דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,435,504 כניסות לאתר
פרומואים, פירסומות וג'ינגלים

 בעידן של תחרות וכמעט "שמיים פתוחים", כאשר על הסקלה ניתן למצוא עשרות אם לא מאות
תחנות שמשדרות, יש חשיבות רבה ליכולתה של כל תחנה לאפיין את עצמה ולמשוך אליה קהל
של מאזינים נאמנים שייצמדו רק או בעיקר לשידוריה. אחת הדרכים לכך היא באמצעות
שיווק עצמי - "מכירת" כוכבי התחנה, נושאי השידור שלה ומשדריה על ידי ג'ינגלים, פרסומת
עצמית וגם פיתויים חומריים שונים - הגרלות, פרסים וכדומה. השיווק העצמי הרדיופוני
הוא אתגר לכושר היצירתיות של שדרי התחנה ועורכיה וגם מבחן חשוב ליכולתם להתקיים
אל מול אלטרנטיבות רדיופוניות רבות מספור.

למי מפרסמים
למאזינים בוודאי - אך לא רק.
 
תחנות רדיו זקוקות גם למפרסמים ונותני חסויות - ספונסרים. בעזרת שידור פרומואים
ומיקוד נכון, ניתן להאדיר את שמה של תוכנית מסוימת שחפצים ביקרה וליצור ביקוש אצל
המפרסמים. מפרסמים גם את התחנה כמוצר רדיופוני כולל ולא רק תוכניות ספציפיות.
 
שידור פרומואים לתוכניות מסוימות במינון זה או אחר, משפיע גם על שדרי ועורכי התחנה
האחרים ומגביר את המוטיבציה שלהם לייצר תוכניות טובות יותר, להצליח יותר ולהשתבץ
ברשימת הפרומואים המשודרים יותר מאחרים.

מה מפרסמים?
בתיאוריה - הכל. במציאות יש לקבוע מינון נכון, לקדם תוכניות חדשות, לחזק ותיקות
ולהאדיר פרויקטים חד- פעמיים. מאחר שלא ניתן להציף את הסקאלה בפרומואים והדבר
יגרור מן הסתם אנטגוניזם נרחב, נקבעים סדרי עדיפויות.
 
פרויקטים מיוחדים וחד פעמיים
מבצעי התרמה גדולים, פסטיבלים וכדומה. יש לשדר פרומואים ולהגביר את מינונם ככל
שמתקרב מועד האירוע. ניתן גם לערוך סדרת פרומואים שונים לאותו אירוע ובכך ליצור
עניין גדול יותר לקראתו. ניתן להשתמש בשיטת הספירה לאחור וכדומה.

תרגיל:
כל תלמיד יכין סדרת פרומואים שישודרו החל מהשבוע שלפני אירוע גדול ועד יום
האירוע. למשל: פתיחת פסטיבל ערד - מופע של שלמה ארצי.

תוכניות ותיקות
אלו תוכניות שרצות בתחנה זמן רב, המאזינים מכירים אותן ומודעים לשעות שידורן, ובכל
זאת יש להימנע מלהגיע למצב של "קפיאה על השמרים". מומלץ באופן קבוע לשדר פרומואים
במינון נמוך כדי לשמור על המודעות הבסיסית ומדי פעם להגבירם באירועים מסוימים:
1. אורח מיוחד בתוכנית.
2. פנים חדשות בצוות.
3. עונת שידורים חדשה.
4. מבצעים מיוחדים.

תרגיל:
כל תלמיד יבחר תוכנית רדיו ותיקה וידועה מאחת התחנות, ויכין עבורה פרומו.

תוכניות חדשות
חובה לערוך מסע פרומואים מקדים לפני עליית התוכנית כדי ליצור אצל המאזינים ציפייה.
אפשר לסקרנם, לגרותם ולציין בפניהם את מועד השידור הראשון כאילו מאותו רגע ואילך
הכל ישתנה ולא יהיה כשהיה בעבר.
 
יש להדגיש מה החידושים שמביאה תוכנית זו, מה שונה בה ומייחד אותה מאחרות ומה
הבשורה החדשה שהיא מביאה עימה. יש לזכור כי "כבר המציאו את הגלגל" ולכן, גם אם אין
המצאה חדשה ובלעדית בתוכנית הזו, עדיין יש לגרום למאזין לחשוב שיש.
 
תרגיל:
כל תלמיד יכין פרומו לתוכנית חדשה אותה הוא רוצה לשווק.

איך מפרסמים?
יש לבחור לכל תוכנית את הסגנון המתאים לה:
ג'ינגל מוסיקלי מושר וקליט יכול בהחלט לעזור. ניתן לעשות שימוש בחלק מאות התוכנית
או בג'ינגלים השוטפים שלה ובכך "להזכיר" למאזינים. הפרומו אמור להיות קצר, תמציתי
ומעורר תיאבון כך שיגרום למאזין להאזין לתוכנית עצמה.
יש לציין במדויק: את יום השידור, שעת השידור וכל פרט שנראה אולי מובן מאליו.
בפרומו צריכה לעבור אווירת התוכנית: משעשעת, רומנטית וכדומה.

אפשרויות:
1. ניתן לשלב קטעים מוקלטים מתוך השידורים.
2. ניתן להשתמש בסלוגנים ידועים.
3. ניתן להקליט את ה- DJ בקולו מזמין את מאזיניו להצטרף אליו.
4. ניתן להבליט את הגימיקים הבולטים בתוכנית.

חובה לזכור כי יש לנסות למשוך מאזינים חדשים מלבד אלו הקבועים שישמחו לקבל תזכורת.

תרגיל:
כל תלמיד יקליט 3 פרומואים אקראיים של תוכניות רדיו ידועות.
יש להציגם בפני הכיתה ולבחון עד כמה הם משרתים את המטרה.

מתי מפרסמים?
תוכניות שונות יש לפרסם בשעות שונות כך שמועד השידור יהיה אפקטיבי:
דוגמה:
>אין טעם רב בפרסום תוכנית נוער אוונגארדית בשעת בוקר מוקדמת, בעת שידור תוכנית
שאנסונים צרפתיים למבוגרים.
>יש לנסות ולמשוך מאזינים משעות מסוימות לשעות אחרות, לשבץ פרומואים של תוכניות
חשובות יותר בשעות מאוזנות יותר, או לחילופין לנצל את שעות הפריים טיים לקידום
תוכנית מדשדשת.
>יש לזכור כי תוכנית המוגדרת יומית נמצאת רוב הזמן בתודעת המאזין, בעוד שתוכנית
שבועית נזקקת ליתר אזכורים בשידור, מטבע הדברים.
>כאשר יוצאת תוכנית לחופשה יש להתחיל לשדר את הפרומואים עוד לפני חזרתה לאוויר,
באופן שבו נגרום למאזין לחוש בחסרונה וניצור אצלו את הציפייה לחזרתה.

מקור:
רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 154-156, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט
עמל
 
 


 

 
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש