דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,467,484 כניסות לאתר
תוכניות מוגשות ותוכניות שאינן מוגשות

תוכניות מוגשות (ע"י שדר)
קשר בין שדר לעורך

גם בתוכניות מוסיקה שוטפות, יומיומיות, שאינן מכוונות לנושא מסוים, חשוב שיהיה קשר
הדוק בין עורך לשדר.
 
העורך הוא "המלחין" והשדרן הוא "הנגן". העורך הוא "הבמאי" והשדרן הוא "השחקן". קשר
טוב בין שדרן לעורך חיוני לתוכנית מוצלחת. על כן רצוי מאוד שתהיה לשניהם שפה משותפת,
חוש אסתטי דומה וטעמים מצטלבים. עורך טוב מתחשב בטעמו ובדעתו של השדרן שלו. הוא
מכין לו ארוחה שתנעם לחכו. מובן כי כל המרכיבים האלה מיועדים בראש ובראשונה לקהל
המאזינים. שדרן מרוצה יעביר את תחושותיו והרגשתו הטובה למאזיניו.
 
העורך לא ישים מילים בפי השדרן שלו, אך יספק לו את הכלים הדרושים לו לשידור,
באינפורמציה או בכל פרט שימצא לנכון לספק לשדרן, ואשר השדרן יבקש אצל העורך, וכל
המרבה - הרי זה משובח. השדרן האינטליגנטי יידע לסנן את המידע שייראה לו רלוונטי
לתוכנית. יתרה מזאת, אם העורך ישתף את השדרן בשיקוליו ובלבטיו, הוא עשוי לעורר אצלו
יתר הזדהות עם התוכנית, וזו תבוא לידי ביטוי בשידור עצמו.

התייחסות לאירועי השעה
התייחסות לאירועים אקטואליים בתוכניות יומיומיות יוצרת אצל המאזין תחושה שהוא
מאזין לרדיו חי ונושם, הקולט ומתייחס לנעשה סביבו. חובה על תחנת רדיו המשדרת
מוסיקה להביא לידי ביטוי אירועי תרבות ומוסיקה המתרחשים סביבה בארץ ובעולם (בהתאם
לפורמט שלה), ורצוי לקשר בין התרחשויות חדשותיות לבין המוסיקה.
 
למשל:
נשיא של מדינה המבקר בארץ יזכה ל"קבלת פנים" מוסיקלית ע"י תחנת הרדיו של
המדינה המארחת; או: נושא אקולוגי המעסיק את הציבור יבוא לידי ביטוי בשירים
העוסקים בנושא זה.
 
תוכניות המשודרות ברצף
הרצף המוסיקלי מכונה בעגה המקצועית "קרוסים". ה"קרוס" הוא החיבור בין שיר לשיר.
הכוונה בדרך כלל לתוכניות המוגשות בלא התערבות השדרן המשמיע את המוסיקה, או כאלה
המוגשות בהגשה מינימלית, "נותנות לשירים לדבר". בתוכניות אלה נהוג לחבר-לגשר בין
סיומו של שיר אחד לתחילתו של השיר הבא אחריו, כך שתיווצר תחושה של רצף והמשכיות.
גם התערבות מינימלית של שדרן המחבר בדברי קישור מועטים בין שיר לשיר, יכולה לתרום
לתחושה זו, כשדברי הקישור נאמרים על רקע החיבור בין שני קטעים (ראה גם הפרק על
ה-די. ג'יי).

כלי עזר מרכזי בתוכניות מסוג זה הוא הג'ינגל, זמריר בעברית, אות מוסיקלי קצר המודיע
את שם התחנה, התדר שלה, שם התוכנית וכדומה. הג'ינגל יכול לגשר על שני שירים שאינם
מתחברים זה לזה ובעזרתו אפשר ליצור "רצף מלאכותי".

בתחנות רדיו מסחריות משתמשים גם בפרסומת כדי לעבור מאווירה אחת לשנייה.

תרגיל:
עריכת תוכניות קרוסים בנות חצי שעה.

מקור:
רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 136-137, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט
עמל
 
 











 

 
 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש