דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,715 כניסות לאתר
סוגי תוכניות

בפרק זה ייסקרו סוגים שונים של תוכניות מוסיקה, ועיטורים מוסיקליים לתוכניות שאינן
תוכניות מוסיקה.

תוכניות סביב נושא/תוכניות אינפורמטיביות
מגזין בענייני מוסיקה, סדרה על זרם מוסיקלי מסוים או אמן מסוים ועוד.

תחקיר
שלב ראשון בתוכניות מסוג זה הוא הכרה ולימוד הנושא תוך שימוש במקורות מידע (כפי
שפורטו בפרק 2).
 
קביעת מבנה התוכנית, מסגרתה ואורכה
דוגמאות:
מבנה כרונולוגי: סידור הדברים בזה אחר זה לפי סדר התרחשותם. למשל בסקירת הקריירה
המוסיקלית של אמן מסוים.
במגזין מוסיקלי חדשותי, כמו בחדשות, נהוג לערוך את הדברים לפי דרגת חשיבותם.

אשר לאורך התוכנית, בימים שבהם הרדיו היה כלי תקשורת עיקרי, פריסת תוכנית רדיו על
פני פרקים רבים היתה מקובלת יותר מטבע הדברים. בעידן הרב-ערוצי יש צורך לתמצת
ולהצטמצם, שכן סף הגירוי עלה ומידת הסבלנות ירדה. אין לסמוך כבעבר על הרגלי האזנה.
לסדרה מרובת פרקים צריכה להיות הצדקה במידת הפופולאריות של הנושא שלה ובמידת
ההתעניינות בו. ה- BBC למשל, לקראת סוף המאה, הפיק תוכנית של 100 השירים
הפופולאריים ביותר במאה ה- 20, שנמשכה שעות רבות.
 
תוכניות מיוחדות לחגים ולימי אבל וזיכרון
יום הזיכרון לשואה ולגבורה
ביום זה יש לאפיין את לוח השידורים בשירים המתאימים לאווירת היום: שירים עבריים
עצובים, שירים שהנושא שלהם מתקשר עם יום זה. במאגר השירים הישראליים יש שירים
שנכתבו ע"י משוררים בני דור השואה (דוד פוגל, איציק מאנגער), לצד יוצרים ישראלים
צעירים בני הדור השני והשלישי, שגם אצלם ניתן למצוא התייחסות לנושא (יהודה פוליקר,
שלמה ארצי, חוה אלברשטיין).
 
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל
שירים שנכתבו לזכרם של הנופלים במערכות ישראל: שירי להקות צבאיות המתייחסים
לקרבות ולמלחמות וכן שירים עצובים שהנושא שלהם נייטרלי. בימי זיכרון הרגישות של
מאזינים רבים מתחדדת. יש להקפיד שלא למעוד בבחירת השירים. שירי אהבה שקטים
המבטאים חושניות לא ישודרו ביום זה.
 
תשעה באב
שירים שקטים המתייחסים לירושלים, לצד שירי אהבה לארץ.
 
יום שחרור ירושלים
שירים על ירושלים ועל שחרור ירושלים עשויים להשתלב בתוכניות השוטפות.
 
חגים: פסח, שבועות, סוכות ועוד
זה הזמן "לפנק" את המאזינים. בימי חג אפשר להשתחרר מכבלי לוח השידורים המסודר
לטובת תוכניות מיוחדות, עם דגש על מוטיבים המוכתבים ע"י אופיו של החג: שירי חופש
וחירות לחג הפסח, שירי ביכורים בחג השבועות או וריאציות על הנושאים. בתקופות אלה
אפשר להתמקד בפרויקטים מוסיקליים הראויים לתשומת לב: תוכניות סביב נושא מסוים,
אמן מסוים וכדומה.

עיטור מוסיקלי לתוכניות שעיקרן מלל
מוסיקה ליומני חדשות ותוכניות אקטואליה

>מוסיקה המלווה כתבות אקטואליה והמתייחסת במישרין לנושא הכתבה

לדוגמה: בסיומה של כתבה בנושא עליית מחירי הפירות ישודר השיר "תפוחים
ותמרים". רצוי כמובן שהקשר יהיה מתוחכם ומעודן, לגרום למאזין לאתר את
הקשר בעצמו ולא "להאכיל אותו בכפית". יש מקרים שבהם קשר ישיר מתבקש:
כאשר שיר נכתב במיוחד בעקבות אירוע חדשותי והוא מתקשר אליו בקשר
ישיר. למשל: כתבה על מותה הטראגי של הנסיכה דיאנה שתלווה בשיר שנכתב
במיוחד ע"י הזמר אלטון ג'ון. במקרים כאלה הכתבה והמוסיקה משלימים זה
את זה ומהווים חטיבה אחת.

>הקשר בין נושא הכתבה למוסיקה הוא קשר פשוט של אווירה
 שירים מרנינים לנושאים שמחים ושירים נוגים לנושאים עצובים.
 
>שילוב של השניים
מעקב אובססיבי של תכני המוסיקה אחרי נושאי הכתבות המשודרות יוצר
תחושה מעיקה של מובן מאליו. ראוי להשאיר מרווח, "אוויר לנשימה" בין
הכתבות לבין המוסיקה. המוסיקה בתוכניות אקטואליה משמשת גם כאתנחתא,
הפוגה כלשהי בין כתבה לכתבה. עם זאת, ראוי מדי פעם להפגין תכנון ומבנה
ולא להיות תלוש מהמציאות.
  
תרגיל:
הצעת נושאים וחיפוש אחר שירים הקשורים או מתאימים לנושא
 >הילרי קלינטון רצה לראשות עיריית ניו-יורק - New York State Of
.Mind Billy Joel
 
>כתבה על בצורת בחורף - "גשם בעיתו" - של רותי נבון.
 
>משחק כדורסל שהסתיים בריבוי סלים לאחת הקבוצות - "גברת עם סלים" -
של אריק איינשטיין.

מוסיקה לתוכניות אווירה
תוכניות אישיות העשויות לשלב אקטואליה, אקטואליה "רכה", ענייני אמנות תרבות וספרות -
מנקודת מבט אישית - אינטימית. בתוכניות כאלה המוסיקה משמשת רקע ותוספת אווירה, לפי
רוח התוכנית ובהתאם לקהל היעד שלה, בהתחשב באופיו ובהעדפותיו של המנחה.

מקור:
רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 137-139, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט
עמל
 
 











 

 
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש