דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,467,501 כניסות לאתר
פורמט

מטרתו של השיעור הזה היא ללמד כיצד מגדירים את הקו המוסיקלי של תחנת רדיו,
השיקולים, הכלים, וכיצד משתמשים בהם. בסופו של הפרק יינתן תרגיל לעיצוב קו מוסיקלי
של תחנת רדיו.

מהו פורמט של תחנת רדיו
בעידן המודרני הרב-ערוצי והרב-תקשורתי, שבו העולם מתפצל למאות אלפי שטחי התעניינות
וכל תחום מתפצל לתת-תחומים - גם המוסיקה מתפלגת לזרמים רבים: לפי גילו של המאזין,
מוצאו, השכלתו, מעמדו החברתי, מיקומו הגאוגרפי וכל פילוח אחר שישפיע על סוג המוסיקה
שירצה לצרוך. בעידן זה של התמחות נהוג לבחור לכל תחנת רדיו קו מוסיקלי מוגדר
שסגנונו, שפתו והאווירה שלו מוגדרים מראש. קו מוסיקלי זה נקרא פורמט.

פורמטים של תחנות רדיו בארץ ובעולם
פורמטים של תחנות הרדיו בישראל
בישראל אפשר להגדיר בצורה מדויקת למדי את הפורמט של תחנות המוסיקה הארציות:
>"קול המוסיקה" - מוסיקה קלאסית
>"רשת ג'" - רק מוסיקה ישראלית.
>"גלגל"ץ" - מוסיקה ישראלית ובינלאומית מעורבת, שווה לכל נפש.

פורמטים של תחנות מוסיקה בעולם
באירופה ועוד יותר בארה"ב, יש מינוח מדויק המגדיר את הפורמט של תחנות הרדיו. למשל:
 
.Adult Oriented Rock - A.O.R - מוסיקת רוק המיועדת לקהל מבוגר, בני 50-35, רוק
משנות השבעים והשמונים, להקות רוק סולידיות.
 
Alternative Rock - תחנה המשדרת רוק אלטרנטיבי, חדשני, המיועד לצעירים.
 
TOP 40 - מוסיקה המבוססת על מצעדי מכירות, 40 השירים הפופולאריים במצעד.
 
Oldies - להיטים ותיקים משנות החמישים, השישים והשבעים.
 
Country - מוסיקת קאנטרי, שהיא פופולארית בעיקר באמריקה התיכונה ובדרום ארה"ב. יש
גם באירופה תחנות המשדרות מוסיקה כזו.
 
Urban Contemporary  - מוסיקה שחורה עכשווית הנוצרת באזורים העירוניים בערים
הגדולות בארה"ב.

השיקולים בבחירת פורמט
בבחירת פורמט לתחנת רדיו מובאים בחשבון הגורמים הבאים:
>קהל היעד של התחנה
>החתך החברתי של המאזינים הפוטנציאליים: גילם הממוצע, השכלתם, מוצאם והעדפותיהם.
>התחנות המשדרות באזור
>התחום הגיאוגרפי שהן מכסות.
>סוג המוסיקה שהן משדרות, כלומר הפורמט שלהן.
>אחוזי ההאזנה לתחנות אלה.
>תחומי מוסיקה שאינם זוכים לחשיפה רדיופונית באזור זה
>האם לתחומי מוסיקה אלו יש קהל פוטנציאלי, ואם כן - מה היקפו.
>כל הנושאים האלה ייבדקו ע"י סקר מקצועי.
  
כיצד מגדירים ומיישמים פורמט
קביעת גבולות הפורמט

הפורמט, הקו המוסיקלי של התחנה, יכול להיות רחב מאוד. לדוגמה: תחנת רדיו שהפורמט
שלה הוא מוסיקה ישראלית יכולה לשדר את כל מגוון הסגנונות של המוסיקה הזו על
תקופותיה, משנות החמישים ועד היום, כולל שירי ארץ ישראל, פופ ישראלי, רוק ישראלי,
מוסיקה ים-תיכונית, דאנס ישראלי וכו'. מאידך היא יכולה להצטמצם ולהסתפק במוסיקה
ים-תיכונית-מזרחית בלבד. הכל תלוי ביעדי התחנה ובשיקולים לבחירת הפורמט כפי שהוגדרו
בסעיף הקודם. על מנת להגדיר את גבולות הפורמט, צריך לדעת להכיר את הקו המוסיקלי
שעליו הוחלט על כל זרמיו, סגנונותיו ותקופותיו, להכין רשימה מדויקת ככל האפשר של
האמנים, הלהקות, האלבומים והשירים המתאימים לשידור בתחנה וכמובן, להיערך
בתקליטיה בהתאם. את מאגר המוסיקה של התחנה יש לעדכן מעת לעת בהתאם לחידושים
במוסיקה המוגדרת כפורמט התחנה, להוציא כמובן מקרים שבהם המוסיקה אינה מתחדשת
(פורמט של OLDIES למשל).
 
עיצוב לוח השידורים עפ"י הפורמט
עיצוב לוח השידורים צריך להתחשב בגורמים הבאים:
1. שעות השידור.
2. קהל המאזינים הפוטנציאלי בכל שעה ושעה.
3. באילו שעות התחנה משדרת.
4. האם הפורמט המוסיקלי מתאים לכל שעה ושעה (יש להניח שפורמט של רוק כבד
בשעות הבוקר המוקדמות - אינו מתאים).
5. האם ניתן להגמיש את הפורמט ולהתאימו לשעות השידור השונות, או להפך,
לקבוע את הפורמט עפ"י שעות השידור. לדוגמה: פורמט התחנה יהיה ג'ז-פאנקי
בשעות הבוקר המוקדמות (מוסיקה המתאימה לשעות ההתארגנות בבוקר, לפני
יציאה לעבודה ולביה"ס), מוסיקת קאנטרי לשעות הבוקר והצהריים (מוסיקה
שתתאים לעקרות הבית ולפקידים במשרדיהם), רוק כבד בשעות אחה"צ (לתלמידי
ביה"ס החוזרים הביתה) וכו'.

תרגיל:
הגדר ועצב פורמט של תחנת רדיו בשכונת מגוריך. הסבר את השיקולים בבחירת
הפורמט (תחנות מתחרות, שיקולי רייטינג, פילוח קהל היעד וכו').

לדוגמה:
בבדיקת הצרכים והרגלי ההאזנה של תושבי מרחב גוש דן, מתברר שבקרב קבוצת הגיל
שבין 40 ל - 60 יש צמא למוסיקה משנות החמישים והשישים. התחנות האחרות הנקלטות
באזור משדרות: מוסיקה לצעירים, שירי שנות ה - 70 וה - 80, מוסיקה ישראלית ו-ג'ז.
תחנת OLDIES שתפעל באזור, על פי סקרים מוקדמים שנעשו, תרכוש לה מאזינים
רבים.

פורמט התחנה יורכב מלהיטי שנות ה - 50 וה - 60. בשעות הבוקר, מהשעה 6:00 עד
14:00 יושמעו להיטי הפופ הקצביים משנות ה-60 (ביטלס, אבנים מתגלגלות, להקת
החיות, האמהות והאבות). בין השעות 14:00 ו - 17:00, שעות המנוחה, יושמעו שירי
השמאלץ הרוגעים משנות החמישים (פרנק סינטרה, נט קינג קול, מט מונרו, דוריס
דיי). בשעות בין הערביים יושמעו שירי נשמה מאותם עשורים (הסופרימס, ריי צ'ארלס,
הפלטרס, סטיבי וונדר, בילי הולידיי, אלה פיצג'רלד). בשעות הלילה - בלוז
ורוקנ'רול פסיכדלי לצעירים ברוחם (להקת הקצפת, ג'ון מאייל, בי.בי. קינג, ממפיס
סלים).
 
מקור:
רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 132-134, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט
עמל
 
 











 

 
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש