דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,467,480 כניסות לאתר
מלל ותכנים בעבודתו של הדי ג'יי

בתוכניות המוסיקליות אותן מגיש ה- DJ המוסיקה היא העיקר. ע"פ עריכתו המוסיקלית של
העורך תיקבע האווירה בתוכנית. אולם, האופן שבו יגיש ה- DJ את השירים, ההערות אותן
ישמיע והשנינויות שלו הם אלו שנותנים את ה"טאץ' ", המגע האישי שלו, המייחד אותו מ-
DJ אחרים.
 
בתוכניות המלל תהיה ל- DJ השפעה גדולה עוד יותר. האווירה והסגנון יושפעו באופן
ישיר מאישיותו של ה- DJ וייקבעו בהתאם למגיש היושב באולפן. תוכניות בעלות הגדרה
זהה תמצאנה לעיתים שונות זו מזו, אך ורק בשל העובדה כי DJ שונים מגישים אותן.
 
פורמטים בולטים לתוכניות:
1. תוכנית מוסיקלית
2. תוכנית אינפורמטיבית
3. תוכנית מגזין מוסיקלי
4. תוכנית שואו
5. תוכניות אחרות

תרגיל:
על כל תלמיד להאזין לתוכניות השונות המשודרות ברדיו, להקליט קטעים שונים
ולהתאים לכל פורמט קטע המייצג אותו.

תוכנית מוסיקלית
המוסיקה היא העיקר. ה- DJ "מתבל" אותה בהערותיו בהתאם לאופי התוכנית. ההערות
מתייחסות בד"כ לשירים המושמעים, לשמות המבצעים, עדכון המאזינים לגבי שם התחנה,
התדר, השעה וכדומה. ה- DJ מתאים את סגנון דיבורו למוסיקה. בתוכנית שירי אהבה
רומנטיים ידבר מן הסתם לאט, בשקט, בטון מלטף. בתוכנית עליזה וקצבית יהיה בוודאי
שמח ודינמי. חשיבות קיימת גם לשעת השידור: בוקר, צהריים, ערב, לילה ולמועדו: יום חול,
שבת, חג, ימי זיכרון וכדומה. ה- DJ באולפן יתאים את אופי הגשתו לנקודות הנ"ל.

תרגיל:

התלמיד יכין הצעה ל"תוכנית מוסיקלית" באורך 43 דקות.
יש להגדיר מראש את הסגנון ומועד השידור.

תוכנית אינפורמטיבית
תוכנית שבה אחוז המלל גבוה יותר. המוסיקה עדיין במקום הראשון אך כאן מעניק ה- DJ
למאזיניו מידע בנושאים שונים: דיווחי תנועה, מזג אוויר, בורסה וכדומה. תוכנו של המידע
לא פחות חשוב מן המוסיקה, ורבים, המבקשים להתעדכן במצב הפקקים למשל, מאזינים
לשידור שכזה ומצפים לשמוע את הפרטים החשובים להם. ישנן תוכניות בהן מקבצי המידע
למאזין מוגשים בשעות קבועות ועל ה- DJ לדעת להקפיד ולשמור על התזמון הנכון. על ה-
DJ להיות בקיא בהעברת שידור מוסיקלי שוטף ולהעביר את האינפורמציה הנדרשת באופן
ברור, קולח ומעניין. למרות שתוכן השידור אינו "אישי" בהגדרתו, יכול ה- DJ להעניק
לשידור את הנופך והניחוח האישי ולבדל אותו משידורים אחרים בעלי מתכונת דומה.

תרגיל:
התלמיד יכין הצעה ל"תוכנית אינפורמטיבית" באורך 43 דקות.
בתוכנית ישולבו 5 מקבצים של דיווחי תנועה.

תוכנית מגזין מוסיקלי
ה- DJ מגיש למאזיניו תוכנית שבה עיקר האינפורמציה מתייחס לעולם המוסיקה. שירים
חדשים שיצאו, הרכבים מוסיקליים חדשים, הופעות, ביצועים מחודשים, רכילות מקצועית
ואישית מעולמם של היוצרים. המוסיקה בשידור היא פועל יוצא של המידע המשודר ולהפך.
ה- DJ חולק עם מאזיניו את הידע העשיר שלו, ואת התמצאותו הנרחבת במוסיקה.
הכריזמטיות והנוכחות הרדיופונית אינן עיקר העיקרים בתוכנית שכזו.

תרגיל:
התלמיד יכין הצעה ל"תוכנית מגזין מוסיקלי" באורך 43 דקות.
יש לשלב אינפורמציה לגבי זמר/זמרת/להקה, אלבום חדש שיצא... ורשמים אישיים של
המגיש על הופעה בה נכח.

תוכנית שואו
אישיותו הרדיופונית וסגנונו האישי של המגיש מהווים את אחד הצירים המרכזיים עליהם
בנויה התוכנית. האייטמים, המוסיקה, הראיונות וכל תוכן אחר שישודר, יעובדו בהתאם. ה-
DJ בתוכנית שכזו חייב להיות כריזמטי ומעניין ולדעת למשוך את המאזינים. בתוכנית
שכזו נוכל למצוא אייטמים שטופלו בתוכניות אחרות אך יזכו כאן ל"יחסו האישי" של המגיש.
אחוז המלל גבוה בד"כ ומגישים רבים משתפים אורחים בתוכניותיהם על בסיס קבוע או
מזדמן. ה"שואו" הרדיופוני הקליל והמבדר כולל בתוכו בד"כ גם חלוקת פרסים למאזינים,
חידונים, משחקי רדיו וכדומה. סגנון ההגשה לרוב משוחרר ולכללים רדיופוניים רבים אין
משמעות קרדינלית בסגנון שידור שכזה ואף יותר מכך - לעיתים "יותר בלגן - יותר מעניין".

תוכניות אחרות
סקאלת הרדיו מלאה וגדושה בתוכניות רבות, מהן אלו שנזכרו בפרק זה ובפרקים נוספים
כמו חדשות, ספורט, מלל, דוקומנטציה וכדומה. תחנות רבות משדרות תוכניות שיחות עם
מאזינים, תוכניות שידוכים, תוכניות של מסרי אהבה, אסטרולוגיה, ייעוץ מיני, מצעד
פזמונים וכדומה.

מקור:
רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 148-150, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט
עמל
 
 











 

 
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש