דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,991 כניסות לאתר
קומדיית המצבים בטלוויזיה

מאת: בוננו שרון

מהלך הלימוד
מטרות אופרטיביות
דרכי הוראה
ביבליוגרפיה
מערכי שיעור
 נספח: אגד לעידוד הגזענות
4.ב קומדיית המצבים הטלוויזיונית:
סיכום המאמרים: The Comedy and Contemporary life: Himmelstein ומאמרו של מקווין כפי שמופיע במאמרים נבחרים באתר

קומדיית המצבים - סטריאוטיפ, חלום אמריקאי
קומדיית המצבים בישראל

מהלך הלימוד

קומדיית המצבים הטלוויזיונית (Sitcom) היא אחד מן הז’אנרים המרכזיים ביותר בטלוויזיה בעולם כולו. יחידה זו עוסקת בהכרת המבנה והנוסחה של הז'אנר (למשל: 23 דקות תכנית ו7- דקות של פרסומות; אפיון הדמויות ומערכות היחסים שביניהן; הנושאים שבטיפול, כגון מִגדר, יחסים במשפחה ופער דורות, יחסים בין גזעים, סוגי משפחות וכו’).

לאורך היחידה ייעשה שימוש בדוגמאות מסדרות קומיות שונות. בתוך כך יידון גם מושג הסטריאוטיפ (הצגה שטוחה של דמויות) ואתוס "החלום האמריקני" (למשל היכולת להגיע לכל הישג באמצעות עבודה קשה). כמו כן ייערך דיון במבנה הלא-קונבנציונאלי של סדרות מאוחרות יותר.

מטרות אופרטיביות
1. התלמיד יזהה את המבנה של ז’אנר ה-Sitcom.
2. התלמיד יסביר וידגים את המושגים "סטריאוטיפ" .
3. התלמיד ינתח את הסיבות לשימוש בסטריאוטיפים בטקסט קומי.
4. התלמיד ינתח את ההשלכות של שימוש בסטריאוטיפ בטקסטים תקשורתים שונים.
5. התלמיד יכיר את הדוגמאות המרכזיות של קומדיית המצבים בישראל.

דרכי ההוראה
1. בכיתה - הקרנה וניתוח של קטעים מתוך סדרות קומיות אמריקניות קלאסיות כמו "הכול נשאר במשפחה" ו"משפחת בריידי" כבסיס לדיון על סטריאוטיפים; "קוסבי", "רוזאן" ו"מרפי בראון", "משפחת סימפסון", "סיינפלד" ו"אלי מקביל" - כבסיס לדיון על מבנה הסדרות  ששוברות קונבנציות.

התלמיד יצפה  בקומדיות מצבים ישראליות [" קרובים קרובים",  שמש וכו']

ביבליוגרפיה

"TV Comedy and Contemporary Life:  Mayfield, Mayberry, Minneapolis, and Manhattan", pp. 75-121, and "Television’s Social Comedies", pp. 121-155, in: Himmelstein, H., Television Myth and the American Mind., New York: Praeger, 1984.

מקווין http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/afalot/frm_lemidaB.htm

פרידמן,- פפו , אריאל , מבנית "איך מצלמים סטריאוטיפ" לכתה י"ב

מערך זה מותאם לפרק המתוקן (2006) "קומדיית המצבים הטלוויזיונית". הפרק המתוקן מבוסס על שני פרקים קודמים בתוכנית: קומדיית המצבים הטלוויזיונית וקומדיית המצבים בישראל.  להעשרה ולהרחבה קראו גם את הפרקים של אורלי מלמד הנמצאים באתר בקישורים הבאים:

       http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/afalot/2003150.doc

       http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/afalot/2003140.doc

מערכי שיעור
למורים! סיכום החומר נשאר די דומה למה שהיה, אך הוספתי מספר דברים ועיביתי את הסיכום הקיים, על פי המאמרים החדשים. כמו כן הצטרף חלק מהנושא של קומדיית המצבים בישראל לנושא זה.

להלן כמה הצעות למערך שיעור בנושא:

מטרה אופרטיבית: התלמיד יזהה את המבנה של ז'אנר הסיטקום: כאן ניתן להראות לתלמידים פרק מסיטקום כלשהו, לתת להם שאלות בהתאם למאפיינים שיוכלו למלא תוך צפייה ומשם לצאת אל מאפייני הסיטקום. אפשר להראות להם קטע מתוך "סיינפלד" וכך להדגים להם את השינויים המתחוללים בסיטקום כפי שמסוכם למעלה.

מטרה אופרטיבית: התלמיד יסביר וידגים את המושגים "סטריאוטיפ" וינתח את הסיבות לשימוש בסטריאוטיפים בטקסט קומי.

ניתן לבקש מהתלמידים להעלות סטריאוטיפים בכיתה בדרכים שונות. דרך כך להגיע להגדרה של סטריאוטיפ, בסיום ההגדרה ניתן להקרין סוג של סטריאוטיפ בשתי סדרות שונות, בשני תפקידים שונים. לדוגמה: הקרנה של סטיב ארקל, או הילד החנון מ"טרוף בבית" מול המפיק החנון ב"מרפי בראון" לאחר ההקרנה לשאול את התלמידים כיצד הם מאפיינים את הדמויות הללו, ואז להגיע איתם למסקנה, שלא משנה מה תפקידו, ילד טיפשי או מפיק בכיר, המראה הסטריאוטיפי הוא אותו מראה.

אם רוצים להפוך נושא זה לחווייתי יותר אפשר להביא אביזרי לבוש של חנון ולהלביש את אחד התלמידים ולשאול מהו הסטריאוטיפ הבולט? כמובן שניתן לעשות זאת לסטריאוטיפים רבים.

דרך נוספת, לחפש ראיונות עם יוצרים של סיטקום,  ולדון בשיקוליהם בעיצוב הדמויות.

מטרה אופרטיבית: התלמיד ינתח את ההשלכות של שימוש בסטריאוטיפ בטקסט תקשורתי כל סוג שהוא. חשוב להבליט את העובדה שלא רק בסיטקום קיים שימוש רב בסטריאוטיפים אלא בכל המדיה הכתובה והמשודרת. כך למשל ניתן להקריא להם את הכתבה המצורפת על "אגד"
 (נספח: אגד לעידוד הגזענות) שמבטאת את הסטריאוטיפים בפרסומות, להביא תמונה  של אחד הפוליטיקאים ולשאול  באיזה סטריאוטיפ משתמשת המדיה כדי להציגו, לדוגמה: עמיר פרץ והמגפון, קטעים מ"ארץ נהדרת" שמנציחים סטריאוטיפים (המתנחלת, פוליטיקאים, שחקני כדורגל וכדומה).

בנוסף, כדי להבין את השפעת הייצוגים עלינו, אפשר להקרין קטע מסיטקום ולשאול: בהנחה שלתקשורת יש השפעה חזקה על הבניית מציאות אצל הצופים, מה קטע זה זה יגרום לנו לחשוב על נשים/גברים, לבנים/שחורים וכד'.

את החלום האמריקאי השארתי למרות שאין מטרה המתאימה לו  כי הוא מופיע בפתיח ואנחנו לא רוצים הפתעות לא נעימות בבגרות. כמו כן זה מושג בסיסי בתקשורת ואנו חוזרים עליו פעמים רבות בהזדמנויות שונות במהלך הלימוד.

מטרה אופרטיבית: התלמיד יכיר את הדוגמאות המרכזיות של קומדיית המצבים בישראל. מאחר  שמצב קומדיות המצבים בישראל הוא בכי רע, ציינתי באופן כללי את קומדיות המצבים הבולטות שהיו פה. אני ממליצה להראות קטע מכל סיטקום ולהציג אותו בכיתה באופן כללי.

4.ב קומדיית המצבים הטלוויזיונית
סיכום המאמרים: The Comedy and Contemporary life: Himmelstein ומאמרו של מקווין כפי שמופיע במאמרים נבחרים באתר

קומדיית המצבים - סטריאוטיפ, חלום אמריקאי

קומדיית המצבים בישראל 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש