דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,468,961 כניסות לאתר
הגישה הדיאלקטית לקולנוע - תקציר

מאת: Sergei Eisestein

נושא המאמר: הקולנוע כשפה מיוחדת

הטענה העיקרית: התחביר הקולנועי - רעיונו הקונפליקט, וביטויו הטכני -
המונטאג'.

חלקו הראשון של המאמר נותן רקע היסטורי ספרותי ופילוסופי לרעיון
הקונפליקט - כבסיס לכל יצירת אמנות. באמנות הקולנוע הוא מוצא את ביטוי
במונטאג' הדינאמי.

היחס למונטאג' מתחלק ל- 2: מצד אחד הגישה האפית המיוצגת ע"י פודובקין
ושות' וגורסת כי המונטאג' הוא אמצעי לספר סיפור בדרך קוהרנטית מקושרת; מצד
שני - גישתו של אייזנשטיין, הגישה הדרמטית, המגדירה את המונטאג' כהתנגשות
בין שוט לשוט - כעימות, היוצר מימד משמעות דינמי נוסף.

כדי להבין גישה זו, יש להבין מהו מקור אשליית התנועה בסרט. לאמיתו של דבר
רצף התמונות אינו מתחלף במהירות בצורה אופקית, אלא בצורה אנכית - כך
שאשליית התנועה נוצרת בעצם ע"י סופר אימפוז בין 2 תמונות כל פעם. דוגמה
לכך - כתב הציורים הסיני הנקרא באופן לינארי, אנכי, ציור אחר ציור.

גם בתחום הציור קיימת לעיתים אשליה של תנועה - או נכון יותר תחושת
דינמיקה מסוימת, הנובעת מקונפליקטים שונים - כגון בכווני האלמנטים בתמונה
(כדוגמה - רישום של טולוז לוטרק - בו מופיעה דמות בפוזה מסוימת, כאשר רגלה
מרמזת על פוזה אחרת ויוצרת בצופה תחושה של דינמיקה).

מהצבעים השונים - בעלי התדירות השונה וכו'. בתחום המוזיקה מתבטא
הקונפליקט ביחס המעניין שבין המנגינה לליווי - יחס היוצר הרמוניה או
דיס-הרמוניה.

בתחום הקולנוע קיימות אפשריות רבות לקונפליקט. ראשית נסקור את אמצעי
ההבעה האפשריים בשוט:
1. הבעה ע"י הדיבור הטהור האינפורמטיבי, חסר גוון.
2. הבעה גופנית של השחקן ע"י מימיקה, ג'סטות, אינטונציה.
3. מיז-אן-סזן - היחס בין תנועת השחקן למרחב הסובב.

אשר לסוגי הקונפליקטים - הניגודים בשוט עצמו ובין השוטים נחלקים אותו דבר
- במספר קומבינציות:
1. קונפליקט גרפי
2. קונפליקט של מישורים
3. ווליום - טונאליות
4. אור וצל
5. מרחב
6. קצב
7. נקודת תצפית המושגת ע"י זוויות מצלמה
8. זמן האירוע וזמן הסרט
9. הקונפליקט בין פס הקול לשפת התמונות הוויזואליות.

הדוגמאות לשימוש המעשי בקונפליקטים אלו נחלקות חלוקת משנה למספר סוגים:
הסוג הלוגי, הלא-לוגי, הרגשי, שאינו תלוי בחלל וזמן, האינטלקטואלי.

דוגמה לסוג הלוגי - עימות השוטים ע"פ אורכם.

מתוך הסט אוקטובר -
1. רובה יורה, איש רץ, התפוצצו.
2. אפקט של התפוצצות כפולה, המושג ע"י מונטאג' קצר וקולני.
3. (פטיומקין) - אישה עם משקפיים - חיתוך לאישה עם משקף שבור ועין מדממת.
אפקט של ירייה.

דוגמה למונטאג' אי-לוגי - מתוך פטיומקין - האריה הנם, המתעורר והמסתער,
בהצלבה עם חיילי הספינה המתעוררת לקרב. חישוב נכון של אורך השוטים, המביא
לתחושה של אנימציה באריה האבן.

מכנה סוגים אלו כדוגמאות של פסיכולוגיה פרימיטיבית.

דוגמה לסוג הרגשי - קומבינציות רגשיות הנשענות על מטען אסוציאציות של
הצופה, מונטאג' אסוציאטיבי.

השביתה - המוצלבת עם טבח השור. מתוך פטיומקין - יוצר תגובה רגשית מכוונת
אצל הצופה - בדרך מטאפורית. משמעות משותפת לשני האירועים. (דוגמה נוספת
המובאת בסוף - רצח במונטאג': יד מניפה סכין, עיני הקרבן, ידיו נאחזות
בשולחן בעצבנות, הסכין מתרוממת… העיניים.. דם ניגר…).

איחוד זה בין 2 אירועים לא קשורים, הוביל לסוג ה- 4 - שחרור הפעולה מתלות
בזמן ובחלל:

ב"אוקטובר" - קורנילוב הצועד עם צבאו בניצחון ומנפץ את חלומות קרנסקי -
היושב בארמון החורף שלו - ניבט לתמונת נפוליאון הניצבת על שולחנו. מעין
הערת אגב של היוצר.

הסוג ה- 5 האינטלקטואלי - בכל הסוגים עד כה מחושב המתח, הקונפליקט, ליצור
אפקטים רגשיים על הצופה. אך קיימת דרך קונפליקט נוספת, המשרתת מטרות
אינטלקטואליות - שכליות - אירוניות לעיתים. דוגמא מתוך "אוקטובר" - קרנסקי
העולה במדרגות ובהתאם לקצב עלייתו - נכנסות במונטאג' כותרות משנה - העולות
בסולם חשיבותן - שר צבא, דיקטטור וכו' ויוצרות אפקט קומי - מעין
אירוניזציה של הדמות בקרב הצופה. דינמיקה אינטלקטואלית סטירית.

המאמר מסתיים בציטטה מדברי לנין: הקולנוע - החשוב מבין האמנויות.

הוספות מן השיעור
נושא המאמר - הניסיון להגדיר מהו תחביר קולנועי. לגוף הטענות "המאששות" -
מה שהוגדר אצלי כאמצעי הבעה בשוט - הוגדר בשיעור כאמצעי הבעה פסיכולוגיים
אנושיים בכלל - האנלוגים לרשימת הקונפליקטים באופן זה:

 - הבעה ע"י דיבור טהור - אנלוגית לכותרות - הנותנות מידע אינפורמטיבי
ותו לא.

הבעה גופנית - אנלוגית לעיצוב השוט עצמו - למשחק.

המיז אן סזן - אנאלוגי למונטאג'.

סוגי הקונפליקטים מאורגנים גם כלינאריים-אנכיים או אופקיים - כאשר
הקונפליקט בין פס הקול לתמונה מוגדר כאופקי - כי הוא בו-זמני.

5 קומבינציות בין השוטים ובין הקונפליקטים, וזהו בעצם הפוטנציאל הסגנוני
לשפה קולנועית.



מקור:
Dialectic Approch to Film form Mast and Cohen 2nd Edition 
 



 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש