשון מתגלגלת
ומהירה - אך עם זאת ברורה ובהירה; כושר תיאור ההופך אותו ל"מצלמה קולית"; זיכרון
אדיר; ראייה חדה; בקיאות אבסולוטית בחוקי המשחק ובתקדימים ועוד כהנה וכהנה יכולות
..
 
על פניו נראה כי יכולות אלו הן ברובן מתת משמיים. אך למעשה - כמעט כולן ניתנות
לרכישה, בהרבה אימון ובהרבה ניסיון.
 
מטרת הלימודים בשיעור זה היא לחשוף בפני התלמידים את המורכבות של עבודת כתב
הספורט, ולאפשר להם להתחיל לרכוש, בלימוד תיאורטי והתנסותי, חלק מן המיומנויות
הדרושות לביצועה של המלאכה הקשה הזו.
 
תיפקודו של כתב הספורט
הדיבור לאוזן בשידור הספורט ברדיו
השדר הניצב מאחורי המיקרופון בשידור הישיר של אירוע ספורט - מחויב בהרבה אחריות
מחשבתית, לשונית ומעשית. מאזיניו בבית להוטים לשמוע מפיו כל פרט וכל מהלך ממהלכי
המשחק המתנהל לפניו במהירות. עבורם הוא "מצלמה קולית" - שמצפים ממנה כי תחדור לכל
פינה, תעקוב אחר כל מהלך ותעביר אותו נאמנה אל אוזנו של חובב הספורט העוקב אחר
השידור ברדיו.
 
שפת הספורט המדוברת - מחייבת איפוא:
1. דיבור מהיר מן הרגיל - כדי לעקוב אחר האירועים ולהצמיד את המאזין
לאירוע.
2. לשון שוטפת, רהוטה, ישירה.
3. בשידור ישיר: רמת קול - גבוהה מן הרגיל (למעט במקרים שעמדת השדר נמצאת
בין הצופים - למשל בענפי הטניס וההתעמלות).
4. משפטים קצרים ותכליתיים.
5. גוון הקול - עולה ויורד.

תכונות מסייעות
1. חשיבה מהירה
2. עירנות וחדות תפיסה
3. קליטת רשמים מהירה מן הסביבה
4. ספונטניות
5. ביטחון עצמי
6. זיכרון
7. חשיבה אסוציאטיבית
8. חוש הומור (אף פעם לא מזיק).
9. יכולת ריכוז.

דרישות מקצועיות חיוניות
1. דיוק בקביעת עובדות.
2. שימוש נכון בהערות העולות בזיכרון. 
3. הגינות, יושר ואובייקטיביות.
4. התמקדות בנושא לצורך מתן תמונה מקצועית נבונה ואמינה.

אמצעי עזר ומקורות מידע
1. ידע בחוקי המשחק. השתלמות ומעקב אחר שינויים ועדכונים.
2. מעקב יומי, שוטף וקבוע אחר אירועי ספורט, הישגים וכשלונות. זאת, באמצעות
שידורי ספורט ברדיו ובטלוויזיה, מגזינים לספורט, מדורי ספורט בעיתונים,
אינטרנט (גלישה באתרים של מועדוני הספורט), שידורי חדשות.

היגוי שמות נכונים
1. על שדר הספורט לחתור ללא הרף להתעדכנות וללימוד ההיגוי הנכון של שמות
השחקנים, הקבוצות והמאמנים שהוא מסקר במהלך עבודתו.
2. היגוי נכון של שמות הוא כרטיס הביקור הראשון והחשוב ביותר של כל מי
שעוסק בדיווח קולי על אירועי ספורט.
3. שימוש שגוי בשמות גורם לאובדן אמינות אצל המאזין, להתייחסות אל השדר
בחוסר כבוד מקצועי ולאי-רצון להמשיך ולהאזין לו גם להבא. במקרים רבים
שגיאת היגוי של השדר גורמת לאובדן הריכוז אצל המאזין ולהסחת דעתו מהמשך
השידור.
4. מקורות להתעדכנות: שידורי טלוויזיה זרה, בירור מוקדם אצל הספורטאי עצמו,
מציאת השם בכתובים בלועזית, פרשנים, ובמידת הצורך אף פנייה אל שגרירויות
המדינות מהן באים השחקנים המסוקרים.

טיפ:
בשמות לועזיים - לא תמיד השם נהגה כפי שהוא נכתב. כך לדוגמה, העיר האנגלית
לייסטר, שהיגוי נכון של שמה הוא לסטר. וכך גם הטניסאי הספרדי קורטחה, ששמו
נהגה - קורצ'ה.


כתבת הספורט
הכללים העיתונאיים החלים על שידור כתבה ברדיו - כוחם יפה גם לגבי כתבת הספורט. עם
זאת, בגלל אופיו המיוחד של דיווח הספורט, בשל הצורך לסכם בשניות מעטות משחק בן
90 דקות או 40 דקות, על כל תהפוכותיו, התפתחו סגנונות סיקור ודיבור המיוחדים לענף
הזה של עיתונאות הרדיו.

מה רוצה המאזין לשמוע בכתבת הספורט
תוצאה, מבקיעים/קולעים, מספר צופים, מהלכים מעניינים, פרשנות, שחקנים מצטיינים, מזג
אוויר, שמות שופטים וקוונים, ידיעות בשולי המשחק, פיקנטריה במידת האפשר, הקלטת קולו
של שחקן או מאמן.
 
הכתב כ"עין המצלמה"
על הכתב לזכור כי עבור המאזין הוא משמש תחליף לעין המצלמה של הטלוויזיה. על כן
חשוב לא רק הדיווח "המרובע", הישיר והקורקטי, אלא יש לחשוב גם על תוספות של צבע,
פיקנטריה מאירועי המסגרת והומור.

תרגיל:
1. על סמך כתבות המופיעות ביום ראשון במוספי הספורט של העיתונים - יש
להכין פתיח ודיווח קולי בן 60 שניות על משחק הכדורגל המרכזי של
השבוע.
2. לצפות בבית הספר עם כל הכיתה באחד ממשחקי הכדורגל החשובים
המשודרים בטלוויזיה באמצע השבוע (משחק בינלאומי, או משחק גביע).
התלמידים יתבקשו לסכמו בפתיח, בכתבה קולית בת 60 שניות, ובכתבה
בת 90 שניות. להשוות כתבות: לבדוק מה מן האירועים החשובים
והמעניינים נכלל בכתבות ומה הושמט (אם לא ניתן לצפות בצוותא במשחק
בשעות אחר הצהריים - על המורה להקליט את המשחק, ולהקרינו למחרת
היום או במועד המוקדם ביותר בכיתה לצורך התרגיל).

בכל מקרה - יש להשוות את כתבות הסיכום של התלמידים עם כתבות
סיכום של המשחק שהופיעו בעיתונים. ההשוואה תתייחס גם ליתרונות
ולחסרונות השידור ברדיו, שנלמדו בפרקים קודמים.
  
הראיון בספורט
כללי הראיון בספורט אינם שונים בהרבה מן הראיון העיתונאי הרגיל ברדיו (ראה לעיל).
ואולם, בשל אופיו המיוחד של תחום סיקור הספורט בעבודת הרדיו, ובמיוחד בשל הקצב
המהיר הנדרש מכל "אייטם" בתחום הזה, התגבשו גם בתחום הראיון כמה כללים, חלקם
יחודיים.

ההכנה לראיון
>בהכנה לראיון יש להתחשב בתנאים שבהם הוא מתבצע. יש הבדל בין ראיון
המתנהל עם שחקן מתנשף ומיוגע בסוף משחק, לבין שיחה נינוחה עם אותו שחקן
המתנהלת לפני המשחק או יממה אחריו.
>בכל מקרה יש להכין שאלות אישיות ומקצועיות גם יחד.

מהלך הראיון
>יש להימנע מפמיליאריות עם המרואיין - גם אם מדובר במאמן או בשחקן שאתה
מכיר אותו שנים רבות.
>המראיין חייב להיות אובייקטיבי - בין אם המרואיין הוא ידיד, "אויב" או
כוכב נערץ.
>יש להימנע מהתנשאות על מרואיין. אם אין זה הכרחי, אל תוכיח לו שאתה יודע
יותר טוב ממנו תאריכים ותוצאות.
>יש להתייחס בעדינות ובהרבה טאקט לשיבושי לשון ולשפה מחוספסת של
מרואיינים. עם זאת - במידת האפשר, ראוי ששגיאות הלשון יתוקנו.

טיפ:
אצל מראיינים בלתי מנוסים, יש כמה שאלות החוזרות על עצמן שוב ושוב:
הבנאלית והמצויה ביותר שבהן היא השאלה: "איך אתה מרגיש?".
התשובה לשאלה הזו ברורה תמיד ובנאלית אף היא. כל מי שמנצח, מרגיש "מצוין",
"נפלא", "יוצא מן הכלל", "פנטסטי" ו.."קצת עייף".
כל מי שהפסיד - מרגיש כמובן "מחורבן", "גרוע", "איום ונורא".
כדאי תמיד לחשוב על ניסוחים מרתקים יותר וייחודיים יותר לשאלות. רק ניסוחים
כאלו יניבו תשובות שתהיינה מעבר ל"שאבלונה" השמאלצית והצפויה כל-כך בתחום
הספורט.


תרגיל:

1. הקלטה ומעקב אחר ראיונות משודרים ברדיו ובטלוויזיה בתחום הספורט
וניתוחם בכיתה.
2. ביצוע ראיונות עם ספורטאים ומאמנים באופן אישי. לצורך התרגול - אין
חובה לסקר רק משחקים בליגה העליונה. מירב הסיכויים הם ששם לא יהיה
שיתוף פעולה גדול עם מתלמדים. לפיכך, אפשר בהחלט להתאמן ולהתנסות
בסיקור משחקים בליגות נמוכות ובביצוע ראיונות עם שחקנים ומאמנים
בליגות אלו.
3. הפרמטרים לניתוח הראיונות: העניין, התכליתיות, ההתנסחות של המראיין,
הצלחתו בתיקון אלגנטי של שיבושי לשון אצל המרואיין, סבלנות המראיין,
מידת לחץ על מרואיין, אורך השאלות, תוכן השאלות, היכולת להגיב
מיידית על דברי המרואיין בשאלה נוספת, התחושה הכללית - האם הראיון
מוצלח או מוחמץ.

אמצעי עזר לכתב ספורט
תחום הספורט מחייב התעדכנות בלתי פוסקת. שמות שחקנים, בעלות על קבוצות, מיקום
בליגה, טכניקות משחק, חוקים חדשים, טורנירים שונים - כל אלו מחייבים מעקב, למידה
ושינון.

לצורך ההתעדכנות - ניתן להיעזר בכמה אמצעים:
אינטרנט
רשת האינטרנט היא מקור אינפורמציה חשוב מאין כמוהו בתחום הספורט. לכל
המועדונים הגדולים בעולם יש אתרים משלהם, מהם ניתן לשאוב כמויות
עצומות של מידע. כמו כן - באמצעות האינטרנט ניתן לקבל "און ליין"
תוצאות של משחקים ותחרויות בכל ענפי הספורט, וכמובן - להאזין לשידורי
תחנות רדיו רבות המתמחות בתחום הספורט.
  
רדיו
"קול ישראל", "גלי צה"ל" ו"רדיו ללא הפסקה" הן תחנות הרדיו העיקריות
בישראל שבהן יש סיקור שוטף של אירועי ספורט המאפשר מעקב מיידי אחר
ההתפתחויות והחדשות בתחום.
  
רדיו באנגלית
"בי. בי סי." - משדרת שש תוכניות ספורט ביממה בגלים בינוניים וכן מגזין
ספורט בן שלוש שעות בשבת.
תחנת "קול אמריקה" - משדרת פינת ספורט יומית.
 
עיתונות
מעקב אחר מדורי הספורט בעיתונים בישראל הוא חובה. ראוי לשים לב לענפי
ספורט לא מרכזיים הזוכים להבלטה ולטיפול שונה בכל אחד משלושת
העיתונים הגדולים: "ידיעות אחרונות", "מעריב" ו"הארץ".
  
מילון למונחי ספורט ואנציקלופדיה לספורט
המילון והאנציקלופדיה הם מקורות מידע חשובים. האנציקלופדיה חשובה
בעיקר לצורך מידע היסטורי הקשור לתולדות הספורט בישראל.

השתלמויות
כדאי ללכת להרצאות של מאמנים על איפיונים שונים במשחקי הכדור, ענפי
השחייה והאתלטיקה. יש לעקוב גם אחרי השתלמויות להעשרת ידע ולהכרת
חוקי משחק ותחרות חדשים.
  
תרגיל:
1. המורה יטיל על התלמידים לאסוף חומר רקע על קבוצת ספורט מחו"ל,
לקראת הגעתה למשחק בישראל. החיפוש צריך להתבצע בכל המקורות
הרלבנטיים המוזכרים לעיל. חומר הרקע אמור לשמש את ה"כתב" לצורך
ראיונות ושידור עם חברי הקבוצה. לפיכך הוא אמור לכלול כל מידע
אפשרי: שחקנים, עברם, גילם, הישגיהם, המאמן, תולדות הקבוצה, הישגיה
בעבר, מצבה בארצה כרגע, וכו'.
2. תרגיל: על התלמיד להתכונן לקראת אירוע ספורט יהודי חשוב העומד
להתקיים בישראל בחודש הבא (מכביאדה, כינוס הפועל). לצורך השידורים
הרבים הצפויים בקרוב - יש צורך בהרבה חומר רקע על הארגון,
תולדותיו, אירועים בולטים והישגים בולטים של ספורטאיו. התלמידים
יידרשו לאסוף חומר היסטורי כזה לצורך השידור.

מקור:
רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 107-111, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט עמל
 
 

 
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש