דף הבית על האתר הודעות מפמ''ר צוות הפיקוח פורום צור קשר בתי הספר הצעות ודרישות עבודה 
מגמות הלימוד
  מבנה מגמות טכנולוגיות חוזי
  ביבליוגרפיה
  מגמת מדיה ופרסום
  מגמת טכנולוגיות תקשורת
  אודות המגמה
  מקצוע אופטיקה יישומית
  צילום סטילס
  טלוויזיה וקולנוע
  תוכנית הלימודים
  מאמרים - קולנוע ישראלי
  מאמרים - ייצוגים בקולנוע
  מאמרים - ז'אנרים ותיאוריות
  מאמרים - טכנולוגיה וטיפים
  ביבליוגרפיה
  בתי הספר במגמה
  שאלונים ומחוונים
  פורטל היצירה הצעירה
  תמונות מהווי המגמה
  סרטוני המגמה
  בחינות חיצוניות
  בחינת מפמ''ר ארצית
  פרויקטי גמר
  קולנוע וטלוויזיה י"ג - י"ד
  רשימת קישורים
  העשרה והרחבת ידע
  מה חדש ?

מרחבי לימוד מתוקשבים
   המבניות בתקשורת וחברה ג'
   מערכי שיעורים בתקשורת
   מבנית בצילום ותאורה
   מבנית פס קול
   מבנית מעשית בהפקות
   מבנית מדעי הטכנולוגיה
   סיכום פיצ'ינג דוקומנטרי
   תיק הפקה עליליתי
   תיק הפקה דוקומנטרי
   תסריטים להפקות
   אמנות המבע הצילומי

2,465,946 כניסות לאתר
הסודות של היצ'קוק

כתבה ראשונה בסדרה בה נחשוף לפניכם את המתכונים הסודיים של ג'ורג'ינה לוק
לכתיבת תסריט. ג'ורג'ינה לוק

היצ'קוק אמר פעם שסרט זקוק לשלושה דברים: תסריט טוב, תסריט טוב ותסריט
טוב. הענק הקירח ההוא, דיבר אמנם על סרט הצלולויד, אך הדבר נכון גם לגבי
סרט וידאו. נכונות קביעתו של היצ'קוק ניכרת בצפייה בכל תחרות סרטים: אפשר
לעשות סרטים גרועים מתסריט טוב, אך זה בלתי אפשרי לחלוטין ליצור סרט טוב
מתסריט רע. טענה זו והעובדה שכתיבה עשויה להיות אפילו פעולה מהנה, צריכות
להוות סיבות מספקות לכתיבת תסריט, אך ישנן בהחלט סיבות נוספות. אל דאגה,
המשאבים שיוקדשו לכתיבת התסריט יוכיחו את תרומתם מייד כאשר יחלו הצילומים.
כתיבת תסריט היא בעצם כתיבת סיפורך, האמיתי או הבדיוני, על נייר.

יש מספר דרכים לכתוב תסריט. שיטה אחת היא כתיבה של הסצינה הראשונה
ולאחריה מתקדמים ו/או חוזרים בזמן, עד בניית הסיפור כולו. שיטה זו מקבילה
לצילום האירוע כאשר הוא קורה לפניך. על פי ניסיוני, עבודה בשיטה זו דורשת
עריכה מאסיבית וכתיבה חוזרת, עד שנוצר תסריט ברור. מלבד זאת, היא דורשת
זמן רב יותר משיטות אחרות והיא עלולה לכבות את ההתלהבות מהכתיבה ובמקרה
הגרוע אפילו מעשיית הסרט כולו!

כתוב עם טעויות
נחלק את התהליך לארבע - הנחת יסוד, תווים כלליים, שלבים כלליים ותסריט
(כולל תסריט שבו נשאר מקום לאלתור). בכל אחד מהנושאים הללו נעסוק בסדרת
המאמרים, כך שבסופו של דבר נקבל תוצאה יותר דרמטית ויותר מגובשת. בסיומו
של כל שלב, תוכל לשפוט בוודאות אם סיפורך הגיוני, כיצד כל החלקים מתחברים
ביניהם, והאם אתה מצליח להעביר את הפואנטה בכל סצינה. העברת המסר באופן
ברור מסתכמת בכך שתגדיר אם הסצינה מתרחשת בלב ים ולא בהרים או שאתה מוסיף
או מוריד שני דמויות מהסצינה, כך קל יותר לארגן אותה לפני שמתחילים לצלם.
לאחר שנכתב התסריט המושלם בפורמט מקובל, הוא יספק לך מידע מדוייק לגבי משך
הזמן בו יערכו הצילומים, מספר קלטות הוידאו שיש לרכוש ופרטים טכניים
נוספים.

בין אם אתה עובד לבד או בקבוצה, התסריט הוא המדריך הצמוד שלך, הוא שומר
על משך זמן הפרוייקט והוא זה המלבן את משימות השחקנים, התפאורנים,
התאורנים, מציאת אתרי הצילום, רכישה והכנת אביזרים ותלבושות. התסריט יוביל
ויעסיק את כל צוות השחקנים וההפקה. שחקנים נוהגים לתפקד טוב יותר כאשר
מבנה התסריט ידוע להם. עליהם להיות מודעים לגבי מידת המתירנות שתתבטא
בסצינת אהבה נועזת או הסיכון שיטילו בצילום קרב סכינים שיתרחש על קצה צוק.
שחקן, מוכר ומיומן ככל שיהייה, יתפקד טוב יותר בחזרות ויפיק מעצמו יותר
בצילומים, ככל שהתסריט ידריך אותו יותר על תפקידו, חלקה של דמותו
ומגבלותיה בעלילה כולה.

בקיצור, תסריט חוסך בזמן, כסף, הפתעות לא נעימות, ויכוחים מיותרים ונותן
לכולם אפשרות להיכנס לתוך הפרוייקט ולתרום לו את המירב. החלטת לכתוב
תסריט? טוב מאד! אם אתה יודע כיצד לחפש רעיון, או שיש כבר בכיסך רעיונות
מצוינים, קפוץ לחלק העוסק בהנחות היסוד. אם אין לך כל רעיון בראש - קרא את
ההמשך.

השראה אלוהית
הפתעה! השראה אינה המרכיב העיקרי בכתיבת תסריט. דווקא ההתמדה, אותה תכונה
משעממת ומרובעת, היא המרכיב החשוב ביותר. עם זאת, זה בלתי אפשרי להתמיד
ללא רעיון. אבל גם "רעיון", אינו מעשה קסמים. הבה נסיר את מעטה המסתורין
המונח על מושג זה. באופן בסיסי, רעיונות הם לא יותר מאשר תגובה לגירויים
כגון רגשות, דמויות, רעש, ריח, טעם, מחשבה או צורך. צורך הוא הגירוי החזק
ביותר, לכן אנו מתחבטים רבות לגביו ולכן כאשר לוח הזמנים נהיה צפוף והגב
שלנו נצמד לקיר, לפתע, כאילו משום מקום צץ לו רעיון מבריק. מצב זה, המוכר
לרבים, עלול לגרום לנו למתח רב לפני הופעתו של ה"רעיון", ולביקורת קשה
כלפי עצמנו, גם אחרי שזה הגיע סוף סוף. לוח זמנים צפוף גורם לנו להיות
פחות ביקורתיים, ולכן אנו לוקחים יותר סיכונים. הסיכון עצמו הוא מרכיב
מעורר, הגורם למוח לעבוד מהר יותר. יכול להיות שהאנשים אליהם אתה מחוייב
זקוקים לרעיון במהירות, אך תהליך ההגעה לרעיון אינו צריך להיות כה
אמוציונלי. ישנם המון רעיונות פוטנציאלים הממתינים לזמנם לעלות על פני
השטח.

הצצה, אפילו חטופה, בעצמנו מנקודת המבט הבנאלית ביותר של היום יום יכולה
לתרום. אין זה שקר שמקורם של רעיונות רבים מצוי ביצירות של אחרים -
פרסומות, משפטים וצלילים - אך המשמעות של עובדה אינה שיש להעתיק. אפשר
בהחלט לרכב בעקבות רכבת המחשבות האישית שרעיונות חיצוניים פותחים בפניך.

אמצעי חיוני בשלב זה הוא מחברת. רשום את תגובותיך, לפותחן קופסאות מיוחד
שהתגלה לעינייך או לחלק בשיחה שהיית עד לה. אל תצנזר דבר. אינך צריך לכתוב
את הדברים בתחביר נכון, אין זה חשוב עם ההשתפכות הרגשית שלך למראה חסידה
מעופפת כנגד שקיעת קיץ צהובה, אינה ראויה למצלמה בשלב זה. כל מה שעליך
לעשות הוא לשחרר את המוח, לתרגל את כוח המחשבה שלך ולחבר בין דברים. כשם
שאתלט יוצא לריצה יומית על מנת לשפר את מיומנותו, כך אתה תשפר את מיומנותך
בכתיבה של כל רעיון, שגור או מקורי שעלה בראשך.

החולמים
החלומות הם סרטי הוידאו המוכנים שלנו, שללא ספק זקוקים לעריכה וכתיבה
מחדש לפני שהם יוצאים לאור. בשלב התיעוד שלהם במחברת שלך, אל תדאג
לשיפורים הנדרשים בהם. תפוס רק את הדמויות, הדימויים והאירועים ואסוף אותם
מתוך התת מודע שלך. אם אינך זוכר חלומות, תוכל לאמן את עצמך לכך. שנן
לעצמך, כאשר אתה מניח את ראשך על הכר, לזכור את החלומות. אין בזה קסם,
וכמובן שלא תזכור את כל החלום בפעם הראשונה שתעשה זאת. אך גם אם אינך זוכר
את כולו, רשום לעצמך אפילו רק את מה שאתה חושב שאתה זוכר, עם הזמן תזכור
יותר ויותר. אם אתה אכן מתחיל לזכור חלומות, אל תצנזר ואל תאמץ להכניס
אותו לתסריט או לסיפור, אם זה לא עובד. החלום שלך, גם כשאינו מתייש כעת עם
הסיפור, הוא הזמנה לחקירה והוא מהווה עוד דרך להעלות רעיונות. עם זאת,
עדיין אינך צריך לחקור דבר, בחר בכל מילה או צמד מילים שתופסת אותך מכל
רשימה, כולל מהרשימה האחרונה. (אחת מהרשימות המגרות ביותר שקראתי
 הייתה של סופר שכתב את כל העניינים שבהם הוא בור מוחלט).

כעת כתוב על זה במשך חמש דקות מבלי להרים את העט מהדף. האם ישנם אלמנטים
מהסיפור שמופיעים? האם מופיעות דמויות או בעיות המתחננות לתשומת לב נוספת?
אם כן, שרבב הלאה. אם לאו, כתוב על נושא אחר מהרשימה במשך עשר דקות. האם
ישנם כאן מרכיבים טובים לתסריט שלך? כן? מצוין. לא? חזור לרשימתך. אם
רשימות אינן עושות לך את זה, סרוק כל עיתון או ספר. אל תקרא את הסיפורים.
רק בחר במילה מסוימת. כתוב עליה או על דברים מסביבן במשך חמש דקות. המשך
לכתוב עד אשר אתה מרגיש שמצאת את תחילתו של הסיפור.

אם אתה מעדיף לעבוד דרך דמויות, חתוך תמונות מהעיתון או ממגזינים. הנח
אותם לפניך, תוך התעלמות מההקשר המקורי שלהן. למד אותן במשך עשרים דקות.
הזז דמויות ממקום למקום ובדוק אילו רעיונות הם מעלים בך. אם אף אחת
מהשיטות האלה אינה עובדת, הבט דרך החלון, צא לטיול רגלי או לנסיעה
באוטובוס. אל תנהג, כי תצטרך להוריד את העיניים מהדרך כאשר תכתוב במחברת.

אל תיקח איתך מצלמת וידיאו או כל מכשיר הקלטה אחר, זכור שהמטרה שלך היא
לקלוט דברים מעבר למה שהעין רואה והאוזן שומעת. אולי עובר אורח מזדמן,
משאית הפורקת משא, פיסת פסולת או שדה משאירים עליך רושם חזק. שדה שנחרש,
בו צפה במקרה, היה ההשראה לסיפור הקצר של Daphne du Maurier, שאחר כך הפך
לסרטו האלמותי והמצליח של היצ'קוק "הציפורים". דרך יצירתית נוספת היא לתת
לדמיון ולעט לעוף לתוך עולם של שאלות "לו, אילו ואלמלא". השאלות יכולות
לעורר אימה, שעשוע או סקרנות לדוגמא: מה היה קורה, לו המשאית שעומדת בקצה
הרחוב ופורקת משא, גנובה?, לו עובר האורח הוא עורך דין המאוהב בגנבת
יהלומים? או מה היה קורה אלמלא אהוד ברק ניצח בבחירות? בשלב זה אתה קרוב
לבניית הנחות היסוד של התסריט.

הכל בהנחות היסוד
הנחת היסוד מכילה שורה עד שלוש שורות שבהן מתומצת הסיפור, השחקנים
הראשיים, הקונפליקט והתוצאה. אפילו אם הסיפורים יסודם בעבר, הנחת היסוד
תהייה כתובה בזמן הווה, כדי לשמור על דינמיות ומיידיות. לדוגמא: "ציפורים
חוברות כנגד האנושות" או "שלושה מקצוענים מוצאים את שותפם החדש מת ואיתו
תיק מלא כסף. הם קוברים את גופתו ביער ושומרים את הכסף לעצמם ואז הכל
מתחיל להתפורר מול עיניהם".

הנחות היסוד הם כמו הכיתוב על עטיפות סרטי הוידאו, והם אכן משמשים לאותה
מטרה, לגרות את הסקרנות ולספר על קצה המזלג את סיפור המעשה, כדי לעורר את
הסקרנות, בזמן הצפיה, הקריאה או הכתיבה שלו.

הנחת היסוד תעזור לך לשמור על "מבט על" של קונספצית הסרט, כאשר אתה מאבד
אותו, בזמן תיאור סצינה מסויימת או בכתיבת דיאלוג ספונטני. כמו כן אתה
יכול לספר או להקריא את הנחת היסוד לאנשים אחרים, כך שיוכלו לעזור לך.
ברגע שהנחת היסוד שלך קיימת, שאל את עצמך מהו הקונפליקט בסיפור ומנקודת
מבט של איזו דמויות כדאי לספר את הסיפור, כדי שיהייה מעניין.

תסריט טוב מעורר קונפליקט פנימי, בין-אישי וחברתי. שאל את עצמך מה מקורי
בסיפורך, מה מוכר ובאיזה ז'אנר כדאי לממשו. רעיון יכול להיות כבד כמו
דרמה, קליל כמו קומדיה, מעניין כמו סרט דוקומנטרי, ואז כמובן, עליך לשאול
את עצמך מדוע סיפור זה ימשוך את ליבם של אנשים.

*הכתבה פורסמה לראשונה במגזין האנגלי Camcorder User
 
 
מקור:
 
+AV המגזין לאודיו וידאו וטלוויזיה, גיליון 34, נובמבר 99, עמ' 65-62,
הוצאת אי.וי.בי. הפקות בע"מ
 
 







 



גרסא להדפסה גרסא להדפסה
כל הזכויות שמורות © 2014 ל- המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך בשיתוף המרכז הפדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר עוצב ותוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש