דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  אודות המגמה
  מקצוע תקשורת וחברה
  תוכנית הלימודים
  מערכים בתקשורת וחברה א
  מערכים בתקשורת וחברה ב
  מערכים בתקשורת וחברה ג
  מבניות בתקשורת וחברה ג
  מאמרים תיאורטיים
  מאמרים בנושא עיתונות
  מאמרים בנושא רדיו
  מאמרים בנושא טלוויזיה
  מאמרים בנושא פרסום
  موضوع الاعلام والمجتمع
  תקשורת אלקטרונית
  פרסום ויחסי ציבור
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,693 כניסות לאתר
תחנת הרדיו - מבנה ארגוני, ניהול והפעלה

מטרת הלימודים בשיעור הזה: הצגת מודלים שונים של תחנות רדיו (ציבורית, פרטית בפיקוח
ציבורי, ופיראטית שהיא למעשה תחנה פרטית ללא פיקוח), ופירוט דרך תפקודן של המערכות
השונות בכל מודל.
 
מודל התחנה הציבורית - קול ישראל
>"קול ישראל" היא תחנת שידור ממלכתית, ששידוריה מיועדים לשרת את
האוכלוסיה ולעמוד במטלות ובמטרות הנובעות מחוק רשות השידור.
>בשל המטרות הרחבות והיעדים המגוונים שלה - שלא כולם תלויי רייטינג -
משדרת התחנה באמצעות 8 רשתות שידור המיועדות לקהלים שונים או למטרות
שונות.
>הרשתות הן: א', ב' ג', קול המוסיקה, ה' - "קול ציון לגולה", רק"ע - רשת
לקליטת עלייה, "הגל הבטוח" (רשת לבטיחות בדרכים באזור הצפון) ו- 88 FM
המשדרת מוסיקה קלה.
 
מבנה:
>מנהל - כפוף למנכ"ל רשות השידור. אחראי כלפי מוסדות הציבור של הרשות
על תכני השידור ברדיו. מפקח על ומתאם את עבודת ראשי החטיבות השונות
ואת עבודת 8 רשתות השידור.
>מנהל שירותי הנדסה - כפוף למנהל הרדיו. אחראי על המערך הטכני של
השידורים: משדרים, אנטנות, אולפנים, ניידות שידור, ההיבט הטכני של מבצעי
שידור מיוחדים, פיתוח ורכש טכנולוגיות ואמצעים.
>מנהלי חטיבות - כפופים למנהל הרדיו:
              >חטיבת חדשות - מנהל את רשת ב' - אחראי לשידורי החדשות והאקטואליה.
              >חטיבת מוסיקה ובידור - המנהל אחראי לרשת גימל ולשידורי הבידור והמוסיקה 
                (למעט  מוסיקה קלאסית) ברדיו.
             >חטיבת מוסיקה קלאסית - מנהל את שידורי "קול המוסיקה".
             >חטיבת אומר - מנהל את רשת א'. אחראי לתוכניות אומר בעברית שאינן
                מתחום האקטואליה (דוקומנטריות, ילדים, שירה ועוד).
             >חטיבת שפות ושידורים לחו"ל - אחראי לשידורים בשפות זרות
                המיועדים לארץ (רשת קליטת עלייה - רק"ע) ולחו"ל ) רשת ה' המשדרת ב- 12
                שפות בגלים קצרים לחו"ל).
             >הערה - השידורים לחו"ל אינם כוללים את השידור בשפה הערבית. שידור  זה  
               המיועד לארץ ולחו"ל, מתבצע בניהול נפרד מ"קול ישראל", על ידי "בית השידור
               הערבי" או "קול ישראל" בערבית.
             >חטיבת ביצוע - אחראי למתן שירותים שונים לכל החטיבות המשדרות: קריינות,
               תקליטייה, סרטייה, מעקב אחר ניצול זכויות יוצרים (במוסיקה, בביצוע ובכתיבה), ועוד.
             >מנהל מינהל - אחראי לנושאי כוח אדם ומינהל.
 
התיאום בין החטיבות השונות ותכנון השידורים מתבצע באמצעות מפגשים קבועים של
הנהלת הרדיו, המכונה - "ראשות הסגל" - שחבריה הם מנהלי כל החטיבות, וכן כמה
גורמי הפקה ותיאום נוספים.

המודל הפרטי
>תחנות הרדיו האזוריות הן תחנות פרטיות שהוקמו על ידי בעליהן, בעיקר
למטרות רווח כספי.
>מילות המפתח בניהולן של תחנות אלו הן לפיכך: יעילות מירבית, חיסכון
בהוצאות וניצול אופטימלי של כוח אדם מחד, ושיווק ומכירות מאידך.
>המשמעות האופרטיבית: כוח האדם בתחנות אלו מצומצם מאוד ומונה פחות מ - 10 עובדים
קבועים (לעומת מאות עובדים קבועים ב"קול ישראל", למשל).
 
להלן מבנה אחת מהתחנות הפרטיות הפועלות בישראל:
>מנהל - שדר. אחראי לתפעול התחנה, ללוח התוכניות, לכוח האדם ולהכנסות. משדר בעצמו
חלק משעות היום.
>מנהל שיווק - אחראי להשגת חסויות לשידורי התחנה, לארגון אירועים משותפים עם חברות
מסחריות וגופים בקהילה שבה פועלת התחנה. המטרה: השגת חשיפה מירבית והכנסות.
>מנהל מכירות - אחראי למכירת זמן הפרסום של התחנה.
>מנהל תוכניות - אחראי בעיקר לקו מוסיקלי. מגיש תוכנית בעצמו.
>מנהל טכני - אחראי לפיקוח ההנדסי ולפתרון תקלות טכניות.
>מנהל ספורט - אחראי לשידורי הספורט. משדר את חלקם בעצמו.
>מפיק - אחראי ללוגיסטיקה של התחנה, להעלאת מאזינים לשידור, לתיאום ראיונות, להבאת
אורחים ועוד.

כל יתר העובדים בתחנה, שדרים, מנחים, ספקי שירותים ומפעילי ציוד (ניידות שידור
למשל), מועסקים על בסיס של "פרילאנס" - כלומר, קבלת תשלום לפי שעות או פרויקטים.
בשעות הלילה המאוחרות - משדרת התחנה ממתקן שידור אוטומאטי, המסוגל להחליף
דיסקים לשידור מוסיקה, וכן לשלב שידורי פרסומת במועדים מתוכנתים מראש.
 
התחנה הפיראטית
>תחנות השידור הפיראטיות, בין אם הן פועלות למטרות רווח ובין אם הן
מקדמות רעיון או מפלגה - פועלות על בסיס ההנחה כי במוקדם או במאוחר
יאתרו נציגי השלטון את מקום פעולתן ויסגרו אותן.
>הנחה זו מכתיבה את התנאים הפיזיים וסגנון העבודה של מפעילי תחנות אלו.
>אולפן השידור - בדרך כלל אולפן ארעי מאולתר, הנמצא בתוך דירת מגורים,
מחסן, או אפילו חנות.
>ציוד השידור - הצפוי תמיד להחרמה, הוא פשוט מאוד וזול מאוד.
>אמצעי השידור - מגברים, משדרים, אנטנות - נמצאים מרוחקים ככל האפשר זה
מזה, כדי להפחית את הסיכוי שבפשיטה משטרתית אחת יוחרם כל ציוד התחנה.
>למודות ניסיון - חלק גדול מן התחנות מחזיקות במקביל ציוד שידור
אלטרנטיבי ואף אולפן מאולתר נוסף. כך, במקרה של סגירה על ידי השלטונות,
ניתן לחדש מיד את השידורים.
>תפעול התחנות נעשה על ידי צוות מצומצם ביותר.
>בדרך כלל, השדר הוא גם הטכנאי, התקליטן והמפיק של עצמו.
>באופן כזה ההוצאות על השידור הן מינימליות וזה מאפשר לבעלים של התחנה
(שלעיתים הוא גם אחד משדריה) להפיק רווח מעבודתו.
 
מקור:
 
רדיו נכון תכ"ל תקשורת משודרת ברדיו לכיתות י"א, י"ב;
צבי לי-דר, מנחם גרנית, גדעון הוד, נאוה סביון, נתיב רובינזון, שמואל
רפאלי; עמ' 13-15, המפקח על מגמת טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך ומפ"ט עמל
 
 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש